REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poznaj usługi terminali kontenerowych w Polsce i ich koszty

Tomasz Dobczyński
Jakie są ceny usług terminalowych
Jakie są ceny usług terminalowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Co należy wiedzieć o usługach kontenerowych. Na czym polega przeładunek w porcie i jakie są składniki cen. W tym artykule dowiesz się wszystkiego co niezbędne aby korzystnie podpisać umowę na usługę terminalową.

W ubiegłym roku liczba przeładunków kontenerów w polskich portach w 2011 roku wzrosła globalnie o ponad 30%. Prognozy rozwoju wolumenu przeładunków kontenerów w polskich portach są obiecujące: 2,5 mln TEU przeładowane w polskich portach w 2015 r. oraz złamana bariera 4 mln TEU w roku 2020. W artykule zostaną przedstawione najważniejsze usługi dostępne w dwóch polskich terminalach kontenerowych – DCT Gdańsk, BCT Gdynia oraz ceny przykładowych usług oferowanych przez DCT Gdańsk.

REKLAMA

REKLAMA

W 2007 roku oddany do użytku został terminal kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal) w Gdańsku. W czerwcu 2011 w DCT został przeładowany milionowy kontener, który przypłynął do Gdańska na statku „Emma Maersk” - jednym z ośmiu największych kontenerowców świata. Terminal dysponuje 32 głównymi polami składowymi kontenerów. Każde pole składowe może pomieścić ponad 18 000 TEU (twentyfeet equivalent unit).

Ponadto dostępne jest miejsce do składowania pustych kontenerów o pojemności około 5 000 sztuk, 650 metrów nabrzeża z czego 265 metrów o głębokości 13.5m i 385 metrów o głębokości 16.5m oraz bocznica kolejowa z planami dalszej rozbudowy. W sumie około 44 hektary po-wierzchni całkowitej. Dodatkowym czynnikiem stymulującym rozwój terminala było włączenie przez Maersk Line w ramach serwisu AE10 kontenerowców o pojemności nawet 15 tys. TEU, które przypływają z Dalekiego Wschodu i są obsługiwane przez DCT Gdańsk.


Niedawno jako pierwszy operator terminalowy w Polsce, DCT otrzymał certyfikat AEO (Authorized Economic Operator), co zdecydowanie upraszcza czynności celne. W ubiegłym roku zostały zainstalowane dwie nowe suwnice nabrzeżowe. Jest ich w tej chwili pięć.

REKLAMA

DCT - hub głębokowodny

Do głównych usług świadczonych przez DCT Gdańsk należy usługa przeładunków kontenerów FCL (Full Container Load) oraz LCL (Less then Container Load). Dostępne są przeładunki kontenerów w systemie pionowym Lo-Lo (Lift on – Lift off), IMDG (International Maritime Dangerous Goods Code) bez najniebezpieczniejszej klasy pierwszej, która oznacza materiał wybuchowy (explosive), kontenerów chłodniczych z pełnym monitoringiem oraz kontenerów ISO. Dodatkowo terminal DCT oferuje klientom: przeładunki Ro-Ro (Roll On – Roll Off) dla ładunków tocznych, operacje magazynowe na przyjętych kontenerach takie jak: formowanie i rozformowywanie kontenerów, paletyzacja towaru, foliowanie, składowanie ładunków drobnicowych w magazynie czy ważenie kontenerów. Dodatkowo usługi statkowe (cumowanie, usługi nabrzeżowe) oraz usługi kolejowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

BCT - na drugim miejscu

W Gdyni funkcjonuje terminal BCT (Baltic Container Terminal), który jest na drugim miejscu pod względem ilości przeładowanych kontenerów w Polsce. Terminal przeładował w 2011 roku o kilkadziesiąt procent kontenerów więcej niż w 2010 roku i w tym roku szykuje się na dalszy wzrost. Władze terminala uruchomiły największy w historii, warty 153 mln zł program inwestycyjny. Zakupione zostaną m.in. nowe suwnice nabrzeżowe, placowe i kolejowe. Podstawowymi elementami infrastruktury terminala jest nabrzeże przeładunkowe Helskie I o długości 800 m, głębokości max 12,7 m. BCT dysponuje pięcioma stanowiskami do obsługi statków kontenerowych w systemie Lo-Lo w tym jednym umożliwiającym obsługę w systemie Ro-Ro.

BCT posiada również terminal kolejowy z trzema torami o długości 300m, który jest przystosowany do jednorazowej obsługi 45 wagonów z kontenerami oraz bocznicę kolejową z torami zdawczo-odbiorczymi (6 torów każdy o długości po 1000 m), która jest przystosowana do formowania pociągów kontenerowych. Oprócz tego w BCT znajduje się magazyn, składy celne, place składowe, 400 stanowisk do składowania kontenerów chłodniczych oraz place składowe pojazdów. Do obsługi nabrzeża używanych jest 6 suwnic. W 2011 roku został zakupiony nowoczesny skaner do prześwietlania kontenerów. Wyposażony w dwie wiązki rentgenowskie skaner pokazuje zawartość kontenerów oraz rozróżnia substancje organiczne od innych.

Różnice w opłatach za usługi terminalowe

Poniżej zostaną przedstawione ceny netto (bez udzielonych upustów) usług terminalowych DCT Gdańsk, które obowiązują od 1 czerwca 2012 r. DCT wykonuje usługi na podstawie pisemnego lub elektronicznego zlecenia przekazanego w określonej formie. Zleceniodawca jest jednocześnie płatnikiem za usługi DCT Gdańsk, o ile strony nie uzgodniły inaczej na piśmie. Przeliczenie stawek na walutę płatności PLN następuje zgodnie z kursem średnim Narodowego Banku Polskiego obowiązującym w dniu zakończenia wykonania usługi. Obsługa kontenerów oferowana jest 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Za usługi wykonane w soboty, niedziele i Święta stosowane są odpowiednie dopłaty. Kontenery 30 i 45 stopowe są rozliczane jak kontenery 40 stopowe.


Opłaty statkowe za zawinięcie statku do portu wahają się od 400 Euro dla statków o długości mniejszej od 150 m do 9400 Euro za statki o długości powyżej 250 m. Opłaty za cumowanie lub odcumowanie statku wahają się od 250 Euro dla statków o długości mniejszej od 150 m do 1600 Euro za statki o długości większej niż 250 m. 

Wyładunek/załadunek kontenera pełnego typu ISO w relacji: „wnętrze statku – burta” lub odwrotnie to koszt 60 Euro dla kontenerów 20 stopowych i 69 Euro dla kontenerów 40 stopowych. Przeładunek kontenera w relacji „burta-plac” lub odwrotnie to koszt 29 Euro za kontener 20 stopowy i 33 Euro za kontener 40 stopowy. Przeładunek kontenera w relacji „plac-środek transportu lądowego” lub odwrotnie to również koszt 29 Euro za kontener 20 stopowy i 33 Euro za kontener 40 stopowy. 

Przesztalunek - co to jest i ile kosztuje

Dla pustych kontenerów typu ISO te stawki kształtują się następująco: „załadunek/wyładunek” – 56 Euro dla kontenera 20’ i 62 Euro dla kontenera 40’, przeładunek „burta-plac” lub odwrotnie oraz „plac – środek transportu lądowego” lub odwrotnie - 27 Euro dla kontenera 20’ i 30 Euro dla kontenera 40’. Opłata za przesztalunek (przemieszczanie ładunku) w obrębie ładowni statku wynosi 64 Euro za kontener 20’ i 72 Eu-ro za kontener 40’.

Przesztalunek w relacji „statek – plac – statek” kosztuje 112 Euro za kontener 20’ oraz 127 Euro za kontener 40’. W zależności od złożoności usługi w cenniku obowiązują osobne staw-ki dotyczące m.in. mocowania, formowania i rozformowania kontenerów, usług chłodzenia, przestawiania kontenerów na placu, obsługi drobnicy oraz składowania kontenerów – cena zależna od czasu składowania.

Z pewnością utrzymująca się tendencja wzrostowa przeładunków w polskich terminalach kontenerowych jest bardzo pozytywną informacją. W obliczu planowanego wzrostu wolumenów w latach 2015 i 2020 może zapewnić trwałą, silną pozycję polskich portów na transportowej mapie Europy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA