Audi
REKLAMA
Logo Audi jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych na świecie. Lista stworzonych modeli jest długa i szeroka. Nie mniej krótsza jest historia tej marki.
REKLAMA
A ta, rozpoczyna się jeszcze w XIX wieku kiedy to młody August Horch skończywszy technikum zatrudnił się w dziale budowy silników u Carla Benza. Zajmował tam wysokie stanowisko – kierownika działu pojazdów silnikowych.
Zobacz też: Nowe Audi A5: Systemy multimedialne
REKLAMA
14 listopada 1899 roku założył w Kolonii firmę o nazwie Horch & Cie, przekształcając ją pięć lat później w spółkę. Spółka została założona tylko dlatego, że Horch nie był w stanie sam poradzić sobie z finansowaniem produkcji samochodów. W 1902 roku przeniósł firmę do Reichenbach, a w 1904 do Zwickau. Wtedy zmieniono nazwę na A. Horch & Cie. Motorwagen-Werke AG. To właśnie tam powstały pierwsze samochody, a dokładnie luksusowe modele z silnikami czterocylindrowymi o pojemnościach 2,6 i 5,8 litra oraz mocy 22 i 40 koni mechanicznych. Niestety, jak głosi polskie przysłowie „mówiły jaskółki, że niedobre są spółki”, tak i w tym przypadku słowa te były trafne. August pokłócił się z zarządem, a w 1909 roku odszedł z firmy i założył kolejne przedsiębiorstwo. Tym razem miał problem z nazwą, ponieważ „Horch” było zastrzeżone. Na szczęście młody przedsiębiorca cechował się ogromną pomysłowością i po długim namyśle doszedł do wniosku, że skoro słowo „horch” w języku niemieckim oznacza „słuchaj”, to można je zastąpić podobnym. Padło na łacinę i słowo „audi”, które oznacza to samo co niemieckie „horch”.
W 1914 roku Horch znowu przekształcił nową firmę Audi Automobilwerke GmbH w spółkę akcyjną. Markę rozsławił dzięki licznym zwycięstwom sportowym. Jednak Horch chyba niezbyt dobrze czuł się w roli władcy firmy, dlatego po I wojnie światowej zwolnił się z Audi, a następnie zatrudnił na stanowisku rzeczoznawcy ds. motoryzacji w Berlinie.
Co się stało z Audi? W 1920 roku światło dzienne ujrzał model Audi 14/50 KM Typ K z kierownicą po… lewej stronie. Audi staje się synonimem aut luksusowych z silnikami sześcio i ośmiocylindrowymi. Ten pierwszy ukazał się w typie M w 1923 roku, drugi zaś, w Audi Imperator w 1927 roku.
W roku 1928 pakiet większościowy obejmuje J.S. Rasmussen, który był właścicielem DKW. Wtedy to gospodarkę dotknął ogromny kryzys, który spowodował spadek aut z „monstrum” pod maską. Na szczęście Rasmussen nie był w ciemię bity i zarządził aby Audi wyprodukowała małe DKW z napędem z przodu. Auto było strzałem w dziesiątkę.
Zobacz też: Audi A5 po faceliftingu
REKLAMA
Firma DKW działała już od roku 1904, kiedy to Duńczyk Jorgen Skafte Rasmussen założył firmę produkującą urządzenia parowe i myjki do warzyw. Później firma zaczęła zajmować się pojazdami na pędzanymi parą. Jeszcze później, w 1919 roku, DKW zaczyna robić silniki do motocykli, a następnie produkuje samochody. W 1931 r. w Zwickau na dużą skalę rozpoczyna się produkcja małego samochodu o drewnianej karoserii pokrytej sztuczną skórą, z napędem na przednie koła i dwusuwowym silnikiem. Do 1942 r. fabrykę opuściło ponad ćwierć miliona egzemplarzy tego modelu.
Skąd w logo marki cztery kółka? Firmy, o których czytaliście wyżej połączył światowy kryzys lat 20. XX wieku. Małe firmy nie miały szans na przetrwanie, więc w 1932 r., Saksoński Bank Państwowy zarządził, aby zakłady Audi, Horach oraz Zschopauera/DKW połączyły się w Auto Union AG. Z firmą Wanderer została podpisana umowa kupna i dzierżawy, która dotyczyła działu samochodów. Spółka miała siedzibę w Chemnitz. Wtedy stworzono logo w postaci czterech kółek symbolizujących związek tych czterech firm.
Jeśli chodzi o początki firm to najwcześniej powstała Wanderer, założona w 1885 roku w Chemnitz. Początkowo firma zajmowała się reperacją rowerów, ale po pewnym czasie przerzuciła się na produkcję rowerów, motocykli i maszyn do pisania. W 1913 Wanderer stworzył pierwszy samochód. Do 1918 roku powstało tylko 2 tysiące aut (model Puppchen kosztował 4 tysiące marek). W 1926 roku firma wypuszcza W10, model z 30 - konnym silnikiem czterocylindrowym, a dwa lata później – sześciocylindrowy W11.
Przed wybuchem II wojny światowej Auto Union AG była tak naprawdę nadal podzielona. Aby uniknąć wewnętrznej konkurencji zastosowano podział na segmenty rynkowe. I tak, tym sposobem DKW zajmował się motocyklami i małymi samochodami, Wanderer autami klasy średniej, Audi klasą średnią wyższą, a Horch najbardziej luksusowymi limuzynami. Taki podział pozwolił na wzajemne uzupełnianie się palety modeli.
Audi wiele czerpało od swoich „braci”, np. wypuściło samochód z napędem na przednią oś dzięki DKW, z silnikiem od Wanderera (skonstruowanym przez Ferdynanda Porsche), ze stylistyką nawiązującą do niektórych modeli Horcha. Audi stworzyło także Front Typ UW, samochód klasy średniej z wykorzystaniem (po raz pierwszy) efektu synergii.
Wiosną 1933 roku rozpoczęto produkcję Audi Front Typ UW. Rok później przeniesiono ją do zakładu Horch, by w zakładzie Audi zrobić miejsce dla rosnącej produkcji DKW. Po modernizacji, m.in. mocniejszym, 2,3 l silniku Wanderera nowe Audi Front 225 zaprezentowano na Berlińskiej Wystawie Samochodowej w 1935 roku. W eleganckim Audi 920 zastosowano napęd na tylne koła, a nowoczesny kształt nadwozia nawiązywał do sześciocylindrowego Wanderera Typ W 23. Auto posiadało sześciocylindrowy, rzędowy silnik OHC stworzony w zakładach Horch.
W grudniu 1938 r. pierwsze samochody nowego typu zjechały z linii produkcyjnej Auto Union – w zakładach Horch.
Piękną przyszłość firmy zburzyła II wojna światowa. We wszystkich zakładach musiano produkować uzbrojenie wojskowe, a po wojnie cały majątek przedsiębiorstwa trafia do Związku Radzieckiego. 17 sierpnia 1948 roku Auto Union AG zostało wykreślone z rejestru handlowego. Ci, którzy nie godzili się na taki stan przenieśli się do Ingolstandt, by tam otworzyć magazyn części zamiennych. Spółkę przekształcono w Auto Union GmbH. Spółka musiała podnieść się z tarapatów finansowych. Zaczęła produkować dwusuwowe modele DKW, które były tanie i proste, i w sam raz nadawały się dla zubożałego powojennego społeczeństwa. Potrzebowano jednak kogoś kto wspomoże ich zastrzykiem gotówki.
Zobacz też: Nowe Audi A5: Systemy bezpieczeństwa
Chyba nie bez powodu na logo wybrano koła, ponieważ historia lubi zataczać koło.
August Horch na początku pracował u Carla Benza. Przedsiębiorstwo Daimler – Benz AG od tamtego czasu zdążyło się rozwinąć w prężnie działającą firmę. W 1958 roku Benz przejął 88% udziałów w Auto Union, rok później dokupił resztę i zaczął stawiać firmę na nogi. W 1965 roku powstał pierwszy od czasów wojny samochód z jednostką czterosuwową, a główną nazwą marki stało się właśnie Audi. Natomiast w 1965 r., Auto Union przejął Volkswagen tworząc w ten sposób Audi NSU Auto Union AG. Firma swą siedzibę miała w Neckarlsum. Wkrótce do sprzedaży trafia nowa czterocylindrowa, czterosuwowa jednostka o pojemności 1695 cm3 i mocy 72 KM - wpierw do ostatniego z modeli DKW - F102 a następnie do Audi 72, które światową premierę miało w 1965 r. na wystawie we Frankfurcie. W następnym roku pojawiają się Audi 80 i Audi Super 90, a dwa lata później Audi 60 i 75.
Wracając do tematu przejęcia marki przez Volkswagena należy dodać, że VW dał Audi całkowity zakaz samodzielnego projektowania nowych modeli. Jednak Ludwig Kraus, szef działu rozwoju oraz członek dyrekcji nie dostosował się do tego typu żądań. Potajemnie skonstruował Audi 100, które po wielu walkach zostało zaakceptowane przez VW, a później stało się prawdziwym hitem.
W 1972 r. pojawiło się Audi 80 pierwszej generacji (seria B1). Audi staje się producentem samochodów intensywnie wprowadzającym innowacje techniczne. Jednocześnie dążono stopniowo do podwyższenia pozycjonowania marki Audi na rynku. Silnik pięciocylindrowy (1976), turbodoładowanie (1979) i napęd na wszystkie koła quattro (1980) są najlepszymi świadkami sukcesu tej marki.
Ostatniej zmiany w nazwie dokonano w 1985 roku na Audi AG z siedzibą w Ingolstandt. Na początku lat 80. na rynek trafia Audi Quattro z napędem na cztery kola. Od tego czasu Audi jest specjalistą w produkcji samochodów z napędem na cztery osie. Model Quattro, przyczynił się do wzrostu popularności marki, a także dzięki niemu Audi odniosło liczne sukcesy na trasach wielu rajdów.
Od roku 2000 Audi wspólnie z Seatem i Lamborghini jako Audi-Gruppe tworzy markę samochodów sportowych w koncernie Volkswagen, obok Volkswagena ze Škodą, Bentleyem i Bugattim. W 2005 roku Audi świętowało 25-lecie quattro, a 30. września i 1. października 2006 podczas drzwi otwartych z początkiem produkcji Audi R8 uczczono jubileusz 100 lat budowy samochodów w Neckarsulm. 2009 rok, marka Audi obchodziła 100. urodziny.
Zobacz też: Audi R8 Spyder
Obecnie fani marki mają do wyboru modele sportowe (Audi TT, A5 i R8), terenowe (Audi Q5 i Q7) oraz osobowe (Audi A3, A4, A6, A8).
Aktualna struktura kapitałowa Audi wygląda następująco: Volkswagen AG posiada 99,14% akcji, pozostała część akcji (0,86%) jest rozsiana i handluje się nią na giełdach papierów wartościowych: Berlin-Brema, Düsseldorf, Frankfurt nad Menem, Hamburg, Monachium i Stuttgart.
Obecnie fabryki Audi znajdują się: w Niemczech (Ingolstadt, Neckarsulm), na Węgrzech (Győr), w Brazylii (Sao José dos Pinhais) i w Chinach (Changchun).
REKLAMA
REKLAMA