REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Honda CB500

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
Honda CB500F
Honda CB500F
Fot. Honda

REKLAMA

REKLAMA

Nazywana pieszczotliwie Cebulką Honda CB500 to zarówno dobra propozycja na pierwszy motocykl, jak i odpowiedni sprzęt dla spokojnych, oszczędnych jeźdźców.

Ten niewielki naked bike produkowany był w latach 1993 – 2003, a biorąc pod uwagę wysoką niezawodność konstrukcji, możemy się spodziewać, że jeszcze długo śmigać będzie po naszych drogach. Od 1998 roku na rynku pojawiła się też Honda CB500S z owiewką, lepiej przystosowana do dalszych wypraw i wyższych prędkości.

REKLAMA

Cebulka obok Suzuki GS500 i Kawasaki ER5 jest najczęściej wymieniana jako idealny motocykl dla początkujących. W porównaniu do swoich konkurentów ma naprawdę sporo zalet.

Zobacz też: Honda VFR 750/800/1200

Wygląd

Dalszy ciąg materiału pod wideo

CB500 trudno nazwać zapierającą dech w piersiach maszyną, jest to sprzęt do bólu poprawny pod względem stylistyki. Na klasyczny całokształt składa się duży, elegancki reflektor, fabrycznie chromowane lusterka oraz skromny, choć czytelny kokpit. Nowsze wersje wyróżniają się ciekawszym malowaniem.

Masa własna tej Hondy wynosi zaledwie 170 kg, co czyni ją bardzo poręczną nawet podczas jazdy w miejskim korku. Z drugiej strony motocykl sprawia wrażenie większego, niż jest w rzeczywistości, więc nikt siedząc na nim nie powinien źle się czuć, zwłaszcza że pozycja kierowcy jest bardzo wygodna.

Zobacz też: Jak wybrać szkołę jazdy na motocyklu?

Silnik

Motor Cebulki to chyba jej największy atut – rzędowy twin jest wyjątkowo trwały, wręcz „nie do zajeżdżenia”, a przy tym w porównaniu np. do Suzuki GS500 wyróżnia się kulturą pracy i precyzją.  Niewielka średnica trzonków zaworów, szklankowe popychacze, chłodzenie cieczą – to tylko niektóre z udanych rozwiązań w tym dwucylindrowcu.

Moc maksymalna wynosi 58 KM przy 9500 obr./min., a moment obrotowy 47 Nm osiągany jest przy 8000 obr./min. Przede wszystkim jednak silnik bardzo łagodnie oddaje moc i już od 3000 obr./min. dynamicznie przyspiesza.

Zobacz też: Jak przewozić bagaże na motocyklu?

Mimo niewielkiej pojemności, ta niezawodna jednostka napędowa ma wręcz lekko sportowe aspiracje. Honda CB500 osiąga bowiem zupełnie przyzwoitą prędkość 200 km/h, choć trzeba przyznać, że w wypadku „gołej” wersji, jazda już powyżej 120 km/h staje się lekko uciążliwa.

Za udaną konstrukcję można również uznać sześciostopniową przekładnię, jednak zmiany biegów nie następują całkiem płynnie i bezszelestnie.

Silnik CB500 jest bardzo oszczędny w eksploatacji – olej zmieniamy co 12 000 kilometrów, a zawory reguluje się co 24 000 kilometrów. Poważniejsze awarie to naprawdę rzadkość w wypadku tego motocykla, ewentualnie zdarzają się drobne usterki, takie jak hałasujący kosz sprzęgłowy.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą?

Hamulce i zawieszenie

Hamulcom daleko do miana „brzytwy”, jak na tego typu sprzęt są one po prostu poprawne. Do 1996 roku znajdziemy z tyłu hamulec bębnowy, później został on zamieniony na tarczowy, lecz nadal nie powalał skutecznością. Biorąc pod uwagę fakt, że Cebula znakomicie nadaje się do manewrowania po mieście i przeciskania się między samochodami, bardziej skuteczne heble byłyby jednak pożądane.

Brak centralnego amortyzatora nie zmienia faktu, że Hondę CB500 zestrojono w miarę komfortowo. Zwłaszcza przód dobrze tłumi nierówności, tylne zawieszenie może już być nieco bardziej uciążliwe, zwłaszcza podczas jazdy z pasażerem.

Mimo to Cebulka prowadzi się bardzo dobrze, również w zakrętach. Oczywiście nie jest to maszyna stworzona do szaleństw na winklach, z drugiej jednak strony zupełnie nieźle sprawdza się podczas dłuższych tras, wykorzystanie jej do turystyki nie jest więc złym pomysłem.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed skutkami wywrotki?

Dla kogo?

Oczywiście dla początkujących motocyklistów CB500 to naprawdę dobry wybór. Wybacza dużo błędów i nie narazi nikogo na zbytnie koszty napraw. Choć nawet starsze egzemplarze osiągają dość wysokie ceny, w porównaniu np. do wspominanego już GS500, wynika to głównie z imponującej trwałości tych maszyn.

Oprócz wspomnianego kosza sprzęgłowego, jedną z niewielu usterek trapiących ten motocykl są szybko niszczące się łożyska główki ramy. Możemy ewentualnie wymienić je na łożyska akcesoryjne, które powinny przetrwać trochę dłużej.

Czy bardziej wprawieni jeźdźcy również mogą zdecydować się na ten model? O ile nie szukają typowego przecinaka ani pogromcy dróg, a zależy im po prostu na tanim w obsłudze i niezawodnym motocyklu – jak najbardziej. Można dyskutować, czy Cebula ma w sobie to „coś”, niewątpliwie jest jednak całkiem mocna, dynamiczna i dostarcza sporo radości z jazdy, nie powinna więc szybko się znudzić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

REKLAMA

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

REKLAMA

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

REKLAMA