REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak oznakować regały magazynowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stefan Wiewiór
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Na terenie dwupoziomowego magazynu składowane są towary różnej wielkości i różnej ciężkości. Towary te są składowane na regałach w systemie pionowego składowania. Podczas kontroli PIP inspektor pracy wskazał nieprawidłowość polegającą na braku oznakowania regałów magazynowych. Wydał też nakaz natychmiastowego ich oznakowania. Jak powinny być oznakowane regały magazynowe?

Na terenie pomieszczeń magazynowych obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie, aby regały, czyli urządzenia przeznaczone do składowania, były czytelnie oznakowane w zakresie dopuszczalnego obciążenia. Dotyczy to również podłóg i stropów. W rozporządzeniu w sprawie ogólnych przepisów bhp nie jest określona forma tego oznakowania. W zależności od stopnia zagrożenia inspektor pracy może wydać decyzję:

REKLAMA

opatrzoną rygorem natychmiastowej wykonalności bądź

z inną datą wykonania decyzji.

UZASADNIENIE

Pracodawca ma obowiązek chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Pracodawca, decydując się na działalność, w której istnieje potrzeba składowania materiałów na terenach magazynów, musi dokładnie przeanalizować, jakiego rodzaju materiały będą składowane. Rodzaj urządzeń do składowania towarów powinien być dostosowany do składowanych wyrobów i ich masy.

Pracodawca musi mieć świadomość zagrożeń wynikających ze składowania towarów, a zwłaszcza obciążania powierzchni do składowania powyżej dopuszczalnej ciężkości, zarówno na regałach, jak i na powierzchni podłóg. Warto pamiętać, że prawidłowe oznakowanie jest jednym z elementów profilaktyki wypadkowej. Powinno być zatem poddane analizie już na etapie ich montażu, z uwzględnieniem dopuszczalnego obciążenia podłóg i stropów.

Warto pamiętać, że składowane przedmioty i towary powinny być magazynowane w pomieszczeniach i miejscach do tego przeznaczonych. Pomieszczenia te i urządzenia muszą spełniać wymagania bezpieczeństwa, stosownie do rodzaju i właściwości składowanych w nich materiałów.

Podczas składowania towarów podstawowymi zasadami do bezwzględnego stosowania są:

● określenie dla każdego rodzaju składowanego materiału miejsca, sposobu i dopuszczalnej wysokości składowania (trzeba to określić w instrukcji magazynowania i składowania towarów, w której należy uwzględnić wskazówki producenta);

● zapewnienie, aby masa składowanego ładunku nie przekraczała dopuszczalnego obciążenia urządzeń przeznaczonych do składowania (regałów, podestów itp.);

● zapewnienie, aby masa składowanego ładunku, łącznie z masą urządzeń przeznaczonych do jego składowania i transportu, nie przekraczała dopuszczalnego obciążenia podłóg i stropów, na których odbywa się składowanie;

● wywieszenie czytelnych informacji o dopuszczalnym obciążeniu podłóg, stropów i urządzeń przeznaczonych do składowań.

REKLAMA

W sytuacji zakupienia nowych regałów określenie dopuszczalnego obciążenia półek regałów magazynowych nie będzie stanowić problemu dla pracodawcy. Jest to określone w dokumentacji regałów. Ponadto w nowo produkowanych regałach oznakowane jest na nich dopuszczalne obciążenie lub producent dołącza oznakowanie do samodzielnego umieszczenia na regałach, np. w formie nalepek. Problem pojawia się, gdy korzysta się z regałów starszego typu, na których takiej informacji nie ma. Pracodawca musi, jeżeli ma dokumentację otrzymaną przy zakupie, odnaleźć dopuszczalne obciążenie określane przez producenta, a następnie wywiesić informację w miejscu widocznym dla osób wykonujących pracę z ich zastosowaniem. W przepisach z zakresu bhp nie jest określona forma, w jakiej informacja taka ma być przedstawiona. Informacja musi być czytelna. Istotą prawidłowego oznakowania jest zapewnienie bezpieczeństwa, czyli informacja taka powinna być umieszczona w widocznym miejscu.

Umieszczenie informacji w miejscu, którego pracownik nie widzi przy wykonywaniu pracy, nie spełnia tego zadania. Wskazane jest także, aby taka informacja nie była umieszczana wśród wielu innych, jak np. rok produkcji, nazwa producenta oraz inne informacje, które mogą spowodować, że informacja nie będzie przejrzysta.

W praktyce przy używaniu regałów starszego typu pracodawcy powinni zawiesić tabliczkę na regałach, uzupełnioną (w zależności od struktury półek) np. niezmywalnym flamastrem. Spotykane jest również zawieszanie tablic (np. ofoliowanych) na frontach regałów.

Ważne jest, aby oznakowanie było zapisane odpowiednio dużymi literami, tak by było je dobrze widać z poziomu podłogi także na górnych półkach.

W przypadku braku dokumentacji dotyczącej używanych regałów pracodawca ma obowiązek (we własnym zakresie) określić maksymalną dopuszczalną wartości (kg).

Wydanie decyzji przez inspektora pracy opatrzonej rygorem natychmiastowej wykonalności nie może stanowić przedmiotu dyskusji bądź braku akceptacji. Inspektor pracy, wydając decyzję w takiej formie, kieruje się stanem faktycznym na terenie zakładu pracy, mając na uwadze bezpieczeństwo, zdrowie i życie wykonujących pracę osób. W każdej jednak sytuacji decyzja taka podejmowana jest indywidualnie.

Jeżeli podczas kontroli inspektor pracy zastał na terenie zakładu pracy przeciążone półki regałów, na których składowane są towary bardzo ciężkie, które mogą powodować uszkodzenie konstrukcji urządzeń do składowania oraz mogą stanowić bezpośrednie zagrożenie zdrowia i życia, inspektor pracy nakaże nie tylko wywieszenie czytelnych informacji, ale wyda kolejne decyzje dotyczące magazynowania i składowania.

Jednak, gdy na regałach składowane są rzeczy bardzo lekkie, a magazyn otwierany jest raz w tygodniu, inspektor pracy może wydać decyzję określającą inny niż natychmiastowy termin jej wykonania. Każda decyzja jest indywidualnie wydawana w zależności od ciężkości zagrożeń oraz dopuszczalnego ryzyka występowania stanu niezgodnego z prawem.

Niewykonanie decyzji wydanej przez inspektora pracy w terminie wskazanym w nakazie jest wykroczeniem.

Pracodawca musi mieć świadomość, że wykonanie decyzji powinno nastąpić w terminie w niej wskazanym. W sytuacji zdarzenia wypadkowego spowodowanego przeciążeniem urządzeń przeznaczonych do składowania i przy jednoczesnym braku informacji o ich dopuszczalnym obciążeniu, czynnik ten może być uznany jako bezpośrednia przyczyna wypadku przy pracy. Wówczas pełną odpowiedzialność przed właściwymi organami będzie ponosić pracodawca.

Ponadto w takiej sytuacji osoba poszkodowana ma prawo wystąpienia w drodze powództwa cywilnego o roszczenia uzupełniające z tego tytułu (art. 444–446 Kodeksu cywilnego). Obecnie obowiązujące przepisy nie ograniczają wysokości kwot roszczenia z tego tytułu.

PODSTAWA PRAWNA

● Art. 207 § 2, art. 283 § 2 pkt 7 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),

● Par. 68 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.),

● Art. 444–446 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (DzU z 1964 r. nr 16, poz. 93 ze zm).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA