Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przewozić bagaże na motocyklu?

Anna Matelska
Jak prawidłowo przewozić bagaże? Fot. Fotolia
Jak prawidłowo przewozić bagaże? Fot. Fotolia
Turystyka motocyklowa z założenia wymaga przewożenia ze sobą pewnego ładunku. Producenci oferują wiele różnych rozwiązań na długie trasy. Które z nich wybrać i w jaki sposób zapakować bagaż na motocyklu?

Odpowiednie załadowanie motocykla pomoże nam uniknąć niepotrzebnych nerwów i problemów na trasie. Przede wszystkim musimy zdecydować się, w co nasze bagaże zapakujemy. Oczywiście możemy po prostu zastosować plastikowe reklamówki spięte pająkiem, ale  na rynku mamy  bardzo wiele ciekawych akcesoriów podróżniczych, w które warto inwestować.

Kufry, sakwy, czy może plecak?

Plecaki to najczęściej stosowany sposób przewożenia bagażu przy codziennych przejażdżkach na motocyklu. Nie wymaga żadnych ingerencji w wygląd naszej maszyny, a gdy z niej zsiadamy, po prostu zabieramy go ze sobą.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą?

Problem zaczyna się w sytuacji, gdy wybieramy się na dłuższy wyjazd i potrzebujemy zabrać nieco konkretniejszy bagaż. Plecak o pojemności większej niż 35 litrów będzie działał jak aerodynamiczny hamulec. Ponad to  słabo chroni on zawartość przed deszczem i ewentualnymi zniszczeniami mechanicznymi.

Dostępne są na rynku specjalne plecaki motocyklowe, wykonane z wyjątkowo trwałych, nieprzemakalnych  materiałów, takich jak Cordura 600. Aerodynamiczne kształty i mocowania umożliwiające zabezpieczenie plecaka przed unoszeniem przy podmuchach wiatru czynią je bardzo praktycznymi. Ceny ich wahają się od 50 do około 300 zł. Pamiętajmy jednak, że każdy plecak niepotrzebnie obciąża barki kierowcy lub pasażera podczas wielogodzinnej jazdy, co jest bardzo męczące.

Jeśli więc planujemy przewóz większej ilości rzeczy, prawdopodobnie będziemy musieli zaopatrzyć się w sakwy albo kufry, a przy okazji również w stelaż lub bagażnik, jeśli nasz motocykl nie ma żadnej możliwości zamocowania takiego bagażu.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed skutkami wywrotki?

Sakwy tekstylne są w miarę ekonomiczną opcją, ich ceny wahają się pomiędzy 100 a 400 zł. W przypadku motocykli sportowych, na których raczej nie zamontujemy stelażu z kuframi, sakwy mogą być również jedynym realnym rozwiązaniem.

Niestety nie są one zwykle aż tak pojemne jak kufry i słabiej chronią zarówno przed warunkami atmosferycznymi, jak i możliwością kradzieży. Stałym problemem związanym ze stosowaniem sakw jest ryzyko porysowania bocznych owiewek – by tego uniknąć, warto obkleić plastiki grubą, przezroczystą folią samoprzylepną.

Bardziej trwałe od tekstyliów są sakwy skórzane, jednak pasują one właściwie wyłącznie do cruiserów i chopperów. Ich ceny są oczywiście znacząco wyższe, mogą sięgać 1500 zł za parę.

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie motocykla

Kufry to najbardziej profesjonalny patent na przewożenie bagażu. W miarę solidnie zabezpiecza nasze rzeczy przed kradzieżą, deszczem czy zniszczeniem w razie ewentualnej wywrotki. Najpopularniejsze są kuferki plastikowe, jednak zdecydowanie najtrwalsze będą skrzynki aluminiowe, którym nie grozi niebezpieczeństwo porysowania. Używane są one zwłaszcza w przypadku dużych motocykli stricte turystycznych, dla których aerodynamika nie jest aż tak ważna.

Jeśli nie wystarczy nam kufer centralny, możemy do tego dołożyć kufry boczne, a ładowność naszego motocykla będzie porównywalna do bagażnika niewielkiego samochodu. Pojemność jednego kufra wynosi zwykle od około 25 do nawet 55 litrów. Ceny wahają się od około 200 do 1000 zł za sztukę.

Bardzo praktycznym rozwiązaniem, które przy dalekich podróżach może być stosowane równolegle z sakwami lub kuframi jest tzw. tankbag, czyli torba mocowana na zbiorniku paliwa. Pozwala on na umieszczenie pod ręką potrzebnych drobiazgów, takich jak pieniądze, telefon, mapa czy latarka. Jeśli jest wyposażony w dodatkowe szelki, możemy jednym ruchem zmienić go w  plecak.

Zobacz też: Jak przygotować skuter do sezonu?

Najczęściej tankbag umieszczamy na miejscu za pomocą magnesów, co jednak znów wiąże się z problemem rysowania lakieru. Jeśli mamy plastikową atrapę baku, będziemy zmuszeni skorzystać z taśm mocujących. Koszt tankbagu zależy między innymi od trwałości materiału i wynosi od około 50 do 350 zł.

Pakujmy z głową

Przede wszystkim nie przekraczajmy maksymalnej dopuszczalnej ładowności motocykla, do której dostosowane są właściwości zawieszenia czy hamulców. Jeśli oprócz wielokilogramowego bagażu zabieramy w drogę pasażera, być może konieczne będzie podwyższenie ciśnienia w oponach i regulacja zawieszenia. Zwiększenie napięcia wstępnego sprężyny tylnego amortyzatora pomoże wyeliminować zjawisko dobijania na dziurawych drogach.

Do czynności pakowania zabierzmy się bardzo skrupulatnie. Ciężkie i rzadko używane rzeczy umieśćmy na dnie, natomiast lekkie i przydatne przedmioty, takie jak picie, czy zapasowa bluzę warto mieć na wierzchu.

Zobacz też: Jak przygotować się do dłuższej trasy?

Zwróćmy szczególną uwagę na solidne mocowanie bagaży na motocyklu. Gubiąc torbę po drodze, w najlepszym przypadku narażamy się na zniszczenie naszych rzeczy. Jeśli będziemy mieć mniej szczęścia, możemy spowodować wypadek. Przy mocowaniu kufrów bocznych miejmy na uwadze, że według przepisów szerokość motocykla nie może przekraczać jednego metra.

Pamiętajmy też, że obładowany do granic możliwości motocykl jest dużo bardziej nieporęczny i będzie miał zmieniony środek ciężkości. Wchodzenie w zakręty, manewry przy niskiej prędkości, wyprzedzanie, hamowanie – wszystkie te czynności staną się znacznie utrudnione. Warto poćwiczyć technikę jazdy obciążonym motocyklem, zanim wyruszymy w daleką drogę.

Reklama
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Jak przygotować się do zmian 2023
Jak przygotować się do zmian 2023
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

    Pieszy może tu legalnie przejść przez jezdnię, ale punkt ten tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. Przejście sugerowane to dziwna konstrukcja, która nakłada na przechodzącego przez jezdnię nowe obowiązki.

    70 lat temu zbudowano polski samochód Pionier

    70 lat temu powstał prototyp samochodu Pionier. Po wojnie była to jedna z pierwszych prób stworzenia auta rodzimej konstrukcji.

    Na wakacje samochodem po Europie. Gdzie jest najwięcej fotoradarów?

    Wyjazd autem na wakacje za granicę jest coraz bardziej popularny. Polscy kierowcy mogą jednak przeżyć szok w poszczególnych państwach UE. Wszystko za sprawą fotoradarów, których jest znacznie więcej niż w Polsce.

    Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?

    Dziś mamy listę 20 najbardziej poszukiwanych aut elektrycznych. I choć kluczowym warunkiem zakupu jest uzyskanie dotacji, nabywcy aut elektrycznych mają trudny wybór. Czasami bowiem warunki programu "Mój elektryk" wykluczają mocniejszą baterię.

    Biurowa sieć ładowania aut elektrycznych. Zachęta do zakupu elektryka?

    Budowa biurowej sieci ładowania aut elektrycznych może się stać zachętą do zakupu elektryka, ale i pozapłacowym benefitem dla pracownika. Firmowe sieci ładowania pojazdów elektrycznych natomiast warto planować perspektywicznie. To ogranicza koszty.

    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.