REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Honda CB500

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
Honda CB500F
Honda CB500F
Fot. Honda

REKLAMA

REKLAMA

Nazywana pieszczotliwie Cebulką Honda CB500 to zarówno dobra propozycja na pierwszy motocykl, jak i odpowiedni sprzęt dla spokojnych, oszczędnych jeźdźców.

Ten niewielki naked bike produkowany był w latach 1993 – 2003, a biorąc pod uwagę wysoką niezawodność konstrukcji, możemy się spodziewać, że jeszcze długo śmigać będzie po naszych drogach. Od 1998 roku na rynku pojawiła się też Honda CB500S z owiewką, lepiej przystosowana do dalszych wypraw i wyższych prędkości.

REKLAMA

REKLAMA

Cebulka obok Suzuki GS500 i Kawasaki ER5 jest najczęściej wymieniana jako idealny motocykl dla początkujących. W porównaniu do swoich konkurentów ma naprawdę sporo zalet.

Zobacz też: Honda VFR 750/800/1200

REKLAMA

Wygląd

Dalszy ciąg materiału pod wideo

CB500 trudno nazwać zapierającą dech w piersiach maszyną, jest to sprzęt do bólu poprawny pod względem stylistyki. Na klasyczny całokształt składa się duży, elegancki reflektor, fabrycznie chromowane lusterka oraz skromny, choć czytelny kokpit. Nowsze wersje wyróżniają się ciekawszym malowaniem.

Masa własna tej Hondy wynosi zaledwie 170 kg, co czyni ją bardzo poręczną nawet podczas jazdy w miejskim korku. Z drugiej strony motocykl sprawia wrażenie większego, niż jest w rzeczywistości, więc nikt siedząc na nim nie powinien źle się czuć, zwłaszcza że pozycja kierowcy jest bardzo wygodna.

Zobacz też: Jak wybrać szkołę jazdy na motocyklu?

Silnik

Motor Cebulki to chyba jej największy atut – rzędowy twin jest wyjątkowo trwały, wręcz „nie do zajeżdżenia”, a przy tym w porównaniu np. do Suzuki GS500 wyróżnia się kulturą pracy i precyzją.  Niewielka średnica trzonków zaworów, szklankowe popychacze, chłodzenie cieczą – to tylko niektóre z udanych rozwiązań w tym dwucylindrowcu.

Moc maksymalna wynosi 58 KM przy 9500 obr./min., a moment obrotowy 47 Nm osiągany jest przy 8000 obr./min. Przede wszystkim jednak silnik bardzo łagodnie oddaje moc i już od 3000 obr./min. dynamicznie przyspiesza.

Zobacz też: Jak przewozić bagaże na motocyklu?

Mimo niewielkiej pojemności, ta niezawodna jednostka napędowa ma wręcz lekko sportowe aspiracje. Honda CB500 osiąga bowiem zupełnie przyzwoitą prędkość 200 km/h, choć trzeba przyznać, że w wypadku „gołej” wersji, jazda już powyżej 120 km/h staje się lekko uciążliwa.

Za udaną konstrukcję można również uznać sześciostopniową przekładnię, jednak zmiany biegów nie następują całkiem płynnie i bezszelestnie.

Silnik CB500 jest bardzo oszczędny w eksploatacji – olej zmieniamy co 12 000 kilometrów, a zawory reguluje się co 24 000 kilometrów. Poważniejsze awarie to naprawdę rzadkość w wypadku tego motocykla, ewentualnie zdarzają się drobne usterki, takie jak hałasujący kosz sprzęgłowy.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą?

Hamulce i zawieszenie

Hamulcom daleko do miana „brzytwy”, jak na tego typu sprzęt są one po prostu poprawne. Do 1996 roku znajdziemy z tyłu hamulec bębnowy, później został on zamieniony na tarczowy, lecz nadal nie powalał skutecznością. Biorąc pod uwagę fakt, że Cebula znakomicie nadaje się do manewrowania po mieście i przeciskania się między samochodami, bardziej skuteczne heble byłyby jednak pożądane.

Brak centralnego amortyzatora nie zmienia faktu, że Hondę CB500 zestrojono w miarę komfortowo. Zwłaszcza przód dobrze tłumi nierówności, tylne zawieszenie może już być nieco bardziej uciążliwe, zwłaszcza podczas jazdy z pasażerem.

Mimo to Cebulka prowadzi się bardzo dobrze, również w zakrętach. Oczywiście nie jest to maszyna stworzona do szaleństw na winklach, z drugiej jednak strony zupełnie nieźle sprawdza się podczas dłuższych tras, wykorzystanie jej do turystyki nie jest więc złym pomysłem.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed skutkami wywrotki?

Dla kogo?

Oczywiście dla początkujących motocyklistów CB500 to naprawdę dobry wybór. Wybacza dużo błędów i nie narazi nikogo na zbytnie koszty napraw. Choć nawet starsze egzemplarze osiągają dość wysokie ceny, w porównaniu np. do wspominanego już GS500, wynika to głównie z imponującej trwałości tych maszyn.

Oprócz wspomnianego kosza sprzęgłowego, jedną z niewielu usterek trapiących ten motocykl są szybko niszczące się łożyska główki ramy. Możemy ewentualnie wymienić je na łożyska akcesoryjne, które powinny przetrwać trochę dłużej.

Czy bardziej wprawieni jeźdźcy również mogą zdecydować się na ten model? O ile nie szukają typowego przecinaka ani pogromcy dróg, a zależy im po prostu na tanim w obsłudze i niezawodnym motocyklu – jak najbardziej. Można dyskutować, czy Cebula ma w sobie to „coś”, niewątpliwie jest jednak całkiem mocna, dynamiczna i dostarcza sporo radości z jazdy, nie powinna więc szybko się znudzić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA