REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka jest wartość polskiego rynku palet

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Trochymiak
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Niestety nie ma informacji o całkowitej wielkości produkcji produkcji palet. Trudno oszacować prawdziwą wartość rynku w Polsce. Ilość znajdujących się w obrocie palet zwrotnych typu EUR szacuje się na ok. 40-50 mln sztuk o wartości ok. 250 mln Euro.

Należy pamiętać, że do rynku palet zalicza się opakowania nie tylko typu płaskiego (EUR), ale także palety skrzyniowe, słupkowe i specjalizowane.

REKLAMA

Palety zwrotne występują w kilku postaciach, dzielą się na certyfikowane i niecertyfikowane. Najbardziej powszechny jest standard palety EUR, jako jedyny podlegający zwrotowi przez odbiorcę przy dostawie. Stąd też łatwiej jest wyliczyć ile tego typu palet znajduje się w obrocie.

REKLAMA

Systemy zwrotu określają pomiędzy sobą kontrahenci, jednakże ewidencjonowanie palet jest podobne w każdej firmie czy to przy wykorzystaniu systemów IT, czy też za pomocą ręcznej ewidencji. Na brak możliwości dokładnego oszacowania polskiego rynku palet wpływa wiele czynników. W związku z tym, że występują duże wahania w przepływie towarów w zależności od sezonowości ich sprzedaży, również rynek palet drewnianych i elementów do palet nie jest stabilny.

Nieznana jest też dokładna liczba producentów palet niecertyfikowanych oraz palet innych niż płaskie, czyli typu skrzyniowe, słupkowe czy specjalizowane, a będących w obrocie. Liczby opisujące wartość rynku paletowego dotyczą najczęściej opakowań certyfikowanych, których obrót jest nadzorowany przez Polski Komitet Narodowy EPAL i który to szacuje wartość rynku.
- Produkcja palet typu EUR jest drugą, co do wielkości wśród krajów europejskich stowarzyszonych w UIC (z fr. Union Internationale des Chemins).


Licencję na produkcję palet ładunkowych płaskich typu EUR posiadają w Polsce 102 firmy, natomiast licencję na naprawę palet ładunkowych płaskich typu EUR posiada 100 firm. – wylicza Adam Wojciechowski z Instytutu Logistyki i Magazynowania w Poznaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

ILiM szacuje, że na polskim rynku wykorzystywanych w obrocie jest ponad 40 mln palet płaskich typu EUR, których przeciętna cena wynosi 25 zł/sztukę, co po przeliczeniu daje wartość ok. 250mln Euro. Jednakże nie jest to pełna wartość rynku paletowego. Gdyż w obrocie są wykorzystywane również inne palety ładunkowe płaskie o tych samych wymiarach płyty ładunkowej.

Przykładem są tutaj palety funkcjonujące w poolach zamkniętych np. CHEP, LPR. Nikt nie rejestruje łącznej wielkości produkcji tych palet i wielkości produkcji palet jednorazowego użytku. - Organizacja UIC wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, ustanowiła kolejne karty określające wymagania dla dwóch nowych odmian palet ładunkowych płaskich drewnianych o wymiarach płyty ładunkowej 1000 mm x 1200 mm (EUR 2 i EUR 3) 800 mm x 600 mm (EUR 6), które już są w produkcji i zaczynają powoli wchodzić do obrotu. – mówi Adam Wojciechowski z ILiM.

Certyfikacja EPAL

Największą organizacją dbającą o przestrzeganie standardów i jakości produkcji palet drewnianych jest European Pallet Association (EPAL), której certyfikaty jakości są akceptowane w całej Unii Europejskiej oraz Japonii i Stanach Zjednoczonych. Firmy zajmujące się produkcją palet, powinny więc posiadać odpowiednie certyfikaty jakości potwierdzające spełnienie norm zawartych w przepisach EPAL.

Na rynku istnieje wiele firm, które nie pracują w oparciu o te wymagania i wprowadzają do obrotu palety niecertyfikowane, bądź też o obniżonej jakości, powodując spore zamieszanie na rynku, nie wspominając już o działaniu na szkodę producentów działających w oparciu o certyfikaty i przestrzegających przepisowych norm.

Roman Malicki prezes zarządu Polskiego Komitetu Narodowego EPAL szacuje, że rocznie wprowadza się do obrotu ok. 10 mln nowych palet i powinno się wycofać ok. 2 mln zużytych nie nadających się do dalszego użytkowania. - Obecnie największą słabością polskiego rynku paletowego jest cena, będąca skutkiem niczym nie uzasadnionych podwyżek surowca drzewnego, którego wartość w palecie wynosi ok. 80% ceny.

Z drugiej strony operatorzy i sieci handlowe próbują na tym zarobić, szukając tanich usług naprawczych, wymuszając naprawę palet, które winny być już poddane utylizacji. Ogłaszają przetargi elektroniczne na dostawę palet bez przeprowadzenia uprzednio audytu firm startujących w przetargu. W ten sposób niskie ceny uzyskiwane w przetargach służą jako wyznacznik poziomu cen i doprowadzają do prób obniżania jakości. – mówi Roman Malicki prezes PKN EPAL.


Produkcja stale rośnie

W 2009 r. wyprodukowano blisko 17 mln sztuk palet typu EUR a w roku 2010 liczba ta wyniosła ok. 17,5 mln sztuk, co daje Polsce drugie miejsce w Europie po Niemczech. Istnieją obawy, że pozycja ta może zostać zachwiana przez wysokie ceny surowca drzewnego używanego do produkcji palet, którego z roku na rok brakuje. Palety produkuje się głównie z drewna drzew iglastych, z papierówki i wielkowymiarowego surowca drzewnego.

Według szacunków, rocznie do produkcji palet zużywa się ok. 1,5 mln metrów sześciennych surowca drzewnego. Częściowym rozwiązaniem kłopotów jest import drewna z krajów Europy Wschodniej, wielu producentów sięga też po drewno o najniższym standardzie typu opałowego, co obniża jakość palet. Jednakże odczuwalne problemy z brakiem i wysoką ceną surowca oznaczają, że w ciągu najbliższych kilku lat w produkcji palet wyprzedzą nas właśnie kraje Europy Wschodniej jak np. Łotwa.

Kolejną bolączką, na którą zwracają uwagę eksperci, to niska wydajność pracy. Mierząc ją dla całego polskiego sektora drzewnego, wielkością produkcji na 1 zatrudnionego, wydajność wynosi około 30proc. średniej osiąganej w UE. Ważną częścią działalności producentów opakowań drewnianych i palet jest również recykling, gdzie dochodzi do wielu nadużyć i braku przestrzegania przepisów w tej materii.

Te i inne problemy powodują, że oszacowanie całkowitej wartości rynku paletowego staje się niemożliwe. Należy też pamiętać, że ostateczna decyzja o rodzaju stosowanych palet i sposobu ich zarządzania zostaje podjęta na podstawie umowy zawartej pomiędzy właścicielem tego rodzaju opakowania a właścicielem transportowanego towaru.

I to od ich uczciwości zależy, czy paleta którą wprowadzają do obrotu jest odnotowywana i podlega zwrotowi oraz recyklingowi.

System certyfikowania palet EUR

System funkcjonuje w oparciu o następujące założenia: Międzynarodowy Związek Kolejowy UIC (fr. Union Internationale des Chemins), który jest stowarzyszeniem europejskich kolei narodowych zawiązał Europejskie Porozumienie Paletowe EPAL (ang. European Pallet Association), którego celem jest obrót i użytkowanie przez europejskich przewoźników kolejowych jednolitych palet ładunkowych płaskich drewnianych. Cele te realizuje poprzez udzielanie producentom licencji na produkcję tych palet oraz licencji na ich naprawę. Licencji udzielają bezpośrednio stowarzyszeni przewoźnicy kolejowi i/lub oddziały krajowe EPAL. Palety produkowane w tym systemie mają cechy wyróżniające w postaci odpowiednich znaczników. Palety typu EUR są rozpowszechnione także poza kolejowym poolem paletowym. W Polsce do porozumienia europejskiego należy Polski Komitet Narodowy EPAL, pełniąc w/w cele, które szczegółowo przedstawiono na stronie internetowej www.epal.org.pl

(źr. ILiM, Raport pt. Rynek palet w Polsce, 2005 )

 

Jakie koszty generuje obrót paletami

  • koszty zakupu nowych palet,-koszty transportu pustych palet,
  • koszty naprawy używanych palet,
  • koszty kontroli jakości, czyli inspekcji palet – ocena przydatności do dalszego obrotu,
  • koszty administrowania obrotu, w tym saldowanie klientów,
  • koszty magazynowania pustych palet,
  • koszty zamrożonego kapitału, czyli koszty utraconych korzyści inwestycyjnych z powodu konieczności finansowania zakupu palet
  • (źr. Badanie rynku palet w Polsce, DGL Polska Sp. z o.o, 2008)

Co należy zrobić, aby usprawnić proces obrotu paletami zwrotnymi:

  • poprawnie zarządzać przepływami palet (liczba) oraz szukać możliwości optymalizacji w ramach utraconych aktywów,
  • obliczać całkowity koszt zarządzania paletami, a następnie planować dla nich budżet i kontrolować je podobnie jak wszystkie inne koszty,
  • stworzyć komórkę lub stanowisko odpowiedzialne za stan palet z taką samą starannością jak innych aktywów,
  • współpracować z klientami oraz dostawcami i utrzymywać z nimi partnerskie stosunki, by wyeliminować spory i spadek efektywności związany z paletami.

(źr. Badanie rynku palet w Polsce, DGL Polska Sp. z o.o, 2008)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

REKLAMA

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA