REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poznaj usługi terminali kontenerowych w Polsce i ich koszty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Dobczyński
Jakie są ceny usług terminalowych
Jakie są ceny usług terminalowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Co należy wiedzieć o usługach kontenerowych. Na czym polega przeładunek w porcie i jakie są składniki cen. W tym artykule dowiesz się wszystkiego co niezbędne aby korzystnie podpisać umowę na usługę terminalową.

W ubiegłym roku liczba przeładunków kontenerów w polskich portach w 2011 roku wzrosła globalnie o ponad 30%. Prognozy rozwoju wolumenu przeładunków kontenerów w polskich portach są obiecujące: 2,5 mln TEU przeładowane w polskich portach w 2015 r. oraz złamana bariera 4 mln TEU w roku 2020. W artykule zostaną przedstawione najważniejsze usługi dostępne w dwóch polskich terminalach kontenerowych – DCT Gdańsk, BCT Gdynia oraz ceny przykładowych usług oferowanych przez DCT Gdańsk.

REKLAMA

REKLAMA

W 2007 roku oddany do użytku został terminal kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal) w Gdańsku. W czerwcu 2011 w DCT został przeładowany milionowy kontener, który przypłynął do Gdańska na statku „Emma Maersk” - jednym z ośmiu największych kontenerowców świata. Terminal dysponuje 32 głównymi polami składowymi kontenerów. Każde pole składowe może pomieścić ponad 18 000 TEU (twentyfeet equivalent unit).

Ponadto dostępne jest miejsce do składowania pustych kontenerów o pojemności około 5 000 sztuk, 650 metrów nabrzeża z czego 265 metrów o głębokości 13.5m i 385 metrów o głębokości 16.5m oraz bocznica kolejowa z planami dalszej rozbudowy. W sumie około 44 hektary po-wierzchni całkowitej. Dodatkowym czynnikiem stymulującym rozwój terminala było włączenie przez Maersk Line w ramach serwisu AE10 kontenerowców o pojemności nawet 15 tys. TEU, które przypływają z Dalekiego Wschodu i są obsługiwane przez DCT Gdańsk.


Niedawno jako pierwszy operator terminalowy w Polsce, DCT otrzymał certyfikat AEO (Authorized Economic Operator), co zdecydowanie upraszcza czynności celne. W ubiegłym roku zostały zainstalowane dwie nowe suwnice nabrzeżowe. Jest ich w tej chwili pięć.

DCT - hub głębokowodny

Do głównych usług świadczonych przez DCT Gdańsk należy usługa przeładunków kontenerów FCL (Full Container Load) oraz LCL (Less then Container Load). Dostępne są przeładunki kontenerów w systemie pionowym Lo-Lo (Lift on – Lift off), IMDG (International Maritime Dangerous Goods Code) bez najniebezpieczniejszej klasy pierwszej, która oznacza materiał wybuchowy (explosive), kontenerów chłodniczych z pełnym monitoringiem oraz kontenerów ISO. Dodatkowo terminal DCT oferuje klientom: przeładunki Ro-Ro (Roll On – Roll Off) dla ładunków tocznych, operacje magazynowe na przyjętych kontenerach takie jak: formowanie i rozformowywanie kontenerów, paletyzacja towaru, foliowanie, składowanie ładunków drobnicowych w magazynie czy ważenie kontenerów. Dodatkowo usługi statkowe (cumowanie, usługi nabrzeżowe) oraz usługi kolejowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

BCT - na drugim miejscu

REKLAMA

W Gdyni funkcjonuje terminal BCT (Baltic Container Terminal), który jest na drugim miejscu pod względem ilości przeładowanych kontenerów w Polsce. Terminal przeładował w 2011 roku o kilkadziesiąt procent kontenerów więcej niż w 2010 roku i w tym roku szykuje się na dalszy wzrost. Władze terminala uruchomiły największy w historii, warty 153 mln zł program inwestycyjny. Zakupione zostaną m.in. nowe suwnice nabrzeżowe, placowe i kolejowe. Podstawowymi elementami infrastruktury terminala jest nabrzeże przeładunkowe Helskie I o długości 800 m, głębokości max 12,7 m. BCT dysponuje pięcioma stanowiskami do obsługi statków kontenerowych w systemie Lo-Lo w tym jednym umożliwiającym obsługę w systemie Ro-Ro.

BCT posiada również terminal kolejowy z trzema torami o długości 300m, który jest przystosowany do jednorazowej obsługi 45 wagonów z kontenerami oraz bocznicę kolejową z torami zdawczo-odbiorczymi (6 torów każdy o długości po 1000 m), która jest przystosowana do formowania pociągów kontenerowych. Oprócz tego w BCT znajduje się magazyn, składy celne, place składowe, 400 stanowisk do składowania kontenerów chłodniczych oraz place składowe pojazdów. Do obsługi nabrzeża używanych jest 6 suwnic. W 2011 roku został zakupiony nowoczesny skaner do prześwietlania kontenerów. Wyposażony w dwie wiązki rentgenowskie skaner pokazuje zawartość kontenerów oraz rozróżnia substancje organiczne od innych.

Różnice w opłatach za usługi terminalowe

Poniżej zostaną przedstawione ceny netto (bez udzielonych upustów) usług terminalowych DCT Gdańsk, które obowiązują od 1 czerwca 2012 r. DCT wykonuje usługi na podstawie pisemnego lub elektronicznego zlecenia przekazanego w określonej formie. Zleceniodawca jest jednocześnie płatnikiem za usługi DCT Gdańsk, o ile strony nie uzgodniły inaczej na piśmie. Przeliczenie stawek na walutę płatności PLN następuje zgodnie z kursem średnim Narodowego Banku Polskiego obowiązującym w dniu zakończenia wykonania usługi. Obsługa kontenerów oferowana jest 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Za usługi wykonane w soboty, niedziele i Święta stosowane są odpowiednie dopłaty. Kontenery 30 i 45 stopowe są rozliczane jak kontenery 40 stopowe.


Opłaty statkowe za zawinięcie statku do portu wahają się od 400 Euro dla statków o długości mniejszej od 150 m do 9400 Euro za statki o długości powyżej 250 m. Opłaty za cumowanie lub odcumowanie statku wahają się od 250 Euro dla statków o długości mniejszej od 150 m do 1600 Euro za statki o długości większej niż 250 m. 

Wyładunek/załadunek kontenera pełnego typu ISO w relacji: „wnętrze statku – burta” lub odwrotnie to koszt 60 Euro dla kontenerów 20 stopowych i 69 Euro dla kontenerów 40 stopowych. Przeładunek kontenera w relacji „burta-plac” lub odwrotnie to koszt 29 Euro za kontener 20 stopowy i 33 Euro za kontener 40 stopowy. Przeładunek kontenera w relacji „plac-środek transportu lądowego” lub odwrotnie to również koszt 29 Euro za kontener 20 stopowy i 33 Euro za kontener 40 stopowy. 

Przesztalunek - co to jest i ile kosztuje

Dla pustych kontenerów typu ISO te stawki kształtują się następująco: „załadunek/wyładunek” – 56 Euro dla kontenera 20’ i 62 Euro dla kontenera 40’, przeładunek „burta-plac” lub odwrotnie oraz „plac – środek transportu lądowego” lub odwrotnie - 27 Euro dla kontenera 20’ i 30 Euro dla kontenera 40’. Opłata za przesztalunek (przemieszczanie ładunku) w obrębie ładowni statku wynosi 64 Euro za kontener 20’ i 72 Eu-ro za kontener 40’.

Przesztalunek w relacji „statek – plac – statek” kosztuje 112 Euro za kontener 20’ oraz 127 Euro za kontener 40’. W zależności od złożoności usługi w cenniku obowiązują osobne staw-ki dotyczące m.in. mocowania, formowania i rozformowania kontenerów, usług chłodzenia, przestawiania kontenerów na placu, obsługi drobnicy oraz składowania kontenerów – cena zależna od czasu składowania.

Z pewnością utrzymująca się tendencja wzrostowa przeładunków w polskich terminalach kontenerowych jest bardzo pozytywną informacją. W obliczu planowanego wzrostu wolumenów w latach 2015 i 2020 może zapewnić trwałą, silną pozycję polskich portów na transportowej mapie Europy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA