Audi A3 8L 1.8 AGN: wymiana chłodnicy - poradnik
REKLAMA
REKLAMA
Na początku musimy wybrać odpowiednią, dla naszego samochodu, chłodnicę. Poniżej znajduje się porada jak zamontować nową chłodnicę. Jeżeli mamy zamiar montować używaną, oczywiście jest to dopuszczalne, tylko trzeba zastanowić się czy nasza używana nie jest lepsza od używanej, którą kupimy. Jeśli chodzi o wybór nowej chłodnicy jest on bardzo duży. Wymiana zostanie opisana na przykładzie chłodnicy Valeo.
REKLAMA
Najlepiej jakbyśmy mieli do dyspozycji kanał lub podnośnik warsztatowy. Jednak, jak wiadomo, nie zawsze jest taka możliwość, dlatego można to wykonać bez tych udogodnień. Zaczynamy od demontażu przedniego zderzaka. Nie jest to zbyt skomplikowane. Mamy do odkręcenie 4 Torxy w każdym nadkolu, 2 Torxy pod dokładką zderzaka oraz plastikowe kołki w pasie przednim. Będą one widoczne po uniesieniu maski.
Zobacz również: Jak przepłukać układ chłodzenia?
REKLAMA
Teraz przechodzimy do akumulatora. Zdejmujemy klemy z akumulatora i odkręcamy jedną śrubę znajdującą się u podstawy akumulatora. Kolejny krok to demontaż dolotu, nie trzeba jednak demontować całego. Wystarczy wyjąć tę część, która zaczyna się za atrapą chłodnicy. Akumulator przykręcony jest za pomocą dwóch śrub. Przechodzimy do demontażu wentylatora, oczywiście nie ma potrzeby demontażu tego od klimatyzacji. Odkręcamy trzy śruby i wyjmujemy wtyczkę.
Następnie demontujemy plastik, na którym przykręcone są wentylatory. Plastik ten przymocowany jest do chłodnicy na czterech śrubach typu Torx. Teraz musimy wyjąć lewą lampę, wyjmujemy kierunkowskaz, żeby mieć dostęp do wszystkich śrub. Odkręcamy trzy śruby Torx i wypinamy wtyczki. Na tym etapie możemy odkręcić chłodnicę klimatyzacji od chłodnicy cieczy. Żeby je rozdzielić, trzeba odkręcić cztery śruby. Kiedy mamy je oddzielnie, odkręcamy chłodnicę cieczy, przykręcona jest na cztery śruby.
Zobacz również: Skutki zapowietrzenia układu chłodzenia
Teraz odkręcamy uchwyt trzymający przewód od klimatyzacji. Kolejny krok, to odłączenie kabla idącego do czujnika wody w chłodnicy. Znajduje się pomiędzy dwoma wężami do chłodnicy cieczy. Odkręcamy na dole kranik i spuszczamy płyn. Odpinamy dwa przewody wodne i możemy już wyjąć chłodnicę. Unosimy auto od strony kierowcy za pomocą zwyczajnego podnośnika. Chłodnicę wyjmujemy od dołu, uważając, żeby niczego nie uszkodzić. Przekładamy czujnik ze starej chłodnicy do nowej. Nową chłodnicę również wsadzamy dołem. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Napełniamy układ chłodzący płynem. Odpalamy silnik, włączamy ogrzewanie. Po chwili uzupełniamy różnicę w zbiorniczku.
REKLAMA
REKLAMA