REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Miejska Pracownia Logistyczna
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

Niebezpieczna luka w prawie – rowerzyści bez znajomości przepisów

Obecnie w Polsce każda osoba powyżej 18. roku życia może legalnie poruszać się rowerem po drogach publicznych bez konieczności posiadania jakiejkolwiek wiedzy o przepisach ruchu drogowego. W przypadku młodszych użytkowników wymagana jest karta rowerowa, ale po osiągnięciu pełnoletniości obowiązek ten przestaje istnieć.

REKLAMA

Jest to absurd, który nie tylko naraża rowerzystów, ale także innych uczestników ruchu. Wystarczy spojrzeć na statystyki policyjne – rowerzyści są drugą grupą sprawców wypadków drogowych, mimo że jest ich proporcjonalnie mniej niż kierowców. Wypadki z ich udziałem często kończą się tragicznie, zarówno dla nich samych, jak i dla pieszych czy innych użytkowników dróg. Dlaczego więc ustawodawca nadal pozwala osobom bez żadnej znajomości przepisów poruszać się po ulicach?

Mandaty dla rowerzystów – od lat niezmieniane, mimo rosnącej liczby wykroczeń

REKLAMA

Obecnie obowiązujące mandaty dla rowerzystów są na bardzo niskim poziomie w porównaniu do kar dla kierowców. Przez lata nie były one podnoszone, mimo że ilość wykroczeń stale rośnie. Jazda po chodniku, przejazd na czerwonym świetle, brak oświetlenia po zmroku, jazda po przejściu dla pieszych czy ignorowanie pierwszeństwa innych uczestników ruchu – to codzienność na ulicach polskich miast.

Gdyby Policja i Straż Miejska egzekwowały przepisy w stosunku do rowerzystów równie restrykcyjnie, jak w stosunku do kierowców, to bloczek mandatowy skończyłby się w ciągu kilkunastu godzin. Niestety, wciąż widać wyraźne pobłażanie wobec tej grupy użytkowników dróg.

Brak tablic rejestracyjnych = brak odpowiedzialności

Kierowca samochodu czy motocykla nie może pozostać anonimowy. Każdy pojazd posiada tablice rejestracyjne, które pozwalają na szybkie ustalenie sprawcy wykroczenia lub wypadku. Tymczasem rowery i hulajnogi nie są oznakowane w żaden sposób, co w praktyce oznacza, że ich użytkownicy mogą czuć się bezkarni. Każdy, kto regularnie porusza się po polskich miastach, może zaobserwować liczne przypadki łamania przepisów przez rowerzystów. Do najczęstszych wykroczeń należą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • jazda po przejściu dla pieszych,
  • poruszanie się po chodniku, gdy nie ma takiej konieczności,
  • przejazd na czerwonym świetle,
  • brak oświetlenia po zmroku oraz w trudnych warunkach atmosferycznych,
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszym.

Wielu rowerzystów w krótkim czasie popełnia kilka wykroczeń, które dla kierowców samochodów oznaczałyby wysokie mandaty i punkty karne. W Niemczech każda publiczna hulajnoga posiada tablicę rejestracyjną. To rozwiązanie powinno być wprowadzone także w Polsce, szczególnie w przypadku rowerów miejskich i hulajnóg na wynajem.

Rowerzyści i piesi – nowa linia frontu na chodnikach

Coraz częściej słyszy się o wypadkach, w których piesi padają ofiarami rowerzystów. Chodniki stają się torami wyścigowymi, a pieszy, który powinien mieć tam pełne bezpieczeństwo, często musi uciekać przed rozpędzonym jednośladem. Co gorsza, w przypadku potrącenia to właśnie pieszy odnosi największe obrażenia, nierzadko wymagające hospitalizacji. Tymczasem rowerzysta lub użytkownik hulajnogi po prostu odjeżdża, unikając odpowiedzialności. Z racji braku tablic rejestracyjnych, ściganie takich sprawców jest niemal niemożliwe.

Nietrzeźwi rowerzyści i użytkownicy hulajnóg hulajnogiści – problem, którego Policja nie dostrzega

REKLAMA

Weekendowe wieczory w miastach, gdzie funkcjonują systemy wypożyczania hulajnóg i rowerów miejskich, to istne pole minowe. Osoby, które wcześniej spożywały alkohol w klubach czy restauracjach, beztrosko wsiadają na jednoślad i wracają do domu. Gdyby ktoś pod wpływem alkoholu wsiadł za kierownicę samochodu, ryzykuje utratę prawa jazdy, mandat w wysokości kilku tysięcy złotych i nawet karę więzienia. A co grozi nietrzeźwemu rowerzyście? Nikt na niego nie zwraca uwagi a skutki jego jazdy mogą być tak samo tragiczne. Policja ignoruje problem rowerzystów i hulajnóg, skupiając się na kierowcach.

Jedną z flagowych akcji Policji jest kampania „Niechronieni”, która ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Niestety, w praktyce sprowadza się to głównie do karania kierowców.

Mandat dla kierowcy za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu? Natychmiastowy i wysoki. Rowerzysta przejeżdżający na czerwonym świetle, łamiący wszelkie przepisy? Najczęściej pouczenie. Takie podejście tylko pogłębia problem. Rowerzyści czują się bezkarni i nie mają żadnej motywacji, aby jeździć zgodnie z przepisami. Dlatego Akcja „Niechronieni" uczestnicy ruchu drogowego, organizowana przez Policję, powinna w większym stopniu koncentrować się na wykroczeniach pieszych i rowerzystów.

Kierowcy surowo karani, rowerzyści chronieni przez prawo

Zmotoryzowani użytkownicy dróg muszą liczyć się z coraz wyższymi mandatami i surowszymi przepisami. W 2022 roku znacząco podniesiono kary finansowe i zwiększono liczbę punktów karnych za przewinienia. Tymczasem rowerzyści wciąż są traktowani ulgowo, mimo że ich udział w wypadkach rośnie. To nie jest kwestia konfliktu „kierowcy kontra rowerzyści”. To kwestia bezpieczeństwa i równego traktowania wszystkich użytkowników dróg.

Podsumowanie i propozycje zmian – równe zasady dla wszystkich

Jeśli naprawdę chcemy poprawić bezpieczeństwo na drogach, musimy wprowadzić:

  • Obowiązkowe tablice rejestracyjne dla rowerów i hulajnóg – ułatwi to identyfikację sprawców wykroczeń.
  • Podniesienie wysokości mandatów dla rowerzystów – kary muszą być adekwatne do wykroczeń, tak aby były odczuwalne.
  • Większą kontrolę policji nad zachowaniem rowerzystów i użytkowników hulajnóg – nie mogą oni być traktowani ulgowo.
  • Obowiązkowe szkolenie z przepisów ruchu drogowego dla pełnoletnich rowerzystów – każdy uczestnik ruchu drogowego powinien znać prawo.
  • Większą wykrywalność osób jeżdżących na rowerach i hulajnogach pod wpływem alkoholu.

Zmiany w prawie powinny iść w kierunku równego traktowania wszystkich uczestników ruchu. Jeśli od kierowców wymaga się znajomości przepisów, wysokich opłat za rejestrację pojazdów i ubezpieczenia OC, to rowerzyści również powinni ponosić odpowiedzialność za swoje zachowanie na drodze. Bez tego nie uda się znacząco poprawić bezpieczeństwa na polskich drogach. Dlatego zwracam się z apelem do naszych ministrów o rozpoczęcie prac nad wprowadzeniem proponowanych zmian w przepisach oraz podniesienie mandatów dla użytkowników rowerów oraz hulajnóg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA