REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przedstawić w deklaracji VAT-7 transakcję importu towarów w procedurze uproszczonej

Paweł Barnik
Ekspert podatkowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Firma planuje rozpocząć dokonywanie importu towarów w ramach procedury uproszczonej. Chce rozliczać import w deklaracjach VAT-7. Ma jednak wątpliwość w jakim momencie (kiedy) oraz w jakich pozycjach deklaracji VAT-7 wykazywać te transakcje?

Należy pamiętać, że sposób prezentacji transakcji importu towarów w ramach procedury uproszczonej zależy od przepisów regulujących moment powstania obowiązku podatkowego oraz skorzystania z prawa do odliczenia kwoty podatku VAT

REKLAMA

Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów w ustawie o VAT

Zgodnie z brzmieniem art. 33a ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy towary zostały objęte na terytorium kraju procedurą uproszczoną, o której mowa w art. 76 ust. 1 lit. b lub c WKC, w którym okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy, podatnik może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów.

Procedurami celnymi umożliwiającymi skorzystanie z ww. wariantu rozliczenia podatku importowego są procedury dopuszczenia towarów do obrotu realizowane na podstawie:

  • uproszczonego zgłoszenia celnego, z późniejszym przedstawieniem zgłoszenia uzupełniającego (art. 76 ust. 1 lit. b WKC). W tym przypadku, zamiast tradycyjnego zgłoszenia celnego, importer przedstawia dokument handlowy lub urzędowy wraz z wnioskiem o objęcie towarów daną procedurą. Zasady tego rodzaju zgłoszenia uwzględnia art. 260 RWKC;
  • wpisu towarów do rejestru (procedura w miejscu). Wpis ten powala na objecie towarów procedurą celną bez obowiązku przedstawiania towarów organom celny (art.76 ust.1 lit.c WKC oraz art. 253 ust. 3 RWKC). Po wprowadzeniu na obszar celny wspólnoty, towar jest przemieszczany bezpośrednio do tzw. miejsca uznanego przez organ celny, o czym importer powinien powiadomić właściwy urząd celny.

Powstaje zatem wątpliwość kiedy obowiązek podatkowy dla tego typu rozliczenia importu powstaje. Otóż, obowiązek podatkowy z tyt. importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego (art. 19 ust. 7 ustawy o VAT).

Natomiast dług celny powstaje z wyniku dopuszczenia do obrotu towaru podlegającego należnościom przywozowym, z chwilą przyjęcia zgłoszenia celnego (art. 201 ust. 1 lit. a i ust. 2 WKC). Zatem należy uznać, iż powstaje on w momencie zwolnienia towaru, czyli zaistnienia faktu generującego powstanie długu celnego z mocą wsteczną od dnia przyjęcia zgłoszenia celnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz artykuł: Warunki rozliczenia VAT w imporcie w procedurze uproszczonej

Dług celny oznacza nałożony na osobę obowiązek uiszczenia należności celnych przywozowych (dług celny w przywozie) lub należności wywozowych (dług celny w wywozie), które stosuje się do towarów określonych zgodnie z obowiązującymi przepisami wspólnotowym (art. 4 pkt 9 WKC). Dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego (art. 201 ust. 2 WKC).

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż przy stosowaniu procedury zgodnie z art. 76 ust. 1 lit. b) lub c) WKC, towar może zostać zwolniony:

  • przy zgłoszeniu uproszczonym - odbywa się to po jego przyjęciu i ewentualnej weryfikacji i rewizji celnej towaru, które nie stwierdzą nieprawidłowości oraz po ewentualnej zapłacie (zabezpieczeniu) należności celnych przywozowych,
  • przy wpisie do ewidencji – wyłącznie poprzez wpis towarów do ewidencji.

REKLAMA

Zatem przy zgłoszeniu uproszczonym, o którym mowa w 1 punkcie, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą powstania długu celnego, tj. po przyjęciu zgłoszenia uproszczonego i ewentualnej weryfikacji i rewizji celnej towaru, które nie stwierdzą nieprawidłowości oraz po ewentualnej zapłacie (zabezpieczeniu) należności celnych przywozowych.

Z kolei, w przypadku, gdy import towarów jest dokonywany w ramach procedury uproszczonej i wiąże się z dokonaniem wpisu towarów do ewidencji, obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstanie z chwilą powstania długu celnego, czyli w dniu w którym zgłoszenie towarów do procedury uproszczonej zostało dokonane poprzez wpisanie towarów do ewidencji.

Tak też Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 6.08.2009 r. (sygn. ILPP2/443-634/09-2/SJ): „(…) przypadku dokonania przez Agencję Celną wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 76 ust. 1 lit. c rozporządzenia Rady Nr 2913/92, w miesiącu maju 2009 r., to obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, czyli w dniu, w którym zgłoszenie towarów do procedury uproszczonej zostało dokonane przez wpisanie towarów do ewidencji, tj. w dniu 31 maja 2009 r.”

Podatek należny z tytułu import towarów rozliczanego w procedurze uproszczonej powinno się zatem wykazać w deklaracji VAT-7 z chwilą powstania obowiązku podatkowego w poz. 35 i 36 deklaracji VAT-7.

Podatek naliczony

REKLAMA

W analizowanym przypadku kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu importu towarów (art. 86 ust. 2 pkt 5 ustawy o VAT). Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w tym przypadku, powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od importu towarów (art. 86 ust. 10 pkt 2a ustawy o VAT).

Jeśli podatnik nie skorzysta z tego prawa w ww. terminie, uprawniony będzie również dokonać odliczenia podatku VAT za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

Transakcję należy wykazać w deklaracji VAT-7 w poz. 49 i 50 (jeśli towar stanowi środek trwały Podatnik) lub w poz. 51 i 52 (w przypadku zakupu pozostałych towarów).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA