REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak osiągnąć dobrą współpracę na linii spedytor - przewoźnik?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Trochymiak
Jak zadbać o relacje spedytor - przewoźnik?
Jak zadbać o relacje spedytor - przewoźnik?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kto na kim najbardziej zarabia - spedytor na przewoźniku czy przewoźnik na spedytorze? Współpraca tych dwóch kontrahentów może przebiegać bezproblemowo, jeśli ich relacje opierają się na zasadzie "wygrany - wygrany" (win - win). Czyli każdy z nich czerpie z tej współpracy korzyści w takim wymiarze, który daje mu pełną satysfakcję ze wspólnego biznesu.

Ale jak pokazuje życie, w usługach transportowych często jedna strona - podwykonawcy (przewoźnika) - czuje się przegrana i od lat trwają o to spory, które nasilają się zwłaszcza w okresach dekoniunktury gospodarczej. Obecnie wzrost kosztów działalności transportowej potęguje dyskusję o tym, kto ma je ponieść, a więc kto będzie wygranym i jaką rolę odgrywa tutaj zleceniodawca, czyli spedytor. Każda z tych stron, jeśli uczciwie podchodzi do wykonania operacji transportowych stara się odpowiednio nimi zarządzać. Dzięki temu tworzy wartość dodaną, z której korzyści powinny czerpać wszyscy tj. klient, przewoźnik oraz operator/spedytor.

REKLAMA


- Wartość dodana przyjmuje różne postaci, od kontrolowanego czasu załadunku, przez maksymalne wypełnienie powierzchni ładunkowej w sposób zgodny z przepisami o ruchu drogowym, po czas wyjazdu w trasę, awizo w miejscu rozładunku i planowanie kroczące dalszych ruchów pojazdu z uwzględnieniem czasu pracy kierowcy i dostępnej powierzchni ładunkowej - wylicza Dariusz Hanczarek head of distribution Eastern Europe Fiege.
Niestety i przy tak dobrze ułożonej współpracy, nie wszystkie strony mogą uzyskać oczekiwane efekty ekonomiczne. Miejscem, gdzie przewoźnik może osiągnąć swoje cele ekonomiczne jest optymalizacja wykorzystania pojazdu, odpowiednie zarządzanie czasem pracy kierowcy oraz kosztami paliwa jako funkcją przejechanych kilometrów ładownych (tonokilometrów).

Spedytor i przewoźnik: Relacje "win -win"

W otoczeniu niekorzystnych czynników zewnętrznych np. w czasie kryzysu, istotną rolę odgrywają dobre relacje z podwykonawcami. - Budowanie tych relacji na styku spedytor - przewoźnik, umożliwiają różnorakie narzędzia jak programy flotowe, programy ubezpieczeniowe, odpowiednia komunikacja oraz organizacja pracy - wymienia Marcin Bzdawka kierownik operacyjny spedycji krajowej, Region Zachód DSV.


To co odgrywa istotną rolę w budowaniu relacji i osiągnięciu zaplanowanych celów współpracy jest wypracowanie systemu komunikacji negocjacyjnej z podwykonawcami. Współpraca często odbywa się na zasadach tradycyjnej transakcji, czyli ustalenia kontraktu, ceny zakupu i wywiązywania się z umowy. - Mam nadzieję, że rynek będzie ewoluował w stronę bardziej partnerskiej współpracy, opartej na zasadach „win – win”, w której obie strony będą mogły realizować działania zmierzające do redukcji kosztów. To trudne, ale możliwe - mówi Aleksander Zacirka dyrektor transportu i logistyki przemysłowej Gefco.
Obserwując rozwój relacji pomiędzy firmami z rynku TSL w naszej rzeczywistości, zasada "win-win" wydaję się prawie niemożliwa i wiele jeszcze trzeba zrobić aby stała się wyznacznikiem standardów pracy.

Systemy IT do zarządzania relacjami spedytor -przewoźnik

REKLAMA

Najlepiej jest zacząć od zadbania o podwykonawców nie mniej niż o pracowników etatowych. Podwykonawcy nie siedzą w biurze, a organizacja ich pracy odbywa się na odległość, najczęściej za pomocą narzędzi i systemów IT. Dzisiaj prawie każda firma logistyczna i spedycyjna posiada mniej lub bardziej rozwinięty system zarządzania podwykonawcami, który pomaga w zarządzaniu dokumentacją, weryfikacją, certyfikacją i oceną podwykonawców zarówno pod względem kosztów jak i spełnienia wymagań klienta. Narzędzia informatyczne są niezbędne, chociażby z racji tego, że umożliwiają lepsze planowanie transportu. Jednakże z uwagi na wysokie koszty pozyskania innowacyjnych rozwiązań, nie zawsze są dostępne dla wszystkich uczestników rynku TSL.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak podkreślają eksperci od rynku TSL, o tym kto będzie czuł się "wygranym", składa się na to wiele czynników. Decydują o tym wiedza, znajomość rynku transportowego, solidna infrastruktura informatyczna łatwo dostępna dla przewoźnika oraz klienta, lokalizacja magazynów i ich bliskość w stosunku do głównych szlaków komunikacyjnych oraz portfel ładunków w ujęciu przedmiotowym i przestrzennym.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA