REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany podatkowe w transporcie obowiązują od 1 stycznia 2011 r.

Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Firma świadczy usługi transportowe na rzecz polskich i zagranicznych nabywców (zawsze przedsiębiorców). Są to usługi transportu świadczone na trasach znajdujących się poza UE (przykładowo Chorwacja-Ukraina, USA-Chiny). Czy dokumentując sprzedaż świadczonych usług winniśmy wystawiać faktury z podstawową 23 % stawką podatku VAT czy też tzw. faktury VAT NP?

Decydujące znaczenie w kwestii ustalenia miejsca świadczenia (a tym samym sposobu opodatkowania) usług transportu towarów ma status jej nabywcy (usługobiorcy) oraz miejsce jego siedziby (ewentualnie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej). 

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli nabywcą tego rodzaju usługi jest przedsiębiorca (lub podmiot zrównany z przedsiębiorcą, o którym mowa w art. 28a ustawy), wówczas sposób opodatkowana transakcji wyznacza kraj, w którym podmiot ten posiada swoją siedzibę, miejsce zamieszkania (ewentualnie stałe miejsce prowadzenia działalności). 

Zasada ta wynika z treści art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że miejscem świadczenia (kraje opodatkowania) usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania.

W przypadku, gdy usługa świadczona jest dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika (usługobiorcy), które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, wtenczas za miejsce świadczenia usługi uznać należy stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy o VAT).

REKLAMA

Transport wykonywany na rzecz zagranicznego przedsiębiorcy

W sytuacji zatem, gdy nabywcą usługi transportu na trasie Chorwacja-Ukraina, USA-Chiny świadczonej przez polską firmę transportową będzie podmiot (podatnik) nie posiadający w naszym kraju siedziby (podatnik z innego państwa członkowskiego, bądź kraju trzeciego), usługa ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługa ta w całości podlega bowiem opodatkowaniu w kraju siedziby usługobiorcy, ewentualnie w państwie, w którym zlokalizowane jest jego stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego wykonywana jest powyższa usługa.

Fakt, że miejscem świadczenia, a zarazem miejscem opodatkowania, usługi transportu międzynarodowego we wskazanym tutaj przypadku będzie terytorium innego państwa niż Polska nie zwalnia usługodawcy (polskiego podatnika) od wypełnienia obowiązków natury formalnej: tj. wystawienia tzw. faktury VAT NP (tj. faktury bez wskazania stawki i kwoty podatku VAT, aczkolwiek z adnotacją, iż rozlicza go nabywca).

Transport towarów wykonywany pomiędzy polskimi podatnikami

Reguła ustalania kraju opodatkowania usług transportu zgodnie z miejscem siedziby usługobiorcy ma również zastosowanie do usług świadczonych między podatnikami krajowymi.

Zgodnie art. 28b ustawy o VAT, miejscem świadczenia jest wówczas terytorium Polski, przy czym okoliczność ta nie skutkuje przerzuceniem obowiązku podatkowego rozliczenia transakcji na usługobiorcę.

W obrocie pomiędzy podmiotami krajowymi podatek zawsze rozlicza sprzedawca (tutaj usługodawca). W konsekwencji, transakcję transportu towarów np. na trasie Moskwa – Split, wykonywaną przez polską firmę transportową na rzecz podatnika VAT, którego siedziba również znajduje się w Polsce, rozliczy (opodatkuje) pierwszy z ww. podmiotów (tj. usługodawca). 

Przy czym w tej materii nastąpiła od 1.1.2011 r. istotna zmiana.

Do końca 2010 r. opisaną w pytaniu usługę należało opodatkować 22 % stawką podatku VAT. Dlaczego? Otóż dlatego, że usługa ta nie wypełniała definicji transportu międzynarodowego, który korzysta z opodatkowania preferencyjnej 0 % stawki podatku VAT (po spełnieniu określonych ustawowo warunków – dokładnie posiadania odpowiedniej dokumentacji).

Ustawodawca określił, że stawkę 0 % stosuje się:

- na mocy art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT – do usług transportu międzynarodowego, za który należy rozumieć transport 

a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty – np. trasa Polska-Ukraina

b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju – np. trasa Rosja – Polska

c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt) – np. trasa Ukraina – Szwajcaria, ale przez terytorium m.in. Polski

d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju – np. trasa Niemcy – Rosja, ale przez terytorium m.in. Polski

- na mocy § 9 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego do ustawy

a) usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego – np. trasa z portu w Gdańsku do Warszawy

b) wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego – np. trasa z Hamburga do Warszawy

c) usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika, posiadającego na terytorium kraju siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:

- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub – np. trasa Niemcy - Szwajcaria

- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju – np. trasa Ukraina - Litwa

Opisane w stanie faktycznym trasy w żaden sposób nie wypełniają:
- ani definicji transportu międzynarodowego,
- ani pozostałych przepisów pozwalających na zastosowanie 0 % stawki analizowanego podatku.

Od 1 stycznia jednakże zmienił się w ww. materii stan prawny.

Od 1.1.2011 r. opisana w pytaniu usługa winna być udokumentowana w Polsce tzw. fakturą VAT NP (niezależnie od tego czy świadczona jest na rzecz polskiego przedsiębiorcy czy też podatnika z UE/spoza UE).

Jak bowiem wskazuje obowiązujący od 1.1.2011 r. § 5 rozporządzenia w sprawie wykonania ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium Wspólnoty, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie odbywa się transport.

Wskazane w stanie faktycznym trasy są wykonywane w całości poza terytorium Unii Europejskiej.

W konsekwencji, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Powyższa zmiana pozwoli niewątpliwie na zmniejszenie cen świadczonych usług. Jednakże trzeba pamiętać, że nie ma róży bez kolców.

Zmiana ta nie oznacza bowiem, że usługa nie jest opodatkowana w ogóle. Owszem jest, ale w krajach, gdzie odbywa się transport. Zatem sprzedawca (polski podatnik) powinien zainteresować się ustawodawstwem każdego kraju, przez który transportowany jest towar i ustalić w nim swoje obowiązki podatkowe.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA