REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zadbać o bezpieczeństwo ładunków na terminalu w porcie morskim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Kużajczyk
Bezpieczeństwo kontenerów w porcie
Bezpieczeństwo kontenerów w porcie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z najwyższych priorytetów funkcjonowania morskiego terminalu kontenerowego jest wypełnienie wszystkich warunków bezpieczeństwa związanych z oferowaną usługą, zarówno wobec przemieszczania i składowania ładunków klienta jak i jego fizycznego bezpieczeństwa podczas pobytu na obiekcie.

Morskie terminale kontenerowe stanowią zazwyczaj dość skomplikowane organizmy technologiczne. 

REKLAMA

Przeładunki w porcie

Duża ilość specjalistycznego sprzętu przeładunkowego, skomplikowane procesy technologiczne, wielość tras transportowych wewnątrz terminalu może powodować bardzo realne zagrożenia zarówno dla klientów terminalu jak i jego pracowników.

Dlatego jednym z najwyższych priorytetów funkcjonowania morskiego terminalu kontenerowego jest wypełnienie wszystkich warunków bezpieczeństwa związanych z oferowaną usługą, zarówno wobec przemieszczania i składowania ładunków klienta jak i jego fizycznego bezpieczeństwa podczas pobytu na obiekcie.

Jaki dokument o bezpieczeństwie w terminalu kontenerowym

REKLAMA

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie bezpieczeństwa współpracy pomiędzy klientem a terminalem kontenerowym jest Regulamin Współpracy, publikowany przez terminal dokument ustalający ogół zasad współpracy z kontrahentami w tym w zakresie obowiązków i zaleceń dotyczących bezpieczeństwa obu stron.

Dokument ten zazwyczaj jest udostępniany wszystkim klientom, ze szczególnym uwzględnieniem nowych, bądź to w formie papierowej bądź częściej w formie elektronicznej. Regulamin taki powinien być również dostępny na stronach internetowych firmy, tak aby obie strony mogły się w prosty i skuteczny sposób do niego odwołać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo, terminale kontenerowe mogą publikować inne dokumenty dotyczące zasad i bezpieczeństwa związanych ze szczegółowymi procesami zachodzącymi na terminalu np. regulamin ruchu kołowego na terminalu, regulamin obsługi kolei co w znakomity sposób precyzuje zasady i procedury obowiązujące we współpracy z terminalem.

W przypadku BCT – Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Gdyni cały zestaw dokumentów opisujących w sposób szczegółowy zasady współpracy jest publikowany na stronie internetowej firmy. Ułatwia nam to proces informowania o wszelkich wymogach bezpieczeństwa współpracy ogół naszych kontrahentów.

System informatyczny w porcie

Przede wszystkim należy podkreślić, że terminal kontenerowy przyjmując kontenery oraz drobnicę klienta zobowiązuje się automatycznie do jak najstaranniejszego dopełnienia obowiązków związanych z obsługą ładunku.

Już na etapie planowania wszelkie niezbędne procedury związane z operacjami na ładunku klienta są tak układane, aby z jednej strony zapewnić jak najsprawniejszy serwis, z drugiej zaś zagwarantować pełne bezpieczeństwo powierzonego ładunku. Na tym etapie najistotniejszym elementem jest odpowiednio poukładana współpraca pomiędzy zlecającym a terminalem.

Klienci BCT maja dostęp do systemu informatycznego, dzięki któremu mogą zlecać poszczególne czynności jakie powinny być wykonane w związku z importem lub eksportem kontenerów.

Bardzo ważnym jest aby takie zlecenie (awizacja) było zgłoszone poprawnie, stanowi ono bowiem podstawę do planowania wszelkich czynności związanych z ładunkiem kontrahenta.

Oczywiście, służby planistyczne terminalu są w stanie wychwycić ewidentne błędy w awizacji, niemniej jednak to po stronie klienta leży jak najpełniejsze i dokładne opisanie czynności jakie powinny być wykonane na jego rzecz. 


Jak już wspomniano, po uzyskaniu przez terminal informacji o zakresie zadań związanych z przeładunkiem kontenerów odpowiedzialność za staranne wykonanie usługi spoczywa na terminalu. Wewnętrzne procedury organizacji regulują procesy związane ze przeładunkiem kontenera z i na statek, składowaniem kontenerów na polach składowych, załadunkiem kontenerów z i na zewnętrzne środki transportu, które podejmują i dostarczają kontenery i drobnicę na terminal.

Z punktu widzenia klienta najważniejszą jest sprawna obsługa ładunku przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa jego obsługi.

Specjalne warunki obsługi kontenera

Zdarza się, że ładunki awizowane przez kontrahentów podlegają szczególnym instrukcjom związanym z obchodzeniem się z nimi. W takich przypadkach, oprócz standardowych elektronicznych zleceń najczęściej dodatkowo ustala się warunki specjalne obsługi kontenera.

W związku tym wiodącą rolę w kontaktach z klientami przejmuje Biuro Obsługi Klienta, które jest odpowiedzialne za zapewnienie bezpiecznej usługi zgodnie z wymaganiami klienta.

REKLAMA

Terminalowe Biuro Obsługi Klienta jest również pierwszym punktem kontaktu we wszystkich niestandardowych przypadkach, ładunkach, zapytaniach ofertowych oraz sprawach dotyczących obsługi ładunków na BCT a wymagających dodatkowych ustaleń lub konsultacji.

Od strony technicznej terminal posiada zarówno możliwość obsługi i składowania w specjalnych strefach ładunków niebezpiecznych ze wszystkich klas IMO, a także specjalne procedury oraz sprzęt techniczny gwarantujące zabezpieczanie ładunków szczególnych w przypadkach ewentualnych awarii. Od strony operacyjnej, terminal w sposób ciągły udoskonala swoje procedury.

BCT jest w obecnej chwili jedynym polskim terminalem, który posiada trzy certyfikaty ISO: 9001, 22000 oraz 14001. W związku z tym, zobowiązany jest do przestrzegania surowych norm jakościowych oraz środowiskowych, które w sposób ciągły są weryfikowane przez instytucje certyfikujące.

Wszelkie działania prowadzone przez zaplecze techniczne i operacyjne terminalu jest zatem z jednej strony podporządkowane wymaganiom klienta z drugiej strony muszą gwarantować najwyższe bezpieczeństwo obsługi. 

Kolejnym elementem zapewniającym bezpieczną pracę terminalu są szczegółowe zasady dotyczące przemieszczania się na terminalu sprzętu transportowego, urządzeń terminalowych oraz klientów i obsługi terminalu. Ze względu na wymagania legislacyjne oraz konieczność zabezpieczania ładunków o znacznej wartości terminal kontenerowy jest obiektem zamkniętym. 

Zabezpieczenie kontenera przed kradzieżą

Dostęp zatem na jego teren jest ograniczony, regulowany procedurami przepustkowymi zarówno dla osób fizycznych jak i pojazdów przybywających z zewnątrz. Jest to jeden z elementów zabezpieczania ładunków powierzonych terminalowi, który pozwala na zapobieganie różnorodnym nadużyciom w tym potencjalnym kradzieżom.

Oczywiście system dozoru to zarówno ludzie jak i urządzenia elektroniczne, które pozwalają na całodobową kontrolę terenu terminalu. Niemniej jednak, każdy z klientów ma możliwość dostępu do swojego ładunku celem jego kontroli lub sprawdzenia czy prace z nim związane są zgodne z jego zamówieniami.

Podsumowując, morski terminal kontenerowy jest szczególnym obszarem, na którym odbywają się operacje przeładunkowe związane z transportem morski. Ze względu na to, że często jest pierwszym terytorium, na którym wyładowywany jest kontener spoza Unii Europejskiej podlega znacznym obostrzeniom związanym ze sprawami bezpieczeństwa i kontroli ładunków.

Z drugiej strony, każdy terminal dba jak najstaranniej o to, aby klient powierzający mu swój ładunek był zadowolony z poziomu jego obsługi.

Najczęściej ma to swoje odzwierciedlenie w ciągłym udoskonalaniu procedur terminalowych, często w porozumieniu z klientami, dążeniu do standaryzacji i certyfikacji usług zgodnie z międzynarodowymi standardami czy też usprawnianiu codziennych kontaktów operacyjnych pomiędzy służbami terminalowymi a kontrahentem.

A wszelkie tego typu inicjatywy zmierzają do zwiększenia bezpieczeństwa i „przyjazności” obsługi kontenerów klienta.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA