REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymogi pozwalające opodatkować daną transakcję jako eksport towaru z terytorium Polski

Wymogi pozwalające opodatkować daną transakcję jako eksport towaru z terytorium Polski.
Wymogi pozwalające opodatkować daną transakcję jako eksport towaru z terytorium Polski.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Transakcje międzynarodowe, do których można zaliczyć eksport towarów, wiążą się z wieloma zagrożeniami natury podatkowej. Dlatego warto poznać wymogi pozwalające opodatkować daną transakcję jako eksport towaru z terytorium Polski.

Eksport towarów został zdefiniowany w art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług, jako szczególny rodzaj dostawy towarów, w ramach której towary są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej (UE) przez dostawcę (lub na jego rzecz), lub też nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju (lub na jego rzecz), przy czym wywóz musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.  Za eksport towarów z Polski można uznać jedynie taki przypadek, w którym występuje wywóz towarów z terytorium kraju poza granicę UE. Wywóz ten powinien odbywać się w ramach dostawy towarów, a zatem powinien być związany z transakcją, w ramach której występuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Ponadto, dla zaklasyfikowania czynności jako eksport towarów wymagane jest aby wywóz towaru poza granicę UE został potwierdzony przez odpowiedni urząd celny. Co więcej, wszystkie ww. warunki powinny być spełnione łącznie tzn. brak spełnienia choćby jednego z nich dyskwalifikuje daną transakcję, jako eksport towarów, dla którego istnieje możliwość zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0%.

REKLAMA

Zobacz też: Co jest a co nie jest eksportem pośrednim

REKLAMA

Należy zauważyć, że w obrocie gospodarczym stosuje się różne modele organizacji transportu towarów. W praktyce może zdarzyć się sytuacja, w której wywóz towarów przeznaczonych do eksportu odbywa się z terytorium innego państwa członkowskiego UE. W takim przypadku, może pojawić się wątpliwość, w którym państwie należy rozpoznać eksport towarów. W celu ustalenia miejsca opodatkowania transakcji eksportowej należy odwołać się do treści art. 32 dyrektywy 2006/112/WE RADY z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej zgodnie z którym, w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub nabywcę lub też osobę trzecią, za miejsce dostawy uznaje się miejsce, w którym znajdują się towary w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy. Analogiczne rozwiązanie znalazło się w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zatem w przypadku transakcji eksportu towarów, jej opodatkowanie w Polsce jest uzależnione od tego, czy towary będące przedmiotem eksportu w momencie rozpoczęcia wysyłki znajdowały się na terytorium Polski.

Wskazane powyżej rozwiązanie może jednak ulec modyfikacji w zależności od tego, w jaki sposób zorganizowany będzie transport. Zgodnie bowiem z orzecznictwem sądów administracyjnych (zob. m. in. wyrok NSA z dnia 13 maja 2014 r., sygn. I FSK 636/13) w przypadku gdy towar przeznaczony do eksportu będzie podlegał rozładowaniu i tymczasowemu składowaniu w państwie członkowskim za pośrednictwem którego odbywa się eksport towarów, miejscem świadczenia (opodatkowania) takiej dostawy nie będzie Polska, lecz to inne państwo. Dla uznania danej dostawy za eksport towarów opodatkowany w miejscu, gdzie znajdują się towary w momencie rozpoczęcia wysyłki konieczne jest zachowanie zasady ciągłości transportu. Pogląd ten został zaprezentowany w uchwale 7 sędziów NSA z dnia 25 czerwca 2012 r., sygn. I FPS 3/12, w której Sąd wskazał, że wywóz towarów w przypadku eksportu „powinien nastąpić w ramach transportu (wysyłki) zasadniczo o nieprzerwanym charakterze”.

Zobacz też: VAT- Otrzymanie zaliczki w eksporcie ze stawką 0%

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład

REKLAMA

Polski podatnik zamierza dokonać eksportu towarów do Chin. Umowa handlowa przewiduje przewóz towarów z Katowic (przez Hamburg) do Chin, przy czym w Hamburgu towar nie będzie magazynowany, lecz zostanie on jedynie załadowany na statek płynący do Chin. W momencie rozpoczęcia wysyłki towar znajduje się w Katowicach. Wywóz towarów poza granice UE potwierdzi niemiecki organ celny.

W wymienionym przykładzie polski podatnik powinien w Polsce rozpoznać eksport towarów. W tym przypadku, przeładowanie towaru na statek w porcie w Hamburgu nie spowoduje przerwania ciągłości dostawy, bowiem będzie to czynność stanowiąca element transportu. Zwrócić należy ponadto uwagę, że w omawianym przykładzie nie wystąpi wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) na terytorium Niemiec, z uwagi na wyłączenie zawarte w art. 13 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Gdyby w omawianym przypadku zaistniała konieczność np. tymczasowego magazynowania towaru na terytorium Niemiec należałoby uznać, że miejscem rozpoczęcia transportu towarów było terytorium Niemiec.

Warto również zaznaczyć, że NSA w wyroku z dnia 3 grudnia 2014 r., (sygn. I FSK 1756/13) pośrednio potwierdza, że zdarzenia losowe tj. awaria środka transportu, wypadki drogowe itp., które z przyczyn obiektywnych mogły spowodować przerwanie transportu nie wpływają na zmianę miejsca opodatkowania dostawy towarów w ramach transakcji eksportowej. W tym jednak przypadku, należy zachować szczególną ostrożność, niezbędne jest skompletowanie dokumentacji dowodowej potwierdzającej przebieg transportu.

Tekst: Małgorzata Lehmann-Ziaja, Konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA