REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przewozić bagaże na motocyklu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
Jak prawidłowo przewozić bagaże? Fot. Fotolia
Jak prawidłowo przewozić bagaże? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Turystyka motocyklowa z założenia wymaga przewożenia ze sobą pewnego ładunku. Producenci oferują wiele różnych rozwiązań na długie trasy. Które z nich wybrać i w jaki sposób zapakować bagaż na motocyklu?

Odpowiednie załadowanie motocykla pomoże nam uniknąć niepotrzebnych nerwów i problemów na trasie. Przede wszystkim musimy zdecydować się, w co nasze bagaże zapakujemy. Oczywiście możemy po prostu zastosować plastikowe reklamówki spięte pająkiem, ale  na rynku mamy  bardzo wiele ciekawych akcesoriów podróżniczych, w które warto inwestować.

REKLAMA

REKLAMA

Kufry, sakwy, czy może plecak?

REKLAMA

Plecaki to najczęściej stosowany sposób przewożenia bagażu przy codziennych przejażdżkach na motocyklu. Nie wymaga żadnych ingerencji w wygląd naszej maszyny, a gdy z niej zsiadamy, po prostu zabieramy go ze sobą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą?

Problem zaczyna się w sytuacji, gdy wybieramy się na dłuższy wyjazd i potrzebujemy zabrać nieco konkretniejszy bagaż. Plecak o pojemności większej niż 35 litrów będzie działał jak aerodynamiczny hamulec. Ponad to  słabo chroni on zawartość przed deszczem i ewentualnymi zniszczeniami mechanicznymi.

Dostępne są na rynku specjalne plecaki motocyklowe, wykonane z wyjątkowo trwałych, nieprzemakalnych  materiałów, takich jak Cordura 600. Aerodynamiczne kształty i mocowania umożliwiające zabezpieczenie plecaka przed unoszeniem przy podmuchach wiatru czynią je bardzo praktycznymi. Ceny ich wahają się od 50 do około 300 zł. Pamiętajmy jednak, że każdy plecak niepotrzebnie obciąża barki kierowcy lub pasażera podczas wielogodzinnej jazdy, co jest bardzo męczące.

Jeśli więc planujemy przewóz większej ilości rzeczy, prawdopodobnie będziemy musieli zaopatrzyć się w sakwy albo kufry, a przy okazji również w stelaż lub bagażnik, jeśli nasz motocykl nie ma żadnej możliwości zamocowania takiego bagażu.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed skutkami wywrotki?

Sakwy tekstylne są w miarę ekonomiczną opcją, ich ceny wahają się pomiędzy 100 a 400 zł. W przypadku motocykli sportowych, na których raczej nie zamontujemy stelażu z kuframi, sakwy mogą być również jedynym realnym rozwiązaniem.

Niestety nie są one zwykle aż tak pojemne jak kufry i słabiej chronią zarówno przed warunkami atmosferycznymi, jak i możliwością kradzieży. Stałym problemem związanym ze stosowaniem sakw jest ryzyko porysowania bocznych owiewek – by tego uniknąć, warto obkleić plastiki grubą, przezroczystą folią samoprzylepną.

Bardziej trwałe od tekstyliów są sakwy skórzane, jednak pasują one właściwie wyłącznie do cruiserów i chopperów. Ich ceny są oczywiście znacząco wyższe, mogą sięgać 1500 zł za parę.

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie motocykla

Kufry to najbardziej profesjonalny patent na przewożenie bagażu. W miarę solidnie zabezpiecza nasze rzeczy przed kradzieżą, deszczem czy zniszczeniem w razie ewentualnej wywrotki. Najpopularniejsze są kuferki plastikowe, jednak zdecydowanie najtrwalsze będą skrzynki aluminiowe, którym nie grozi niebezpieczeństwo porysowania. Używane są one zwłaszcza w przypadku dużych motocykli stricte turystycznych, dla których aerodynamika nie jest aż tak ważna.

Jeśli nie wystarczy nam kufer centralny, możemy do tego dołożyć kufry boczne, a ładowność naszego motocykla będzie porównywalna do bagażnika niewielkiego samochodu. Pojemność jednego kufra wynosi zwykle od około 25 do nawet 55 litrów. Ceny wahają się od około 200 do 1000 zł za sztukę.

Bardzo praktycznym rozwiązaniem, które przy dalekich podróżach może być stosowane równolegle z sakwami lub kuframi jest tzw. tankbag, czyli torba mocowana na zbiorniku paliwa. Pozwala on na umieszczenie pod ręką potrzebnych drobiazgów, takich jak pieniądze, telefon, mapa czy latarka. Jeśli jest wyposażony w dodatkowe szelki, możemy jednym ruchem zmienić go w  plecak.

Zobacz też: Jak przygotować skuter do sezonu?

Najczęściej tankbag umieszczamy na miejscu za pomocą magnesów, co jednak znów wiąże się z problemem rysowania lakieru. Jeśli mamy plastikową atrapę baku, będziemy zmuszeni skorzystać z taśm mocujących. Koszt tankbagu zależy między innymi od trwałości materiału i wynosi od około 50 do 350 zł.

Pakujmy z głową

Przede wszystkim nie przekraczajmy maksymalnej dopuszczalnej ładowności motocykla, do której dostosowane są właściwości zawieszenia czy hamulców. Jeśli oprócz wielokilogramowego bagażu zabieramy w drogę pasażera, być może konieczne będzie podwyższenie ciśnienia w oponach i regulacja zawieszenia. Zwiększenie napięcia wstępnego sprężyny tylnego amortyzatora pomoże wyeliminować zjawisko dobijania na dziurawych drogach.

Do czynności pakowania zabierzmy się bardzo skrupulatnie. Ciężkie i rzadko używane rzeczy umieśćmy na dnie, natomiast lekkie i przydatne przedmioty, takie jak picie, czy zapasowa bluzę warto mieć na wierzchu.

Zobacz też: Jak przygotować się do dłuższej trasy?

Zwróćmy szczególną uwagę na solidne mocowanie bagaży na motocyklu. Gubiąc torbę po drodze, w najlepszym przypadku narażamy się na zniszczenie naszych rzeczy. Jeśli będziemy mieć mniej szczęścia, możemy spowodować wypadek. Przy mocowaniu kufrów bocznych miejmy na uwadze, że według przepisów szerokość motocykla nie może przekraczać jednego metra.

Pamiętajmy też, że obładowany do granic możliwości motocykl jest dużo bardziej nieporęczny i będzie miał zmieniony środek ciężkości. Wchodzenie w zakręty, manewry przy niskiej prędkości, wyprzedzanie, hamowanie – wszystkie te czynności staną się znacznie utrudnione. Warto poćwiczyć technikę jazdy obciążonym motocyklem, zanim wyruszymy w daleką drogę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA