REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na Górnym Śląsku wynajęto 88,4 tys. metrów kwadratowych magazynów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Górny Śląsk to obecnie najbardziej dynamiczny rynek magazynowy w Polsce. Powierzchnia zlokalizowanych tu magazynów to 1,31 mln mkw., co stanowi 19 proc. całkowitej podaży w Polsce. Dzięki kolejnym odcinkom autostrady A1 region zyskał nowy impuls rozwojowy i ma szansę stać się kluczową lokalizacją dystrybucyjną dla Europy Środkowo-Wschodniej.

Aglomeracja śląska to po Warszawie-Okolicach drugi największy rynek magazynowy w Polsce. Powierzchnia zlokalizowanych na Górnym Śląsku magazynów to 1,31 mln mkw., co stanowi 19% całkowitej podaży w Polsce. 

REKLAMA

Podstawowym wyznacznikiem atrakcyjności lokalizacji na rynku powierzchni magazynowych jest infrastruktura drogowa. Pod tym względem Górny Śląsk ma się czym pochwalić.

REKLAMA

„Nie dość, że już wcześniej ten region należał do najlepiej skomunikowanych w kraju, to po oddaniu do użytku śląskiego odcinka autostrady A1, krzyżującego się w Gliwicach-Sośnicy z autostradą A4, region ma szansę stać się kluczową lokalizacją dla całej Europy Środkowo-Wschodniej” – mówi Wojciech Zoń, Starszy Konsultant Jones Lang LaSalle, odpowiedzialny za rynek magazynowy Górnego Śląska.

Dla inwestorów produkcyjnych liczy się nie tylko rozwinięta sieć drogowa, ale i zasoby odpowiednio przygotowanej kadry pracowniczej. Dlatego interesują się szczególnie Piekarami Śląskimi i Zabrzem. Są to miasta, których atutem jest zarówno bliskość autostrad, jak i łatwy dostęp do potencjalnych pracowników (stopa bezrobocia jest tu nieco wyższa niż w pozostałych miastach aglomeracji). Ciekawymi lokalizacjami dla inwestycji produkcyjnych są również Rybnik i Żory.

Na Górnym Śląsku wynajęto najwięcej magazynów

Pozycję Górnego Śląska jako bardzo atrakcyjnej lokalizacji magazynowej potwierdzają liczby. W I kw. 2012 roku w tym regionie wynajęto 88,4 tys. mkw., co stanowiło najlepszy wynik w Polsce (dla porównania, w przypadku drugiej w tej klasyfikacji Warszawy-Okolic było to 64,5 tys. mkw.). O dużym zapotrzebowaniu na obiekty magazynowe w tym regionie świadczy również jeden z najwyższych wskaźników ukończonej powierzchni (37,9 tys. mkw. na koniec I kw. 2012 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najbardziej aktywną branżą w poszukiwaniu magazynów byli w I kw. 2012 roku operatorzy logistyczni. Przejęli oni aż trzy czwarte powierzchni wynajętej w tym okresie. Górny Śląsk cieszy się również niesłabnącym zainteresowaniem ze strony firm produkcyjnych. W ostatnim czasie nowe umowy podpisali Johnson Electric (Panattoni Park Czeladź) oraz Valeo i Manuli Hydraulics (Panattoni Park Mysłowice).


Region śląski jest wybierany przez wiele firm sektora motoryzacyjnego. Co więcej, duże inwestycje, jak np. General Motors, Fiat czy Isuzu przyciągają na Górny Śląsk firmy współpracujące z wielkimi koncernami. 

REKLAMA

Mimo że Górny Śląsk to drugi pod względem wielkości rynek magazynowy w Polsce, nie jest wcale łatwo w tym regionie znaleźć powierzchnię dostępną od zaraz. Wskaźnik pustostanów spadł do 5,4% i należy spodziewać się, że w najbliższym czasie pozostanie na podobnym poziomie.

„Brak wolnej powierzchni jest dokuczliwy zwłaszcza dla firm, które poszukują większych powierzchni, tj. od 10 tys. mkw. W takich przypadkach jedynym praktycznie rozwiązaniem jest budowa nowego obiektu na zamówienie” – tłumaczy Wojciech Zoń. 

Niski poziom pustostanów nie pozostaje bez wpływu na czynsze. Stawki efektywne na Górnym Śląsku wahają się w granicach 2,60 – 3,40 EUR/mkw. miesięcznie. Spadający poziom pustostanów powoduje, że odczuwalna jest tendencja do wzrostu czynszów. Widać to zwłaszcza w przypadku nowych powierzchni – czynsz musi być nieco wyższy niż dla istniejących magazynów, aby deweloperowi opłacało się realizować daną inwestycję.

//g7.infor.pl/p/_files/238000/883961focusongornyslaskwiosna2012.pdf
Tytuł załącznika: 
Opis załącznika: Rynek Magazynowy na Górnym Śląsku 2012 - raport Jones Lang LaSalle
Autor załącznika: 
Źródło załącznika: nieznane
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA