REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przedstawić w deklaracji VAT-7 transakcję importu towarów w procedurze uproszczonej

Paweł Barnik
Ekspert podatkowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Firma planuje rozpocząć dokonywanie importu towarów w ramach procedury uproszczonej. Chce rozliczać import w deklaracjach VAT-7. Ma jednak wątpliwość w jakim momencie (kiedy) oraz w jakich pozycjach deklaracji VAT-7 wykazywać te transakcje?

Należy pamiętać, że sposób prezentacji transakcji importu towarów w ramach procedury uproszczonej zależy od przepisów regulujących moment powstania obowiązku podatkowego oraz skorzystania z prawa do odliczenia kwoty podatku VAT

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów w ustawie o VAT

Zgodnie z brzmieniem art. 33a ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy towary zostały objęte na terytorium kraju procedurą uproszczoną, o której mowa w art. 76 ust. 1 lit. b lub c WKC, w którym okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy, podatnik może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów.

Procedurami celnymi umożliwiającymi skorzystanie z ww. wariantu rozliczenia podatku importowego są procedury dopuszczenia towarów do obrotu realizowane na podstawie:

  • uproszczonego zgłoszenia celnego, z późniejszym przedstawieniem zgłoszenia uzupełniającego (art. 76 ust. 1 lit. b WKC). W tym przypadku, zamiast tradycyjnego zgłoszenia celnego, importer przedstawia dokument handlowy lub urzędowy wraz z wnioskiem o objęcie towarów daną procedurą. Zasady tego rodzaju zgłoszenia uwzględnia art. 260 RWKC;
  • wpisu towarów do rejestru (procedura w miejscu). Wpis ten powala na objecie towarów procedurą celną bez obowiązku przedstawiania towarów organom celny (art.76 ust.1 lit.c WKC oraz art. 253 ust. 3 RWKC). Po wprowadzeniu na obszar celny wspólnoty, towar jest przemieszczany bezpośrednio do tzw. miejsca uznanego przez organ celny, o czym importer powinien powiadomić właściwy urząd celny.

Powstaje zatem wątpliwość kiedy obowiązek podatkowy dla tego typu rozliczenia importu powstaje. Otóż, obowiązek podatkowy z tyt. importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego (art. 19 ust. 7 ustawy o VAT).

REKLAMA

Natomiast dług celny powstaje z wyniku dopuszczenia do obrotu towaru podlegającego należnościom przywozowym, z chwilą przyjęcia zgłoszenia celnego (art. 201 ust. 1 lit. a i ust. 2 WKC). Zatem należy uznać, iż powstaje on w momencie zwolnienia towaru, czyli zaistnienia faktu generującego powstanie długu celnego z mocą wsteczną od dnia przyjęcia zgłoszenia celnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz artykuł: Warunki rozliczenia VAT w imporcie w procedurze uproszczonej

Dług celny oznacza nałożony na osobę obowiązek uiszczenia należności celnych przywozowych (dług celny w przywozie) lub należności wywozowych (dług celny w wywozie), które stosuje się do towarów określonych zgodnie z obowiązującymi przepisami wspólnotowym (art. 4 pkt 9 WKC). Dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego (art. 201 ust. 2 WKC).

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż przy stosowaniu procedury zgodnie z art. 76 ust. 1 lit. b) lub c) WKC, towar może zostać zwolniony:

  • przy zgłoszeniu uproszczonym - odbywa się to po jego przyjęciu i ewentualnej weryfikacji i rewizji celnej towaru, które nie stwierdzą nieprawidłowości oraz po ewentualnej zapłacie (zabezpieczeniu) należności celnych przywozowych,
  • przy wpisie do ewidencji – wyłącznie poprzez wpis towarów do ewidencji.

Zatem przy zgłoszeniu uproszczonym, o którym mowa w 1 punkcie, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą powstania długu celnego, tj. po przyjęciu zgłoszenia uproszczonego i ewentualnej weryfikacji i rewizji celnej towaru, które nie stwierdzą nieprawidłowości oraz po ewentualnej zapłacie (zabezpieczeniu) należności celnych przywozowych.

Z kolei, w przypadku, gdy import towarów jest dokonywany w ramach procedury uproszczonej i wiąże się z dokonaniem wpisu towarów do ewidencji, obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstanie z chwilą powstania długu celnego, czyli w dniu w którym zgłoszenie towarów do procedury uproszczonej zostało dokonane poprzez wpisanie towarów do ewidencji.

Tak też Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 6.08.2009 r. (sygn. ILPP2/443-634/09-2/SJ): „(…) przypadku dokonania przez Agencję Celną wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 76 ust. 1 lit. c rozporządzenia Rady Nr 2913/92, w miesiącu maju 2009 r., to obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, czyli w dniu, w którym zgłoszenie towarów do procedury uproszczonej zostało dokonane przez wpisanie towarów do ewidencji, tj. w dniu 31 maja 2009 r.”

Podatek należny z tytułu import towarów rozliczanego w procedurze uproszczonej powinno się zatem wykazać w deklaracji VAT-7 z chwilą powstania obowiązku podatkowego w poz. 35 i 36 deklaracji VAT-7.

Podatek naliczony

W analizowanym przypadku kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu importu towarów (art. 86 ust. 2 pkt 5 ustawy o VAT). Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w tym przypadku, powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od importu towarów (art. 86 ust. 10 pkt 2a ustawy o VAT).

Jeśli podatnik nie skorzysta z tego prawa w ww. terminie, uprawniony będzie również dokonać odliczenia podatku VAT za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

Transakcję należy wykazać w deklaracji VAT-7 w poz. 49 i 50 (jeśli towar stanowi środek trwały Podatnik) lub w poz. 51 i 52 (w przypadku zakupu pozostałych towarów).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA