REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zadbać o bezpieczeństwo ładunków na terminalu w porcie morskim

Michał Kużajczyk
Bezpieczeństwo kontenerów w porcie
Bezpieczeństwo kontenerów w porcie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z najwyższych priorytetów funkcjonowania morskiego terminalu kontenerowego jest wypełnienie wszystkich warunków bezpieczeństwa związanych z oferowaną usługą, zarówno wobec przemieszczania i składowania ładunków klienta jak i jego fizycznego bezpieczeństwa podczas pobytu na obiekcie.

Morskie terminale kontenerowe stanowią zazwyczaj dość skomplikowane organizmy technologiczne. 

REKLAMA

Przeładunki w porcie

Duża ilość specjalistycznego sprzętu przeładunkowego, skomplikowane procesy technologiczne, wielość tras transportowych wewnątrz terminalu może powodować bardzo realne zagrożenia zarówno dla klientów terminalu jak i jego pracowników.

Dlatego jednym z najwyższych priorytetów funkcjonowania morskiego terminalu kontenerowego jest wypełnienie wszystkich warunków bezpieczeństwa związanych z oferowaną usługą, zarówno wobec przemieszczania i składowania ładunków klienta jak i jego fizycznego bezpieczeństwa podczas pobytu na obiekcie.

Jaki dokument o bezpieczeństwie w terminalu kontenerowym

REKLAMA

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie bezpieczeństwa współpracy pomiędzy klientem a terminalem kontenerowym jest Regulamin Współpracy, publikowany przez terminal dokument ustalający ogół zasad współpracy z kontrahentami w tym w zakresie obowiązków i zaleceń dotyczących bezpieczeństwa obu stron.

Dokument ten zazwyczaj jest udostępniany wszystkim klientom, ze szczególnym uwzględnieniem nowych, bądź to w formie papierowej bądź częściej w formie elektronicznej. Regulamin taki powinien być również dostępny na stronach internetowych firmy, tak aby obie strony mogły się w prosty i skuteczny sposób do niego odwołać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo, terminale kontenerowe mogą publikować inne dokumenty dotyczące zasad i bezpieczeństwa związanych ze szczegółowymi procesami zachodzącymi na terminalu np. regulamin ruchu kołowego na terminalu, regulamin obsługi kolei co w znakomity sposób precyzuje zasady i procedury obowiązujące we współpracy z terminalem.

W przypadku BCT – Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Gdyni cały zestaw dokumentów opisujących w sposób szczegółowy zasady współpracy jest publikowany na stronie internetowej firmy. Ułatwia nam to proces informowania o wszelkich wymogach bezpieczeństwa współpracy ogół naszych kontrahentów.

System informatyczny w porcie

Przede wszystkim należy podkreślić, że terminal kontenerowy przyjmując kontenery oraz drobnicę klienta zobowiązuje się automatycznie do jak najstaranniejszego dopełnienia obowiązków związanych z obsługą ładunku.

Już na etapie planowania wszelkie niezbędne procedury związane z operacjami na ładunku klienta są tak układane, aby z jednej strony zapewnić jak najsprawniejszy serwis, z drugiej zaś zagwarantować pełne bezpieczeństwo powierzonego ładunku. Na tym etapie najistotniejszym elementem jest odpowiednio poukładana współpraca pomiędzy zlecającym a terminalem.

Klienci BCT maja dostęp do systemu informatycznego, dzięki któremu mogą zlecać poszczególne czynności jakie powinny być wykonane w związku z importem lub eksportem kontenerów.

Bardzo ważnym jest aby takie zlecenie (awizacja) było zgłoszone poprawnie, stanowi ono bowiem podstawę do planowania wszelkich czynności związanych z ładunkiem kontrahenta.

Oczywiście, służby planistyczne terminalu są w stanie wychwycić ewidentne błędy w awizacji, niemniej jednak to po stronie klienta leży jak najpełniejsze i dokładne opisanie czynności jakie powinny być wykonane na jego rzecz. 


Jak już wspomniano, po uzyskaniu przez terminal informacji o zakresie zadań związanych z przeładunkiem kontenerów odpowiedzialność za staranne wykonanie usługi spoczywa na terminalu. Wewnętrzne procedury organizacji regulują procesy związane ze przeładunkiem kontenera z i na statek, składowaniem kontenerów na polach składowych, załadunkiem kontenerów z i na zewnętrzne środki transportu, które podejmują i dostarczają kontenery i drobnicę na terminal.

Z punktu widzenia klienta najważniejszą jest sprawna obsługa ładunku przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa jego obsługi.

Specjalne warunki obsługi kontenera

Zdarza się, że ładunki awizowane przez kontrahentów podlegają szczególnym instrukcjom związanym z obchodzeniem się z nimi. W takich przypadkach, oprócz standardowych elektronicznych zleceń najczęściej dodatkowo ustala się warunki specjalne obsługi kontenera.

W związku tym wiodącą rolę w kontaktach z klientami przejmuje Biuro Obsługi Klienta, które jest odpowiedzialne za zapewnienie bezpiecznej usługi zgodnie z wymaganiami klienta.

REKLAMA

Terminalowe Biuro Obsługi Klienta jest również pierwszym punktem kontaktu we wszystkich niestandardowych przypadkach, ładunkach, zapytaniach ofertowych oraz sprawach dotyczących obsługi ładunków na BCT a wymagających dodatkowych ustaleń lub konsultacji.

Od strony technicznej terminal posiada zarówno możliwość obsługi i składowania w specjalnych strefach ładunków niebezpiecznych ze wszystkich klas IMO, a także specjalne procedury oraz sprzęt techniczny gwarantujące zabezpieczanie ładunków szczególnych w przypadkach ewentualnych awarii. Od strony operacyjnej, terminal w sposób ciągły udoskonala swoje procedury.

BCT jest w obecnej chwili jedynym polskim terminalem, który posiada trzy certyfikaty ISO: 9001, 22000 oraz 14001. W związku z tym, zobowiązany jest do przestrzegania surowych norm jakościowych oraz środowiskowych, które w sposób ciągły są weryfikowane przez instytucje certyfikujące.

Wszelkie działania prowadzone przez zaplecze techniczne i operacyjne terminalu jest zatem z jednej strony podporządkowane wymaganiom klienta z drugiej strony muszą gwarantować najwyższe bezpieczeństwo obsługi. 

Kolejnym elementem zapewniającym bezpieczną pracę terminalu są szczegółowe zasady dotyczące przemieszczania się na terminalu sprzętu transportowego, urządzeń terminalowych oraz klientów i obsługi terminalu. Ze względu na wymagania legislacyjne oraz konieczność zabezpieczania ładunków o znacznej wartości terminal kontenerowy jest obiektem zamkniętym. 

Zabezpieczenie kontenera przed kradzieżą

Dostęp zatem na jego teren jest ograniczony, regulowany procedurami przepustkowymi zarówno dla osób fizycznych jak i pojazdów przybywających z zewnątrz. Jest to jeden z elementów zabezpieczania ładunków powierzonych terminalowi, który pozwala na zapobieganie różnorodnym nadużyciom w tym potencjalnym kradzieżom.

Oczywiście system dozoru to zarówno ludzie jak i urządzenia elektroniczne, które pozwalają na całodobową kontrolę terenu terminalu. Niemniej jednak, każdy z klientów ma możliwość dostępu do swojego ładunku celem jego kontroli lub sprawdzenia czy prace z nim związane są zgodne z jego zamówieniami.

Podsumowując, morski terminal kontenerowy jest szczególnym obszarem, na którym odbywają się operacje przeładunkowe związane z transportem morski. Ze względu na to, że często jest pierwszym terytorium, na którym wyładowywany jest kontener spoza Unii Europejskiej podlega znacznym obostrzeniom związanym ze sprawami bezpieczeństwa i kontroli ładunków.

Z drugiej strony, każdy terminal dba jak najstaranniej o to, aby klient powierzający mu swój ładunek był zadowolony z poziomu jego obsługi.

Najczęściej ma to swoje odzwierciedlenie w ciągłym udoskonalaniu procedur terminalowych, często w porozumieniu z klientami, dążeniu do standaryzacji i certyfikacji usług zgodnie z międzynarodowymi standardami czy też usprawnianiu codziennych kontaktów operacyjnych pomiędzy służbami terminalowymi a kontrahentem.

A wszelkie tego typu inicjatywy zmierzają do zwiększenia bezpieczeństwa i „przyjazności” obsługi kontenerów klienta.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA