REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ORP „Batory” - on był jakby luksusowy!

ORP „Batory” - on był jakby luksusowy!
ORP „Batory” - on był jakby luksusowy!
Materiały prasowe Mercedes

REKLAMA

REKLAMA

Słynny polski kuter przedwojenny ORP „Batory” miał tropić przemytników. To jednak nie ostatnia ciekawostka w historii tej jednostki. W końcu do jego napędzania służył silnik zbudowany przez... Maybacha!

Kuter z pewnością nie kojarzy się zbyt luksusowo. Szczególnie ten kuter. Bo ORP „Batory” miał dość ciekawe zadanie. Powstał po to, aby patrolować 147 kilometrów dopiero co odzyskanego wybrzeża. Skupiał się przede wszystkim na przemytnikach. Badał czy przez granicę morską nie jest szmuglowany alkohol, broń czy sacharyna oraz ścigał na morzu ewentualnych przestępców. Jako że zadanie nie było łatwe, pogranicznicy potrzebowali specjalnego sprzętu. I taki zaoferował zespół inżynierów pod kierownictwem Aleksandra Potyrały.

REKLAMA

Zobacz również: Test: Mercedes CLA 200 Shooting Brake - ta gwiazda… rzuca się w oczy!

W sumie trzy silniki. Wszystkie produkcji Maybacha!

REKLAMA

ORP „Batory” miał kadłub stalowo-duraluminiowy o długości 23 metrów. Poza tym był wyposażony w dwa karabiny maszynowe Maxim, radiostację i mocny reflektor. Co z napędem? Stworzenie silników zostało powierzone wyjątkowej firmie. Jednostki zbudował bowiem Maybach - dzisiejszy i ówczesny zresztą gwarant luksusu. Firma stworzyła dwa silniki V12 o mocy 550 koni mechanicznych. Podobny motor był zastosowany np. w słynnym sterowcu LZ-127 „Graf Zeppelin”. Mocny tandem został uzupełniony sporo oszczędniejszym dieslem Maybacha. 175-konny ropniak pełnił rolę tzw. jednostki marszowej.

ORP „Batory” wszedł do służby 23 czerwca 1932 roku i straszył przemytników prędkością maksymalną na poziomie 24,3 węzła. Jego służba została przerwana przez II Wojnę Światową. 1 października 1939 roku przedarł się do Szwecji, gdzie pozostał do zakończenia działań wojennych. Jednostka przeszła pierwszy remont po powrocie do kraju. Drugi w roku 1954. To wtedy wymontowano z niego dwie V-dwunastki Maybacha. W roku 1959 „Batory” został skreślony z listy floty Wojsk Ochrony Pogranicza.

Zobacz również: Serwisy Mercedesa staną się bardziej... kobiece?

ORP „Batory” zatonął i wtedy stał się… cud!

Po wycofaniu ze służby kuter pełnił rolę jednostki szkolnej. Ostatecznie zatonął na Wiśle. Dno największej rzeki w Polsce nie zakończyło jednak historii łodzi. ORP „Batory” za sprawą oficerów weteranów ponownie trafił do Marynarki Wojennej. Zabrano go na Hel i wmurowano jako pomnik na nabrzeżu bazy 9. Flotylli Obrony Wybrzeża. Stąd trafił do Muzeum Marynarki Wojennej.

Źródło: Materiały prasowe Mercedes

ORP „Batory” - on był jakby luksusowy!
Materiały prasowe Mercedes
ORP „Batory” - on był jakby luksusowy!
Materiały prasowe Mercedes
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    REKLAMA

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    REKLAMA