Historia Opla. Wiedziałeś że jego silnik robił furorę w Formule 3?
REKLAMA
REKLAMA
- Historia Opla to 160 lat ciekawych faktów
- Wspornik silnika to też sztuka. Czyli Bone Chair i Opel
- Historia Opla to też historia produkcji lodówek
- Wiesz że Ople zbudował też... bobslej?
- Opel i Formuła 3. 2.0 16v tak wyrósł do rangi legendy!
Historia Opla to 160 lat ciekawych faktów
160 lat firmy Opel to czas, w którym powstały motoryzacyjne legendy oraz bestsellery takie jak Opel Corsa czy Opel Astra. Jednak w ciągu tych 160 lat Opel wielokrotnie zaskakiwał także w dziedzinach innych niż motoryzacja. Firma tworzyła innowacje i rozwiązania, które ułatwiały codzienność, a jednocześnie wprowadzały zamieszanie na rynku. O wielu z nich dzisiaj już nie pamiętamy. Stąd ten tekst. Skutecznie o nich przypomni!
REKLAMA
Wspornik silnika to też sztuka. Czyli Bone Chair i Opel
Opel jako innowacyjny projektant wyposażenia domowych wnętrz? To całkiem możliwe. A wszystko za sprawą "Bone Chair", czyli krzesła z kości. Zaprojektował je holenderski artysta Joris Laarman na podstawie danych z centrum konstrukcyjnego z Rüsselsheim.
Aluminiowe krzesło zostało zaprezentowane na specjalnej wystawie "Design and the Elastic Mind" wraz ze wspornikiem silnika z Opla Vectry. Wspornik silnika, podobnie jak "Bone Chair", został zaprojektowany z uwzględnieniem zasad konstrukcji biologicznych. To pozwoliło na zmniejszenie masy podzespołu przy jednoczesnym zwiększeniu jego wytrzymałości. Skutek? Ten konkretny wspornik silnika z Vectry ma o jedną czwartą niższą przy jednoczesnym zwiększeniu wytrzymałości o 60 proc.
Historia Opla to też historia produkcji lodówek
Wiesz że Opel produkował również... lodówki? Jak to się stało? Frigidaire produkował lodówki od 1916 r. W 1918 r. firma została przejęta przez General Motors. W połowie lat 20. XX wieku popyt na lodówki rósł błyskawicznie. Frigidaire jako podmiot zależny GM wkroczył zatem m.in. na rynek niemiecki. Od 1931 r. Opel dostarczał komponenty do produkcji lodówek z Rüsselsheim na linię montażową w niemieckiej stolicy. 1 października 1938 r. zakład w Rüsselsheim przejął cały proces montażu.
Od 1949 r. lodówki z Hesji miały w logo napis "Produkt Adam Opel AG". Po przeprojektowaniu modelu w 1954 r. marka stała się wręcz rynkowym liderem zachodnioniemieckiego rynku.
Wiesz że Ople zbudował też... bobslej?
REKLAMA
W ramach projektu "LP 13" inżynierowie z Rüsselsheim skonstruowali bobslej specjalnie na Zimowe Igrzyska Olimpijskie 1980 w Lake Placid w USA. Co ciekawe, sprzęt nie został tam użyty. Pod kierunkiem Opla oraz z wykorzystaniem testów w tunelu aerodynamicznym opracowano innowacyjny kształt, a także zupełnie nowy system sterowania. Ponadto płozy wyposażono w sprężyny i amortyzatory. Na pierwszym pokazie testowym cztero- i dwuosobowe bobsleje uzyskały lepszy czas zjazdu odpowiednio o 0,65 orz 1,35 sekundy w porównaniu z poprzednimi modelami.
Czemu zatem bobslej Opla nie został użyty? Powstał za późno. Zawodnicy nie zdołaliby dostatecznie szybko opanować sterowania. Ze względu na zbyt duże ryzyko DBSV zrezygnował z bobsleju Opla.
Opel i Formuła 3. 2.0 16v tak wyrósł do rangi legendy!
W 1990 r. Michael Schumacher zdobył swój pierwszy tytuł w Mistrzostwach Niemiec Formuły 3. Pod maską jego samochodu pracował Reynard 903: legendarny dwulitrowy, szesnastozaworowy silnik Opla. Od 1990 r. Opel był nie tylko cenionym dostawcą silników dla Formuły 3 – jednostka 2.0‑16V z Rüsselsheim awansowała do rangi najbardziej udanego silnika wyścigowego wszechczasów.
Opel ma na koncie 164 zwycięstwa w Formule 3 tylko w samych Niemczech oraz kolejne 30 krajowych tytułów mistrzowskich na całym świecie.
REKLAMA
REKLAMA