REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Niemiecki koncern samochodowy, należący do grupy Volkswagen. Pod znakiem tej marki produkowane są samochody dla każdego segmentu rynku, czyli zarówno małe (A1 i A2), kompaktowe (A3), klasy średniej (A4 i A5), wyższej (A6, A7) oraz luksusowej (A8).

Logo Audi jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych na świecie. Lista stworzonych modeli jest długa i szeroka. Nie mniej krótsza jest historia tej marki.

REKLAMA

REKLAMA

A ta, rozpoczyna się jeszcze w XIX wieku kiedy to młody August Horch skończywszy technikum zatrudnił się w dziale budowy silników u Carla Benza. Zajmował tam wysokie stanowisko – kierownika działu pojazdów silnikowych.

Zobacz też: Nowe Audi A5: Systemy multimedialne

14 listopada 1899 roku założył w Kolonii firmę o nazwie Horch & Cie, przekształcając ją pięć lat później w spółkę. Spółka została założona tylko dlatego, że Horch nie był w stanie sam poradzić sobie z finansowaniem produkcji samochodów. W 1902 roku przeniósł firmę do Reichenbach, a w 1904 do Zwickau. Wtedy zmieniono nazwę na A. Horch & Cie. Motorwagen-Werke AG. To właśnie tam powstały pierwsze samochody, a dokładnie luksusowe modele z silnikami czterocylindrowymi o pojemnościach 2,6 i 5,8 litra oraz mocy 22 i 40 koni mechanicznych. Niestety, jak głosi polskie przysłowie „mówiły jaskółki, że niedobre są spółki”, tak i w tym przypadku słowa te były trafne. August pokłócił się z zarządem, a w 1909 roku odszedł z firmy i założył kolejne przedsiębiorstwo. Tym razem miał problem z nazwą, ponieważ „Horch” było zastrzeżone. Na szczęście młody przedsiębiorca cechował się ogromną pomysłowością i po długim namyśle doszedł do wniosku, że skoro słowo „horch” w języku niemieckim oznacza „słuchaj”, to można je zastąpić podobnym. Padło na łacinę i słowo „audi”, które oznacza to samo co niemieckie „horch”.

REKLAMA

W 1914 roku Horch znowu przekształcił nową firmę Audi Automobilwerke GmbH w spółkę akcyjną. Markę rozsławił dzięki licznym zwycięstwom sportowym. Jednak Horch chyba niezbyt dobrze czuł się w roli władcy firmy, dlatego po I wojnie światowej zwolnił się z Audi, a następnie zatrudnił na stanowisku rzeczoznawcy ds. motoryzacji w Berlinie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co się stało z Audi? W 1920 roku światło dzienne ujrzał model Audi 14/50 KM Typ K z kierownicą po… lewej stronie. Audi staje się synonimem aut luksusowych z silnikami sześcio i ośmiocylindrowymi. Ten pierwszy ukazał się w typie M w 1923 roku, drugi zaś, w Audi Imperator w 1927 roku.

W roku 1928 pakiet większościowy obejmuje J.S. Rasmussen, który był właścicielem DKW. Wtedy to gospodarkę dotknął ogromny kryzys, który spowodował spadek aut z „monstrum” pod maską. Na szczęście Rasmussen nie był w ciemię bity i zarządził aby Audi wyprodukowała małe DKW z napędem z przodu. Auto było strzałem w dziesiątkę.

Zobacz też: Audi A5 po faceliftingu

Firma DKW działała już od roku 1904, kiedy to Duńczyk Jorgen Skafte Rasmussen założył firmę produkującą urządzenia parowe i myjki do warzyw. Później firma zaczęła zajmować się pojazdami na pędzanymi parą. Jeszcze później, w 1919 roku, DKW zaczyna robić silniki do motocykli, a następnie produkuje samochody. W 1931 r. w Zwickau na dużą skalę rozpoczyna się produkcja małego samochodu o drewnianej karoserii pokrytej sztuczną skórą, z napędem na przednie koła i dwusuwowym silnikiem. Do 1942 r. fabrykę opuściło ponad ćwierć miliona egzemplarzy tego modelu.

Skąd w logo marki cztery kółka? Firmy, o których czytaliście wyżej połączył światowy kryzys lat 20. XX wieku. Małe firmy nie miały szans na przetrwanie, więc w 1932 r., Saksoński Bank Państwowy zarządził, aby zakłady Audi, Horach oraz Zschopauera/DKW połączyły się w Auto Union AG. Z firmą Wanderer została podpisana umowa kupna i dzierżawy, która dotyczyła działu samochodów. Spółka miała siedzibę w Chemnitz. Wtedy stworzono logo w postaci czterech kółek symbolizujących związek tych czterech firm.

Jeśli chodzi o początki firm to najwcześniej powstała Wanderer, założona w 1885 roku w Chemnitz. Początkowo firma zajmowała się reperacją rowerów, ale po pewnym czasie przerzuciła się na produkcję rowerów, motocykli i maszyn do pisania. W 1913 Wanderer stworzył pierwszy samochód. Do 1918 roku powstało tylko 2 tysiące aut (model Puppchen kosztował 4 tysiące marek). W 1926 roku firma wypuszcza W10, model z 30 - konnym silnikiem czterocylindrowym, a dwa lata później – sześciocylindrowy W11.

Przed wybuchem II wojny światowej Auto Union AG była tak naprawdę nadal podzielona. Aby uniknąć wewnętrznej konkurencji zastosowano podział na segmenty rynkowe. I tak, tym sposobem DKW zajmował się motocyklami i małymi samochodami, Wanderer autami klasy średniej, Audi klasą średnią wyższą, a Horch najbardziej luksusowymi limuzynami. Taki podział pozwolił na wzajemne uzupełnianie się palety modeli.

Audi wiele czerpało od swoich „braci”, np. wypuściło samochód z napędem na przednią oś dzięki DKW, z silnikiem od Wanderera (skonstruowanym przez Ferdynanda Porsche), ze stylistyką nawiązującą do niektórych modeli Horcha. Audi stworzyło także Front Typ UW, samochód klasy średniej z wykorzystaniem (po raz pierwszy) efektu synergii.

Wiosną 1933 roku rozpoczęto produkcję Audi Front Typ UW. Rok później przeniesiono ją do zakładu Horch, by w zakładzie Audi zrobić miejsce dla rosnącej produkcji DKW. Po modernizacji, m.in. mocniejszym, 2,3 l silniku Wanderera nowe Audi Front 225 zaprezentowano na Berlińskiej Wystawie Samochodowej w 1935 roku. W eleganckim Audi 920 zastosowano napęd na tylne koła, a nowoczesny kształt nadwozia nawiązywał do sześciocylindrowego Wanderera Typ W 23. Auto posiadało sześciocylindrowy, rzędowy silnik OHC stworzony w zakładach Horch.
W grudniu 1938 r. pierwsze samochody nowego typu zjechały z linii produkcyjnej Auto Union – w zakładach Horch. 

Piękną przyszłość firmy zburzyła II wojna światowa. We wszystkich zakładach musiano produkować uzbrojenie wojskowe, a po wojnie cały majątek przedsiębiorstwa trafia do Związku Radzieckiego. 17 sierpnia 1948 roku Auto Union AG zostało wykreślone z rejestru handlowego. Ci, którzy nie godzili się na taki stan przenieśli się do Ingolstandt, by tam otworzyć magazyn części zamiennych. Spółkę przekształcono w Auto Union GmbH. Spółka musiała podnieść się z tarapatów finansowych. Zaczęła produkować dwusuwowe modele DKW, które były tanie i proste, i w sam raz nadawały się dla zubożałego powojennego społeczeństwa. Potrzebowano jednak kogoś kto wspomoże ich zastrzykiem gotówki.

Zobacz też: Nowe Audi A5: Systemy bezpieczeństwa

Chyba nie bez powodu na logo wybrano koła, ponieważ historia lubi zataczać koło.

August Horch na początku pracował u Carla Benza. Przedsiębiorstwo Daimler – Benz AG od tamtego czasu zdążyło się rozwinąć w prężnie działającą firmę. W 1958 roku Benz przejął 88% udziałów w Auto Union, rok później dokupił resztę i zaczął stawiać firmę na nogi. W 1965 roku powstał pierwszy od czasów wojny samochód z jednostką czterosuwową, a główną nazwą marki stało się właśnie Audi. Natomiast w 1965 r., Auto Union przejął Volkswagen tworząc w ten sposób Audi NSU Auto Union AG. Firma swą siedzibę miała w Neckarlsum. Wkrótce do sprzedaży trafia nowa czterocylindrowa, czterosuwowa jednostka o pojemności 1695 cm3 i mocy 72 KM - wpierw do ostatniego z modeli DKW - F102 a następnie do Audi 72, które światową premierę miało w 1965 r. na wystawie we Frankfurcie. W następnym roku pojawiają się Audi 80 i Audi Super 90, a dwa lata później Audi 60 i 75.

Wracając do tematu przejęcia marki przez Volkswagena należy dodać, że VW dał Audi całkowity zakaz samodzielnego projektowania nowych modeli. Jednak Ludwig Kraus, szef działu rozwoju oraz członek dyrekcji nie dostosował się do tego typu żądań. Potajemnie skonstruował Audi 100, które po wielu walkach zostało zaakceptowane przez VW, a później stało się prawdziwym hitem.

W 1972 r. pojawiło się Audi 80 pierwszej generacji (seria B1). Audi staje się producentem samochodów intensywnie wprowadzającym innowacje techniczne. Jednocześnie dążono stopniowo do podwyższenia pozycjonowania marki Audi na rynku. Silnik pięciocylindrowy (1976), turbodoładowanie (1979) i napęd na wszystkie koła quattro (1980) są najlepszymi świadkami sukcesu tej marki.

Ostatniej zmiany w nazwie dokonano w 1985 roku na Audi AG z siedzibą w Ingolstandt. Na początku lat 80. na rynek trafia Audi Quattro z napędem na cztery kola. Od tego czasu Audi jest specjalistą w produkcji samochodów z napędem na cztery osie. Model Quattro, przyczynił się do wzrostu popularności marki, a także dzięki niemu Audi odniosło liczne sukcesy na trasach wielu rajdów.

Od roku 2000 Audi wspólnie z Seatem i Lamborghini jako Audi-Gruppe tworzy markę samochodów sportowych w koncernie Volkswagen, obok Volkswagena ze Škodą, Bentleyem i Bugattim. W 2005 roku Audi świętowało 25-lecie quattro, a 30. września i 1. października 2006 podczas drzwi otwartych z początkiem produkcji Audi R8 uczczono jubileusz 100 lat budowy samochodów w Neckarsulm. 2009 rok, marka Audi obchodziła 100. urodziny.

Zobacz też: Audi R8 Spyder

Obecnie fani marki mają do wyboru modele sportowe (Audi TT, A5 i R8), terenowe (Audi Q5 i Q7) oraz osobowe (Audi A3, A4, A6, A8).

Aktualna struktura kapitałowa Audi wygląda następująco: Volkswagen AG posiada 99,14% akcji, pozostała część akcji (0,86%) jest rozsiana i handluje się nią na giełdach papierów wartościowych: Berlin-Brema, Düsseldorf, Frankfurt nad Menem, Hamburg, Monachium i Stuttgart.

Obecnie fabryki Audi znajdują się: w Niemczech (Ingolstadt, Neckarsulm), na Węgrzech (Győr), w Brazylii (Sao José dos Pinhais) i w Chinach (Changchun).

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA