REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Yamaha Xenter: funkcjonalny elegant

Kajetan Sokołowski

REKLAMA

REKLAMA

Całkiem niedawno w salonach dilerskich Yamahy pojawiła się nowa Yamaha T-max i to ona obecnie znajduje się w centrum uwagi. Jednak bogata oferta producenta obejmuje także mniejsze skutery w bardziej przystępnych cenach. Jednym z nich jest Xenter, przeznaczony dla użytkowników poszukujących niedrogiego środka lokomocji.

Pierwsze co się rzuca w oczy spoglądając na Xentera to jego duże 16-to calowe felgi z oponami w rozmiarze 100/80 z przodu i 120/80 z tyłu. Dzięki dużym kołom skuter wygląda poważnie. Plastiki, którymi obudowano pojazd mają zaokrąglone kształty, dzięki czemu skuter sprawia wrażenie bardziej eleganckiego.

REKLAMA

Dobre wrażenie zostaje zaburzone po bliższym przyjrzeniu się detalom. Elementy plastikowe, czyli cały kokpit, nie sprawiają wrażenia, że zostały wykonane z materiałów dobrego gatunku. Niestety pierwsze „macanko” tylko potwierdza wrażenia optyczne. Przełączniki wyglądają na tanie i mało wytrzymałe. Są podobne do tych, jakie można spotkać w popularnych chińczykach.

Zobacz też: Test Romet 717

REKLAMA

Podobnie jest z wyświetlaczem, który na zdjęciach wygląda dobrze i solidnie, a w rzeczywistości rozczarowuje swoim wykonaniem i bardziej przypomina wyświetlacz z archaicznej Nokii. Jeśli chodzi o jego funkcjonalność, to jest czytelny jednak zabrakło takiej podstawowej rzeczy jak obrotomierz. Za to mamy wskaźnik temperatury zewnętrznej.

Z praktycznych rzeczy jakie mamy do dyspozycji warto wspomnieć o dwóch rzeczach: pierwsza to 39-cio litrowy kuferek z Logo Yamahy, który spokojnie zmieści kask, a drugą znajdziemy przed kierownicą, chodzi o dużą przednią szybę, która doskonale chroni kierowcę przed wiatrem, deszczem i pyłem drogowym. Ponadto na kierownicy mamy do dyspozycji mały schowek, do którego z powodzeniem zmieści się telefon, bądź pęk kluczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Yamaha Xenter jest napędzana 4-suwowym silnikiem o pojemności 155 ccm i generuje moc 16 KM i 14,8 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wartości te można uznać za zadowalające w przypadku urządzenie służącego do przemieszczania się w mieście. Oczywiście dostarczanie paliwa do cylindrów odbywa się za pomocą wtryskiwaczy, tak aby obsługa była maksymalnie prosta.

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie skuterów

Właściwości jezdne Xentera są zadowalające. Skuter chętnie przyspiesza do 100 km/h i prowadzi się pewnie, jednak powyżej tej prędkości kierowca może odnieść wrażenie, że konstrukcja nie jest przystosowana do takiego obciążenia. Ważne w warunkach miejskich jest przyspieszenie do 60 km/h, a to odbywa się sprawnie i możemy być pewni, że nie będziemy spowalniać peletonu aut ustawionego na „czerwonym”.  Xenter bardzo lekko składa się w zakręty i bezproblemowo trzyma tor jazdy, jednak wąskie opony sprawiają, że „cięcie” zakrętów wymaga przyzwyczajenia.

W kwestii połykania aglomeracyjnych nierówności Xenter radzi sobie świetnie i jest to zapewne zasługa tylnego amortyzatora typu Monocross znanego chociażby z maxiskutera T-Max.

Zobacz też: Jak przygotować skuter do sezonu?

REKLAMA

Rzeczą niespotykaną w skuterach tej klasy jest układ hamulcowy z systemem UBS, którego zadanie polega na kompensowaniu różnicy hamowania między przednim a tylnym hamulcem. Niestety w egzemplarzu, który testowaliśmy, przedni hamulec sprawiał wrażenie zapowietrzonego, ponieważ klamkę można była przycisnąć do samej manetki, a siła hamowania i tak była marna.

Jeżeli to rzeczywiście wada testowanego sprzętu, to mogę sobie jedynie wyobrazić, jak działają sprawne hamulce. Dodam, że na przednim kole znajduje się tarcza o średnicy 267 mm z jednotłoczkowym zaciskiem.

Pozycja za sterami jest dość specyficzna, ponieważ nawet jak na skuter kierownica jest blisko kierowcy, co u wyższych osób wymusza przygarbioną pozycję. Miejsca na nogi jest sporo i można je schować przed wiatrem bądź deszczem i nie martwić się o to, że zmokniemy.

Zobacz też: Zakup używanego skutera: na co zwrócić uwagę?

Podsumowując Xentera można powiedzieć, że jest to skuter miejski, którego głównym zadaniem jest przede wszystkim dostarczenie kierowcy do punktu docelowego. Jego wykonanie mogłoby być zdecydowanie lepsze, jednak do właściwości jezdnych, osiągów i praktyczności nie można mieć zastrzeżeń. Za cenę 14 900 złotych, otrzymujemy sprawne miejskie jeździdełko, które zaspokoi wszystkie nasze komunikacyjne potrzeby, a przy tym nie wstyd się będzie na nim pokazać przed znajomymi z pracy.

Yamaha Xenter
Yamaha Xenter
Yamaha Xenter
Yamaha Xenter
Yamaha Xenter
Yamaha Xenter
Yamaha Xenter
Yamaha Xenter
Yamaha Xenter
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA