REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo określić kraj opodatkowania usługi logistyki magazynowej?

Agnieszka Pabiańska
Gdzie zapłacić VAT od usługi magazynowania?
Gdzie zapłacić VAT od usługi magazynowania?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób prawidłowo określić miejsce świadczenia usług logistycznych? Od tego zależy czy VAT musi być płacony w Polsce czy nie.

Coraz więcej firm z branży logistycznej świadczy na rzecz podmiotów zagranicznych kompleksowe usługi zarządzania towarem, których zasadniczym celem jest umożliwienie kontrahentom sprawnej dystrybucji i sprzedaży produktów. 

REKLAMA

Miejsce świadczenia usług logistycznych

Na gruncie przepisów ustawy o VAT powstaje jednak wątpliwość w jaki sposób prawidłowo określić miejsce świadczenia usług logistycznych. W szczególności, sporna jest możliwość zakwalifikowania ww. transakcji do świadczeń związanych z miejscem położenia nieruchomości. Warto przy tym podkreślić, że właściwa kwalifikacja ma szczególne znaczenie, bowiem od poprawnego określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, czy też nie.


Powyższe doskonale obrazuje przykład polskiej spółki, która w ramach wykonywanej usługi nie tylko przechowywała produkty należące do zagranicznego kontrahenta, ale przede wszystkim realizowała działania związane z ruchem towarów i ich odpowiednim przygotowaniem do dystrybucji. Spółka wskazała, że wykonywana przez nią kompleksowa usługa logistyczna polegała m.in. na: dowiezieniu produktów do wynajętego magazynu, przyjęciu, rozładunku oraz zaewidencjonowaniu towarów, kontrolowaniu ich jakości i ilości, jak również przygotowaniu produktu do wysyłki zgodnie z zamówieniem kontrahenta. Skoro zaś dominującym elementem świadczonej usługi logistycznej było zarządzanie produktem, to zdaniem Spółki, opisana czynność powinna być opodatkowana na zasadach ogólnych wyrażonych w art. 28b ustawy o VAT (tj. w miejscu siedziby usługobiorcy).

Podatki w logistyce: Czy stanowisko Spółki było słuszne?

REKLAMA

W pierwszej kolejności, wskazać należy, że miejsce świadczenia usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy o VAT. I tak, zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ww. ustawy, miejscem opodatkowania - w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika - jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Niemniej, od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków. I tak, z treści art. 28e ww. ustawy (stanowiącego implementację art. 47 Dyrektywy 2006/112/WE) wynika, że o miejscu opodatkowania usługi związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana (niezależnie od siedziby usługobiorcy czy usługodawcy).

Przenosząc powyższe przepisy na grunt zaprezentowanego stanu faktycznego, nie można pominąć faktu, że wszystkie wskazane przez Spółkę czynności, wykonywane w ramach usługi logistycznej, wykazują bezpośredni związek z magazynem. Bowiem, aby skutecznie zrealizować zadania składające się na przedmiotową usługę, Podatnik przede wszystkim musiał posiadać odpowiednie warunki techniczne (magazyn). Tym samym, uznać należy, że Spółka w głównej mierze świadczyła usługę magazynowania towarów należących do zagranicznego kontrahenta. Natomiast wykonanie dodatkowych czynności (jak monitorowanie jakości towarów) jedynie wspomagało sam proces przechowywania towaru. Konkludując powyższe, przedmiotowa usługa logistyczna - bez posłużenia się magazynem - nie mogła być realizowana.

Potwierdzeniem zaprezentowanego stanowiska jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 października 2011 r. (sygn. IPPP3/443-1062/11-2/MPe), w której czytamy, że: „usługi w zakresie magazynowania towarów mają charakter usług związanych z nieruchomościami i tym samym spełniają dyspozycję art. 28e ustawy. W związku z powyższym, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce położenia nieruchomości stosownie do ww. art. 28e ustawy o VAT”.


REKLAMA

Niemniej, zdaniem Autora, powyższe rozstrzygniecie nie ma charakteru uniwersalnego. W przypadku bowiem kompleksowych usług logistyki magazynowej, zasadniczego znaczenia nabiera wskazanie czynności mającej charakter świadczenia głównego (wykorzystanie bazy magazynowej nie zawsze determinuje istotę usługi logistycznej). Stąd, w sytuacji, gdy skorzystanie z powierzchni magazynowej będzie czynnością instrumentalną, pozwalającą jedynie na osiągniecie określonego rezultatu, zastosowanie znajdzie zasada ogólna z art. 28b ustawy o VAT. (Z orzecznictwa Trybunału wynika, że w przypadku jednej, złożonej transakcji dane świadczenie musi być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi dla klientów celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego (wyrok z dnia 22 października 1998 r. w sprawach połączonych C-308/96 i C-94/97 Madgett i Baldwin). 

Przykładowo, warto w tym zakresie wskazać na stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, który uznał, że „w opisanym stanie faktycznym usługi magazynowania nie stanowią celu samego w sobie, gdyż nie realizują one w pełni celu, który chce osiągnąć kontrahent, bowiem jest nim realizacja usługi kompleksowej logistyki, w efekcie której kontrahent nabywa całość świadczeń niezbędnych dla prawidłowego i sprawnego przepływu swoich towarów (…) Korzystanie z powierzchni magazynowej, ma charakter instrumentalny w stosunku do zapewnienia ciągłości dostaw dla produkcji” (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 02.11.2010 r., sygn. IBPP3/443-525/10/IK). 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA