REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka jest wartość polskiego rynku palet

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Trochymiak
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Niestety nie ma informacji o całkowitej wielkości produkcji produkcji palet. Trudno oszacować prawdziwą wartość rynku w Polsce. Ilość znajdujących się w obrocie palet zwrotnych typu EUR szacuje się na ok. 40-50 mln sztuk o wartości ok. 250 mln Euro.

Należy pamiętać, że do rynku palet zalicza się opakowania nie tylko typu płaskiego (EUR), ale także palety skrzyniowe, słupkowe i specjalizowane.

REKLAMA

Palety zwrotne występują w kilku postaciach, dzielą się na certyfikowane i niecertyfikowane. Najbardziej powszechny jest standard palety EUR, jako jedyny podlegający zwrotowi przez odbiorcę przy dostawie. Stąd też łatwiej jest wyliczyć ile tego typu palet znajduje się w obrocie.

REKLAMA

Systemy zwrotu określają pomiędzy sobą kontrahenci, jednakże ewidencjonowanie palet jest podobne w każdej firmie czy to przy wykorzystaniu systemów IT, czy też za pomocą ręcznej ewidencji. Na brak możliwości dokładnego oszacowania polskiego rynku palet wpływa wiele czynników. W związku z tym, że występują duże wahania w przepływie towarów w zależności od sezonowości ich sprzedaży, również rynek palet drewnianych i elementów do palet nie jest stabilny.

Nieznana jest też dokładna liczba producentów palet niecertyfikowanych oraz palet innych niż płaskie, czyli typu skrzyniowe, słupkowe czy specjalizowane, a będących w obrocie. Liczby opisujące wartość rynku paletowego dotyczą najczęściej opakowań certyfikowanych, których obrót jest nadzorowany przez Polski Komitet Narodowy EPAL i który to szacuje wartość rynku.
- Produkcja palet typu EUR jest drugą, co do wielkości wśród krajów europejskich stowarzyszonych w UIC (z fr. Union Internationale des Chemins).


Licencję na produkcję palet ładunkowych płaskich typu EUR posiadają w Polsce 102 firmy, natomiast licencję na naprawę palet ładunkowych płaskich typu EUR posiada 100 firm. – wylicza Adam Wojciechowski z Instytutu Logistyki i Magazynowania w Poznaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

ILiM szacuje, że na polskim rynku wykorzystywanych w obrocie jest ponad 40 mln palet płaskich typu EUR, których przeciętna cena wynosi 25 zł/sztukę, co po przeliczeniu daje wartość ok. 250mln Euro. Jednakże nie jest to pełna wartość rynku paletowego. Gdyż w obrocie są wykorzystywane również inne palety ładunkowe płaskie o tych samych wymiarach płyty ładunkowej.

Przykładem są tutaj palety funkcjonujące w poolach zamkniętych np. CHEP, LPR. Nikt nie rejestruje łącznej wielkości produkcji tych palet i wielkości produkcji palet jednorazowego użytku. - Organizacja UIC wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, ustanowiła kolejne karty określające wymagania dla dwóch nowych odmian palet ładunkowych płaskich drewnianych o wymiarach płyty ładunkowej 1000 mm x 1200 mm (EUR 2 i EUR 3) 800 mm x 600 mm (EUR 6), które już są w produkcji i zaczynają powoli wchodzić do obrotu. – mówi Adam Wojciechowski z ILiM.

Certyfikacja EPAL

Największą organizacją dbającą o przestrzeganie standardów i jakości produkcji palet drewnianych jest European Pallet Association (EPAL), której certyfikaty jakości są akceptowane w całej Unii Europejskiej oraz Japonii i Stanach Zjednoczonych. Firmy zajmujące się produkcją palet, powinny więc posiadać odpowiednie certyfikaty jakości potwierdzające spełnienie norm zawartych w przepisach EPAL.

Na rynku istnieje wiele firm, które nie pracują w oparciu o te wymagania i wprowadzają do obrotu palety niecertyfikowane, bądź też o obniżonej jakości, powodując spore zamieszanie na rynku, nie wspominając już o działaniu na szkodę producentów działających w oparciu o certyfikaty i przestrzegających przepisowych norm.

Roman Malicki prezes zarządu Polskiego Komitetu Narodowego EPAL szacuje, że rocznie wprowadza się do obrotu ok. 10 mln nowych palet i powinno się wycofać ok. 2 mln zużytych nie nadających się do dalszego użytkowania. - Obecnie największą słabością polskiego rynku paletowego jest cena, będąca skutkiem niczym nie uzasadnionych podwyżek surowca drzewnego, którego wartość w palecie wynosi ok. 80% ceny.

Z drugiej strony operatorzy i sieci handlowe próbują na tym zarobić, szukając tanich usług naprawczych, wymuszając naprawę palet, które winny być już poddane utylizacji. Ogłaszają przetargi elektroniczne na dostawę palet bez przeprowadzenia uprzednio audytu firm startujących w przetargu. W ten sposób niskie ceny uzyskiwane w przetargach służą jako wyznacznik poziomu cen i doprowadzają do prób obniżania jakości. – mówi Roman Malicki prezes PKN EPAL.


Produkcja stale rośnie

W 2009 r. wyprodukowano blisko 17 mln sztuk palet typu EUR a w roku 2010 liczba ta wyniosła ok. 17,5 mln sztuk, co daje Polsce drugie miejsce w Europie po Niemczech. Istnieją obawy, że pozycja ta może zostać zachwiana przez wysokie ceny surowca drzewnego używanego do produkcji palet, którego z roku na rok brakuje. Palety produkuje się głównie z drewna drzew iglastych, z papierówki i wielkowymiarowego surowca drzewnego.

Według szacunków, rocznie do produkcji palet zużywa się ok. 1,5 mln metrów sześciennych surowca drzewnego. Częściowym rozwiązaniem kłopotów jest import drewna z krajów Europy Wschodniej, wielu producentów sięga też po drewno o najniższym standardzie typu opałowego, co obniża jakość palet. Jednakże odczuwalne problemy z brakiem i wysoką ceną surowca oznaczają, że w ciągu najbliższych kilku lat w produkcji palet wyprzedzą nas właśnie kraje Europy Wschodniej jak np. Łotwa.

Kolejną bolączką, na którą zwracają uwagę eksperci, to niska wydajność pracy. Mierząc ją dla całego polskiego sektora drzewnego, wielkością produkcji na 1 zatrudnionego, wydajność wynosi około 30proc. średniej osiąganej w UE. Ważną częścią działalności producentów opakowań drewnianych i palet jest również recykling, gdzie dochodzi do wielu nadużyć i braku przestrzegania przepisów w tej materii.

Te i inne problemy powodują, że oszacowanie całkowitej wartości rynku paletowego staje się niemożliwe. Należy też pamiętać, że ostateczna decyzja o rodzaju stosowanych palet i sposobu ich zarządzania zostaje podjęta na podstawie umowy zawartej pomiędzy właścicielem tego rodzaju opakowania a właścicielem transportowanego towaru.

I to od ich uczciwości zależy, czy paleta którą wprowadzają do obrotu jest odnotowywana i podlega zwrotowi oraz recyklingowi.

System certyfikowania palet EUR

System funkcjonuje w oparciu o następujące założenia: Międzynarodowy Związek Kolejowy UIC (fr. Union Internationale des Chemins), który jest stowarzyszeniem europejskich kolei narodowych zawiązał Europejskie Porozumienie Paletowe EPAL (ang. European Pallet Association), którego celem jest obrót i użytkowanie przez europejskich przewoźników kolejowych jednolitych palet ładunkowych płaskich drewnianych. Cele te realizuje poprzez udzielanie producentom licencji na produkcję tych palet oraz licencji na ich naprawę. Licencji udzielają bezpośrednio stowarzyszeni przewoźnicy kolejowi i/lub oddziały krajowe EPAL. Palety produkowane w tym systemie mają cechy wyróżniające w postaci odpowiednich znaczników. Palety typu EUR są rozpowszechnione także poza kolejowym poolem paletowym. W Polsce do porozumienia europejskiego należy Polski Komitet Narodowy EPAL, pełniąc w/w cele, które szczegółowo przedstawiono na stronie internetowej www.epal.org.pl

(źr. ILiM, Raport pt. Rynek palet w Polsce, 2005 )

 

Jakie koszty generuje obrót paletami

  • koszty zakupu nowych palet,-koszty transportu pustych palet,
  • koszty naprawy używanych palet,
  • koszty kontroli jakości, czyli inspekcji palet – ocena przydatności do dalszego obrotu,
  • koszty administrowania obrotu, w tym saldowanie klientów,
  • koszty magazynowania pustych palet,
  • koszty zamrożonego kapitału, czyli koszty utraconych korzyści inwestycyjnych z powodu konieczności finansowania zakupu palet
  • (źr. Badanie rynku palet w Polsce, DGL Polska Sp. z o.o, 2008)

Co należy zrobić, aby usprawnić proces obrotu paletami zwrotnymi:

  • poprawnie zarządzać przepływami palet (liczba) oraz szukać możliwości optymalizacji w ramach utraconych aktywów,
  • obliczać całkowity koszt zarządzania paletami, a następnie planować dla nich budżet i kontrolować je podobnie jak wszystkie inne koszty,
  • stworzyć komórkę lub stanowisko odpowiedzialne za stan palet z taką samą starannością jak innych aktywów,
  • współpracować z klientami oraz dostawcami i utrzymywać z nimi partnerskie stosunki, by wyeliminować spory i spadek efektywności związany z paletami.

(źr. Badanie rynku palet w Polsce, DGL Polska Sp. z o.o, 2008)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA

Kontrole na granicy to gigantyczne kary dla firm przewozowych. Jak ich unikać?

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Polska również zdecydowała o wprowadzeniu kontroli granic. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA