REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przewozić bagaże na motocyklu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
Jak prawidłowo przewozić bagaże? Fot. Fotolia
Jak prawidłowo przewozić bagaże? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Turystyka motocyklowa z założenia wymaga przewożenia ze sobą pewnego ładunku. Producenci oferują wiele różnych rozwiązań na długie trasy. Które z nich wybrać i w jaki sposób zapakować bagaż na motocyklu?

Odpowiednie załadowanie motocykla pomoże nam uniknąć niepotrzebnych nerwów i problemów na trasie. Przede wszystkim musimy zdecydować się, w co nasze bagaże zapakujemy. Oczywiście możemy po prostu zastosować plastikowe reklamówki spięte pająkiem, ale  na rynku mamy  bardzo wiele ciekawych akcesoriów podróżniczych, w które warto inwestować.

REKLAMA

REKLAMA

Kufry, sakwy, czy może plecak?

REKLAMA

Plecaki to najczęściej stosowany sposób przewożenia bagażu przy codziennych przejażdżkach na motocyklu. Nie wymaga żadnych ingerencji w wygląd naszej maszyny, a gdy z niej zsiadamy, po prostu zabieramy go ze sobą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą?

Problem zaczyna się w sytuacji, gdy wybieramy się na dłuższy wyjazd i potrzebujemy zabrać nieco konkretniejszy bagaż. Plecak o pojemności większej niż 35 litrów będzie działał jak aerodynamiczny hamulec. Ponad to  słabo chroni on zawartość przed deszczem i ewentualnymi zniszczeniami mechanicznymi.

Dostępne są na rynku specjalne plecaki motocyklowe, wykonane z wyjątkowo trwałych, nieprzemakalnych  materiałów, takich jak Cordura 600. Aerodynamiczne kształty i mocowania umożliwiające zabezpieczenie plecaka przed unoszeniem przy podmuchach wiatru czynią je bardzo praktycznymi. Ceny ich wahają się od 50 do około 300 zł. Pamiętajmy jednak, że każdy plecak niepotrzebnie obciąża barki kierowcy lub pasażera podczas wielogodzinnej jazdy, co jest bardzo męczące.

Jeśli więc planujemy przewóz większej ilości rzeczy, prawdopodobnie będziemy musieli zaopatrzyć się w sakwy albo kufry, a przy okazji również w stelaż lub bagażnik, jeśli nasz motocykl nie ma żadnej możliwości zamocowania takiego bagażu.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed skutkami wywrotki?

Sakwy tekstylne są w miarę ekonomiczną opcją, ich ceny wahają się pomiędzy 100 a 400 zł. W przypadku motocykli sportowych, na których raczej nie zamontujemy stelażu z kuframi, sakwy mogą być również jedynym realnym rozwiązaniem.

Niestety nie są one zwykle aż tak pojemne jak kufry i słabiej chronią zarówno przed warunkami atmosferycznymi, jak i możliwością kradzieży. Stałym problemem związanym ze stosowaniem sakw jest ryzyko porysowania bocznych owiewek – by tego uniknąć, warto obkleić plastiki grubą, przezroczystą folią samoprzylepną.

Bardziej trwałe od tekstyliów są sakwy skórzane, jednak pasują one właściwie wyłącznie do cruiserów i chopperów. Ich ceny są oczywiście znacząco wyższe, mogą sięgać 1500 zł za parę.

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie motocykla

Kufry to najbardziej profesjonalny patent na przewożenie bagażu. W miarę solidnie zabezpiecza nasze rzeczy przed kradzieżą, deszczem czy zniszczeniem w razie ewentualnej wywrotki. Najpopularniejsze są kuferki plastikowe, jednak zdecydowanie najtrwalsze będą skrzynki aluminiowe, którym nie grozi niebezpieczeństwo porysowania. Używane są one zwłaszcza w przypadku dużych motocykli stricte turystycznych, dla których aerodynamika nie jest aż tak ważna.

Jeśli nie wystarczy nam kufer centralny, możemy do tego dołożyć kufry boczne, a ładowność naszego motocykla będzie porównywalna do bagażnika niewielkiego samochodu. Pojemność jednego kufra wynosi zwykle od około 25 do nawet 55 litrów. Ceny wahają się od około 200 do 1000 zł za sztukę.

Bardzo praktycznym rozwiązaniem, które przy dalekich podróżach może być stosowane równolegle z sakwami lub kuframi jest tzw. tankbag, czyli torba mocowana na zbiorniku paliwa. Pozwala on na umieszczenie pod ręką potrzebnych drobiazgów, takich jak pieniądze, telefon, mapa czy latarka. Jeśli jest wyposażony w dodatkowe szelki, możemy jednym ruchem zmienić go w  plecak.

Zobacz też: Jak przygotować skuter do sezonu?

Najczęściej tankbag umieszczamy na miejscu za pomocą magnesów, co jednak znów wiąże się z problemem rysowania lakieru. Jeśli mamy plastikową atrapę baku, będziemy zmuszeni skorzystać z taśm mocujących. Koszt tankbagu zależy między innymi od trwałości materiału i wynosi od około 50 do 350 zł.

Pakujmy z głową

Przede wszystkim nie przekraczajmy maksymalnej dopuszczalnej ładowności motocykla, do której dostosowane są właściwości zawieszenia czy hamulców. Jeśli oprócz wielokilogramowego bagażu zabieramy w drogę pasażera, być może konieczne będzie podwyższenie ciśnienia w oponach i regulacja zawieszenia. Zwiększenie napięcia wstępnego sprężyny tylnego amortyzatora pomoże wyeliminować zjawisko dobijania na dziurawych drogach.

Do czynności pakowania zabierzmy się bardzo skrupulatnie. Ciężkie i rzadko używane rzeczy umieśćmy na dnie, natomiast lekkie i przydatne przedmioty, takie jak picie, czy zapasowa bluzę warto mieć na wierzchu.

Zobacz też: Jak przygotować się do dłuższej trasy?

Zwróćmy szczególną uwagę na solidne mocowanie bagaży na motocyklu. Gubiąc torbę po drodze, w najlepszym przypadku narażamy się na zniszczenie naszych rzeczy. Jeśli będziemy mieć mniej szczęścia, możemy spowodować wypadek. Przy mocowaniu kufrów bocznych miejmy na uwadze, że według przepisów szerokość motocykla nie może przekraczać jednego metra.

Pamiętajmy też, że obładowany do granic możliwości motocykl jest dużo bardziej nieporęczny i będzie miał zmieniony środek ciężkości. Wchodzenie w zakręty, manewry przy niskiej prędkości, wyprzedzanie, hamowanie – wszystkie te czynności staną się znacznie utrudnione. Warto poćwiczyć technikę jazdy obciążonym motocyklem, zanim wyruszymy w daleką drogę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA