REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować motocykl do podróży?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Sokołowski
Długa podróż motocyklem wymaga dobrego przygotowania.
Długa podróż motocyklem wymaga dobrego przygotowania.

REKLAMA

REKLAMA

Podróżowanie na motocyklu to dla wielu osób najlepszy sposób na spędzenie urlopu. Niby nie różni się wiele od jazdy samochodem, jednak doznania są całkiem inne, a rzesza globtroterów jednośladowych rośnie z roku na rok.

Producenci też odkryli, że masa osób wybierając się na urlop czyni to za pomocą motocykla, co przyniosło nam znaczny rozrost segmentu motocykli turystycznych, bądź uturystycznionych. Oprócz segmentu typowych enduro turystycznych mamy do czynienia również z maszynami przeznaczonymi do szybkiej turystyki jak np. Kawasaki GTR 1400, Yamaha FZR 1300J czy BMW 1200 RT. Są to motocykle ściśle szosowe i w dużej mierze przeznaczone do poruszania się po autostradach. Takie sprzęty zazwyczaj są już wyposażone w zestaw kufrów i wszelkich możliwych udogodnień, które mają nam umilić czas podróży. Zazwyczaj posiadacze tego typu sprzętów zatrzymują się w hotelach i ekskluzywnych pensjonatach, w związku z czym ten tekst nie do końca odpowie ich potrzebom. 

REKLAMA

Zobacz też: Co zabrać w podróż motocyklem?

REKLAMA

Jak ma się sprawa w wypadku, kiedy nie jesteśmy posiadaczami jednego z tych sprzętów, a posiadamy motocykl, który raczej nie jest przystosowany do dalekich wypadów? Nie ma rzeczy niemożliwych, a strony producentów uginają się od ilości kufrów, sakw, tangbagów, nawigacji i innych przydatnych w podróży rzeczy. W ten sposób jesteśmy w stanie przystosować prawie każdy motocykl do wymagań dalszej wycieczki.

Mamy generalnie dwie szkoły przygotowania motocykla do podróży. Jedna mówi o bagażu twardym, druga o bagażu miękkim. Sprowadza się to do wyposażenia motocykla w kufry wykonane z ABS-u lub metalu, bądź ubrania go w specjalne sakwy. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety, ale o tym za chwilę. To na jaki rodzaj bagażu się zdecydujemy jest przede wszystkim kwestią w jaką stronę świata się wybieramy i po jakich drogach będziemy jeździć. Nie ma się co oszukiwać, że metalowe kufry będą nam potrzebne, kiedy na naszej drodze w większości znajdować się będą stolice europejskie. Podobnie nie należy zakładać, że kufry z tworzyw sztuczny poradzą sobie w trudnym terenie jakie możemy spotkać we wschodniej Europie, Azji i innych egzotycznych miejscach, tutaj jednak powinniśmy zdecydować się na kufry metalowe.

Zobacz też: Motocyklowe SUVy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kufry twarde wymagają przede wszystkim stelaża na którym będziemy je wstanie zamocować tak żeby nam nie odpadły, co podnosi nam nieco koszty i wyklucza część motocykli, ponieważ do niektórych modeli takiego stelażu nie możemy nabyć. Niepodważalną zaletą kufrów jest to, że są one wodoszczelne i sztywno zamocowane przy motocyklu, co podnosi komfort podróżowania i pewność, że zawartość dotrze sucha na miejsce. Można wyróżnić dwa rodzaje kufrów, metalowe i plastikowe. O ile te pierwsze są prawie pancerne i zazwyczaj montowane przez miłośników ciężkich terenowych enduro, o tyle te drugie znajdują zastosowanie w motocyklach szosowych, a w maszynach przystosowanych już fabrycznie do podróży często są już nawet polakierowane w kolorze owiewek.

Z bagażem miękkim jest trochę inaczej niż z kuframi, ponieważ zazwyczaj sakwy i torby są proponowane do motocykli, do których nie ma dedykowanych stelaży, jak również są one bardzo uniwersalne i pasują do prawie każdego motocykla. Tak jak twardy bagaż posiadają swoje wady i zalety. Zdecydowanie największą ich zaletą jest to, że są stosunkowo tanie w zakupie. Często ich pojemność jest zbliżona do kufrów, a czasem nawet większa i dodatkowo jesteśmy wstanie upchać tam parę rzeczy na siłę, czego w kufrach już nie uczynimy. Jeszcze jedną zaletą miękkiego bagażu jest fakt, że w razie przytarcia innego pojazdu w trakcie jazdy w korku nie powodujemy żadnych szkód, a sami nie jesteśmy wytrącani z równowagi. W kufrach szczególnie metalowych nie trudno o szkodę czyjąś lub swoją, powstałą w wypadku otarcia. Niestety sakwy często są zrobione z materiału, który po pewnym czasie przepuszcza wodę, a pokrowce które są dodawane nie zawsze spełniają swoje zadanie. Kolejną dość istotną wadą sakw jest fakt, że nie będziemy ich wstanie zdjąć w tak samo prosty i przyjemny sposób jak to zrobimy z kuframi. W praktyce wygląda to często tak, że sakwy zostają na motocyklu i trzymamy tam tylko rzeczy, z którymi będziemy się wstanie rozstać w razie ewentualnej kradzieży.

Zobacz też: Pierwszy motocykl - najgorsze wybory

Oprócz tego podstawowego elementu jakim są sakwy/kufry, które zapewniają nam przestrzeń bagażową nawet do 150 litrów, warto się wyposażyć w tankbag koniecznie z mapnikiem. Na rynku są oferowane różne wersje tankbagów, od bardzo małych mieszczących nie więcej niż portfel, telefon i inne pierdoły, po takie w które jest się wstanie spakować jedna osoba na tygodniową wycieczkę. Tutaj wszystko zależy od tego czym będziemy podróżować i jakich jesteśmy gabarytów. Zazwyczaj tankbagi są mocowane za pomocą magnesów do baku, jednak są też takie modele, które pozwalają zamontować ten przydatny wynalazek na zbiornikach wykonanych z tworzywa sztucznego. Bardzo przydatną rzeczą jest mapnik, który znajduje się na wierzchu. Nawet jeśli posiadamy GPS, zawsze powinniśmy mieć przy sobie mapę. Tankbagi mają również miejsce na telefon, mp3, portfel, czy inne potrzebne rzeczy.

Ważnym aspektem podróży motocyklowej jest rozmieszczenie bagażu, bo w przeciwieństwie do samochodu wysokość środka ciężkości ma decydujący wpływ na właściwości jezdne. Zasada jest prosta, najcięższe rzeczy pakujemy na sam dół do bocznych sakw. Im wyżej tym lżejsze rzeczy. Jadąc we dwójkę z pełnym bagażem i w pełnych strojach często zbliżamy się do całkowitej masy dopuszczalnej pojazdu w związku z czym rozmieszczenie każdego kilograma jest istotne.

Zobacz też: Opony - fakty i mity

Czego nie należy zapomnieć wybierając się za granicę?

Bardzo przydatną opcją jest wykupienie assistance w swojej ubezpieczalni. Często można to zrobić nie posiadając polisy AC, a czasem nawet określić w jakim czasie ma to ubezpieczenie obowiązywać. Pozwoli to podróżować ze spokojną głową, bo nawet jak nam się przydarzy usterka typu przebita opona, przyjedzie pan holownikiem i naprawi usterkę na miejscu, bądź zabierze nas i motocykl w miejsce gdzie nam pomogą. Niestety różne ubezpieczalnie mają różne systemy assistance i nie zawsze racjonalne będzie wykupienie takiego pakietu. W tym wypadku na pewno należy zabrać ze sobą podstawowe klucze, którymi odkręcimy koła, podniesiemy bak czy wymienimy żarówkę. Przydatna rzeczą jest jeszcze preparat uszczelniający oponę po przebiciu, z tym że powinien być dedykowany do motocykli. Nie wspomnę o takich rzeczach jak apteczka, gaśnica i kamizelka które powinny być na wyposażeniu przynajmniej jednego z dwóch motocykli jadących. Przydatną rzeczą jak sam się przekonałem jest nawet litrowa butelka z benzyną zakamuflowana gdzieś w bagażu. Nawet jak podróżujemy po cywilizowanych krajach może się zdarzyć tak, że nie dotrzemy do stacji benzynowej. Podobnie ma się sprawa z olejem silnikowym, którego warto zabrać 1l.  Kolejną rzeczą jaka nam się na pewno przyda są „ekspandery” i siatki mocujące bagaż. Pozwolą nam one przymocować, namiot, śpiwory czy karimaty. Co prawda nasz rumak nie będzie już wyglądał dostojnie i elegancko, bardziej będzie przypominał muła jucznego, jednak w ten sposób jesteśmy wstanie zabrać więcej. Taka konstrukcja nie wygląda również na zbyt odporną na prędkości, jednak ręczę, że jak wszystko jest ciasno zapięte i związane nawet prędkości autostradowe z dwójką na początku nie będą wielkim wyzwaniem.

Zobacz też: Zakup używanego motocykla

W praktyce najczęściej spotyka się dwa rozwiązania bagażowe. Pierwsze to komplet kufrów i tankbag, a drugie to rozwiązanie mieszane, w którym będzie się zawierał kufer centralny (za plecami pasażera), sakwy i tankbag.

To na który wariant się zdecydujemy zależy od zasobności naszego portfela i motocykla jakim się poruszamy. Koszt akcesoryjnych kufrów wraz ze stelażem zaczyna się zazwyczaj od 1500-2000 zł, przy czym cena ta uzależniona jest od pojemności kufrów (im większe tym droższe) i materiału (metalowe również są droższe). Jeżeli się zdecydujemy na zestaw mieszany bądź miękki, to te kwoty znacząco spadną. W przypadku kufra i sakw trzeba przewidzieć ok. 1000 zł za porządny, duży kufer ze stelażem. Sakwy są tutaj zdecydowanie najtańsze, ponieważ pojemne i w miarę dobrej jakości sakwy możemy kupić już za 200-300zł. Oprócz powyższych kosztów warto przeznaczyć trochę grosza na wyżej wspomniany tankbag i tutaj ceny również się wahają w zależności od pojemności. Na przyzwoity tankbag w który już coś zmieścimy, trzeba wydać ok. 200zł.

Zobacz też: Honda CBR

Oprócz tego na rynku istnieje masa innych akcesoriów podróżniczych, od przydatnych takich jak intercom, odzież przeciwdeszczowa, czy GPS-y, po buble które nam tylko zabiorą miejsce. Wszystko zależy od tego jak mamy zamiar się poruszać i gdzie zatrzymywać.

Przygotowanie motocykla do podróży nie jest rzeczą tanią, w szczególności, że to wyżej wymienione akcesoria są niezbędne do każdej dwuosobowej podróży trwającej dłużej niż weekend.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA