REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany podatkowe w transporcie obowiązują od 1 stycznia 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Firma świadczy usługi transportowe na rzecz polskich i zagranicznych nabywców (zawsze przedsiębiorców). Są to usługi transportu świadczone na trasach znajdujących się poza UE (przykładowo Chorwacja-Ukraina, USA-Chiny). Czy dokumentując sprzedaż świadczonych usług winniśmy wystawiać faktury z podstawową 23 % stawką podatku VAT czy też tzw. faktury VAT NP?

Decydujące znaczenie w kwestii ustalenia miejsca świadczenia (a tym samym sposobu opodatkowania) usług transportu towarów ma status jej nabywcy (usługobiorcy) oraz miejsce jego siedziby (ewentualnie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej). 

REKLAMA

Jeżeli nabywcą tego rodzaju usługi jest przedsiębiorca (lub podmiot zrównany z przedsiębiorcą, o którym mowa w art. 28a ustawy), wówczas sposób opodatkowana transakcji wyznacza kraj, w którym podmiot ten posiada swoją siedzibę, miejsce zamieszkania (ewentualnie stałe miejsce prowadzenia działalności). 

REKLAMA

Zasada ta wynika z treści art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że miejscem świadczenia (kraje opodatkowania) usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania.

W przypadku, gdy usługa świadczona jest dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika (usługobiorcy), które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, wtenczas za miejsce świadczenia usługi uznać należy stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy o VAT).

Transport wykonywany na rzecz zagranicznego przedsiębiorcy

W sytuacji zatem, gdy nabywcą usługi transportu na trasie Chorwacja-Ukraina, USA-Chiny świadczonej przez polską firmę transportową będzie podmiot (podatnik) nie posiadający w naszym kraju siedziby (podatnik z innego państwa członkowskiego, bądź kraju trzeciego), usługa ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługa ta w całości podlega bowiem opodatkowaniu w kraju siedziby usługobiorcy, ewentualnie w państwie, w którym zlokalizowane jest jego stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego wykonywana jest powyższa usługa.

Fakt, że miejscem świadczenia, a zarazem miejscem opodatkowania, usługi transportu międzynarodowego we wskazanym tutaj przypadku będzie terytorium innego państwa niż Polska nie zwalnia usługodawcy (polskiego podatnika) od wypełnienia obowiązków natury formalnej: tj. wystawienia tzw. faktury VAT NP (tj. faktury bez wskazania stawki i kwoty podatku VAT, aczkolwiek z adnotacją, iż rozlicza go nabywca).

Transport towarów wykonywany pomiędzy polskimi podatnikami

Reguła ustalania kraju opodatkowania usług transportu zgodnie z miejscem siedziby usługobiorcy ma również zastosowanie do usług świadczonych między podatnikami krajowymi.

Zgodnie art. 28b ustawy o VAT, miejscem świadczenia jest wówczas terytorium Polski, przy czym okoliczność ta nie skutkuje przerzuceniem obowiązku podatkowego rozliczenia transakcji na usługobiorcę.

W obrocie pomiędzy podmiotami krajowymi podatek zawsze rozlicza sprzedawca (tutaj usługodawca). W konsekwencji, transakcję transportu towarów np. na trasie Moskwa – Split, wykonywaną przez polską firmę transportową na rzecz podatnika VAT, którego siedziba również znajduje się w Polsce, rozliczy (opodatkuje) pierwszy z ww. podmiotów (tj. usługodawca). 

Przy czym w tej materii nastąpiła od 1.1.2011 r. istotna zmiana.

Do końca 2010 r. opisaną w pytaniu usługę należało opodatkować 22 % stawką podatku VAT. Dlaczego? Otóż dlatego, że usługa ta nie wypełniała definicji transportu międzynarodowego, który korzysta z opodatkowania preferencyjnej 0 % stawki podatku VAT (po spełnieniu określonych ustawowo warunków – dokładnie posiadania odpowiedniej dokumentacji).

Ustawodawca określił, że stawkę 0 % stosuje się:

- na mocy art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT – do usług transportu międzynarodowego, za który należy rozumieć transport 

a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty – np. trasa Polska-Ukraina

b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju – np. trasa Rosja – Polska

REKLAMA

c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt) – np. trasa Ukraina – Szwajcaria, ale przez terytorium m.in. Polski

d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju – np. trasa Niemcy – Rosja, ale przez terytorium m.in. Polski

- na mocy § 9 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego do ustawy

a) usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego – np. trasa z portu w Gdańsku do Warszawy

b) wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego – np. trasa z Hamburga do Warszawy

c) usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika, posiadającego na terytorium kraju siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:

- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub – np. trasa Niemcy - Szwajcaria

- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju – np. trasa Ukraina - Litwa

Opisane w stanie faktycznym trasy w żaden sposób nie wypełniają:
- ani definicji transportu międzynarodowego,
- ani pozostałych przepisów pozwalających na zastosowanie 0 % stawki analizowanego podatku.

Od 1 stycznia jednakże zmienił się w ww. materii stan prawny.

Od 1.1.2011 r. opisana w pytaniu usługa winna być udokumentowana w Polsce tzw. fakturą VAT NP (niezależnie od tego czy świadczona jest na rzecz polskiego przedsiębiorcy czy też podatnika z UE/spoza UE).

Jak bowiem wskazuje obowiązujący od 1.1.2011 r. § 5 rozporządzenia w sprawie wykonania ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium Wspólnoty, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie odbywa się transport.

Wskazane w stanie faktycznym trasy są wykonywane w całości poza terytorium Unii Europejskiej.

W konsekwencji, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Powyższa zmiana pozwoli niewątpliwie na zmniejszenie cen świadczonych usług. Jednakże trzeba pamiętać, że nie ma róży bez kolców.

Zmiana ta nie oznacza bowiem, że usługa nie jest opodatkowana w ogóle. Owszem jest, ale w krajach, gdzie odbywa się transport. Zatem sprzedawca (polski podatnik) powinien zainteresować się ustawodawstwem każdego kraju, przez który transportowany jest towar i ustalić w nim swoje obowiązki podatkowe.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA

Kontrole na granicy to gigantyczne kary dla firm przewozowych. Jak ich unikać?

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Polska również zdecydowała o wprowadzeniu kontroli granic. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA