REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Honda CB500

Anna Matelska
Honda CB500F
Honda CB500F
Fot. Honda

REKLAMA

REKLAMA

Nazywana pieszczotliwie Cebulką Honda CB500 to zarówno dobra propozycja na pierwszy motocykl, jak i odpowiedni sprzęt dla spokojnych, oszczędnych jeźdźców.

Ten niewielki naked bike produkowany był w latach 1993 – 2003, a biorąc pod uwagę wysoką niezawodność konstrukcji, możemy się spodziewać, że jeszcze długo śmigać będzie po naszych drogach. Od 1998 roku na rynku pojawiła się też Honda CB500S z owiewką, lepiej przystosowana do dalszych wypraw i wyższych prędkości.

REKLAMA

Cebulka obok Suzuki GS500 i Kawasaki ER5 jest najczęściej wymieniana jako idealny motocykl dla początkujących. W porównaniu do swoich konkurentów ma naprawdę sporo zalet.

Zobacz też: Honda VFR 750/800/1200

Wygląd

CB500 trudno nazwać zapierającą dech w piersiach maszyną, jest to sprzęt do bólu poprawny pod względem stylistyki. Na klasyczny całokształt składa się duży, elegancki reflektor, fabrycznie chromowane lusterka oraz skromny, choć czytelny kokpit. Nowsze wersje wyróżniają się ciekawszym malowaniem.

Masa własna tej Hondy wynosi zaledwie 170 kg, co czyni ją bardzo poręczną nawet podczas jazdy w miejskim korku. Z drugiej strony motocykl sprawia wrażenie większego, niż jest w rzeczywistości, więc nikt siedząc na nim nie powinien źle się czuć, zwłaszcza że pozycja kierowcy jest bardzo wygodna.

Zobacz też: Jak wybrać szkołę jazdy na motocyklu?

Silnik

Motor Cebulki to chyba jej największy atut – rzędowy twin jest wyjątkowo trwały, wręcz „nie do zajeżdżenia”, a przy tym w porównaniu np. do Suzuki GS500 wyróżnia się kulturą pracy i precyzją.  Niewielka średnica trzonków zaworów, szklankowe popychacze, chłodzenie cieczą – to tylko niektóre z udanych rozwiązań w tym dwucylindrowcu.

Moc maksymalna wynosi 58 KM przy 9500 obr./min., a moment obrotowy 47 Nm osiągany jest przy 8000 obr./min. Przede wszystkim jednak silnik bardzo łagodnie oddaje moc i już od 3000 obr./min. dynamicznie przyspiesza.

Zobacz też: Jak przewozić bagaże na motocyklu?

Mimo niewielkiej pojemności, ta niezawodna jednostka napędowa ma wręcz lekko sportowe aspiracje. Honda CB500 osiąga bowiem zupełnie przyzwoitą prędkość 200 km/h, choć trzeba przyznać, że w wypadku „gołej” wersji, jazda już powyżej 120 km/h staje się lekko uciążliwa.

Za udaną konstrukcję można również uznać sześciostopniową przekładnię, jednak zmiany biegów nie następują całkiem płynnie i bezszelestnie.

Silnik CB500 jest bardzo oszczędny w eksploatacji – olej zmieniamy co 12 000 kilometrów, a zawory reguluje się co 24 000 kilometrów. Poważniejsze awarie to naprawdę rzadkość w wypadku tego motocykla, ewentualnie zdarzają się drobne usterki, takie jak hałasujący kosz sprzęgłowy.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą?

Hamulce i zawieszenie

Hamulcom daleko do miana „brzytwy”, jak na tego typu sprzęt są one po prostu poprawne. Do 1996 roku znajdziemy z tyłu hamulec bębnowy, później został on zamieniony na tarczowy, lecz nadal nie powalał skutecznością. Biorąc pod uwagę fakt, że Cebula znakomicie nadaje się do manewrowania po mieście i przeciskania się między samochodami, bardziej skuteczne heble byłyby jednak pożądane.

Brak centralnego amortyzatora nie zmienia faktu, że Hondę CB500 zestrojono w miarę komfortowo. Zwłaszcza przód dobrze tłumi nierówności, tylne zawieszenie może już być nieco bardziej uciążliwe, zwłaszcza podczas jazdy z pasażerem.

Mimo to Cebulka prowadzi się bardzo dobrze, również w zakrętach. Oczywiście nie jest to maszyna stworzona do szaleństw na winklach, z drugiej jednak strony zupełnie nieźle sprawdza się podczas dłuższych tras, wykorzystanie jej do turystyki nie jest więc złym pomysłem.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed skutkami wywrotki?

Dla kogo?

Oczywiście dla początkujących motocyklistów CB500 to naprawdę dobry wybór. Wybacza dużo błędów i nie narazi nikogo na zbytnie koszty napraw. Choć nawet starsze egzemplarze osiągają dość wysokie ceny, w porównaniu np. do wspominanego już GS500, wynika to głównie z imponującej trwałości tych maszyn.

Oprócz wspomnianego kosza sprzęgłowego, jedną z niewielu usterek trapiących ten motocykl są szybko niszczące się łożyska główki ramy. Możemy ewentualnie wymienić je na łożyska akcesoryjne, które powinny przetrwać trochę dłużej.

Czy bardziej wprawieni jeźdźcy również mogą zdecydować się na ten model? O ile nie szukają typowego przecinaka ani pogromcy dróg, a zależy im po prostu na tanim w obsłudze i niezawodnym motocyklu – jak najbardziej. Można dyskutować, czy Cebula ma w sobie to „coś”, niewątpliwie jest jednak całkiem mocna, dynamiczna i dostarcza sporo radości z jazdy, nie powinna więc szybko się znudzić.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    REKLAMA

    Ekologia transportu drogowego. Ekologiczna flota może oznaczać wydajną flotę

    Dekarbonizacja transportu to temat, który ma coraz większe znaczenie dla osób związanych z branżą TSL. Tu powstaje jednak kluczowe pytanie. Czy transport drogowy może być ekologiczny?

    Czy można jeździć rowerem zimą? Co na to przepisy drogowe?

    Pytanie o to, czy można jeździć rowerem zimą, jest o tyle zasadnicze, że warunki pogodowe stają się coraz trudniejsze. Jaką odpowiedź przynoszą przepisy? I jakie kierującym grożą mandaty?

    Kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Zmiana od 1 października 2023 r.

    1 października 2023 r. w życie weszła cześć nowelizacji Kodeksu karnego. Ta sprawiła, że kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Przestała być wykroczeniem. Jaką karę oznacza ten czyn? I kto właściwie może ją dostać?

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych. Biznes wart miliony się skończy?

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych? Zdaje się, że przy okazji nowego rozporządzenia Komisja Europejska postanowiła unormować tę kwestię. Zapisy brzmią groźnie. Branża importowa może być zaniepokojona. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie?

    REKLAMA

    Strefy czystego transportu w Polsce startują w 2024 r. Co musisz o nich wiedzieć?

    W 2024 r. w Polsce mogą pojawić się pierwsze strefy czystego transportu. Tylko czy kierowcy wiedzą, jakie zasady wjazdu i ruchu w nich obowiązują? Przypomnijmy zatem wszystkie z nich. Zebraliśmy w jednym punkcie najważniejsze informacje.

    Podatek od samochodu w 2026 r. Kilka tysięcy zł rocznej opłaty jest realne?

    Podatek od samochodu w 2026 r. został zapisany w KPO. Ma dotyczyć wszystkich aut spalinowych i będzie opłacany corocznie. Jaką stawkę będą musieli płacić kierowcy? Czy nowa opłata jest pewnikiem?

    REKLAMA