REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poznaj usługi terminali kontenerowych w Polsce i ich koszty

Tomasz Dobczyński
Jakie są ceny usług terminalowych
Jakie są ceny usług terminalowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Co należy wiedzieć o usługach kontenerowych. Na czym polega przeładunek w porcie i jakie są składniki cen. W tym artykule dowiesz się wszystkiego co niezbędne aby korzystnie podpisać umowę na usługę terminalową.

W ubiegłym roku liczba przeładunków kontenerów w polskich portach w 2011 roku wzrosła globalnie o ponad 30%. Prognozy rozwoju wolumenu przeładunków kontenerów w polskich portach są obiecujące: 2,5 mln TEU przeładowane w polskich portach w 2015 r. oraz złamana bariera 4 mln TEU w roku 2020. W artykule zostaną przedstawione najważniejsze usługi dostępne w dwóch polskich terminalach kontenerowych – DCT Gdańsk, BCT Gdynia oraz ceny przykładowych usług oferowanych przez DCT Gdańsk.

REKLAMA

REKLAMA

W 2007 roku oddany do użytku został terminal kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal) w Gdańsku. W czerwcu 2011 w DCT został przeładowany milionowy kontener, który przypłynął do Gdańska na statku „Emma Maersk” - jednym z ośmiu największych kontenerowców świata. Terminal dysponuje 32 głównymi polami składowymi kontenerów. Każde pole składowe może pomieścić ponad 18 000 TEU (twentyfeet equivalent unit).

Ponadto dostępne jest miejsce do składowania pustych kontenerów o pojemności około 5 000 sztuk, 650 metrów nabrzeża z czego 265 metrów o głębokości 13.5m i 385 metrów o głębokości 16.5m oraz bocznica kolejowa z planami dalszej rozbudowy. W sumie około 44 hektary po-wierzchni całkowitej. Dodatkowym czynnikiem stymulującym rozwój terminala było włączenie przez Maersk Line w ramach serwisu AE10 kontenerowców o pojemności nawet 15 tys. TEU, które przypływają z Dalekiego Wschodu i są obsługiwane przez DCT Gdańsk.


Niedawno jako pierwszy operator terminalowy w Polsce, DCT otrzymał certyfikat AEO (Authorized Economic Operator), co zdecydowanie upraszcza czynności celne. W ubiegłym roku zostały zainstalowane dwie nowe suwnice nabrzeżowe. Jest ich w tej chwili pięć.

DCT - hub głębokowodny

Do głównych usług świadczonych przez DCT Gdańsk należy usługa przeładunków kontenerów FCL (Full Container Load) oraz LCL (Less then Container Load). Dostępne są przeładunki kontenerów w systemie pionowym Lo-Lo (Lift on – Lift off), IMDG (International Maritime Dangerous Goods Code) bez najniebezpieczniejszej klasy pierwszej, która oznacza materiał wybuchowy (explosive), kontenerów chłodniczych z pełnym monitoringiem oraz kontenerów ISO. Dodatkowo terminal DCT oferuje klientom: przeładunki Ro-Ro (Roll On – Roll Off) dla ładunków tocznych, operacje magazynowe na przyjętych kontenerach takie jak: formowanie i rozformowywanie kontenerów, paletyzacja towaru, foliowanie, składowanie ładunków drobnicowych w magazynie czy ważenie kontenerów. Dodatkowo usługi statkowe (cumowanie, usługi nabrzeżowe) oraz usługi kolejowe.

BCT - na drugim miejscu

REKLAMA

W Gdyni funkcjonuje terminal BCT (Baltic Container Terminal), który jest na drugim miejscu pod względem ilości przeładowanych kontenerów w Polsce. Terminal przeładował w 2011 roku o kilkadziesiąt procent kontenerów więcej niż w 2010 roku i w tym roku szykuje się na dalszy wzrost. Władze terminala uruchomiły największy w historii, warty 153 mln zł program inwestycyjny. Zakupione zostaną m.in. nowe suwnice nabrzeżowe, placowe i kolejowe. Podstawowymi elementami infrastruktury terminala jest nabrzeże przeładunkowe Helskie I o długości 800 m, głębokości max 12,7 m. BCT dysponuje pięcioma stanowiskami do obsługi statków kontenerowych w systemie Lo-Lo w tym jednym umożliwiającym obsługę w systemie Ro-Ro.

BCT posiada również terminal kolejowy z trzema torami o długości 300m, który jest przystosowany do jednorazowej obsługi 45 wagonów z kontenerami oraz bocznicę kolejową z torami zdawczo-odbiorczymi (6 torów każdy o długości po 1000 m), która jest przystosowana do formowania pociągów kontenerowych. Oprócz tego w BCT znajduje się magazyn, składy celne, place składowe, 400 stanowisk do składowania kontenerów chłodniczych oraz place składowe pojazdów. Do obsługi nabrzeża używanych jest 6 suwnic. W 2011 roku został zakupiony nowoczesny skaner do prześwietlania kontenerów. Wyposażony w dwie wiązki rentgenowskie skaner pokazuje zawartość kontenerów oraz rozróżnia substancje organiczne od innych.

Różnice w opłatach za usługi terminalowe

Poniżej zostaną przedstawione ceny netto (bez udzielonych upustów) usług terminalowych DCT Gdańsk, które obowiązują od 1 czerwca 2012 r. DCT wykonuje usługi na podstawie pisemnego lub elektronicznego zlecenia przekazanego w określonej formie. Zleceniodawca jest jednocześnie płatnikiem za usługi DCT Gdańsk, o ile strony nie uzgodniły inaczej na piśmie. Przeliczenie stawek na walutę płatności PLN następuje zgodnie z kursem średnim Narodowego Banku Polskiego obowiązującym w dniu zakończenia wykonania usługi. Obsługa kontenerów oferowana jest 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Za usługi wykonane w soboty, niedziele i Święta stosowane są odpowiednie dopłaty. Kontenery 30 i 45 stopowe są rozliczane jak kontenery 40 stopowe.


Opłaty statkowe za zawinięcie statku do portu wahają się od 400 Euro dla statków o długości mniejszej od 150 m do 9400 Euro za statki o długości powyżej 250 m. Opłaty za cumowanie lub odcumowanie statku wahają się od 250 Euro dla statków o długości mniejszej od 150 m do 1600 Euro za statki o długości większej niż 250 m. 

Wyładunek/załadunek kontenera pełnego typu ISO w relacji: „wnętrze statku – burta” lub odwrotnie to koszt 60 Euro dla kontenerów 20 stopowych i 69 Euro dla kontenerów 40 stopowych. Przeładunek kontenera w relacji „burta-plac” lub odwrotnie to koszt 29 Euro za kontener 20 stopowy i 33 Euro za kontener 40 stopowy. Przeładunek kontenera w relacji „plac-środek transportu lądowego” lub odwrotnie to również koszt 29 Euro za kontener 20 stopowy i 33 Euro za kontener 40 stopowy. 

Przesztalunek - co to jest i ile kosztuje

Dla pustych kontenerów typu ISO te stawki kształtują się następująco: „załadunek/wyładunek” – 56 Euro dla kontenera 20’ i 62 Euro dla kontenera 40’, przeładunek „burta-plac” lub odwrotnie oraz „plac – środek transportu lądowego” lub odwrotnie - 27 Euro dla kontenera 20’ i 30 Euro dla kontenera 40’. Opłata za przesztalunek (przemieszczanie ładunku) w obrębie ładowni statku wynosi 64 Euro za kontener 20’ i 72 Eu-ro za kontener 40’.

Przesztalunek w relacji „statek – plac – statek” kosztuje 112 Euro za kontener 20’ oraz 127 Euro za kontener 40’. W zależności od złożoności usługi w cenniku obowiązują osobne staw-ki dotyczące m.in. mocowania, formowania i rozformowania kontenerów, usług chłodzenia, przestawiania kontenerów na placu, obsługi drobnicy oraz składowania kontenerów – cena zależna od czasu składowania.

Z pewnością utrzymująca się tendencja wzrostowa przeładunków w polskich terminalach kontenerowych jest bardzo pozytywną informacją. W obliczu planowanego wzrostu wolumenów w latach 2015 i 2020 może zapewnić trwałą, silną pozycję polskich portów na transportowej mapie Europy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA