REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak prawidłowo przewozić bagaże? Fot. Fotolia
Jak prawidłowo przewozić bagaże? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Turystyka motocyklowa z założenia wymaga przewożenia ze sobą pewnego ładunku. Producenci oferują wiele różnych rozwiązań na długie trasy. Które z nich wybrać i w jaki sposób zapakować bagaż na motocyklu?

Odpowiednie załadowanie motocykla pomoże nam uniknąć niepotrzebnych nerwów i problemów na trasie. Przede wszystkim musimy zdecydować się, w co nasze bagaże zapakujemy. Oczywiście możemy po prostu zastosować plastikowe reklamówki spięte pająkiem, ale  na rynku mamy  bardzo wiele ciekawych akcesoriów podróżniczych, w które warto inwestować.

REKLAMA

REKLAMA

Kufry, sakwy, czy może plecak?

REKLAMA

Plecaki to najczęściej stosowany sposób przewożenia bagażu przy codziennych przejażdżkach na motocyklu. Nie wymaga żadnych ingerencji w wygląd naszej maszyny, a gdy z niej zsiadamy, po prostu zabieramy go ze sobą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą?

Problem zaczyna się w sytuacji, gdy wybieramy się na dłuższy wyjazd i potrzebujemy zabrać nieco konkretniejszy bagaż. Plecak o pojemności większej niż 35 litrów będzie działał jak aerodynamiczny hamulec. Ponad to  słabo chroni on zawartość przed deszczem i ewentualnymi zniszczeniami mechanicznymi.

Dostępne są na rynku specjalne plecaki motocyklowe, wykonane z wyjątkowo trwałych, nieprzemakalnych  materiałów, takich jak Cordura 600. Aerodynamiczne kształty i mocowania umożliwiające zabezpieczenie plecaka przed unoszeniem przy podmuchach wiatru czynią je bardzo praktycznymi. Ceny ich wahają się od 50 do około 300 zł. Pamiętajmy jednak, że każdy plecak niepotrzebnie obciąża barki kierowcy lub pasażera podczas wielogodzinnej jazdy, co jest bardzo męczące.

Jeśli więc planujemy przewóz większej ilości rzeczy, prawdopodobnie będziemy musieli zaopatrzyć się w sakwy albo kufry, a przy okazji również w stelaż lub bagażnik, jeśli nasz motocykl nie ma żadnej możliwości zamocowania takiego bagażu.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed skutkami wywrotki?

Sakwy tekstylne są w miarę ekonomiczną opcją, ich ceny wahają się pomiędzy 100 a 400 zł. W przypadku motocykli sportowych, na których raczej nie zamontujemy stelażu z kuframi, sakwy mogą być również jedynym realnym rozwiązaniem.

Niestety nie są one zwykle aż tak pojemne jak kufry i słabiej chronią zarówno przed warunkami atmosferycznymi, jak i możliwością kradzieży. Stałym problemem związanym ze stosowaniem sakw jest ryzyko porysowania bocznych owiewek – by tego uniknąć, warto obkleić plastiki grubą, przezroczystą folią samoprzylepną.

Bardziej trwałe od tekstyliów są sakwy skórzane, jednak pasują one właściwie wyłącznie do cruiserów i chopperów. Ich ceny są oczywiście znacząco wyższe, mogą sięgać 1500 zł za parę.

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie motocykla

Kufry to najbardziej profesjonalny patent na przewożenie bagażu. W miarę solidnie zabezpiecza nasze rzeczy przed kradzieżą, deszczem czy zniszczeniem w razie ewentualnej wywrotki. Najpopularniejsze są kuferki plastikowe, jednak zdecydowanie najtrwalsze będą skrzynki aluminiowe, którym nie grozi niebezpieczeństwo porysowania. Używane są one zwłaszcza w przypadku dużych motocykli stricte turystycznych, dla których aerodynamika nie jest aż tak ważna.

Jeśli nie wystarczy nam kufer centralny, możemy do tego dołożyć kufry boczne, a ładowność naszego motocykla będzie porównywalna do bagażnika niewielkiego samochodu. Pojemność jednego kufra wynosi zwykle od około 25 do nawet 55 litrów. Ceny wahają się od około 200 do 1000 zł za sztukę.

Bardzo praktycznym rozwiązaniem, które przy dalekich podróżach może być stosowane równolegle z sakwami lub kuframi jest tzw. tankbag, czyli torba mocowana na zbiorniku paliwa. Pozwala on na umieszczenie pod ręką potrzebnych drobiazgów, takich jak pieniądze, telefon, mapa czy latarka. Jeśli jest wyposażony w dodatkowe szelki, możemy jednym ruchem zmienić go w  plecak.

Zobacz też: Jak przygotować skuter do sezonu?

Najczęściej tankbag umieszczamy na miejscu za pomocą magnesów, co jednak znów wiąże się z problemem rysowania lakieru. Jeśli mamy plastikową atrapę baku, będziemy zmuszeni skorzystać z taśm mocujących. Koszt tankbagu zależy między innymi od trwałości materiału i wynosi od około 50 do 350 zł.

Pakujmy z głową

Przede wszystkim nie przekraczajmy maksymalnej dopuszczalnej ładowności motocykla, do której dostosowane są właściwości zawieszenia czy hamulców. Jeśli oprócz wielokilogramowego bagażu zabieramy w drogę pasażera, być może konieczne będzie podwyższenie ciśnienia w oponach i regulacja zawieszenia. Zwiększenie napięcia wstępnego sprężyny tylnego amortyzatora pomoże wyeliminować zjawisko dobijania na dziurawych drogach.

Do czynności pakowania zabierzmy się bardzo skrupulatnie. Ciężkie i rzadko używane rzeczy umieśćmy na dnie, natomiast lekkie i przydatne przedmioty, takie jak picie, czy zapasowa bluzę warto mieć na wierzchu.

Zobacz też: Jak przygotować się do dłuższej trasy?

Zwróćmy szczególną uwagę na solidne mocowanie bagaży na motocyklu. Gubiąc torbę po drodze, w najlepszym przypadku narażamy się na zniszczenie naszych rzeczy. Jeśli będziemy mieć mniej szczęścia, możemy spowodować wypadek. Przy mocowaniu kufrów bocznych miejmy na uwadze, że według przepisów szerokość motocykla nie może przekraczać jednego metra.

Pamiętajmy też, że obładowany do granic możliwości motocykl jest dużo bardziej nieporęczny i będzie miał zmieniony środek ciężkości. Wchodzenie w zakręty, manewry przy niskiej prędkości, wyprzedzanie, hamowanie – wszystkie te czynności staną się znacznie utrudnione. Warto poćwiczyć technikę jazdy obciążonym motocyklem, zanim wyruszymy w daleką drogę.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA