REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymogi pozwalające opodatkować daną transakcję jako eksport towaru z terytorium Polski

Subskrybuj nas na Youtube
Wymogi pozwalające opodatkować daną transakcję jako eksport towaru z terytorium Polski.
Wymogi pozwalające opodatkować daną transakcję jako eksport towaru z terytorium Polski.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Transakcje międzynarodowe, do których można zaliczyć eksport towarów, wiążą się z wieloma zagrożeniami natury podatkowej. Dlatego warto poznać wymogi pozwalające opodatkować daną transakcję jako eksport towaru z terytorium Polski.

Eksport towarów został zdefiniowany w art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług, jako szczególny rodzaj dostawy towarów, w ramach której towary są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej (UE) przez dostawcę (lub na jego rzecz), lub też nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju (lub na jego rzecz), przy czym wywóz musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.  Za eksport towarów z Polski można uznać jedynie taki przypadek, w którym występuje wywóz towarów z terytorium kraju poza granicę UE. Wywóz ten powinien odbywać się w ramach dostawy towarów, a zatem powinien być związany z transakcją, w ramach której występuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Ponadto, dla zaklasyfikowania czynności jako eksport towarów wymagane jest aby wywóz towaru poza granicę UE został potwierdzony przez odpowiedni urząd celny. Co więcej, wszystkie ww. warunki powinny być spełnione łącznie tzn. brak spełnienia choćby jednego z nich dyskwalifikuje daną transakcję, jako eksport towarów, dla którego istnieje możliwość zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0%.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Co jest a co nie jest eksportem pośrednim

Należy zauważyć, że w obrocie gospodarczym stosuje się różne modele organizacji transportu towarów. W praktyce może zdarzyć się sytuacja, w której wywóz towarów przeznaczonych do eksportu odbywa się z terytorium innego państwa członkowskiego UE. W takim przypadku, może pojawić się wątpliwość, w którym państwie należy rozpoznać eksport towarów. W celu ustalenia miejsca opodatkowania transakcji eksportowej należy odwołać się do treści art. 32 dyrektywy 2006/112/WE RADY z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej zgodnie z którym, w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub nabywcę lub też osobę trzecią, za miejsce dostawy uznaje się miejsce, w którym znajdują się towary w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy. Analogiczne rozwiązanie znalazło się w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zatem w przypadku transakcji eksportu towarów, jej opodatkowanie w Polsce jest uzależnione od tego, czy towary będące przedmiotem eksportu w momencie rozpoczęcia wysyłki znajdowały się na terytorium Polski.

Wskazane powyżej rozwiązanie może jednak ulec modyfikacji w zależności od tego, w jaki sposób zorganizowany będzie transport. Zgodnie bowiem z orzecznictwem sądów administracyjnych (zob. m. in. wyrok NSA z dnia 13 maja 2014 r., sygn. I FSK 636/13) w przypadku gdy towar przeznaczony do eksportu będzie podlegał rozładowaniu i tymczasowemu składowaniu w państwie członkowskim za pośrednictwem którego odbywa się eksport towarów, miejscem świadczenia (opodatkowania) takiej dostawy nie będzie Polska, lecz to inne państwo. Dla uznania danej dostawy za eksport towarów opodatkowany w miejscu, gdzie znajdują się towary w momencie rozpoczęcia wysyłki konieczne jest zachowanie zasady ciągłości transportu. Pogląd ten został zaprezentowany w uchwale 7 sędziów NSA z dnia 25 czerwca 2012 r., sygn. I FPS 3/12, w której Sąd wskazał, że wywóz towarów w przypadku eksportu „powinien nastąpić w ramach transportu (wysyłki) zasadniczo o nieprzerwanym charakterze”.

REKLAMA

Zobacz też: VAT- Otrzymanie zaliczki w eksporcie ze stawką 0%

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład

Polski podatnik zamierza dokonać eksportu towarów do Chin. Umowa handlowa przewiduje przewóz towarów z Katowic (przez Hamburg) do Chin, przy czym w Hamburgu towar nie będzie magazynowany, lecz zostanie on jedynie załadowany na statek płynący do Chin. W momencie rozpoczęcia wysyłki towar znajduje się w Katowicach. Wywóz towarów poza granice UE potwierdzi niemiecki organ celny.

W wymienionym przykładzie polski podatnik powinien w Polsce rozpoznać eksport towarów. W tym przypadku, przeładowanie towaru na statek w porcie w Hamburgu nie spowoduje przerwania ciągłości dostawy, bowiem będzie to czynność stanowiąca element transportu. Zwrócić należy ponadto uwagę, że w omawianym przykładzie nie wystąpi wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) na terytorium Niemiec, z uwagi na wyłączenie zawarte w art. 13 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Gdyby w omawianym przypadku zaistniała konieczność np. tymczasowego magazynowania towaru na terytorium Niemiec należałoby uznać, że miejscem rozpoczęcia transportu towarów było terytorium Niemiec.

Warto również zaznaczyć, że NSA w wyroku z dnia 3 grudnia 2014 r., (sygn. I FSK 1756/13) pośrednio potwierdza, że zdarzenia losowe tj. awaria środka transportu, wypadki drogowe itp., które z przyczyn obiektywnych mogły spowodować przerwanie transportu nie wpływają na zmianę miejsca opodatkowania dostawy towarów w ramach transakcji eksportowej. W tym jednak przypadku, należy zachować szczególną ostrożność, niezbędne jest skompletowanie dokumentacji dowodowej potwierdzającej przebieg transportu.

Tekst: Małgorzata Lehmann-Ziaja, Konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA