REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyjazd motocyklem w długą trasę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Kapłan
Dłuższa trasa motocyklem Fot. Fotolia
Dłuższa trasa motocyklem Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda motocyklem w dłuższej trasie różni się nieco od jazdy codziennej. Różnice polegają na przygotowaniu motocykla i własnego ciała do takiej podróży.

Zacznij od przygotowania motocykla. Przed wyjazdem w dłuższą podróż powinniśmy mieć stuprocentową pewność co do sprawności wszystkich podzespołów. Powinniśmy sprawdzić wszystkie żarówki, ciśnienie w kołach oraz stan wszelkich płynów eksploatacyjnych. Jeśli nasza trasa ma przekroczyć 5000 tys. kilometrów to warto pomyśleć o wymianie opon na nowe. Jeżeli jednak założone na koła ogumienie jest prawie nowe, a jego stan nie wzbudza zastrzeżeń to możemy bez obaw wyruszać w podróż. W przypadku motocykli w których napęd przekazywany jest łańcuchem lub paskiem należy skontrolować stan powyższych podzespołów.

REKLAMA

Zobacz też: Najlepszy tor jazdy w zakręcie

REKLAMA

Jadąc w daleką podróż zapewne będziemy chcieli zabrać ze sobą nie małą ilość dodatkowego ekwipunku. Najlepiej wyposażyć się w zestaw kufrów, które są mocowane w stabilny sposób do specjalnego stelaża. Jeśli jednak posiadamy sakwy, to należy jest przymocować tak aby nie przemieszczały się w czasie jazdy. Można do tego wykorzystać opaski gumowe zakończone hakami.

Planując dłuższy wypad na swoim rumaku należy zadbać o kondycję fizyczną. Zaleca się około dwa tygodnie ćwiczeń ogólnorozwojowych, które poprawią naszą wydolność. Zwykłe pompki i brzuszki powinny dać wymierny efekt zauważalny podczas długotrwałej jazdy. Mniej odczuwalne zmęczenie pozwoli na lepszą koncentrację na tym co dzieje się na drodze jednocześnie zwiększając nasze bezpieczeństwo.

Zobacz też: Jak prawidłowo składać się w zakręcie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nigdy nie wiemy co może się wydarzyć podczas długodystansowych wojaży motocyklem. Z tego powodu należy mieć przy sobie wyposażenie, które może uratować nas z opresji. Jadąc w daleką podróż nie można zapomnieć o zestawie podstawowych narzędzi oraz łatkach do opon. Należy zabrać apteczkę w której powinny znaleźć się podstawowe medykamenty, plastry i bandaże. Jeżeli chodzi o ubiór to dobrze jest zabrać ze sobą tylko to co niezbędne. Rzeczy powinny być wygodne i najlepiej nie wymagające prasowania. Warto mieć na wierzchu kilka cieplejszych oraz bardziej przewiewnych ubrań, aby w razie zmiany warunków atmosferycznych móc się szybko przebrać. Dobrze jest spakować parę wygodnych butów, która też powinna znajdować się gdzieś na wierzchu bagażu. Buty motocyklowe jak wiadomo nie należą do najwygodniejszych w normalnym użytkowaniu.

Zobacz też: Technika przeciwskrętu

Podczas jazdy powinno się organizować częste postoje. Mają one na celu pozwolić umysłowi na chwilę odpoczynku od ciągłej obserwacji i analizowania tego co dzieje się na drodze. W czasie przerwy należy uzupełnić płyny i spożyć wysokoenergetyczny posiłek. Nasza maszyna zapewne też nie pogardzi świeżym wysokooktanowym posiłkiem. Korzystne dla organizmu jest wykonaniu kilka drobnych ćwiczeń. Pozwolą na rozluźnienie poszczególnych partii mięśni. Jeśli jednak nie mamy ochoty na gimnastykę, to zwykły spacer też wystarczy.

Zobacz też: Technika prawidłowego hamowania

Styl jazdy jaki powinien reprezentować biker podczas długich wypadów musi odznaczać się spokojem. Długotrwające szarże nigdy nie kończą się dobrze, zwłaszcza z całą masą bagażu. Właśnie ten bagaż jest powodem który powinien skłonić nas do spokojnej i rozważnej jazdy. Wyżej umiejscowiony środek ciężkości motocykla nie pozwala na bardzo szybkie pokonywanie zakrętów, a sam jednoślad nie wybacza już błędów. Płynna i spokojna jazda jest kluczem do bezpiecznego powrotu do domu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA