Czy możemy uciec od ekologicznych rozwiązań w magazynach?
REKLAMA
REKLAMA
Rozwiązania optymalizujące pracę magazynu oraz odpowiedni dobór floty wózków widłowych mają decydujący wpływ na racjonalne wykorzystywanie zasobów i zminimalizowanie negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne procesów logistycznych.
REKLAMA
Kluczowe znaczenie ma tutaj zwłaszcza decyzja co do rodzaju napędu oraz wdrożeniu zaawansowanych technologii oszczędzania energii. Wysokie standardy poszanowania środowiska są zazwyczaj domeną największych przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych, ale także sektor MŚP zaczyna dostrzegać korzyści płynące z wprowadzenia proekologicznych rozwiązań. Atutem są nie tylko aspekty wizerunkowe.
Inwestycja w ekologię, choć często wymaga dodatkowych nakładów finansowych, w dłuższej perspektywie czasu przynosi wymierne korzyści w postaci niższych kosztów eksploatacji.
Zielona flota wewnątrz magazynu
Odpowiedzialność za środowisko naturalne w zarządzaniu logistyką wewnątrzmagazynową firm, przejawia się przede wszystkim w korzystaniu z nowoczesnych technologii napędu we flocie wózków widłowych.
REKLAMA
Decyzja o źródle zasilania podyktowana jest głównie infrastrukturą i rodzajem wykonywanych prac przeładunkowych, jednak mając na uwadze ekologię to wózki elektryczne są lepszym wyborem. Inwestycja w nie jest korzystna także z ekonomicznego punktu widzenia, a przemawiają za nią niższe koszty eksploatacji, ceny energii czy serwisowania. Wśród technologii oszczędzania energii dedykowanych wózkom widłowym z napędem elektrycznym przełomowym rozwiązaniem są baterie litowo-jonowe.
Okazuje się, że są one przyszłością nie tylko dla wielu urządzeń mobilnych, takich jak telefony komórkowe czy laptopy, ale i dla pojazdów elektrycznych. Ich wyjątkowość opiera się na możliwości zwiększenia wydajności przy jednoczesnym zredukowaniu rozmiarów akumulatora. W przypadku wózków widłowych jest to szczególnie istotne dla uzyskania kompaktowych rozmiarów, umożliwiających przejazd przez wąskie korytarze magazynu.
REKLAMA
Baterie Li-Ion zyskują także na ominięciu tzw. „efektu pamięci”, co umożliwia ich doładowywanie, nawet gdy nie zostały całkowicie opróżnione. Zredukowany został także czas potrzebny na naładowanie energii, a dzięki większej wydajności wzrasta odstęp między poszczególnymi międzyładowaniami. Nie bez znaczenia jest także ich wpływ na środowisko.
W przeciwieństwie do ołowianych odpowiedników baterie Li-Ion nie zawierają bowiem metali ciężkich, które niosą za sobą znaczne obciążenie ekologiczne.
Wartym rozważenia rozwiązaniem są także programy sterujące odbiornikami elektrycznymi wykorzystywanymi przez pojazd tj. oświetlenie, ogrzewanie czy wycieraczki. Oferowany przez nas system Blue Q optymalizuje zużywaną przez wózek energię podczas jazdy poprzez wyłączenie niewykorzystywanych w danej chwili urządzeń. Tryb oszczędzania aktywowany jest przez operatora i sprawia na przykład, że podczas jazdy do tyłu wyłączane są przednie reflektory, a przy dłuższym postoju pracę kończą szperacze, światła do jazdy w dzień i ogrzewanie. Co istotne, poczynione oszczędności energii nie wpływają w żaden sposób na wydajność pracy pojazdu.
Blue Q pozwala osiągnąć oszczędności rzędu 10-20% zużywanej energii przez wózek widłowy, a przez same odbiorniki elektryczne 35% poboru energii. Dodatkową korzyścią jest wyższa żywotność akumulatora oraz możliwość dłuższej pracy na jednym ładowaniu. Systemy sterujące przyczyniają się również do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, który powstaje w wyniku wytwarzania prądu elektrycznego.
Rozwiązaniem, które pozwala na całkowitą redukcję CO2 do atmosfery są ogniwa paliwowe. Rozwój technologii bazującej na reakcji wodoru z tlenem z powietrza, która w konsekwencji wytwarza energię elektryczną, jest ważną inwestycją w ekologię i pomysłem na zrezygnowanie z paliw kopalnych. Ułożone kolumnowo ogniwa paliwowe wytwarzają i magazynują energię, która następnie wykorzystywana jest do obsługi hydrauliki i urządzeń elektrycznych. W efekcie ubocznym spalania, zamiast dwutlenku węgla, powstaje woda. Do wdrożenia tej technologii niezbędne są stacje tankowania wodorem. Tego typu rozwiązanie zostało wdrożone już w 2006 roku lotnisko, a w 2008 także port w Hamburgu. Technologia ta ma szczególny potencjał zwłaszcza w zakładach, gdzie wodór powstaje jako produkt uboczny procesów produkcji.
Ekologia na zewnątrz magazynu
Jeśli potrzeby przedsiębiorstwa wymagają prowadzenia prac przeładunkowych poza halą magazynu niezbędne będzie wyposażenie floty w wózki widłowe przystosowane do wpływu czynników atmosferycznych, niskich temperatur oraz jazdy po nierównym podłożu. Do tego typu zadań najczęściej wybierane są pojazdy z napędem LPG lub Diesel, jednak w ostatnim czasie coraz więcej mówi się o zastosowaniu bardziej ekologicznych rozwiązań.
Najwięcej emocji wzbudza rosnąca popularność napędu hybrydowego. Pierwszy model wózka widłowego, który pracuje na zasadzie odzyskiwania energii i elektrycznego przenoszenia mocy, wszedł już do produkcji seryjnej i z powodzeniem obsługuje m.in. port morski w Hamburgu czy lotnisko we Frankfurcie. Na przykład innowacyjność RX70 Hybrid firmy STILL opiera się na wykorzystaniu kondensatorów dwuwarstwowych – tzw. Systemu Ultracaps, który natychmiastowo kumuluje energię wyzwalaną podczas hamowania. Wyróżnia się on dużo większą ilością cykli ładowania niż tradycyjne kumulatory elektryczne, dłuższą żywotnością i lepszą wydajnością.
W połączeniu z wysoką efektywnością silnika spalinowego dodatkowy potencjał energetyczny wykorzystywany jest podczas jazdy, umożliwia redukcję nawet do 15 proc. zużywanego paliwa. Napęd hybrydowy jest najbardziej efektywny w branżach, w których istnieje konieczność częstego hamowania i przyśpieszania. Bez wątpienia jest to jeden z przykładów przełomowych rozwiązań intralogistyki bardziej przyjaznej dla środowiska naturalnego, dzięki któremu obniżamy emisję CO2 do atmosfery.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.