REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Na terenie dwupoziomowego magazynu składowane są towary różnej wielkości i różnej ciężkości. Towary te są składowane na regałach w systemie pionowego składowania. Podczas kontroli PIP inspektor pracy wskazał nieprawidłowość polegającą na braku oznakowania regałów magazynowych. Wydał też nakaz natychmiastowego ich oznakowania. Jak powinny być oznakowane regały magazynowe?

Na terenie pomieszczeń magazynowych obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie, aby regały, czyli urządzenia przeznaczone do składowania, były czytelnie oznakowane w zakresie dopuszczalnego obciążenia. Dotyczy to również podłóg i stropów. W rozporządzeniu w sprawie ogólnych przepisów bhp nie jest określona forma tego oznakowania. W zależności od stopnia zagrożenia inspektor pracy może wydać decyzję:

REKLAMA

REKLAMA

opatrzoną rygorem natychmiastowej wykonalności bądź

z inną datą wykonania decyzji.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Pracodawca ma obowiązek chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca, decydując się na działalność, w której istnieje potrzeba składowania materiałów na terenach magazynów, musi dokładnie przeanalizować, jakiego rodzaju materiały będą składowane. Rodzaj urządzeń do składowania towarów powinien być dostosowany do składowanych wyrobów i ich masy.

Pracodawca musi mieć świadomość zagrożeń wynikających ze składowania towarów, a zwłaszcza obciążania powierzchni do składowania powyżej dopuszczalnej ciężkości, zarówno na regałach, jak i na powierzchni podłóg. Warto pamiętać, że prawidłowe oznakowanie jest jednym z elementów profilaktyki wypadkowej. Powinno być zatem poddane analizie już na etapie ich montażu, z uwzględnieniem dopuszczalnego obciążenia podłóg i stropów.

Warto pamiętać, że składowane przedmioty i towary powinny być magazynowane w pomieszczeniach i miejscach do tego przeznaczonych. Pomieszczenia te i urządzenia muszą spełniać wymagania bezpieczeństwa, stosownie do rodzaju i właściwości składowanych w nich materiałów.

Podczas składowania towarów podstawowymi zasadami do bezwzględnego stosowania są:

● określenie dla każdego rodzaju składowanego materiału miejsca, sposobu i dopuszczalnej wysokości składowania (trzeba to określić w instrukcji magazynowania i składowania towarów, w której należy uwzględnić wskazówki producenta);

● zapewnienie, aby masa składowanego ładunku nie przekraczała dopuszczalnego obciążenia urządzeń przeznaczonych do składowania (regałów, podestów itp.);

● zapewnienie, aby masa składowanego ładunku, łącznie z masą urządzeń przeznaczonych do jego składowania i transportu, nie przekraczała dopuszczalnego obciążenia podłóg i stropów, na których odbywa się składowanie;

● wywieszenie czytelnych informacji o dopuszczalnym obciążeniu podłóg, stropów i urządzeń przeznaczonych do składowań.

W sytuacji zakupienia nowych regałów określenie dopuszczalnego obciążenia półek regałów magazynowych nie będzie stanowić problemu dla pracodawcy. Jest to określone w dokumentacji regałów. Ponadto w nowo produkowanych regałach oznakowane jest na nich dopuszczalne obciążenie lub producent dołącza oznakowanie do samodzielnego umieszczenia na regałach, np. w formie nalepek. Problem pojawia się, gdy korzysta się z regałów starszego typu, na których takiej informacji nie ma. Pracodawca musi, jeżeli ma dokumentację otrzymaną przy zakupie, odnaleźć dopuszczalne obciążenie określane przez producenta, a następnie wywiesić informację w miejscu widocznym dla osób wykonujących pracę z ich zastosowaniem. W przepisach z zakresu bhp nie jest określona forma, w jakiej informacja taka ma być przedstawiona. Informacja musi być czytelna. Istotą prawidłowego oznakowania jest zapewnienie bezpieczeństwa, czyli informacja taka powinna być umieszczona w widocznym miejscu.

Umieszczenie informacji w miejscu, którego pracownik nie widzi przy wykonywaniu pracy, nie spełnia tego zadania. Wskazane jest także, aby taka informacja nie była umieszczana wśród wielu innych, jak np. rok produkcji, nazwa producenta oraz inne informacje, które mogą spowodować, że informacja nie będzie przejrzysta.

W praktyce przy używaniu regałów starszego typu pracodawcy powinni zawiesić tabliczkę na regałach, uzupełnioną (w zależności od struktury półek) np. niezmywalnym flamastrem. Spotykane jest również zawieszanie tablic (np. ofoliowanych) na frontach regałów.

Ważne jest, aby oznakowanie było zapisane odpowiednio dużymi literami, tak by było je dobrze widać z poziomu podłogi także na górnych półkach.

W przypadku braku dokumentacji dotyczącej używanych regałów pracodawca ma obowiązek (we własnym zakresie) określić maksymalną dopuszczalną wartości (kg).

Wydanie decyzji przez inspektora pracy opatrzonej rygorem natychmiastowej wykonalności nie może stanowić przedmiotu dyskusji bądź braku akceptacji. Inspektor pracy, wydając decyzję w takiej formie, kieruje się stanem faktycznym na terenie zakładu pracy, mając na uwadze bezpieczeństwo, zdrowie i życie wykonujących pracę osób. W każdej jednak sytuacji decyzja taka podejmowana jest indywidualnie.

Jeżeli podczas kontroli inspektor pracy zastał na terenie zakładu pracy przeciążone półki regałów, na których składowane są towary bardzo ciężkie, które mogą powodować uszkodzenie konstrukcji urządzeń do składowania oraz mogą stanowić bezpośrednie zagrożenie zdrowia i życia, inspektor pracy nakaże nie tylko wywieszenie czytelnych informacji, ale wyda kolejne decyzje dotyczące magazynowania i składowania.

Jednak, gdy na regałach składowane są rzeczy bardzo lekkie, a magazyn otwierany jest raz w tygodniu, inspektor pracy może wydać decyzję określającą inny niż natychmiastowy termin jej wykonania. Każda decyzja jest indywidualnie wydawana w zależności od ciężkości zagrożeń oraz dopuszczalnego ryzyka występowania stanu niezgodnego z prawem.

Niewykonanie decyzji wydanej przez inspektora pracy w terminie wskazanym w nakazie jest wykroczeniem.

Pracodawca musi mieć świadomość, że wykonanie decyzji powinno nastąpić w terminie w niej wskazanym. W sytuacji zdarzenia wypadkowego spowodowanego przeciążeniem urządzeń przeznaczonych do składowania i przy jednoczesnym braku informacji o ich dopuszczalnym obciążeniu, czynnik ten może być uznany jako bezpośrednia przyczyna wypadku przy pracy. Wówczas pełną odpowiedzialność przed właściwymi organami będzie ponosić pracodawca.

Ponadto w takiej sytuacji osoba poszkodowana ma prawo wystąpienia w drodze powództwa cywilnego o roszczenia uzupełniające z tego tytułu (art. 444–446 Kodeksu cywilnego). Obecnie obowiązujące przepisy nie ograniczają wysokości kwot roszczenia z tego tytułu.

PODSTAWA PRAWNA

● Art. 207 § 2, art. 283 § 2 pkt 7 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),

● Par. 68 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.),

● Art. 444–446 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (DzU z 1964 r. nr 16, poz. 93 ze zm).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

REKLAMA

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

REKLAMA

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA