REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy możemy uciec od ekologicznych rozwiązań w magazynach?

Przemysław Wlazeł
fot. STILL
fot. STILL

REKLAMA

REKLAMA

Patrząc na innowacyjne rozwiązania zaproponowane w tym roku przez producentów wózków widłowych, można śmiało powiedzieć, że rewolucjonizują podejście do kwestii ochrony środowiska w procesach magazynowania. Poszukiwanie sposobów na redukcję zużywanej energii i emisji CO2 stało się priorytetem w rozwoju intralogistyki.

Rozwiązania optymalizujące pracę magazynu oraz odpowiedni dobór floty wózków widłowych mają decydujący wpływ na racjonalne wykorzystywanie zasobów i zminimalizowanie negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne procesów logistycznych.

REKLAMA

REKLAMA

Kluczowe znaczenie ma tutaj zwłaszcza decyzja co do rodzaju napędu oraz wdrożeniu zaawansowanych technologii oszczędzania energii. Wysokie standardy poszanowania środowiska są zazwyczaj domeną największych przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych, ale także sektor MŚP zaczyna dostrzegać korzyści płynące z wprowadzenia proekologicznych rozwiązań. Atutem są nie tylko aspekty wizerunkowe. 

Inwestycja w ekologię, choć często wymaga dodatkowych nakładów finansowych, w dłuższej perspektywie czasu przynosi wymierne korzyści w postaci niższych kosztów eksploatacji.

Zielona flota wewnątrz magazynu 

Odpowiedzialność za środowisko naturalne w zarządzaniu logistyką wewnątrzmagazynową firm, przejawia się przede wszystkim w korzystaniu z nowoczesnych technologii napędu we flocie wózków widłowych.

REKLAMA


Decyzja o źródle zasilania podyktowana jest głównie infrastrukturą i rodzajem wykonywanych prac przeładunkowych, jednak mając na uwadze ekologię to wózki elektryczne są lepszym wyborem. Inwestycja w nie jest korzystna także z ekonomicznego punktu widzenia, a przemawiają za nią niższe koszty eksploatacji, ceny energii czy serwisowania. Wśród technologii oszczędzania energii dedykowanych wózkom widłowym z napędem elektrycznym przełomowym rozwiązaniem są baterie litowo-jonowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Okazuje się, że są one przyszłością nie tylko dla wielu urządzeń mobilnych, takich jak telefony komórkowe czy laptopy, ale i dla pojazdów elektrycznych. Ich wyjątkowość opiera się na możliwości zwiększenia wydajności przy jednoczesnym zredukowaniu rozmiarów akumulatora. W przypadku wózków widłowych jest to szczególnie istotne dla uzyskania kompaktowych rozmiarów, umożliwiających przejazd przez wąskie korytarze magazynu.

Baterie Li-Ion zyskują także na ominięciu tzw. „efektu pamięci”, co umożliwia ich doładowywanie, nawet gdy nie zostały całkowicie opróżnione. Zredukowany został także czas potrzebny na naładowanie energii, a dzięki większej wydajności wzrasta odstęp między poszczególnymi międzyładowaniami. Nie bez znaczenia jest także ich wpływ na środowisko.
W przeciwieństwie do ołowianych odpowiedników baterie Li-Ion nie zawierają bowiem metali ciężkich, które niosą za sobą znaczne obciążenie ekologiczne.

Wartym rozważenia rozwiązaniem są także programy sterujące odbiornikami elektrycznymi wykorzystywanymi przez pojazd tj. oświetlenie, ogrzewanie czy wycieraczki. Oferowany przez nas system Blue Q optymalizuje zużywaną przez wózek energię podczas jazdy poprzez wyłączenie niewykorzystywanych w danej chwili urządzeń. Tryb oszczędzania aktywowany jest przez operatora i sprawia na przykład, że podczas jazdy do tyłu wyłączane są przednie reflektory, a przy dłuższym postoju pracę kończą szperacze, światła do jazdy w dzień i ogrzewanie. Co istotne, poczynione oszczędności energii nie wpływają w żaden sposób na wydajność pracy pojazdu.


Blue Q pozwala osiągnąć oszczędności rzędu 10-20% zużywanej energii przez wózek widłowy, a przez same odbiorniki elektryczne 35% poboru energii. Dodatkową korzyścią jest wyższa żywotność akumulatora oraz możliwość dłuższej pracy na jednym ładowaniu. Systemy sterujące przyczyniają się również do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, który powstaje w wyniku wytwarzania prądu elektrycznego. 

Rozwiązaniem, które pozwala na całkowitą redukcję CO2 do atmosfery są ogniwa paliwowe. Rozwój technologii bazującej na reakcji wodoru z tlenem z powietrza, która w konsekwencji wytwarza energię elektryczną, jest ważną inwestycją w ekologię i pomysłem na zrezygnowanie z paliw kopalnych. Ułożone kolumnowo ogniwa paliwowe wytwarzają i magazynują energię, która następnie wykorzystywana jest do obsługi hydrauliki i urządzeń elektrycznych. W efekcie ubocznym spalania, zamiast dwutlenku węgla, powstaje woda. Do wdrożenia tej technologii niezbędne są stacje tankowania wodorem. Tego typu rozwiązanie zostało wdrożone już w 2006 roku lotnisko, a w 2008 także port w Hamburgu. Technologia ta ma szczególny potencjał zwłaszcza w zakładach, gdzie wodór powstaje jako produkt uboczny procesów produkcji.

Ekologia na zewnątrz magazynu

Jeśli potrzeby przedsiębiorstwa wymagają prowadzenia prac przeładunkowych poza halą magazynu niezbędne będzie wyposażenie floty w wózki widłowe przystosowane do wpływu czynników atmosferycznych, niskich temperatur oraz jazdy po nierównym podłożu. Do tego typu zadań najczęściej wybierane są pojazdy z napędem LPG lub Diesel, jednak w ostatnim czasie coraz więcej mówi się o zastosowaniu bardziej ekologicznych rozwiązań.

Najwięcej emocji wzbudza rosnąca popularność napędu hybrydowego. Pierwszy model wózka widłowego, który pracuje na zasadzie odzyskiwania energii i elektrycznego przenoszenia mocy, wszedł już do produkcji seryjnej i z powodzeniem obsługuje m.in. port morski w Hamburgu czy lotnisko we Frankfurcie. Na przykład innowacyjność RX70 Hybrid firmy STILL opiera się na wykorzystaniu kondensatorów dwuwarstwowych – tzw. Systemu Ultracaps, który natychmiastowo kumuluje energię wyzwalaną podczas hamowania. Wyróżnia się on dużo większą ilością cykli ładowania niż tradycyjne kumulatory elektryczne, dłuższą żywotnością i lepszą wydajnością.

W połączeniu z wysoką efektywnością silnika spalinowego dodatkowy potencjał energetyczny wykorzystywany jest podczas jazdy, umożliwia redukcję nawet do 15 proc. zużywanego paliwa. Napęd hybrydowy jest najbardziej efektywny w branżach, w których istnieje konieczność częstego hamowania i przyśpieszania. Bez wątpienia jest to jeden z przykładów przełomowych rozwiązań intralogistyki bardziej przyjaznej dla środowiska naturalnego, dzięki któremu obniżamy emisję CO2 do atmosfery.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

REKLAMA

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA