REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Już jest - oto nowy Mercedes Actros!

Łukasz Kuźmiuk
Mercedes-Benz Actros / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Actros / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Firma Mercedes ma bardzo duże doświadczenie w produkowaniu ciężarówek, dlatego nikogo nie powinno dziwić, że nowa generacja modelu Actros wyróżnia się nietypową nowinką technologiczną. To pierwsza ciężarówka z kamerami zamiast lusterek bocznych!
Mercedes-Benz Actros, ciężarówka, samochód ciężarowy

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Na krótko przed targami pojazdów użytkowych IAA, które odbędą się od 20 do 27 września w Hanowerze, Mercedes zaprezentował światowej prasie nowy flagowy model Mercedes-Benz Trucks.

REKLAMA

Aby wesprzeć kierowcę oraz jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo i komfort, Mercedes-Benz Trucks wprowadził standardową możliwość jazdy częściowo zautomatyzowanej ‒ nowy system Active Drive Assist, który potrafi hamować, przyspieszać i kierować pojazdem. System ten umożliwia jazdę częściowo zautomatyzowaną nie tylko w wybranych, ale we wszystkich zakresach prędkości. Active Drive Assist bazuje na sprawdzonym systemie automatycznego utrzymywania odległości z funkcją Stop-and-go oraz asystencie utrzymania pasa ruchu. System wyhamowuje ciężarówkę, gdy zbliży się ona za bardzo do poprzedzającego pojazdu, a następnie przyspiesza ją do ustawionej prędkości. Ponadto aktywnie utrzymuje pojazd na pasie ruchu. Jeśli zaistnieje niebezpieczeństwo niezamierzonego zjazdu z pasa ruchu, wtedy Active Drive Assist ingeruje, samoczynnie sprowadzając pojazd z powrotem na pas. W nowym Actrosie pojawił się również nowy, wspomagany elektrohydraulicznie układ kierowniczy Servotwin. W razie konieczności układ kierowniczy zwiększa siłę wspomagania, co ułatwia manewrowanie pojazdem na małej przestrzeni.

REKLAMA

Mercedes chwali się, że w porównaniu z poprzednikiem nowy Actros jest oszczędniejszy, zmniejszając zużycie paliwa o trzy procentu podczas jazdy autostradą i nawet o pięć procent w ruchu podmiejskim. Ulepszono aerodynamikę Actrosa poprzez zastosowanie systemu MirrorCam i nowych spojlerów bocznych. System Predictive Powertrain Control (PPC), inteligentnie sterujący tempomatem i skrzynią biegów, pracuje znacznie wydajniej, a dzięki rozszerzonym mapom cyfrowym, można go teraz używać także na trasach podmiejskich. Zastosowano też nowe, przełożenia tylnej osi, które również mają wpływać na zmniejszenie zużycia paliwa.

Największą rewolucją w nowym Mercedesie Actros jest zastosowanie systemu MirrorCam, czyli zestawu kamer zamiast tradycyjnych lusterek bocznych. Nowe rozwiązanie w znaczny sposób wpływa na poprawę aerodynamiki, bezpieczeństwa i wygody kierowania pojazdem oraz znacznie zwiększa widoczność na wszystkie strony. System składa się z dwóch kamer zamontowanych na zewnątrz pojazdu oraz dwóch 15-calowych wyświetlaczy przy słupkach A w kabinie. Podczas jazdy do przodu na wyświetlaczach widoczny jest klasyczny podział pól widzenia, analogiczny do zwykłych lusterek, jednak w trakcie pokonywania zakrętu obaz obraca się wraz ze skrętem, zapewniając optymalną widoczność na całą naczepę. MirrorCam wyposażono w specjalną funkcję widoku manewrowego podczas cofania. W górnej części wyświetlacza widoczny jest wtedy obszar przy pojeździe, a w dolnej obszar odległy od pojazdu, przy czym oba lekko na siebie nachodzą. Jeżeli pojazd jest wyposażony w asystenta martwego pola, w sytuacjach krytycznych wyświetlacz MirrorCam pokazuje też ostrzeżenia. O zmierzchu system przechodzi w tryb noktowizyjny. Umożliwia to kierowcy skontrolowanie otoczenia pojazdu w dowolnej chwili. W przypadku próby kradzieży ładunku bądź paliwa albo aktu wandalizmu może on w ten sposób przeprowadzić szybką kontrolę wizualną i w razie potrzeby wszcząć alarm. System ten działa również przy zasłoniętej zasłonie i całkowitym wyłączeniu pojazdu. Ramiona kamer składają się zarówno w kierunku jazdy, jak i w kierunku przeciwnym: taka konstrukcja pozwala uniknąć uszkodzenia kabiny w przypadku kolizji, co minimalizuje ewentualne koszty naprawy.

Kolejną nowością jest system Active Brake Assist 5, który pomaga kierowcy w obliczu niebezpieczeństwa najechania na inny pojazd bądź kolizji z pieszym przecinającym tor jazdy samochodu, idącym z przeciwka lub poruszającym się tym samym pasem ruchu, System w razie potrzeby wykonuje także automatyczne pełne hamowanie. Nowością jest oparcie Active Brake Assist 5 na kombinacji systemu czujników radarowych i systemu kamer, dzięki której może on jeszcze lepiej monitorować przestrzeń przed pojazdem i reagować na pieszych. To nie jedyne systemy pomocnicze dla kierowcy. Asystent rozpoznawania znaków drogowych pomaga kierowcy w przestrzeganiu przepisów ruchu drogowego i zwiększa bezpieczeństwo jazdy. System uwzględnia w swym działaniu specyfikę samochodu ciężarowego, rozpoznaje ograniczenia prędkości, zakazy wyprzedzania i znaki ostrzegawcze oraz pokazuje dwa najważniejsze z nich na zintegrowanej tablicy wskaźników. W przypadku rozpoznania odpowiedniego oznakowania bądź uregulowanych prawnie ograniczeń prędkości, sygnalizuje złamanie przepisów i emituje ostrzeżenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Mercedes-Benz Actros, ciężarówka, samochód ciężarowy

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Actros / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Actros / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Actros / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Actros / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Actros / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Actros / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA