REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są rodzaje umów pomiędzy spedytorem a przewoźnikiem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radosław Moryń
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Umowy jakie zawierają ze sobą spedytorzy i przewoźnicy regulują przedmiot, zakres oraz ogólne warunki współpracy pomiędzy nimi. W praktyce mamy do czynienia z dwoma rodzajami umów.

Pierwszą z nich są zlecenia spedycji/przewozu. Są one zawierane każdego dnia pomiędzy spedytorem i klientem, a następnie przekazywane do realizacji przewoźnikowi. Druga forma, rzadko spotykana w relacji spedytor - przewoźnik, to umowa o współpracy.

REKLAMA

Zazwyczaj występuje ona w relacji operator logistyczny – przewoźnik i dotyczy obsługi stałych potoków operatora. Przykładem takiej umowy jest obsługa kontraktów długoterminowych lub linii drobnicowych, które stanowią połączenia sieci terminali operatora.

Zlecenie dla przewoźnika to swoista pigułka informacyjna. Poza standardowymi danymi teleadresowymi nadawcy i odbiorcy, zawiera ona wytyczne określające relacje przewozowe, wysokość frachtu za usługę, a także formę i warunki płatności. Ponadto zlecenie powinno zawierać podstawowe informacje opisujące charakter usługi oraz podstawowe dane dotyczące przewożonego towaru (nazwa, ilość i waga oraz ilość i rodzaj opakowań).

Kompletne zlecenie nie może pomijać dodatkowych informacji, istotnych dla jego prawidłowej realizacji, w tym:

  • wymagań dotyczących warunków przewozu,
  • wymagań związanych ze środkiem transportu oraz jego wyposażeniem (min. powierzchnia ładunkowa wolna od obcych zapachów, określona ilość pasów mocujących, kliny pomocne przy mocowaniu towaru, czy zestaw ADR lub wyposażenie środka transportu w GPS),
  • instrukcji dla kierowcy związanych z obsługą dokumentów towarzyszących przesyłce lub związanych z bezpieczeństwem transportu (min. zakaz postoju w miejscach ustronnych lub na parkingach nie strzeżonych).

REKLAMA

Spedytor przekazując kompletne informacje przewoźnikowi zabezpiecza swoją odpowiedzialność na wypadek złożonej przez klienta reklamacji dotyczącej m.in. powstałej usterki lub uszkodzenia towaru, opóźnienia w dostawie czy też zaginięcia przesyłki. Dla przewoźnika, podczas realizacji zleceń otrzymywanych od spedytora, niezwykle ważne jest zwracanie szczególnej uwagi na kompletność i przejrzystość zapisów w zleceniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla należytej realizacji zlecenia kluczowym jest fakt wyposażenia kierowcy w pełną informację. W przeciwnym razie, w sytuacji, gdy do spedytora wpłynie reklamacja od klienta związana np. z uszkodzeniem towaru, powołując się na akt należytej staranności przy wyborze przewoźnika, może on zostać zwolniony z odpowiedzialności. W takim przypadku automatycznie stroną odpowiedzialną dla klienta w procesie reklamacyjnym jest przewoźnik.

Jeżeli wymagania dotyczące taboru są spełnione, to w momencie podpisywania umowywspółpracy pomiędzy operatorem logistycznym iprzewoźnikiem szczególną uwagę powinniśmy zwrócić zwłaszcza na:

  • kwestie operacyjne związane z przekazywaniem zleceń (czas dla przewoźnika na podstawienie pojazdu od chwili otrzymania i potwierdzenia zlecenia),
  • zakres i wysokość kar umownych w odniesieniu do obu stron umowy (min. związanych z niewłaściwą realizacją zleceń przez przewoźnika lub kar dla operatora wynikających z czasu oczekiwania przewoźnika na załadunek lub rozładunek),
  • przewidywany do obsługi wolumen towaru,
  • regulacje dotyczące zmian cen paliw (tzw. dodatek paliwowy),
  • specjalne instrukcje dotyczące zasad przewozu (zakaz postojów w miejscach pozbawionych monitoringu).

REKLAMA

Warto zwrócić uwagę na wszelkie zapisy odnoszące się do braku staranności lub rażące niedbalstwo w realizacji usługi. Ich niespełnienie przez przewoźnika może skutkować brakiem możliwości stosowania limitów odpowiedzialności lub odmową ubezpieczyciela pokrycia szkody z polisy OCP (przykłady – zakaz przewozu towaru po trasach innych niż uzgodnione z operatorem, zakaz postoju w miejscach ustronnych lub na parkingach niestrzeżonych).

Drugim elementem wymagającym szczególnej uwagi przewoźnika podpisującego umowę współpracy z operatorem logistycznym jest zakres odpowiedzialności oraz związane z nim limity odpowiedzialności cywilnej przewoźnika.


To z czym przewoźnicy mogą mieć najwięcej wątpliwości podpisując umowę współpracy z operatorem logistycznym, to obszar ubezpieczeń oraz zakres odpowiedzialności. Żeby zabezpieczyć się przed ewentualnymi niespodziankami, polisa OCP powinna pokrywać wszystkie ryzyka wynikające z przedmiotu umowy – a w szczególności wysokość limitu odpowiedzialności na jedno zdarzenie, a także w okresie obowiązywania umowy ubezpieczeniowej.

Trzecim istotnym elementem jest kontrola zakresu ryzyka pokrywanego przez ubezpieczenie – podstawowymi ryzykami są uszkodzenia i zaginięcia towaru oraz kradzież rozbójnicza z włamaniem. Obszarem często nie dostrzeganym przez przewoźników jest zakres wyłączeń z  odpowiedzialności OCP – jeżeli towarem, który ma być obsłużony przez przewoźnika w ramach umowy jest elektronika, AGD lub towary niebezpieczne (ADR), niezwykle ważnym jest to, aby takie grupy towarów były wyraźnie zdefiniowane jako te, które pokrywa posiadana polisa OCP.

Warto także pamiętać, iż przyjmując do realizacji zlecenie od operatora lub spedytora, przewoźnik ma możliwość przekazania go do realizacji innemu przewoźnikowi. Automatycznie staje się on jego poddostawcą. Nie oznacza to jednak wyłączenia przewoźnika od odpowiedzialności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA