Inwestycje na terenach postoczniowych w Szczecinie
REKLAMA
REKLAMA
Inwestycje na terenach postoczniowych w Szczecinie
Odtworzona bocznica kolejowa, nowoczesne urządzenie do cięcia stali i zmodernizowany na potrzeby socjalne budynek czekają na najemców w Szczecińskim Parku Przemysłowym, który powstał na terenie byłej stoczni. Zakończyła się warta blisko 14 mln zł modernizacja.
REKLAMA
"Udało się zrealizować pierwsze od 2006 r. inwestycje na terenach postoczniowych, a teraz terenach Szczecińskiego Parku Przemysłowego" - powiedział we wtorek prezes Parku Grzegorz Huszcz.
W ramach przedsięwzięcia odtworzono m.in. dawną stoczniową bocznicę kolejową. "Trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie organizmów na tym terenie bez łączności z systemem dróg kolejowych; to była naprawdę niezbędna inwestycja, bez niej nie ma przyszłości tego miejsca - powiedział Huszcz. W przyszłym roku po modernizacji rozjazdów torów przy ulicach sąsiadujących z terenami Parku, a także odnowieniu pozostałej część infrastruktury kolejowej przez kolejową spółkę, do SPP wjedzie pierwszy po latach pociąg.
Zobacz też: OT Logistics przejmie porty na Bałtyku i Adriatyku?
Do odtwarzanego Centrum Obróbki Stali udało się kupić nowoczesną i wydajną maszynę do cięcia sterowaną numerycznie - powiedział Huszcz. "Maszyna pozwoli na świadczenie usług na rzecz naszych kontrahentów funkcjonujących na terenie stoczni oraz w okolicach Szczecina, ale mamy także ambicje zdobyć znaczącą część rynku zachodnioeuropejskiego" - dodał Huszcz. Według prezesa, pierwsze poważne kroki zostały już poczynione w tej sprawie.
Zmodernizowany został także na potrzeby socjalne budynek - tzw. szatniowiec. Do dyspozycji najemców jest w nim nieco ponad tysiąc miejsc.
Jak powiedział Huszcz, w letnich miesiącach na terenach SPP pracuje od 2,5 do 2,8 tys. osób, w okresie zimowym, przez ograniczenia w wykorzystaniu placów, jest około 2 tys.
"SPP osiąga dobre wyniki finansowe, zakończymy ten rok z zyskiem netto rzędu 2 mln zł z działalności operacyjnej" - powiedział Huszcz. "Pogłoski o śmierci branży stoczniowej są przedwczesne i mocno przesadzone" - dodał.
Modernizacja bocznicy kolejowej to koszt nieco ponad 4,6 mln zł, zakup maszyny do Centrum Obróbki Stali prawie 1,2 mln zł, a przebudowa budynku ponad 8,1 mln zł. Całkowita wartość projektu to blisko 14 mln zł, z czego prawie 4,4 mln zł to dofinansowanie unijne.
Zobacz też: Jak ograniczyć koszty paliwa w spedycji?
Szczeciński Park Przemysłowy jest lokalną spółką, zarządzającą aktywami po zlikwidowanej Stoczni Szczecińskiej Nowa. Właścicielem spółki jest Towarzystwo Finansowe Silesia.
Park zarządza 45 ha z najważniejszą infrastrukturą postoczniową: halami produkcyjnymi, pochylniami, nabrzeżem i suwnicami. Obecnie ma 52 lokatorów.
REKLAMA
Produkcję w Stoczni Szczecińskiej Nowa wstrzymano w styczniu 2009 r., ponieważ Komisja Europejska uznała, że udzielona wcześniej stoczniom w Gdyni i Szczecinie przez polski rząd pomoc publiczna była niezgodna z prawem. Majątek stoczni sprzedano, a pracowników zwolniono.
Wśród kupionego w 2010 r. przez TF Silesia majątku po stoczni w Szczecinie znalazły się m.in. trzy pochylnie, nabrzeże o długości 510 m, wyposażone w urządzenia dźwigowe, a także place składowe, hale przemysłowe wraz z infrastrukturą dźwigową, obiekty biurowe oraz grunty o łącznej powierzchni 50 ha.
Powstałe w 2000 r. Towarzystwo Finansowe Silesia należy do skarbu państwa; specjalizuje się w rewitalizacji gospodarczej i zagospodarowywaniu obszarów poprzemysłowych.(PAP)
REKLAMA
REKLAMA