REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Honda CB500

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
Honda CB500F
Honda CB500F
Fot. Honda

REKLAMA

REKLAMA

Nazywana pieszczotliwie Cebulką Honda CB500 to zarówno dobra propozycja na pierwszy motocykl, jak i odpowiedni sprzęt dla spokojnych, oszczędnych jeźdźców.

Ten niewielki naked bike produkowany był w latach 1993 – 2003, a biorąc pod uwagę wysoką niezawodność konstrukcji, możemy się spodziewać, że jeszcze długo śmigać będzie po naszych drogach. Od 1998 roku na rynku pojawiła się też Honda CB500S z owiewką, lepiej przystosowana do dalszych wypraw i wyższych prędkości.

REKLAMA

Cebulka obok Suzuki GS500 i Kawasaki ER5 jest najczęściej wymieniana jako idealny motocykl dla początkujących. W porównaniu do swoich konkurentów ma naprawdę sporo zalet.

Zobacz też: Honda VFR 750/800/1200

Wygląd

Dalszy ciąg materiału pod wideo

CB500 trudno nazwać zapierającą dech w piersiach maszyną, jest to sprzęt do bólu poprawny pod względem stylistyki. Na klasyczny całokształt składa się duży, elegancki reflektor, fabrycznie chromowane lusterka oraz skromny, choć czytelny kokpit. Nowsze wersje wyróżniają się ciekawszym malowaniem.

Masa własna tej Hondy wynosi zaledwie 170 kg, co czyni ją bardzo poręczną nawet podczas jazdy w miejskim korku. Z drugiej strony motocykl sprawia wrażenie większego, niż jest w rzeczywistości, więc nikt siedząc na nim nie powinien źle się czuć, zwłaszcza że pozycja kierowcy jest bardzo wygodna.

Zobacz też: Jak wybrać szkołę jazdy na motocyklu?

Silnik

Motor Cebulki to chyba jej największy atut – rzędowy twin jest wyjątkowo trwały, wręcz „nie do zajeżdżenia”, a przy tym w porównaniu np. do Suzuki GS500 wyróżnia się kulturą pracy i precyzją.  Niewielka średnica trzonków zaworów, szklankowe popychacze, chłodzenie cieczą – to tylko niektóre z udanych rozwiązań w tym dwucylindrowcu.

Moc maksymalna wynosi 58 KM przy 9500 obr./min., a moment obrotowy 47 Nm osiągany jest przy 8000 obr./min. Przede wszystkim jednak silnik bardzo łagodnie oddaje moc i już od 3000 obr./min. dynamicznie przyspiesza.

Zobacz też: Jak przewozić bagaże na motocyklu?

Mimo niewielkiej pojemności, ta niezawodna jednostka napędowa ma wręcz lekko sportowe aspiracje. Honda CB500 osiąga bowiem zupełnie przyzwoitą prędkość 200 km/h, choć trzeba przyznać, że w wypadku „gołej” wersji, jazda już powyżej 120 km/h staje się lekko uciążliwa.

Za udaną konstrukcję można również uznać sześciostopniową przekładnię, jednak zmiany biegów nie następują całkiem płynnie i bezszelestnie.

Silnik CB500 jest bardzo oszczędny w eksploatacji – olej zmieniamy co 12 000 kilometrów, a zawory reguluje się co 24 000 kilometrów. Poważniejsze awarie to naprawdę rzadkość w wypadku tego motocykla, ewentualnie zdarzają się drobne usterki, takie jak hałasujący kosz sprzęgłowy.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą?

Hamulce i zawieszenie

Hamulcom daleko do miana „brzytwy”, jak na tego typu sprzęt są one po prostu poprawne. Do 1996 roku znajdziemy z tyłu hamulec bębnowy, później został on zamieniony na tarczowy, lecz nadal nie powalał skutecznością. Biorąc pod uwagę fakt, że Cebula znakomicie nadaje się do manewrowania po mieście i przeciskania się między samochodami, bardziej skuteczne heble byłyby jednak pożądane.

Brak centralnego amortyzatora nie zmienia faktu, że Hondę CB500 zestrojono w miarę komfortowo. Zwłaszcza przód dobrze tłumi nierówności, tylne zawieszenie może już być nieco bardziej uciążliwe, zwłaszcza podczas jazdy z pasażerem.

Mimo to Cebulka prowadzi się bardzo dobrze, również w zakrętach. Oczywiście nie jest to maszyna stworzona do szaleństw na winklach, z drugiej jednak strony zupełnie nieźle sprawdza się podczas dłuższych tras, wykorzystanie jej do turystyki nie jest więc złym pomysłem.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed skutkami wywrotki?

Dla kogo?

Oczywiście dla początkujących motocyklistów CB500 to naprawdę dobry wybór. Wybacza dużo błędów i nie narazi nikogo na zbytnie koszty napraw. Choć nawet starsze egzemplarze osiągają dość wysokie ceny, w porównaniu np. do wspominanego już GS500, wynika to głównie z imponującej trwałości tych maszyn.

Oprócz wspomnianego kosza sprzęgłowego, jedną z niewielu usterek trapiących ten motocykl są szybko niszczące się łożyska główki ramy. Możemy ewentualnie wymienić je na łożyska akcesoryjne, które powinny przetrwać trochę dłużej.

Czy bardziej wprawieni jeźdźcy również mogą zdecydować się na ten model? O ile nie szukają typowego przecinaka ani pogromcy dróg, a zależy im po prostu na tanim w obsłudze i niezawodnym motocyklu – jak najbardziej. Można dyskutować, czy Cebula ma w sobie to „coś”, niewątpliwie jest jednak całkiem mocna, dynamiczna i dostarcza sporo radości z jazdy, nie powinna więc szybko się znudzić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA