REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poznaj usługi terminali kontenerowych w Polsce i ich koszty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Dobczyński
Jakie są ceny usług terminalowych
Jakie są ceny usług terminalowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Co należy wiedzieć o usługach kontenerowych. Na czym polega przeładunek w porcie i jakie są składniki cen. W tym artykule dowiesz się wszystkiego co niezbędne aby korzystnie podpisać umowę na usługę terminalową.

W ubiegłym roku liczba przeładunków kontenerów w polskich portach w 2011 roku wzrosła globalnie o ponad 30%. Prognozy rozwoju wolumenu przeładunków kontenerów w polskich portach są obiecujące: 2,5 mln TEU przeładowane w polskich portach w 2015 r. oraz złamana bariera 4 mln TEU w roku 2020. W artykule zostaną przedstawione najważniejsze usługi dostępne w dwóch polskich terminalach kontenerowych – DCT Gdańsk, BCT Gdynia oraz ceny przykładowych usług oferowanych przez DCT Gdańsk.

REKLAMA

REKLAMA

W 2007 roku oddany do użytku został terminal kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal) w Gdańsku. W czerwcu 2011 w DCT został przeładowany milionowy kontener, który przypłynął do Gdańska na statku „Emma Maersk” - jednym z ośmiu największych kontenerowców świata. Terminal dysponuje 32 głównymi polami składowymi kontenerów. Każde pole składowe może pomieścić ponad 18 000 TEU (twentyfeet equivalent unit).

Ponadto dostępne jest miejsce do składowania pustych kontenerów o pojemności około 5 000 sztuk, 650 metrów nabrzeża z czego 265 metrów o głębokości 13.5m i 385 metrów o głębokości 16.5m oraz bocznica kolejowa z planami dalszej rozbudowy. W sumie około 44 hektary po-wierzchni całkowitej. Dodatkowym czynnikiem stymulującym rozwój terminala było włączenie przez Maersk Line w ramach serwisu AE10 kontenerowców o pojemności nawet 15 tys. TEU, które przypływają z Dalekiego Wschodu i są obsługiwane przez DCT Gdańsk.


Niedawno jako pierwszy operator terminalowy w Polsce, DCT otrzymał certyfikat AEO (Authorized Economic Operator), co zdecydowanie upraszcza czynności celne. W ubiegłym roku zostały zainstalowane dwie nowe suwnice nabrzeżowe. Jest ich w tej chwili pięć.

REKLAMA

DCT - hub głębokowodny

Do głównych usług świadczonych przez DCT Gdańsk należy usługa przeładunków kontenerów FCL (Full Container Load) oraz LCL (Less then Container Load). Dostępne są przeładunki kontenerów w systemie pionowym Lo-Lo (Lift on – Lift off), IMDG (International Maritime Dangerous Goods Code) bez najniebezpieczniejszej klasy pierwszej, która oznacza materiał wybuchowy (explosive), kontenerów chłodniczych z pełnym monitoringiem oraz kontenerów ISO. Dodatkowo terminal DCT oferuje klientom: przeładunki Ro-Ro (Roll On – Roll Off) dla ładunków tocznych, operacje magazynowe na przyjętych kontenerach takie jak: formowanie i rozformowywanie kontenerów, paletyzacja towaru, foliowanie, składowanie ładunków drobnicowych w magazynie czy ważenie kontenerów. Dodatkowo usługi statkowe (cumowanie, usługi nabrzeżowe) oraz usługi kolejowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

BCT - na drugim miejscu

W Gdyni funkcjonuje terminal BCT (Baltic Container Terminal), który jest na drugim miejscu pod względem ilości przeładowanych kontenerów w Polsce. Terminal przeładował w 2011 roku o kilkadziesiąt procent kontenerów więcej niż w 2010 roku i w tym roku szykuje się na dalszy wzrost. Władze terminala uruchomiły największy w historii, warty 153 mln zł program inwestycyjny. Zakupione zostaną m.in. nowe suwnice nabrzeżowe, placowe i kolejowe. Podstawowymi elementami infrastruktury terminala jest nabrzeże przeładunkowe Helskie I o długości 800 m, głębokości max 12,7 m. BCT dysponuje pięcioma stanowiskami do obsługi statków kontenerowych w systemie Lo-Lo w tym jednym umożliwiającym obsługę w systemie Ro-Ro.

BCT posiada również terminal kolejowy z trzema torami o długości 300m, który jest przystosowany do jednorazowej obsługi 45 wagonów z kontenerami oraz bocznicę kolejową z torami zdawczo-odbiorczymi (6 torów każdy o długości po 1000 m), która jest przystosowana do formowania pociągów kontenerowych. Oprócz tego w BCT znajduje się magazyn, składy celne, place składowe, 400 stanowisk do składowania kontenerów chłodniczych oraz place składowe pojazdów. Do obsługi nabrzeża używanych jest 6 suwnic. W 2011 roku został zakupiony nowoczesny skaner do prześwietlania kontenerów. Wyposażony w dwie wiązki rentgenowskie skaner pokazuje zawartość kontenerów oraz rozróżnia substancje organiczne od innych.

Różnice w opłatach za usługi terminalowe

Poniżej zostaną przedstawione ceny netto (bez udzielonych upustów) usług terminalowych DCT Gdańsk, które obowiązują od 1 czerwca 2012 r. DCT wykonuje usługi na podstawie pisemnego lub elektronicznego zlecenia przekazanego w określonej formie. Zleceniodawca jest jednocześnie płatnikiem za usługi DCT Gdańsk, o ile strony nie uzgodniły inaczej na piśmie. Przeliczenie stawek na walutę płatności PLN następuje zgodnie z kursem średnim Narodowego Banku Polskiego obowiązującym w dniu zakończenia wykonania usługi. Obsługa kontenerów oferowana jest 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Za usługi wykonane w soboty, niedziele i Święta stosowane są odpowiednie dopłaty. Kontenery 30 i 45 stopowe są rozliczane jak kontenery 40 stopowe.


Opłaty statkowe za zawinięcie statku do portu wahają się od 400 Euro dla statków o długości mniejszej od 150 m do 9400 Euro za statki o długości powyżej 250 m. Opłaty za cumowanie lub odcumowanie statku wahają się od 250 Euro dla statków o długości mniejszej od 150 m do 1600 Euro za statki o długości większej niż 250 m. 

Wyładunek/załadunek kontenera pełnego typu ISO w relacji: „wnętrze statku – burta” lub odwrotnie to koszt 60 Euro dla kontenerów 20 stopowych i 69 Euro dla kontenerów 40 stopowych. Przeładunek kontenera w relacji „burta-plac” lub odwrotnie to koszt 29 Euro za kontener 20 stopowy i 33 Euro za kontener 40 stopowy. Przeładunek kontenera w relacji „plac-środek transportu lądowego” lub odwrotnie to również koszt 29 Euro za kontener 20 stopowy i 33 Euro za kontener 40 stopowy. 

Przesztalunek - co to jest i ile kosztuje

Dla pustych kontenerów typu ISO te stawki kształtują się następująco: „załadunek/wyładunek” – 56 Euro dla kontenera 20’ i 62 Euro dla kontenera 40’, przeładunek „burta-plac” lub odwrotnie oraz „plac – środek transportu lądowego” lub odwrotnie - 27 Euro dla kontenera 20’ i 30 Euro dla kontenera 40’. Opłata za przesztalunek (przemieszczanie ładunku) w obrębie ładowni statku wynosi 64 Euro za kontener 20’ i 72 Eu-ro za kontener 40’.

Przesztalunek w relacji „statek – plac – statek” kosztuje 112 Euro za kontener 20’ oraz 127 Euro za kontener 40’. W zależności od złożoności usługi w cenniku obowiązują osobne staw-ki dotyczące m.in. mocowania, formowania i rozformowania kontenerów, usług chłodzenia, przestawiania kontenerów na placu, obsługi drobnicy oraz składowania kontenerów – cena zależna od czasu składowania.

Z pewnością utrzymująca się tendencja wzrostowa przeładunków w polskich terminalach kontenerowych jest bardzo pozytywną informacją. W obliczu planowanego wzrostu wolumenów w latach 2015 i 2020 może zapewnić trwałą, silną pozycję polskich portów na transportowej mapie Europy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA