Jak zastosować 0 proc. VAT przy imporcie dokonanym poza Polską
REKLAMA
REKLAMA
Pytanie do eksperta:
REKLAMA
Świadczymy usługi transportu na rzecz polskich przedsiębiorców (zarówno usługodawca, jak i usługobiorca są zarejestrowani w Polsce). Usługa jest wykonywana na zlecenie firmy polskiej z siedzibą w Polsce w następujący sposób:
- Zabieramy towar z któregoś z portów UE (z Niemiec, Holandii), który wcześniej przypłynął spoza Europy i przywozimy go do Polski.
- Towar jest dopuszczony do obrotu w ww. portach UE.
- Jako dowody wykonania usługi posiadamy potwierdzone przez urzędy kopie stosownych dokumentów, t.j. list przewozowy CMR i konosament, świadczące, że usługa jest częścią transportu międzynarodowego.
- Nie posiadamy natomiast dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Czy do opisanych czynności możemy zastosować preferencyjną 0 % stawkę podatku VAT?
W tym przypadku istnieje możliwość zastosowania 0 % stawki podatku VAT na wystawianych fakturach sprzedaży.
Jak wynika bowiem z z art. 83 ust. 1 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Dodatkowo, na mocy § 8 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania ustawy o VAT, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do:
- usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego;
- wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego (przez wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów w tym przypadku rozumie się transport towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich).
Jednocześnie, ww. preferencja jest możliwa do zastosowania pod warunkiem, że sprzedawca posiada dowód świadczenia opisanych usług. Przy czym ustawodawca dokładnie określił jakie dowody uznaje.
Jak wynika z art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia tych usług są:
- w przepadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora) z zastrzeżeniem pkt 2
- w przypadku transportu towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
- w przypadku transportu towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów.
REKLAMA
Jednocześnie zaznaczyć trzeba, że import, wg polskiego ustawodawcy, to przywóz towaru na terytorium kraju (art. 2 pkt 7 ustawy o VAT).
W naszym przypadku firma dokonuje transportu towaru, którego przywóz (odprawa celna, dopuszczenie do obrotu) następuje w innym niż Polska kraju (w Niemczech, Holandii itp.)
Czyli w tej konkretnej sytuacji nie znajdzie zastosowania wymóg wynikający z art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT (konieczność posiadania dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów).
Nie ma bowiem importu dokonanego w Polsce. W przypadku dopuszczenia do obrotu towaru poza Polską nie mamy do czynienia z importem towaru w rozumieniu polskiej ustawy.
W konsekwencji, w takim przypadku, aby opodatkować usługę preferencyjną 0 % stawką podatku VAT, nie trzeba posiadać dokumentu celnego potwierdzającego wliczenie wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Wystarczą jedynie dokumenty, które są posiadaniu (list przewozowy lub dokument spedytorski, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz faktura VAT).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.