REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady rozliczania VAT od samochodów i paliwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym wprowadza zmiany w zasadach rozliczeń VAT od paliwa i samochodów. Od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r. podatnicy zostali pozbawieni prawa do pełnego odliczenia VAT od tzw. samochodów z kratką. Nie odliczymy również VAT od paliwa do tych samochodów. Leasingobiorca, aby zachować pełne prawo do odliczenia, musi zarejestrować umowę (zawartą do końca 2010 r.) do 31 stycznia 2011 r.

Samochody uprawniające do odliczenia 100% VAT

REKLAMA

Od samochodów, które nie spełniają żadnych z warunków określonych w kolumnie 2 i 3, możemy odliczyć tylko 60% podatku naliczonego, nie więcej niż 6000 zł. VAT od paliwa odliczymy natomiast, gdy będzie ono przeznaczone do samochodów wymienionych w kolumnie 2. Rejestracja umowy leasingu, o której mowa w kolumnie 3, nie powoduje, że możemy odliczać VAT od paliwa do wymienionych w niej samochodów.

Podatnik może odliczać 100% VAT od leasingu samochodów wymienionych w kolumnie 3, gdy zarejestrował w terminie umowę zawartą przed 1 stycznia 2011 r. Prawo do odliczenia przysługuje bez uwzględniania zmian tej umowy po 1 stycznia 2011 r. Co oznacza to określenie? Ustawodawca posługuje się nim zawsze przy zmianie przepisów dotyczących samochodów. Dlatego przykładowo możemy odnieść się do interpretacji wydanych na podstawie poprzednio obowiązujących przepisów przejściowych.

Przede wszystkim zmiana umowy automatycznie nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia VAT (pismo z 26 sierpnia 2005 r. Małopolskiego Urzędu Skarbowego, nr DP1/443-33/05/PG/61102):

REKLAMA

Z brzmienia w/w przepisu wynika, iż nie ma on zastosowania do zmian umowy dokonanych po wejściu w życie ustawy. Nie oznacza to jednak, że w przypadku wprowadzenia zmian przepis ten nie znajdzie w ogóle zastosowania do umowy – będzie on w dalszym ciągu stosowany do tej części, która nie została zmieniona. Powyższe oznacza, że w sytuacji zmian wprowadzanych do umowy (po dniu 20 kwietnia 2004 r., co w sytuacji opisanej przez Spółkę nastąpiło aneksami nr 2/2004, 1/2005 i 2/2005), Podatnik jest uprawniony do korzystania z odliczenia podatku z tytułu umowy najmu samochodów ciężarowych tylko w takim zakresie, w jakim korzystał z tego odliczenia przed ich wprowadzeniem. Jeżeli w wyniku aneksów do umowy, sporządzonych po dniu wejścia w życie ustawy, nastąpiłoby zwiększenie liczby wynajmowanych samochodów lub zwiększenie wysokości obciążeń z tytułu opłat czynszowych, przedłużenie czasu trwania umowy, to czynniki te nie wywołują skutku prawnego dla zakresu odliczenia podatku z tytułu uprawnień wynikających z art. 154 w/w ustawy, tj. Podatnik zachowuje prawo do obniżenia podatku z tyt. usług najmu pojazdów w takim zakresie, w jakim prawo to przysługiwało przed zmianą umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za zmianę umowy urząd nie uznał zmiany harmonogramu spłaty rat, gdy taka możliwość była przewidziana w umowie (pismo z 24 listopada 2005 r. Urzędu Skarbowego w Olsztynie, nr US IV/III/443-81/05):

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zmiana wysokości rat była przewidziana w ogólnych warunkach umowy leasingu w dniu jej podpisania. Zmiana harmonogramu spłacanych rat poprzez zwiększenie wysokości raty leasingu o kwotę 37,58 zł brutto, którą przewidziano przedmiotową umową, nie jest zmianą umowy leasingu. Zatem stosownie do art. 154 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od całej raty czynszu.

REKLAMA

Według organów prawo do pełnego odliczenia VAT nie przysługuje podatnikowi, na którego rzecz dokonano cesji umowy leasingu, mimo że umowa została zarejestrowana (pismo z 6 maja 2005 r. Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu, nr 1425/021/443/30/06/IW):

Jednakże, zdaniem tut. Urzędu, wskutek przejęcia umowy leasingu nastąpi zmiana tej umowy po stronie biorącego w leasing. Zatem nie zostaną spełnione wymogi określone w art. 154 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT. Bezsprzecznie po dniu 01.06.2005 r. nastąpi zmiana jednej ze stron umowy – leasingobiorcy. Zatem przejmującemu umowę leasingu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego od rat leasingowych. Zgodnie z art. 86 ust. 7 ww. ustawy o VAT spółce będzie przysługiwało odliczenie 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania przedmiotowego samochodu nie może przekroczyć kwoty 6000 zł. Zatem stanowisko przedstawione przez spółkę w złożonym zapytaniu jest nieprawidłowe. Mając powyższe na uwadze należało orzec jak w sentencji niniejszego postanowienia.

Jak z tego wynika, w takiej sytuacji podatnik musi dokładnie przeanalizować umowę oraz aneks do niej, aby ocenić, czy zostanie pozbawiony prawa do odliczenia pełnego VAT od rat leasingowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA