REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zadbać o bezpieczeństwo ładunków na terminalu w porcie morskim

Michał Kużajczyk
Bezpieczeństwo kontenerów w porcie
Bezpieczeństwo kontenerów w porcie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z najwyższych priorytetów funkcjonowania morskiego terminalu kontenerowego jest wypełnienie wszystkich warunków bezpieczeństwa związanych z oferowaną usługą, zarówno wobec przemieszczania i składowania ładunków klienta jak i jego fizycznego bezpieczeństwa podczas pobytu na obiekcie.

Morskie terminale kontenerowe stanowią zazwyczaj dość skomplikowane organizmy technologiczne. 

REKLAMA

Przeładunki w porcie

Duża ilość specjalistycznego sprzętu przeładunkowego, skomplikowane procesy technologiczne, wielość tras transportowych wewnątrz terminalu może powodować bardzo realne zagrożenia zarówno dla klientów terminalu jak i jego pracowników.

Dlatego jednym z najwyższych priorytetów funkcjonowania morskiego terminalu kontenerowego jest wypełnienie wszystkich warunków bezpieczeństwa związanych z oferowaną usługą, zarówno wobec przemieszczania i składowania ładunków klienta jak i jego fizycznego bezpieczeństwa podczas pobytu na obiekcie.

Jaki dokument o bezpieczeństwie w terminalu kontenerowym

REKLAMA

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie bezpieczeństwa współpracy pomiędzy klientem a terminalem kontenerowym jest Regulamin Współpracy, publikowany przez terminal dokument ustalający ogół zasad współpracy z kontrahentami w tym w zakresie obowiązków i zaleceń dotyczących bezpieczeństwa obu stron.

Dokument ten zazwyczaj jest udostępniany wszystkim klientom, ze szczególnym uwzględnieniem nowych, bądź to w formie papierowej bądź częściej w formie elektronicznej. Regulamin taki powinien być również dostępny na stronach internetowych firmy, tak aby obie strony mogły się w prosty i skuteczny sposób do niego odwołać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo, terminale kontenerowe mogą publikować inne dokumenty dotyczące zasad i bezpieczeństwa związanych ze szczegółowymi procesami zachodzącymi na terminalu np. regulamin ruchu kołowego na terminalu, regulamin obsługi kolei co w znakomity sposób precyzuje zasady i procedury obowiązujące we współpracy z terminalem.

W przypadku BCT – Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Gdyni cały zestaw dokumentów opisujących w sposób szczegółowy zasady współpracy jest publikowany na stronie internetowej firmy. Ułatwia nam to proces informowania o wszelkich wymogach bezpieczeństwa współpracy ogół naszych kontrahentów.

System informatyczny w porcie

Przede wszystkim należy podkreślić, że terminal kontenerowy przyjmując kontenery oraz drobnicę klienta zobowiązuje się automatycznie do jak najstaranniejszego dopełnienia obowiązków związanych z obsługą ładunku.

Już na etapie planowania wszelkie niezbędne procedury związane z operacjami na ładunku klienta są tak układane, aby z jednej strony zapewnić jak najsprawniejszy serwis, z drugiej zaś zagwarantować pełne bezpieczeństwo powierzonego ładunku. Na tym etapie najistotniejszym elementem jest odpowiednio poukładana współpraca pomiędzy zlecającym a terminalem.

Klienci BCT maja dostęp do systemu informatycznego, dzięki któremu mogą zlecać poszczególne czynności jakie powinny być wykonane w związku z importem lub eksportem kontenerów.

Bardzo ważnym jest aby takie zlecenie (awizacja) było zgłoszone poprawnie, stanowi ono bowiem podstawę do planowania wszelkich czynności związanych z ładunkiem kontrahenta.

Oczywiście, służby planistyczne terminalu są w stanie wychwycić ewidentne błędy w awizacji, niemniej jednak to po stronie klienta leży jak najpełniejsze i dokładne opisanie czynności jakie powinny być wykonane na jego rzecz. 


Jak już wspomniano, po uzyskaniu przez terminal informacji o zakresie zadań związanych z przeładunkiem kontenerów odpowiedzialność za staranne wykonanie usługi spoczywa na terminalu. Wewnętrzne procedury organizacji regulują procesy związane ze przeładunkiem kontenera z i na statek, składowaniem kontenerów na polach składowych, załadunkiem kontenerów z i na zewnętrzne środki transportu, które podejmują i dostarczają kontenery i drobnicę na terminal.

Z punktu widzenia klienta najważniejszą jest sprawna obsługa ładunku przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa jego obsługi.

Specjalne warunki obsługi kontenera

Zdarza się, że ładunki awizowane przez kontrahentów podlegają szczególnym instrukcjom związanym z obchodzeniem się z nimi. W takich przypadkach, oprócz standardowych elektronicznych zleceń najczęściej dodatkowo ustala się warunki specjalne obsługi kontenera.

W związku tym wiodącą rolę w kontaktach z klientami przejmuje Biuro Obsługi Klienta, które jest odpowiedzialne za zapewnienie bezpiecznej usługi zgodnie z wymaganiami klienta.

REKLAMA

Terminalowe Biuro Obsługi Klienta jest również pierwszym punktem kontaktu we wszystkich niestandardowych przypadkach, ładunkach, zapytaniach ofertowych oraz sprawach dotyczących obsługi ładunków na BCT a wymagających dodatkowych ustaleń lub konsultacji.

Od strony technicznej terminal posiada zarówno możliwość obsługi i składowania w specjalnych strefach ładunków niebezpiecznych ze wszystkich klas IMO, a także specjalne procedury oraz sprzęt techniczny gwarantujące zabezpieczanie ładunków szczególnych w przypadkach ewentualnych awarii. Od strony operacyjnej, terminal w sposób ciągły udoskonala swoje procedury.

BCT jest w obecnej chwili jedynym polskim terminalem, który posiada trzy certyfikaty ISO: 9001, 22000 oraz 14001. W związku z tym, zobowiązany jest do przestrzegania surowych norm jakościowych oraz środowiskowych, które w sposób ciągły są weryfikowane przez instytucje certyfikujące.

Wszelkie działania prowadzone przez zaplecze techniczne i operacyjne terminalu jest zatem z jednej strony podporządkowane wymaganiom klienta z drugiej strony muszą gwarantować najwyższe bezpieczeństwo obsługi. 

Kolejnym elementem zapewniającym bezpieczną pracę terminalu są szczegółowe zasady dotyczące przemieszczania się na terminalu sprzętu transportowego, urządzeń terminalowych oraz klientów i obsługi terminalu. Ze względu na wymagania legislacyjne oraz konieczność zabezpieczania ładunków o znacznej wartości terminal kontenerowy jest obiektem zamkniętym. 

Zabezpieczenie kontenera przed kradzieżą

Dostęp zatem na jego teren jest ograniczony, regulowany procedurami przepustkowymi zarówno dla osób fizycznych jak i pojazdów przybywających z zewnątrz. Jest to jeden z elementów zabezpieczania ładunków powierzonych terminalowi, który pozwala na zapobieganie różnorodnym nadużyciom w tym potencjalnym kradzieżom.

Oczywiście system dozoru to zarówno ludzie jak i urządzenia elektroniczne, które pozwalają na całodobową kontrolę terenu terminalu. Niemniej jednak, każdy z klientów ma możliwość dostępu do swojego ładunku celem jego kontroli lub sprawdzenia czy prace z nim związane są zgodne z jego zamówieniami.

Podsumowując, morski terminal kontenerowy jest szczególnym obszarem, na którym odbywają się operacje przeładunkowe związane z transportem morski. Ze względu na to, że często jest pierwszym terytorium, na którym wyładowywany jest kontener spoza Unii Europejskiej podlega znacznym obostrzeniom związanym ze sprawami bezpieczeństwa i kontroli ładunków.

Z drugiej strony, każdy terminal dba jak najstaranniej o to, aby klient powierzający mu swój ładunek był zadowolony z poziomu jego obsługi.

Najczęściej ma to swoje odzwierciedlenie w ciągłym udoskonalaniu procedur terminalowych, często w porozumieniu z klientami, dążeniu do standaryzacji i certyfikacji usług zgodnie z międzynarodowymi standardami czy też usprawnianiu codziennych kontaktów operacyjnych pomiędzy służbami terminalowymi a kontrahentem.

A wszelkie tego typu inicjatywy zmierzają do zwiększenia bezpieczeństwa i „przyjazności” obsługi kontenerów klienta.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA