REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zapewnić należyte bezpieczeństwo magazynu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Wierzbicki
Przemysław Wierzbicki
Co oznacza bezpieczeństwo magazynu
Co oznacza bezpieczeństwo magazynu
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Co to znaczy zapewnić „należyte bezpieczeństwo magazynu”? Jak te pojęcie stosuje się w praktyce – jakie obowiązki należy spełnić? Okazuje się, że brak zapewnienia „należytego bezpieczeństwa magazynu” może mieć poważne konsekwencje dla właściciela magazynu.

Pojęcie „należytego bezpieczeństwa magazynu” jest terminem, który należy rozumieć dwojako.

REKLAMA

REKLAMA

Ze względu na funkcję magazynu, konieczne jest zapewnienie warunków, pozwalających na przechowywanie rozmaitych towarów w sposób bezpieczny, to znaczy z jednej strony pozwalający uniknąć zagrożenia dla osób postronnych lub innych niepożądanych następstw magazynowania (co ma szczególne znaczenie w odniesieniu do magazynów rozmaitych substancji niebezpiecznych), z drugiej strony zaś stanowiący dostateczne zabezpieczenie magazynowanych towarów przed uszkodzeniem lub kradzieżą. 

Co to znaczy bezpieczeństwo magazynu

Jednocześnie zaś, magazyn stanowi miejsce pracy, które musi spełniać określone normy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. W odniesieniu do każdej z tych interpretacji, odmienne będą prawne wymogi związane z bezpieczeństwem magazynu, a w konsekwencji – z odpowiedzialnością osób zarządzających magazynem.

 Zagadnienie bezpieczeństwa magazynu, rozumianego jako zapobieganie niebezpiecznemu wpływowi towarów magazynowanych na otoczenie, jest niezwykle obszerne ze względu na fakt, iż w zasadzie każdy rodzaj przedmiotu czy substancji, występujących w obrocie handlowym, podlega magazynowaniu.

REKLAMA

O ile magazynowanie większości przedmiotów nie stanowi zagrożenia, w odniesieniu do niektórych istnieje znaczne niebezpieczeństwo, iż przechowywane w sposób niewłaściwy staną się źródłem zagrożenia dla okolicznych mieszkańców lub środowiska naturalnego. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechowywanie towarów w magazynie

Z tego też powodu, istnieje szereg przepisów szczególnych – w większości rozporządzeń – regulujących kwestie magazynowania poszczególnych towarów czy substancji, takich jak chociażby broń, materiały wybuchowe, paliwa płynne, baterie i akumulatory, oraz szereg innych.


Regulacje prawne, dotyczące magazynowania substancji potencjalnie niebezpiecznych stawiają szczegółowe wymagania techniczne, określając w sposób rygorystyczny parametry, jakie musi spełniać obiekt magazynowy, aby możliwe było przechowywanie w nim określonych towarów lub substancji, zaś weryfikacja ich realizacji następuje w toku postępowania administracyjnego. 

Towary niebezpieczne

Z reguły ma to miejsce w toku uzyskiwania zgody na prowadzenie określonej działalności gospodarczej, związanej z magazynowaniem określonych towarów (działalność taka w większości przypadków stanowi działalność regulowaną w rozumieniu art. 5 ust. 5 ustawy  o swobodzie działalności gospodarczej).

W zależności od konkretnego aktu prawnego, regulującego w sposób szczegółowy wymogi bezpieczeństwa dla magazynów, występują rozmaitego rodzaju konsekwencje niewypełnienia przewidzianych prawem wymogów dotyczących bezpieczeństwa magazynu.

Na gruncie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, konsekwencją zaniedbań może być brak lub cofnięcie zgody na wykonywanie określonej działalności gospodarczej.

Należy również pamiętać, że w przypadku niezapełnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa magazynowi, skutkującego zdarzeniem powodującym szkodę w mieniu innych podmiotów, na zarządcy magazynu spoczywa odpowiedzialność odszkodowawcza na zasadach ogólnych wyrażonych w Kodeksie Cywilnym, przy czym może to być odpowiedzialność zarówno za szkody rzeczywiste (zniszczone lub uszkodzone towary i sprzęt), ale również także za zyski utracone przez poszkodowane firmy (które, na przykład, nie były w stanie zrealizować dostawy, bo towary, które miały być przedmiotem dostawy, zostały zniszczone w wadliwym magazynie).

Z racji swego przeznaczenia, pozostaje oczywiste, iż kolejnym aspektem pojęcia „bezpieczeństwo magazynu”, jest zapewnienie bezpieczeństwa przechowywanym towarom. 

Odszkodowanie za uszkodzony towar

Konieczność taka wynika z kilku powodów, z których na pierwszy plan wysuwa się interes ekonomiczny, związany z ewentualną odpowiedzialnością odszkodowawczą za uszkodzenie lub utratę rzeczy przyjętych na przechowanie.

Zapewnienie bezpieczeństwa przechowywanym towarom wymaga zatem zaangażowania środków takich jak monitoring budynku i otoczenia, ochrona fizyczna, instalacje alarmowe.

W tym miejscu należy również wspomnieć, iż zabezpieczenie magazynu przed utratą magazynowanych przedmiotów lub ich uszkodzeniem, ma niebanalne znaczenie w kontekście przepisów prawa pracy, konkretnie art. 124 – 126 Kodeksu Pracy, dotyczących odpowiedzialności materialnej pracowników za powierzone mienie.

Na podstawie przepisów wykonawczych do Kodeksu Pracy, zasady te mają zastosowanie również w stosunku pracowników zatrudnionych w magazynach.

Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 124 § 3 Kodeksu Pracy, pracownicy nie ponoszą odpowiedzialności – w trybie odpowiedzialności za mienie powierzone – w przypadku niezapełnienia przez pracodawcę warunków umożliwiających zabezpieczenie przedmiotów znajdujących się w magazynie.


W konsekwencji, w przypadku niezapełnienia tych warunków pracodawca traci uprzywilejowaną pozycję w zakresie pociągnięcia do odpowiedzialności materialnej pracowników, przejawiającą się w domniemaniu istnienia przesłanek odpowiedzialności pracownika, oraz zniesieniu ograniczeń wysokości odszkodowania, jakie pracodawca może uzyskać od pracownika.

Niezależnie od powyższego należy również pamiętać, że magazyn stanowi miejsce pracy dla określonej grupy osób, w związku z czym należy zagwarantować, aby spełniał on warunki z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Obowiązek taki spoczywa na pracodawcy na mocy art. 207 Kodeksu Pracy. 

BHP w magazynie

Należy przy tym wskazać, że za pracodawcę uważać należy podmiot zatrudniający pracowników, który nie musi być tożsamy z podmiotem zarządzającym magazynem. Jakkolwiek w sytuacji takiej zarządca magazynu  nie jest osobą bezpośrednio odpowiedzialną za realizację zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, określonych w KP, to w praktyce właśnie on musi zadbać, aby zarówno budynek magazynu, jak i wszelkie znajdujące się w nim urządzenia spełniały normy określone w art. 213 – 215 Kodeksu Pracy i przepisach szczególnych.

W przeciwnym razie, pracodawca nie będzie mógł dopuścić swoich pracowników do pracy w takim magazynie, który nie spełniałby norm z zakresu BHP. Dopuszczenie pracowników do pracy w obiekcie nie spełniającym wymogów z zakresu BHP jest przy tym wykroczeniem karanym grzywną w wysokości 1.000 – 30.000 zł.

Kolejnym aspektem odpowiedzialności za zapewnienie należytego bezpieczeństwa magazynu, odwołującym się do wyżej wymienionych, jest możliwość pociągnięcia zarządcy do odpowiedzialności karnej. Może to mieć miejsce zarówno w przypadku, gdy magazyn nie gwarantuje bezpieczeństwa magazynowanych towarów (gdyż naruszenie obowiązków może być równoznaczne z przestępstwem przeciwko środowisku, przeciwko zdrowiu i życiu lub przeciwko mieniu), jak i w sytuacji w której warunki pracy w magazynie nie spełniają norm z zakresu BHP (narażenie na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia).

Jaka kara za uchybienia w bezpieczeństwie w magazynie

Jak wynika z powyższego, w zależności od stwierdzonych uchybień zakresu bezpieczeństwa magazynu, oraz ich następstw, odpowiedzialność za nie przyjąć może postać odpowiedzialności cywilnoprawnej – odszkodowawczej (uszkodzenie lub zniszczenie rzeczy przechowywanych), odpowiedzialności administracyjnej wyrażającej się w nałożeniu grzywny (uchybienie wymogom prawa pracy) lub cofnięciem/nie wydaniem zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej określonego rodzaju (brak zabezpieczeń przewidzianych dla magazynowania określonych przedmiotów), czy wręcz odpowiedzialności karnej (zaniedbania rodzące niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia).

 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA