REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zadbać o bezpieczeństwo ładunków na terminalu w porcie morskim

Michał Kużajczyk
Bezpieczeństwo kontenerów w porcie
Bezpieczeństwo kontenerów w porcie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z najwyższych priorytetów funkcjonowania morskiego terminalu kontenerowego jest wypełnienie wszystkich warunków bezpieczeństwa związanych z oferowaną usługą, zarówno wobec przemieszczania i składowania ładunków klienta jak i jego fizycznego bezpieczeństwa podczas pobytu na obiekcie.

Morskie terminale kontenerowe stanowią zazwyczaj dość skomplikowane organizmy technologiczne. 

REKLAMA

Przeładunki w porcie

Duża ilość specjalistycznego sprzętu przeładunkowego, skomplikowane procesy technologiczne, wielość tras transportowych wewnątrz terminalu może powodować bardzo realne zagrożenia zarówno dla klientów terminalu jak i jego pracowników.

Dlatego jednym z najwyższych priorytetów funkcjonowania morskiego terminalu kontenerowego jest wypełnienie wszystkich warunków bezpieczeństwa związanych z oferowaną usługą, zarówno wobec przemieszczania i składowania ładunków klienta jak i jego fizycznego bezpieczeństwa podczas pobytu na obiekcie.

Jaki dokument o bezpieczeństwie w terminalu kontenerowym

REKLAMA

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie bezpieczeństwa współpracy pomiędzy klientem a terminalem kontenerowym jest Regulamin Współpracy, publikowany przez terminal dokument ustalający ogół zasad współpracy z kontrahentami w tym w zakresie obowiązków i zaleceń dotyczących bezpieczeństwa obu stron.

Dokument ten zazwyczaj jest udostępniany wszystkim klientom, ze szczególnym uwzględnieniem nowych, bądź to w formie papierowej bądź częściej w formie elektronicznej. Regulamin taki powinien być również dostępny na stronach internetowych firmy, tak aby obie strony mogły się w prosty i skuteczny sposób do niego odwołać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo, terminale kontenerowe mogą publikować inne dokumenty dotyczące zasad i bezpieczeństwa związanych ze szczegółowymi procesami zachodzącymi na terminalu np. regulamin ruchu kołowego na terminalu, regulamin obsługi kolei co w znakomity sposób precyzuje zasady i procedury obowiązujące we współpracy z terminalem.

W przypadku BCT – Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Gdyni cały zestaw dokumentów opisujących w sposób szczegółowy zasady współpracy jest publikowany na stronie internetowej firmy. Ułatwia nam to proces informowania o wszelkich wymogach bezpieczeństwa współpracy ogół naszych kontrahentów.

System informatyczny w porcie

Przede wszystkim należy podkreślić, że terminal kontenerowy przyjmując kontenery oraz drobnicę klienta zobowiązuje się automatycznie do jak najstaranniejszego dopełnienia obowiązków związanych z obsługą ładunku.

Już na etapie planowania wszelkie niezbędne procedury związane z operacjami na ładunku klienta są tak układane, aby z jednej strony zapewnić jak najsprawniejszy serwis, z drugiej zaś zagwarantować pełne bezpieczeństwo powierzonego ładunku. Na tym etapie najistotniejszym elementem jest odpowiednio poukładana współpraca pomiędzy zlecającym a terminalem.

Klienci BCT maja dostęp do systemu informatycznego, dzięki któremu mogą zlecać poszczególne czynności jakie powinny być wykonane w związku z importem lub eksportem kontenerów.

Bardzo ważnym jest aby takie zlecenie (awizacja) było zgłoszone poprawnie, stanowi ono bowiem podstawę do planowania wszelkich czynności związanych z ładunkiem kontrahenta.

Oczywiście, służby planistyczne terminalu są w stanie wychwycić ewidentne błędy w awizacji, niemniej jednak to po stronie klienta leży jak najpełniejsze i dokładne opisanie czynności jakie powinny być wykonane na jego rzecz. 


Jak już wspomniano, po uzyskaniu przez terminal informacji o zakresie zadań związanych z przeładunkiem kontenerów odpowiedzialność za staranne wykonanie usługi spoczywa na terminalu. Wewnętrzne procedury organizacji regulują procesy związane ze przeładunkiem kontenera z i na statek, składowaniem kontenerów na polach składowych, załadunkiem kontenerów z i na zewnętrzne środki transportu, które podejmują i dostarczają kontenery i drobnicę na terminal.

Z punktu widzenia klienta najważniejszą jest sprawna obsługa ładunku przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa jego obsługi.

Specjalne warunki obsługi kontenera

Zdarza się, że ładunki awizowane przez kontrahentów podlegają szczególnym instrukcjom związanym z obchodzeniem się z nimi. W takich przypadkach, oprócz standardowych elektronicznych zleceń najczęściej dodatkowo ustala się warunki specjalne obsługi kontenera.

W związku tym wiodącą rolę w kontaktach z klientami przejmuje Biuro Obsługi Klienta, które jest odpowiedzialne za zapewnienie bezpiecznej usługi zgodnie z wymaganiami klienta.

REKLAMA

Terminalowe Biuro Obsługi Klienta jest również pierwszym punktem kontaktu we wszystkich niestandardowych przypadkach, ładunkach, zapytaniach ofertowych oraz sprawach dotyczących obsługi ładunków na BCT a wymagających dodatkowych ustaleń lub konsultacji.

Od strony technicznej terminal posiada zarówno możliwość obsługi i składowania w specjalnych strefach ładunków niebezpiecznych ze wszystkich klas IMO, a także specjalne procedury oraz sprzęt techniczny gwarantujące zabezpieczanie ładunków szczególnych w przypadkach ewentualnych awarii. Od strony operacyjnej, terminal w sposób ciągły udoskonala swoje procedury.

BCT jest w obecnej chwili jedynym polskim terminalem, który posiada trzy certyfikaty ISO: 9001, 22000 oraz 14001. W związku z tym, zobowiązany jest do przestrzegania surowych norm jakościowych oraz środowiskowych, które w sposób ciągły są weryfikowane przez instytucje certyfikujące.

Wszelkie działania prowadzone przez zaplecze techniczne i operacyjne terminalu jest zatem z jednej strony podporządkowane wymaganiom klienta z drugiej strony muszą gwarantować najwyższe bezpieczeństwo obsługi. 

Kolejnym elementem zapewniającym bezpieczną pracę terminalu są szczegółowe zasady dotyczące przemieszczania się na terminalu sprzętu transportowego, urządzeń terminalowych oraz klientów i obsługi terminalu. Ze względu na wymagania legislacyjne oraz konieczność zabezpieczania ładunków o znacznej wartości terminal kontenerowy jest obiektem zamkniętym. 

Zabezpieczenie kontenera przed kradzieżą

Dostęp zatem na jego teren jest ograniczony, regulowany procedurami przepustkowymi zarówno dla osób fizycznych jak i pojazdów przybywających z zewnątrz. Jest to jeden z elementów zabezpieczania ładunków powierzonych terminalowi, który pozwala na zapobieganie różnorodnym nadużyciom w tym potencjalnym kradzieżom.

Oczywiście system dozoru to zarówno ludzie jak i urządzenia elektroniczne, które pozwalają na całodobową kontrolę terenu terminalu. Niemniej jednak, każdy z klientów ma możliwość dostępu do swojego ładunku celem jego kontroli lub sprawdzenia czy prace z nim związane są zgodne z jego zamówieniami.

Podsumowując, morski terminal kontenerowy jest szczególnym obszarem, na którym odbywają się operacje przeładunkowe związane z transportem morski. Ze względu na to, że często jest pierwszym terytorium, na którym wyładowywany jest kontener spoza Unii Europejskiej podlega znacznym obostrzeniom związanym ze sprawami bezpieczeństwa i kontroli ładunków.

Z drugiej strony, każdy terminal dba jak najstaranniej o to, aby klient powierzający mu swój ładunek był zadowolony z poziomu jego obsługi.

Najczęściej ma to swoje odzwierciedlenie w ciągłym udoskonalaniu procedur terminalowych, często w porozumieniu z klientami, dążeniu do standaryzacji i certyfikacji usług zgodnie z międzynarodowymi standardami czy też usprawnianiu codziennych kontaktów operacyjnych pomiędzy służbami terminalowymi a kontrahentem.

A wszelkie tego typu inicjatywy zmierzają do zwiększenia bezpieczeństwa i „przyjazności” obsługi kontenerów klienta.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA