REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są rodzaje umów pomiędzy spedytorem a przewoźnikiem

Radosław Moryń
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Umowy jakie zawierają ze sobą spedytorzy i przewoźnicy regulują przedmiot, zakres oraz ogólne warunki współpracy pomiędzy nimi. W praktyce mamy do czynienia z dwoma rodzajami umów.

Pierwszą z nich są zlecenia spedycji/przewozu. Są one zawierane każdego dnia pomiędzy spedytorem i klientem, a następnie przekazywane do realizacji przewoźnikowi. Druga forma, rzadko spotykana w relacji spedytor - przewoźnik, to umowa o współpracy.

REKLAMA

Zazwyczaj występuje ona w relacji operator logistyczny – przewoźnik i dotyczy obsługi stałych potoków operatora. Przykładem takiej umowy jest obsługa kontraktów długoterminowych lub linii drobnicowych, które stanowią połączenia sieci terminali operatora.

Zlecenie dla przewoźnika to swoista pigułka informacyjna. Poza standardowymi danymi teleadresowymi nadawcy i odbiorcy, zawiera ona wytyczne określające relacje przewozowe, wysokość frachtu za usługę, a także formę i warunki płatności. Ponadto zlecenie powinno zawierać podstawowe informacje opisujące charakter usługi oraz podstawowe dane dotyczące przewożonego towaru (nazwa, ilość i waga oraz ilość i rodzaj opakowań).

Kompletne zlecenie nie może pomijać dodatkowych informacji, istotnych dla jego prawidłowej realizacji, w tym:

  • wymagań dotyczących warunków przewozu,
  • wymagań związanych ze środkiem transportu oraz jego wyposażeniem (min. powierzchnia ładunkowa wolna od obcych zapachów, określona ilość pasów mocujących, kliny pomocne przy mocowaniu towaru, czy zestaw ADR lub wyposażenie środka transportu w GPS),
  • instrukcji dla kierowcy związanych z obsługą dokumentów towarzyszących przesyłce lub związanych z bezpieczeństwem transportu (min. zakaz postoju w miejscach ustronnych lub na parkingach nie strzeżonych).

REKLAMA

Spedytor przekazując kompletne informacje przewoźnikowi zabezpiecza swoją odpowiedzialność na wypadek złożonej przez klienta reklamacji dotyczącej m.in. powstałej usterki lub uszkodzenia towaru, opóźnienia w dostawie czy też zaginięcia przesyłki. Dla przewoźnika, podczas realizacji zleceń otrzymywanych od spedytora, niezwykle ważne jest zwracanie szczególnej uwagi na kompletność i przejrzystość zapisów w zleceniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla należytej realizacji zlecenia kluczowym jest fakt wyposażenia kierowcy w pełną informację. W przeciwnym razie, w sytuacji, gdy do spedytora wpłynie reklamacja od klienta związana np. z uszkodzeniem towaru, powołując się na akt należytej staranności przy wyborze przewoźnika, może on zostać zwolniony z odpowiedzialności. W takim przypadku automatycznie stroną odpowiedzialną dla klienta w procesie reklamacyjnym jest przewoźnik.

Jeżeli wymagania dotyczące taboru są spełnione, to w momencie podpisywania umowywspółpracy pomiędzy operatorem logistycznym iprzewoźnikiem szczególną uwagę powinniśmy zwrócić zwłaszcza na:

  • kwestie operacyjne związane z przekazywaniem zleceń (czas dla przewoźnika na podstawienie pojazdu od chwili otrzymania i potwierdzenia zlecenia),
  • zakres i wysokość kar umownych w odniesieniu do obu stron umowy (min. związanych z niewłaściwą realizacją zleceń przez przewoźnika lub kar dla operatora wynikających z czasu oczekiwania przewoźnika na załadunek lub rozładunek),
  • przewidywany do obsługi wolumen towaru,
  • regulacje dotyczące zmian cen paliw (tzw. dodatek paliwowy),
  • specjalne instrukcje dotyczące zasad przewozu (zakaz postojów w miejscach pozbawionych monitoringu).

REKLAMA

Warto zwrócić uwagę na wszelkie zapisy odnoszące się do braku staranności lub rażące niedbalstwo w realizacji usługi. Ich niespełnienie przez przewoźnika może skutkować brakiem możliwości stosowania limitów odpowiedzialności lub odmową ubezpieczyciela pokrycia szkody z polisy OCP (przykłady – zakaz przewozu towaru po trasach innych niż uzgodnione z operatorem, zakaz postoju w miejscach ustronnych lub na parkingach niestrzeżonych).

Drugim elementem wymagającym szczególnej uwagi przewoźnika podpisującego umowę współpracy z operatorem logistycznym jest zakres odpowiedzialności oraz związane z nim limity odpowiedzialności cywilnej przewoźnika.


To z czym przewoźnicy mogą mieć najwięcej wątpliwości podpisując umowę współpracy z operatorem logistycznym, to obszar ubezpieczeń oraz zakres odpowiedzialności. Żeby zabezpieczyć się przed ewentualnymi niespodziankami, polisa OCP powinna pokrywać wszystkie ryzyka wynikające z przedmiotu umowy – a w szczególności wysokość limitu odpowiedzialności na jedno zdarzenie, a także w okresie obowiązywania umowy ubezpieczeniowej.

Trzecim istotnym elementem jest kontrola zakresu ryzyka pokrywanego przez ubezpieczenie – podstawowymi ryzykami są uszkodzenia i zaginięcia towaru oraz kradzież rozbójnicza z włamaniem. Obszarem często nie dostrzeganym przez przewoźników jest zakres wyłączeń z  odpowiedzialności OCP – jeżeli towarem, który ma być obsłużony przez przewoźnika w ramach umowy jest elektronika, AGD lub towary niebezpieczne (ADR), niezwykle ważnym jest to, aby takie grupy towarów były wyraźnie zdefiniowane jako te, które pokrywa posiadana polisa OCP.

Warto także pamiętać, iż przyjmując do realizacji zlecenie od operatora lub spedytora, przewoźnik ma możliwość przekazania go do realizacji innemu przewoźnikowi. Automatycznie staje się on jego poddostawcą. Nie oznacza to jednak wyłączenia przewoźnika od odpowiedzialności.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

REKLAMA

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

REKLAMA

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA