REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak na gruncie VAT rozliczyć usługę spedycyjną, a kiedy usługę logistyczną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Resiak
Ekspert podatkowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Usługa spedycyjna oraz usługa logistyczna to nie to samo. Dlatego przedsiębiorca powinien w pierwszej kolejności określić, którą usługę świadczy, a następnie prawidłowo określić zasady rozliczania podatku VAT z tytułu takiej usługi.

Ustawodawca przyzwyczaił nas, że usługi świadczone przez podmioty działające w branży TSL często rozliczane są na gruncie podatku VAT w sposób szczególny, co w dużej mierze wynika z specyfiki działania branży.

REKLAMA

Najczęściej mówi się w tym kontekście o usługach transportowych i usługach spedycyjnych. Warto jednak zastanowić, się, czy bardziej złożona logistycznie działalność może, na gruncie podatku VAT, zostać uznana za usługę spedycyjną i w związku z tym być rozliczana na analogicznych zasadach.

Czym jest usługa spedycyjna, a czym usługa logistyczna na gruncie podatku VAT?

REKLAMA

Usługa spedycyjna nie została zdefiniowana na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Warto więc sięgnąć do regulacji zawartych w kodeksie cywilnym, który w artykule 794 § 1, definiuje umowę spedycji. Z powołanego przepisu wynika, że istotą umowy spedycji jest dokonanie wysyłki lub odbioru określonych towarów, ponadto umowa może obejmować także inne usługi powiązane z usługą główną.

W ocenie Autora, inne usługi, które mogą wchodzić w skład usługi spedycyjnej, to, przykładowo, załadunek lub przeładunek towarów, sprowadzenie odpowiednich środków transportu, sporządzenie dokumentacji, usługi związane z przygotowaniem i zakończeniem przewozu.

REKLAMA

Usługa logistyczna, podobnie jak usługa spedycyjna, również nie została zdefiniowana na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Warto zatem odnieść się do językowego znaczenia tego pojęcia. Słownik języka polskiego definiuje logistykę jako planowanie i organizowanie skomplikowanego przedsięwzięcia. Wydaje się więc, iż w zakres usługi logistycznej może wejść szereg pomniejszych usług, które w innej sytuacji mogłyby być opodatkowane jako samoistne usługi, z całą pewnością w skład usługi logistycznej mogą wejść takie pomniejsze usługi jak: usługa transportowa, usługa spedycyjna, usługa magazynowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z charakteru usługi logistycznej wynika, iż nie jest możliwe sprowadzenie jej do czynności polegającej na przemieszczeniu towarów z jednego punktu do drugiego. W takiej usługi towar może być przemieszczany wielokrotnie, w międzyczasie magazynowany lub przepakowywany, wszystko w celu osiągnięcia zamierzonego efektu, który najczęściej określony jest w umowie łączącej strony.

Próby zdefiniowania zakresu usługi spedycyjnej i usługi logistycznej podejmowały też wielokrotnie organy podatkowe.

Warto w tym miejscu tytułem przykładu, przytoczyć fragment interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7 czerwca 2010 r. (sygn. IPPP3/443-312/10-2/KC) w której stwierdzono:

„Na usługę logistyczną składają się w szczególności: 1. usługi magazynowania i przechowywania towarów, będących własnością podmiotu szwajcarskiego, w ramach których dokonywane jest również pakowania i przepakowywania towarów w magazynach Wnioskodawcy; 2. usługi pośrednictwa i spedycji związane z usługami transportu towarów (wyładunek, sprawdzanie ilości, zamówienie albo wykonanie usługi transportowej, załadunek, wysyłka do poszczególnych odbiorców zgodnie z zamówieniem). Powyżej wskazane usługi są świadczone na podstawie jednej umowy w ramach kompleksowej obsługi logistycznej kontrahenta szwajcarskiego. (…) Czynności takie jak: magazynowanie i przechowywanie towarów, pośrednictwo i spedycja związane z usługami transportowymi, mają charakter czynności pomocniczych, niezbędnych do wykonania czynności podstawowej. Skutki podatkowe dla takiej transakcji determinuje usługa główna, którą jest usługa logistyczna.”

Na podstawie dokonanej analizy bez wątpienia należy stwierdzić, iż usługa spedycyjna oraz usługa logistyczna nie mogą być ze sobą utożsamiane dla celów rozliczania podatku VAT.

Zatem przedsiębiorca powinien w pierwszej kolejności określić, którą usługę świadczy, a następnie prawidłowo określić zasady rozliczania podatku VAT z tytułu takiej usługi. Zasadniczą różnicą pomiędzy wskazanymi usługami jest to kiedy (w jakim okresie rozliczeniowym) powstaje obowiązek podatkowy z tytułu wykonania usługi, a zatem, kiedy podatnik zobowiązany jest do rozliczenia należnego podatku VAT.

Obowiązek podatkowy dla usług spedycyjnych

Dla usług spedycyjnych ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. Mianowicie, w przypadku usług spedycyjnych świadczonych na rzecz podmiotu krajowego, obowiązek podatkowy powstaje zasadniczo z chwilą otrzymania przez przedsiębiorcę całości lub części zapłaty (przy czym w przypadku otrzymania części zapłaty obowiązek podatkowy powstaje wyłącznie w odniesieniu do uiszczonej przez usługobiorcę części należności).

Jeżeli jednak zapłata nie nastąpi w terminie 30 dni od daty wykonania usługi, wówczas obowiązek podatkowy w każdym przypadku powstaje 30 dnia licząc od daty wykonania usługi. Zasada ta wynika z art. art. 19 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przykład

Spółka A świadczy na rzecz Spółki B trzy usługi spedycyjne:

  • Pierwsza usługa została wykonana z dniem 15 września 2010 r. Po czym Spółka A wystawiła fakturę. Spółka B uiściła całość należności 25 września 2010 r. Zatem obowiązek podatkowy powstaje z dniem 25 września 2010 r.
  • W drugim przypadku usługa została wykonana z dniem 1 października 2010 r., po czym Spółka A wystawiła fakturę. Spółka B uiściła całość należności dopiero 5 listopada 2010 r. Obowiązek podatkowy w rozpatrywanej sytuacji powstał z dniem 31 października 2010 r.
  • Trzecia usługa transportowa została wykonana z dniem 1 października 2010 r., po czym Spółka A wystawiła fakturę. Spółka B uiściła należność w trzech ratach. Pierwsza została zapłacona 8 października, druga 20 października, a trzecia 2 listopada. Obowiązek podatkowy powstał, odrębnie dla każdej części należności, odpowiednia w dniach 8.10, 20.10 i 02.11.

Obowiązek podatkowy dla usług logistycznych

Jak już wskazano usługa logistyczna nie może być utożsamiana z usługą spedycyjną na gruncie podatku VAT, nie ma zatem do niej zastosowania opisana powyżej szczególna zasada dotycząca momentu powstania obowiązku podatkowego. Oznacza to, że obowiązek podatkowy w przypadku świadczenia usług logistycznych powstaje na zasadach ogólnych.

Przedsiębiorca świadczący usługi logistyczne zobowiązany jest do rozliczenia podatku VAT w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystawiona została faktura VAT (w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika podatku VAT) lub, w którym wykonano usługę (jeżeli usługa była świadczona na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej).

Import i eksport usług

Na zakończenie należy podkreślić, iż przedstawione rozróżnienie pomiędzy usługą logistyczną, a usługą spedycyjną ma znaczenie dla momentu powstania obowiązku podatkowego tylko w sytuacji, gdy miejscem świadczenia usługi jest terytorium Polski, a więc zasadniczo, jeżeli usługa świadczona jest na rzecz podmiotu mającego siedzibę/stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Polski.

Natomiast w przypadku importu usług oraz eksportu usług (sprzedaży usług na rzecz podmiotów z terytorium UE lub krajów trzecich, dla których miejsce świadczenia zostało określone w innym niż Polska kraju - tzw. sprzedaż VAT NP) obowiązek podatkowy powstaje na jednakowych zasadach zarówno dla usługi spedycyjnej, jak i usługi logistycznej – co do zasady z chwilą wykonania usługi (art. 19 ust. 19 a ustawy o podatku od towarów i usług).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

REKLAMA

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

REKLAMA

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

REKLAMA