REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo określić kraj opodatkowania usługi logistyki magazynowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pabiańska
Gdzie zapłacić VAT od usługi magazynowania?
Gdzie zapłacić VAT od usługi magazynowania?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób prawidłowo określić miejsce świadczenia usług logistycznych? Od tego zależy czy VAT musi być płacony w Polsce czy nie.

Coraz więcej firm z branży logistycznej świadczy na rzecz podmiotów zagranicznych kompleksowe usługi zarządzania towarem, których zasadniczym celem jest umożliwienie kontrahentom sprawnej dystrybucji i sprzedaży produktów. 

REKLAMA

Miejsce świadczenia usług logistycznych

Na gruncie przepisów ustawy o VAT powstaje jednak wątpliwość w jaki sposób prawidłowo określić miejsce świadczenia usług logistycznych. W szczególności, sporna jest możliwość zakwalifikowania ww. transakcji do świadczeń związanych z miejscem położenia nieruchomości. Warto przy tym podkreślić, że właściwa kwalifikacja ma szczególne znaczenie, bowiem od poprawnego określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, czy też nie.


Powyższe doskonale obrazuje przykład polskiej spółki, która w ramach wykonywanej usługi nie tylko przechowywała produkty należące do zagranicznego kontrahenta, ale przede wszystkim realizowała działania związane z ruchem towarów i ich odpowiednim przygotowaniem do dystrybucji. Spółka wskazała, że wykonywana przez nią kompleksowa usługa logistyczna polegała m.in. na: dowiezieniu produktów do wynajętego magazynu, przyjęciu, rozładunku oraz zaewidencjonowaniu towarów, kontrolowaniu ich jakości i ilości, jak również przygotowaniu produktu do wysyłki zgodnie z zamówieniem kontrahenta. Skoro zaś dominującym elementem świadczonej usługi logistycznej było zarządzanie produktem, to zdaniem Spółki, opisana czynność powinna być opodatkowana na zasadach ogólnych wyrażonych w art. 28b ustawy o VAT (tj. w miejscu siedziby usługobiorcy).

Podatki w logistyce: Czy stanowisko Spółki było słuszne?

REKLAMA

W pierwszej kolejności, wskazać należy, że miejsce świadczenia usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy o VAT. I tak, zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ww. ustawy, miejscem opodatkowania - w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika - jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Niemniej, od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków. I tak, z treści art. 28e ww. ustawy (stanowiącego implementację art. 47 Dyrektywy 2006/112/WE) wynika, że o miejscu opodatkowania usługi związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana (niezależnie od siedziby usługobiorcy czy usługodawcy).

Przenosząc powyższe przepisy na grunt zaprezentowanego stanu faktycznego, nie można pominąć faktu, że wszystkie wskazane przez Spółkę czynności, wykonywane w ramach usługi logistycznej, wykazują bezpośredni związek z magazynem. Bowiem, aby skutecznie zrealizować zadania składające się na przedmiotową usługę, Podatnik przede wszystkim musiał posiadać odpowiednie warunki techniczne (magazyn). Tym samym, uznać należy, że Spółka w głównej mierze świadczyła usługę magazynowania towarów należących do zagranicznego kontrahenta. Natomiast wykonanie dodatkowych czynności (jak monitorowanie jakości towarów) jedynie wspomagało sam proces przechowywania towaru. Konkludując powyższe, przedmiotowa usługa logistyczna - bez posłużenia się magazynem - nie mogła być realizowana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzeniem zaprezentowanego stanowiska jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 października 2011 r. (sygn. IPPP3/443-1062/11-2/MPe), w której czytamy, że: „usługi w zakresie magazynowania towarów mają charakter usług związanych z nieruchomościami i tym samym spełniają dyspozycję art. 28e ustawy. W związku z powyższym, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce położenia nieruchomości stosownie do ww. art. 28e ustawy o VAT”.


REKLAMA

Niemniej, zdaniem Autora, powyższe rozstrzygniecie nie ma charakteru uniwersalnego. W przypadku bowiem kompleksowych usług logistyki magazynowej, zasadniczego znaczenia nabiera wskazanie czynności mającej charakter świadczenia głównego (wykorzystanie bazy magazynowej nie zawsze determinuje istotę usługi logistycznej). Stąd, w sytuacji, gdy skorzystanie z powierzchni magazynowej będzie czynnością instrumentalną, pozwalającą jedynie na osiągniecie określonego rezultatu, zastosowanie znajdzie zasada ogólna z art. 28b ustawy o VAT. (Z orzecznictwa Trybunału wynika, że w przypadku jednej, złożonej transakcji dane świadczenie musi być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi dla klientów celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego (wyrok z dnia 22 października 1998 r. w sprawach połączonych C-308/96 i C-94/97 Madgett i Baldwin). 

Przykładowo, warto w tym zakresie wskazać na stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, który uznał, że „w opisanym stanie faktycznym usługi magazynowania nie stanowią celu samego w sobie, gdyż nie realizują one w pełni celu, który chce osiągnąć kontrahent, bowiem jest nim realizacja usługi kompleksowej logistyki, w efekcie której kontrahent nabywa całość świadczeń niezbędnych dla prawidłowego i sprawnego przepływu swoich towarów (…) Korzystanie z powierzchni magazynowej, ma charakter instrumentalny w stosunku do zapewnienia ciągłości dostaw dla produkcji” (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 02.11.2010 r., sygn. IBPP3/443-525/10/IK). 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA