REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo określić kraj opodatkowania usługi logistyki magazynowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pabiańska
Gdzie zapłacić VAT od usługi magazynowania?
Gdzie zapłacić VAT od usługi magazynowania?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób prawidłowo określić miejsce świadczenia usług logistycznych? Od tego zależy czy VAT musi być płacony w Polsce czy nie.

Coraz więcej firm z branży logistycznej świadczy na rzecz podmiotów zagranicznych kompleksowe usługi zarządzania towarem, których zasadniczym celem jest umożliwienie kontrahentom sprawnej dystrybucji i sprzedaży produktów. 

REKLAMA

Miejsce świadczenia usług logistycznych

Na gruncie przepisów ustawy o VAT powstaje jednak wątpliwość w jaki sposób prawidłowo określić miejsce świadczenia usług logistycznych. W szczególności, sporna jest możliwość zakwalifikowania ww. transakcji do świadczeń związanych z miejscem położenia nieruchomości. Warto przy tym podkreślić, że właściwa kwalifikacja ma szczególne znaczenie, bowiem od poprawnego określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, czy też nie.


Powyższe doskonale obrazuje przykład polskiej spółki, która w ramach wykonywanej usługi nie tylko przechowywała produkty należące do zagranicznego kontrahenta, ale przede wszystkim realizowała działania związane z ruchem towarów i ich odpowiednim przygotowaniem do dystrybucji. Spółka wskazała, że wykonywana przez nią kompleksowa usługa logistyczna polegała m.in. na: dowiezieniu produktów do wynajętego magazynu, przyjęciu, rozładunku oraz zaewidencjonowaniu towarów, kontrolowaniu ich jakości i ilości, jak również przygotowaniu produktu do wysyłki zgodnie z zamówieniem kontrahenta. Skoro zaś dominującym elementem świadczonej usługi logistycznej było zarządzanie produktem, to zdaniem Spółki, opisana czynność powinna być opodatkowana na zasadach ogólnych wyrażonych w art. 28b ustawy o VAT (tj. w miejscu siedziby usługobiorcy).

Podatki w logistyce: Czy stanowisko Spółki było słuszne?

REKLAMA

W pierwszej kolejności, wskazać należy, że miejsce świadczenia usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy o VAT. I tak, zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ww. ustawy, miejscem opodatkowania - w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika - jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Niemniej, od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków. I tak, z treści art. 28e ww. ustawy (stanowiącego implementację art. 47 Dyrektywy 2006/112/WE) wynika, że o miejscu opodatkowania usługi związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana (niezależnie od siedziby usługobiorcy czy usługodawcy).

Przenosząc powyższe przepisy na grunt zaprezentowanego stanu faktycznego, nie można pominąć faktu, że wszystkie wskazane przez Spółkę czynności, wykonywane w ramach usługi logistycznej, wykazują bezpośredni związek z magazynem. Bowiem, aby skutecznie zrealizować zadania składające się na przedmiotową usługę, Podatnik przede wszystkim musiał posiadać odpowiednie warunki techniczne (magazyn). Tym samym, uznać należy, że Spółka w głównej mierze świadczyła usługę magazynowania towarów należących do zagranicznego kontrahenta. Natomiast wykonanie dodatkowych czynności (jak monitorowanie jakości towarów) jedynie wspomagało sam proces przechowywania towaru. Konkludując powyższe, przedmiotowa usługa logistyczna - bez posłużenia się magazynem - nie mogła być realizowana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzeniem zaprezentowanego stanowiska jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 października 2011 r. (sygn. IPPP3/443-1062/11-2/MPe), w której czytamy, że: „usługi w zakresie magazynowania towarów mają charakter usług związanych z nieruchomościami i tym samym spełniają dyspozycję art. 28e ustawy. W związku z powyższym, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce położenia nieruchomości stosownie do ww. art. 28e ustawy o VAT”.


REKLAMA

Niemniej, zdaniem Autora, powyższe rozstrzygniecie nie ma charakteru uniwersalnego. W przypadku bowiem kompleksowych usług logistyki magazynowej, zasadniczego znaczenia nabiera wskazanie czynności mającej charakter świadczenia głównego (wykorzystanie bazy magazynowej nie zawsze determinuje istotę usługi logistycznej). Stąd, w sytuacji, gdy skorzystanie z powierzchni magazynowej będzie czynnością instrumentalną, pozwalającą jedynie na osiągniecie określonego rezultatu, zastosowanie znajdzie zasada ogólna z art. 28b ustawy o VAT. (Z orzecznictwa Trybunału wynika, że w przypadku jednej, złożonej transakcji dane świadczenie musi być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi dla klientów celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego (wyrok z dnia 22 października 1998 r. w sprawach połączonych C-308/96 i C-94/97 Madgett i Baldwin). 

Przykładowo, warto w tym zakresie wskazać na stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, który uznał, że „w opisanym stanie faktycznym usługi magazynowania nie stanowią celu samego w sobie, gdyż nie realizują one w pełni celu, który chce osiągnąć kontrahent, bowiem jest nim realizacja usługi kompleksowej logistyki, w efekcie której kontrahent nabywa całość świadczeń niezbędnych dla prawidłowego i sprawnego przepływu swoich towarów (…) Korzystanie z powierzchni magazynowej, ma charakter instrumentalny w stosunku do zapewnienia ciągłości dostaw dla produkcji” (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 02.11.2010 r., sygn. IBPP3/443-525/10/IK). 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA