REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować motocykl do podróży?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Sokołowski
Długa podróż motocyklem wymaga dobrego przygotowania.
Długa podróż motocyklem wymaga dobrego przygotowania.

REKLAMA

REKLAMA

Podróżowanie na motocyklu to dla wielu osób najlepszy sposób na spędzenie urlopu. Niby nie różni się wiele od jazdy samochodem, jednak doznania są całkiem inne, a rzesza globtroterów jednośladowych rośnie z roku na rok.

Producenci też odkryli, że masa osób wybierając się na urlop czyni to za pomocą motocykla, co przyniosło nam znaczny rozrost segmentu motocykli turystycznych, bądź uturystycznionych. Oprócz segmentu typowych enduro turystycznych mamy do czynienia również z maszynami przeznaczonymi do szybkiej turystyki jak np. Kawasaki GTR 1400, Yamaha FZR 1300J czy BMW 1200 RT. Są to motocykle ściśle szosowe i w dużej mierze przeznaczone do poruszania się po autostradach. Takie sprzęty zazwyczaj są już wyposażone w zestaw kufrów i wszelkich możliwych udogodnień, które mają nam umilić czas podróży. Zazwyczaj posiadacze tego typu sprzętów zatrzymują się w hotelach i ekskluzywnych pensjonatach, w związku z czym ten tekst nie do końca odpowie ich potrzebom. 

REKLAMA

Zobacz też: Co zabrać w podróż motocyklem?

REKLAMA

Jak ma się sprawa w wypadku, kiedy nie jesteśmy posiadaczami jednego z tych sprzętów, a posiadamy motocykl, który raczej nie jest przystosowany do dalekich wypadów? Nie ma rzeczy niemożliwych, a strony producentów uginają się od ilości kufrów, sakw, tangbagów, nawigacji i innych przydatnych w podróży rzeczy. W ten sposób jesteśmy w stanie przystosować prawie każdy motocykl do wymagań dalszej wycieczki.

Mamy generalnie dwie szkoły przygotowania motocykla do podróży. Jedna mówi o bagażu twardym, druga o bagażu miękkim. Sprowadza się to do wyposażenia motocykla w kufry wykonane z ABS-u lub metalu, bądź ubrania go w specjalne sakwy. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety, ale o tym za chwilę. To na jaki rodzaj bagażu się zdecydujemy jest przede wszystkim kwestią w jaką stronę świata się wybieramy i po jakich drogach będziemy jeździć. Nie ma się co oszukiwać, że metalowe kufry będą nam potrzebne, kiedy na naszej drodze w większości znajdować się będą stolice europejskie. Podobnie nie należy zakładać, że kufry z tworzyw sztuczny poradzą sobie w trudnym terenie jakie możemy spotkać we wschodniej Europie, Azji i innych egzotycznych miejscach, tutaj jednak powinniśmy zdecydować się na kufry metalowe.

Zobacz też: Motocyklowe SUVy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kufry twarde wymagają przede wszystkim stelaża na którym będziemy je wstanie zamocować tak żeby nam nie odpadły, co podnosi nam nieco koszty i wyklucza część motocykli, ponieważ do niektórych modeli takiego stelażu nie możemy nabyć. Niepodważalną zaletą kufrów jest to, że są one wodoszczelne i sztywno zamocowane przy motocyklu, co podnosi komfort podróżowania i pewność, że zawartość dotrze sucha na miejsce. Można wyróżnić dwa rodzaje kufrów, metalowe i plastikowe. O ile te pierwsze są prawie pancerne i zazwyczaj montowane przez miłośników ciężkich terenowych enduro, o tyle te drugie znajdują zastosowanie w motocyklach szosowych, a w maszynach przystosowanych już fabrycznie do podróży często są już nawet polakierowane w kolorze owiewek.

Z bagażem miękkim jest trochę inaczej niż z kuframi, ponieważ zazwyczaj sakwy i torby są proponowane do motocykli, do których nie ma dedykowanych stelaży, jak również są one bardzo uniwersalne i pasują do prawie każdego motocykla. Tak jak twardy bagaż posiadają swoje wady i zalety. Zdecydowanie największą ich zaletą jest to, że są stosunkowo tanie w zakupie. Często ich pojemność jest zbliżona do kufrów, a czasem nawet większa i dodatkowo jesteśmy wstanie upchać tam parę rzeczy na siłę, czego w kufrach już nie uczynimy. Jeszcze jedną zaletą miękkiego bagażu jest fakt, że w razie przytarcia innego pojazdu w trakcie jazdy w korku nie powodujemy żadnych szkód, a sami nie jesteśmy wytrącani z równowagi. W kufrach szczególnie metalowych nie trudno o szkodę czyjąś lub swoją, powstałą w wypadku otarcia. Niestety sakwy często są zrobione z materiału, który po pewnym czasie przepuszcza wodę, a pokrowce które są dodawane nie zawsze spełniają swoje zadanie. Kolejną dość istotną wadą sakw jest fakt, że nie będziemy ich wstanie zdjąć w tak samo prosty i przyjemny sposób jak to zrobimy z kuframi. W praktyce wygląda to często tak, że sakwy zostają na motocyklu i trzymamy tam tylko rzeczy, z którymi będziemy się wstanie rozstać w razie ewentualnej kradzieży.

Zobacz też: Pierwszy motocykl - najgorsze wybory

Oprócz tego podstawowego elementu jakim są sakwy/kufry, które zapewniają nam przestrzeń bagażową nawet do 150 litrów, warto się wyposażyć w tankbag koniecznie z mapnikiem. Na rynku są oferowane różne wersje tankbagów, od bardzo małych mieszczących nie więcej niż portfel, telefon i inne pierdoły, po takie w które jest się wstanie spakować jedna osoba na tygodniową wycieczkę. Tutaj wszystko zależy od tego czym będziemy podróżować i jakich jesteśmy gabarytów. Zazwyczaj tankbagi są mocowane za pomocą magnesów do baku, jednak są też takie modele, które pozwalają zamontować ten przydatny wynalazek na zbiornikach wykonanych z tworzywa sztucznego. Bardzo przydatną rzeczą jest mapnik, który znajduje się na wierzchu. Nawet jeśli posiadamy GPS, zawsze powinniśmy mieć przy sobie mapę. Tankbagi mają również miejsce na telefon, mp3, portfel, czy inne potrzebne rzeczy.

Ważnym aspektem podróży motocyklowej jest rozmieszczenie bagażu, bo w przeciwieństwie do samochodu wysokość środka ciężkości ma decydujący wpływ na właściwości jezdne. Zasada jest prosta, najcięższe rzeczy pakujemy na sam dół do bocznych sakw. Im wyżej tym lżejsze rzeczy. Jadąc we dwójkę z pełnym bagażem i w pełnych strojach często zbliżamy się do całkowitej masy dopuszczalnej pojazdu w związku z czym rozmieszczenie każdego kilograma jest istotne.

Zobacz też: Opony - fakty i mity

Czego nie należy zapomnieć wybierając się za granicę?

Bardzo przydatną opcją jest wykupienie assistance w swojej ubezpieczalni. Często można to zrobić nie posiadając polisy AC, a czasem nawet określić w jakim czasie ma to ubezpieczenie obowiązywać. Pozwoli to podróżować ze spokojną głową, bo nawet jak nam się przydarzy usterka typu przebita opona, przyjedzie pan holownikiem i naprawi usterkę na miejscu, bądź zabierze nas i motocykl w miejsce gdzie nam pomogą. Niestety różne ubezpieczalnie mają różne systemy assistance i nie zawsze racjonalne będzie wykupienie takiego pakietu. W tym wypadku na pewno należy zabrać ze sobą podstawowe klucze, którymi odkręcimy koła, podniesiemy bak czy wymienimy żarówkę. Przydatna rzeczą jest jeszcze preparat uszczelniający oponę po przebiciu, z tym że powinien być dedykowany do motocykli. Nie wspomnę o takich rzeczach jak apteczka, gaśnica i kamizelka które powinny być na wyposażeniu przynajmniej jednego z dwóch motocykli jadących. Przydatną rzeczą jak sam się przekonałem jest nawet litrowa butelka z benzyną zakamuflowana gdzieś w bagażu. Nawet jak podróżujemy po cywilizowanych krajach może się zdarzyć tak, że nie dotrzemy do stacji benzynowej. Podobnie ma się sprawa z olejem silnikowym, którego warto zabrać 1l.  Kolejną rzeczą jaka nam się na pewno przyda są „ekspandery” i siatki mocujące bagaż. Pozwolą nam one przymocować, namiot, śpiwory czy karimaty. Co prawda nasz rumak nie będzie już wyglądał dostojnie i elegancko, bardziej będzie przypominał muła jucznego, jednak w ten sposób jesteśmy wstanie zabrać więcej. Taka konstrukcja nie wygląda również na zbyt odporną na prędkości, jednak ręczę, że jak wszystko jest ciasno zapięte i związane nawet prędkości autostradowe z dwójką na początku nie będą wielkim wyzwaniem.

Zobacz też: Zakup używanego motocykla

W praktyce najczęściej spotyka się dwa rozwiązania bagażowe. Pierwsze to komplet kufrów i tankbag, a drugie to rozwiązanie mieszane, w którym będzie się zawierał kufer centralny (za plecami pasażera), sakwy i tankbag.

To na który wariant się zdecydujemy zależy od zasobności naszego portfela i motocykla jakim się poruszamy. Koszt akcesoryjnych kufrów wraz ze stelażem zaczyna się zazwyczaj od 1500-2000 zł, przy czym cena ta uzależniona jest od pojemności kufrów (im większe tym droższe) i materiału (metalowe również są droższe). Jeżeli się zdecydujemy na zestaw mieszany bądź miękki, to te kwoty znacząco spadną. W przypadku kufra i sakw trzeba przewidzieć ok. 1000 zł za porządny, duży kufer ze stelażem. Sakwy są tutaj zdecydowanie najtańsze, ponieważ pojemne i w miarę dobrej jakości sakwy możemy kupić już za 200-300zł. Oprócz powyższych kosztów warto przeznaczyć trochę grosza na wyżej wspomniany tankbag i tutaj ceny również się wahają w zależności od pojemności. Na przyzwoity tankbag w który już coś zmieścimy, trzeba wydać ok. 200zł.

Zobacz też: Honda CBR

Oprócz tego na rynku istnieje masa innych akcesoriów podróżniczych, od przydatnych takich jak intercom, odzież przeciwdeszczowa, czy GPS-y, po buble które nam tylko zabiorą miejsce. Wszystko zależy od tego jak mamy zamiar się poruszać i gdzie zatrzymywać.

Przygotowanie motocykla do podróży nie jest rzeczą tanią, w szczególności, że to wyżej wymienione akcesoria są niezbędne do każdej dwuosobowej podróży trwającej dłużej niż weekend.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA