REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przedstawić w deklaracji VAT-7 transakcję importu towarów w procedurze uproszczonej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Barnik
Ekspert podatkowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Firma planuje rozpocząć dokonywanie importu towarów w ramach procedury uproszczonej. Chce rozliczać import w deklaracjach VAT-7. Ma jednak wątpliwość w jakim momencie (kiedy) oraz w jakich pozycjach deklaracji VAT-7 wykazywać te transakcje?

Należy pamiętać, że sposób prezentacji transakcji importu towarów w ramach procedury uproszczonej zależy od przepisów regulujących moment powstania obowiązku podatkowego oraz skorzystania z prawa do odliczenia kwoty podatku VAT

REKLAMA

Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów w ustawie o VAT

Zgodnie z brzmieniem art. 33a ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy towary zostały objęte na terytorium kraju procedurą uproszczoną, o której mowa w art. 76 ust. 1 lit. b lub c WKC, w którym okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy, podatnik może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów.

Procedurami celnymi umożliwiającymi skorzystanie z ww. wariantu rozliczenia podatku importowego są procedury dopuszczenia towarów do obrotu realizowane na podstawie:

  • uproszczonego zgłoszenia celnego, z późniejszym przedstawieniem zgłoszenia uzupełniającego (art. 76 ust. 1 lit. b WKC). W tym przypadku, zamiast tradycyjnego zgłoszenia celnego, importer przedstawia dokument handlowy lub urzędowy wraz z wnioskiem o objęcie towarów daną procedurą. Zasady tego rodzaju zgłoszenia uwzględnia art. 260 RWKC;
  • wpisu towarów do rejestru (procedura w miejscu). Wpis ten powala na objecie towarów procedurą celną bez obowiązku przedstawiania towarów organom celny (art.76 ust.1 lit.c WKC oraz art. 253 ust. 3 RWKC). Po wprowadzeniu na obszar celny wspólnoty, towar jest przemieszczany bezpośrednio do tzw. miejsca uznanego przez organ celny, o czym importer powinien powiadomić właściwy urząd celny.

Powstaje zatem wątpliwość kiedy obowiązek podatkowy dla tego typu rozliczenia importu powstaje. Otóż, obowiązek podatkowy z tyt. importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego (art. 19 ust. 7 ustawy o VAT).

Natomiast dług celny powstaje z wyniku dopuszczenia do obrotu towaru podlegającego należnościom przywozowym, z chwilą przyjęcia zgłoszenia celnego (art. 201 ust. 1 lit. a i ust. 2 WKC). Zatem należy uznać, iż powstaje on w momencie zwolnienia towaru, czyli zaistnienia faktu generującego powstanie długu celnego z mocą wsteczną od dnia przyjęcia zgłoszenia celnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz artykuł: Warunki rozliczenia VAT w imporcie w procedurze uproszczonej

Dług celny oznacza nałożony na osobę obowiązek uiszczenia należności celnych przywozowych (dług celny w przywozie) lub należności wywozowych (dług celny w wywozie), które stosuje się do towarów określonych zgodnie z obowiązującymi przepisami wspólnotowym (art. 4 pkt 9 WKC). Dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego (art. 201 ust. 2 WKC).

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż przy stosowaniu procedury zgodnie z art. 76 ust. 1 lit. b) lub c) WKC, towar może zostać zwolniony:

  • przy zgłoszeniu uproszczonym - odbywa się to po jego przyjęciu i ewentualnej weryfikacji i rewizji celnej towaru, które nie stwierdzą nieprawidłowości oraz po ewentualnej zapłacie (zabezpieczeniu) należności celnych przywozowych,
  • przy wpisie do ewidencji – wyłącznie poprzez wpis towarów do ewidencji.

REKLAMA

Zatem przy zgłoszeniu uproszczonym, o którym mowa w 1 punkcie, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą powstania długu celnego, tj. po przyjęciu zgłoszenia uproszczonego i ewentualnej weryfikacji i rewizji celnej towaru, które nie stwierdzą nieprawidłowości oraz po ewentualnej zapłacie (zabezpieczeniu) należności celnych przywozowych.

Z kolei, w przypadku, gdy import towarów jest dokonywany w ramach procedury uproszczonej i wiąże się z dokonaniem wpisu towarów do ewidencji, obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstanie z chwilą powstania długu celnego, czyli w dniu w którym zgłoszenie towarów do procedury uproszczonej zostało dokonane poprzez wpisanie towarów do ewidencji.

Tak też Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 6.08.2009 r. (sygn. ILPP2/443-634/09-2/SJ): „(…) przypadku dokonania przez Agencję Celną wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 76 ust. 1 lit. c rozporządzenia Rady Nr 2913/92, w miesiącu maju 2009 r., to obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, czyli w dniu, w którym zgłoszenie towarów do procedury uproszczonej zostało dokonane przez wpisanie towarów do ewidencji, tj. w dniu 31 maja 2009 r.”

Podatek należny z tytułu import towarów rozliczanego w procedurze uproszczonej powinno się zatem wykazać w deklaracji VAT-7 z chwilą powstania obowiązku podatkowego w poz. 35 i 36 deklaracji VAT-7.

Podatek naliczony

REKLAMA

W analizowanym przypadku kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu importu towarów (art. 86 ust. 2 pkt 5 ustawy o VAT). Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w tym przypadku, powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od importu towarów (art. 86 ust. 10 pkt 2a ustawy o VAT).

Jeśli podatnik nie skorzysta z tego prawa w ww. terminie, uprawniony będzie również dokonać odliczenia podatku VAT za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

Transakcję należy wykazać w deklaracji VAT-7 w poz. 49 i 50 (jeśli towar stanowi środek trwały Podatnik) lub w poz. 51 i 52 (w przypadku zakupu pozostałych towarów).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA