REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek powierzchni magazynowej w Europie Środkowej

Rynek powierzchni magazynowej w Europie Środkowej fot. Cushman & Wakefield
Rynek powierzchni magazynowej w Europie Środkowej fot. Cushman & Wakefield

REKLAMA

REKLAMA

Według opinii specjalistów z branży dane nie kłamią. Popyt na powierzchnię magazynową w Europie Środkowej jest obecnie najwyższy od dwóch dekad.

Z danych opublikowanych przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield wynika, że w 2013 r. wybudowano w Europie Środkowej łącznie 690 000 mkw. nowoczesnej powierzchni przemysłowej, logistycznej i magazynowej. Wartość inwestycji wyniosła ponad 330 mln euro, co pozwoliło stworzyć w regionie ok. 3700 nowych miejsc pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Sąsiedztwo Niemiec dobrze wpływa na rynek Europy Środkowej

Ferdinand Hlobil, dyrektor działu powierzchni przemysłowych i magazynowych na Europę Środkową firmy Cushman & Wakefield, powiedział: „Europa Środkowa dużo zyskuje na sąsiedztwie Niemiec, które są kołem zamachowym europejskiej gospodarki. Niemieckie firmy, zwłaszcza z sektora motoryzacyjnego, przenoszą produkcję do krajów Europy Środkowej od szeregu lat i nic nie wskazuje na to, aby proces ten miał się zakończyć. Optymizmem napawa fakt, że zagraniczne firmy budują tu zaawansowane technologicznie zakłady – region ten już nie jest tylko warsztatem, w którym odbywa się montaż samochodów z części wyprodukowanych gdzie indziej”.

W 2013 r. wolumen transakcji najmu powierzchni magazynowej w Polsce wyniósł ponad 2 mln mkw. Zawarte duże transakcje świadczą o tym, że Polska stała się bardzo atrakcyjną lokalizacją dla centralnych obiektów logistycznych dzięki znacznej poprawie infrastruktury drogowej oraz że oferuje dogodne warunki do ulokowania lub przeniesienia tu zakładów produkcyjnych z Europy Zachodniej lub innych krajów.

REKLAMA

Tom Listowski, dyrektor działu powierzchni przemysłowych i magazynowych w Polsce i relacji z klientami korporacyjnymi na Europę Środkowo-Wschodnią firmy Cushman & Wakefield, powiedział: „Polska jest niewątpliwie jedną z najbardziej atrakcyjnych lokalizacji inwestycyjnych w Europie. Do kluczowych czynników można zaliczyć wzrost optymizmu konsumentów i wydatków konsumpcyjnych, stabilność polityczną, wzrost PKB, płynność oraz dostęp do kapitału ludzkiego i korzystne dla inwestorów przepisy prawa pracy. Przewidujemy, że dzięki nim Polska będzie przyciągać w najbliższych latach kolejne inwestycje”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rok 2013 rekordowy pod względem ilości wynajętej powierzchni magazynowej w EC

Rok 2013 był rekordowy pod względem ilości wynajętej powierzchni magazynowej w Europie Środkowej – wolumen transakcji w Czechach, Polsce, Rumunii oraz na Słowacji i Węgrzech wyniósł prawie 4 mln mkw. Zainteresowanie firm tym regionem może się utrzymać równie ż w bieżącym roku.

Ferdinand Hlobil powiedział: „W Europie Środkowej inwestują również firmy z innych części świata, które ze względu na dostęp do wysoko wykwalifikowanej siły roboczej budują tu nowe ośrodki badawczo-rozwojowe. Dotyczy to także podmiotów z sektora magazynowo-logistycznego, a zwłaszcza związanych z rozwojem handlu internetowego. W ich przypadku liczy się przede wszystkich niska cena i tania siła robocza”.

Dla porównania w 2012 r. wynajęto w Europie Środkowej ponad 2,8 mln mkw. powierzchni magazynowej, a rok wcześniej 3,2 mln mkw. Dziesięć lat temu roczny wolumen transakcji najmu wyniósł zaledwie ok. 500 000 mkw.

Stabilizacja rynku wynajmu powierzchni magazynowych

Deweloperzy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom najemców, które zmieniają się wobec rozwoju handlu internetowego i rosnącego zainteresowania ekologicznymi rozwiązaniami w wynajmowanych obiektach. Niemniej jednak głównymi kryteriami przy wyborze powierzchni magazynowej są nadal jakość obiektu, siła robocza, infrastruktura i koszty najmu. W ubiegłym roku nowa podaż powierzchni magazynowej wyniosła prawie 690 000 mkw. i była zbliżona do średniej z ostatnich czterech lat – dla porównania w 2012 r. powstało ok. 740 000 mkw. nowej powierzchni.

Ferdinand Hlobil powiedział: „Rynek powierzchni magazynowej w Europie Środkowej ustabilizował się na poziomie ok. 700 000 mkw. nowych inwestycji rocznie i taki wolumen powierzchni znajduje najemców wśród nowych firm napływających do tego regionu. Mało prawdopodobny jest powrót rocznej podaży do rekordowych poziomów z lat 2007-2008, gdy wynosiła ona blisko 2,5 mln mkw. Obecnie rynek jest w stanie równowagi, co sprzyja zarówno najemcom, deweloperom, jak i inwestorom”.

Wysokość czynszu podstawowego za wynajem powierzchni magazynowej

Od trzech lat wskaźnik pustostanów utrzymuje się na dobrym poziomie, który dla całego regionu wynosi średnio 10 proc. Jeżeli nie wystąpią istotne zmiany koniunktury, dotychczasowa dynamika popytu utrzyma się również w bieżącym roku. Wynika to z wysokości stawek czynszu podstawowego, które wahają się w granicach 3,5-3,7 EUR/mkw./miesiąc, w zależności od atrakcyjności lokalizacji i stopy pustostanów.
Łączne zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowej w Europie Środkowej wynoszą obecnie 16,5 mln mkw.

Miasta powinny ze sobą współpracować

Europa Środkowa ma znaczny potencjał gospodarczy i siłę nabywczą. Rośnie jej atrakcyjność zarówno dla producentów, jak i firm logistycznych, dla których granice państwowe są coraz mniej istotne. Plany ekspansji firm produkcyjnych są uzależnione przede wszystkim od jakości, dostępności, kosztów i lojalności pracowników. Natomiast w logistyce najważniejszymi czynnikami są zasięg oddziaływania i odległość do klientów. W związku z tym kluczem do przyszłości Europy Środkowej jest bliska współpraca.

Ferdinand Hlobil dodaje: „W przypadku miast takich Wrocław i Liberec czy Katowice i Ostrawa wspólny marketing może przynieść więcej korzyści niż rywalizacja. Dla firm możliwość uzyskania pełnych danych o lokalnym rynku stanowi znaczne ułatwienie, ponieważ nie muszą tracić czasu na poszukiwania informacji u różnych źródeł. Region, który jest dobrze przygotowany i reaguje na potrzeby inwestorów, ma znacznie większe szanse przyciągnąć kolejne inwestycje”.

Źródło: Materiały prasowe Cushman & Wakefield

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

REKLAMA

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA