REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Milion elektryków w Polsce? Tak, ale może za 100 lat...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Milion elektryków w Polsce? Tak, ale może za 100 lat...
Milion elektryków w Polsce? Tak, ale może za 100 lat...
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Milion elektryków w Polsce? To szumna deklaracja premiera Morawickiego. Nie spełni się ani za 3 lata, ani za półtorej dekady. Nie bez wsparcia rządu.
rozwiń >

Milion elektryków w Polsce? Morawiecki obiecał...

Na przełomie drugiej i trzeciej dekady XXI wieku premier Polski – Mateusz Morawiecki powiedział słowa, które jeszcze długo będą za nim podążać. Obiecał, że w roku 2025 w Polsce będzie jeździł okrągły milion samochodów elektrycznych. Data graniczna ma minąć dokładnie za 3 lata. W zawiązku z tym już dziś możemy powiedzieć, że wizja ta jest całkowicie nierealna. Do wyniku brakuje nam bowiem jakieś 977 tys. pojazdów. Taką ilość trzeba byłoby nadrobić w dokładnie 41 miesięcy.

REKLAMA

W skrócie przez najbliższe trzy i pół roku prawie trzy czwarte wszystkich aut opuszczających polskie salony musiałyby być elektryczna. Mrzonka!

Sprzedaż elektryków w Polsce. Konieczny jest spójny program

REKLAMA

Polscy analitycy są jednak zgodni co do jednego. Realnym golem na ustalenie przebicia ilości na poziomie miliona samochodów elektrycznych w Polsce są lata 2030 – 2032. Tyle że w tym punkcie trzeba postawić gwiazdkę. Gwiazdką tą są różnego rodzaju formy pomocy państwa. I nie chodzi wyłącznie o symboliczną dopłatę w ramach "Mojego elektryka". Konieczny jest program wspierania elektromobilności, który okaże się spójny i konsekwentny. Program, który tak naprawdę już dziś powinien być gotowy, ale nie jest.

Osiągnięcie miliona sprzedanych elektryków pod koniec tej lub na początku kolejnej dekady to zadanie bardzo ambitne, ale z gatunku tych wykonalnych. Konieczne jest jednak spełnienie dwóch warunków: utrzymanie obecnego programu dopłat w kolejnych latach oraz stworzenie dobrego programu budowy infrastruktury – mówi Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

18 miesięcy pozwolenie na stację. 70 proc. budynków niedostosowanych!

Jakie są wyzwania dotyczące budowy stacji ładowania? Tak naprawdę dwa. Po pierwsze na uzyskanie pozwoleń i wreszcie postawienie stacji często potrzeba w Polsce nawet 18 miesięcy. To zdecydowanie zbyt długo. Tak nie da się szybko zbudować infrastruktury ładującej, która wytrzyma milion elektryków na drogach i zapewni im właściwą mobilność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugim z problemów – ale niejako wynikającym z pierwszego – są mało przepustowe przyłącza. Nawet 70 proc. punktów ładowania przy budynkach użyteczności publicznej wymaga zwiększenia istniejącego zapasu mocy. Jeszcze wyższy odsetek może dotyczyć np. bloków i podziemnych garaży... Aby poradzić sobie z obydwoma problemami, konieczne są zmiany legislacyjne. Te mogłyby przyjąć chociażby formę specustawy, która przymuszałaby operatorów systemów dystrybucji energii do szybszego działania.

A zbliża się zakaz sprzedaży aut spalinowych od roku 2035...

REKLAMA

Niestety w Polsce na razie nie mamy ani kompleksowego programu, ani nawet nabierających kształtu propozycji zmian legislacyjnych. Rząd czeka na inicjatywę oddolną, ale tej także nie ma... A to oznacza, że Polska już niedługo stanie przed poważnym problemem. Problemem, którym jest zakaz sprzedaży samochodów spalinowych na terenie Unii Europejskiej, który ma zacząć obowiązywać od roku 2035.

To oznacza że przez najbliższe 13 lat przejdziemy od 2-proc. udziału w sprzedaży elektryków do 100-proc. Tyle że przy okazji z całą pewnością spadnie też ilość sprzedawanych pojazdów. Nie będzie to już ponad 400 tys. sztuk...

Zobacz również: Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku. To już pewne!

Kiedy moglibyśmy mieć milion elektryków w Polsce?

Zakładając, że rząd się obudzi, weźmie do pracy, utrzyma dopłaty do zakupu, a do tego przygotuje konieczne zmiany legislacyjne. Czy milion elektryków w Polsce jest w ogóle realny? Tak, taka ilość mogłaby jeździć po drogach do roku 2032. I aby to udowodnić, specjaliści Carsmile przygotowali cztery symulacje rozwojowe.

  • Powstaje konsekwentna polityka wspierania elektromobilności, a zainteresowanie zakupem rośnie – obecny wzrost zainteresowania e-autami wynosi aż 143 proc. Zakładając że wskaźnik ten będzie malał o 10 proc. rocznie, ale przyrastać będzie ilość elektryków, milion aut zasilanych prądem pojawiłaby się w Polsce w roku 2032.
  • Mało prawdopodobny wariant na Norwegię – w pierwszym kwartale roku 2022 aż 80 proc. nowych aut sprzedanych w Norwegii to były elektryki. Gdyby podobny sukces spotkał e-auta w Polsce, milion samochodów na prąd jeździłoby w naszym kraju już w roku 2022. Warto jednak pamiętać o zachętach w Norwegii – dużo niższych podatkach, które sprawiają, że elektryki są po prostu tańsze od spalinowców.
  • Symulacja przy zachowaniu obecnej dynamiki wzrostu sprzedaży wskazuje, że milion elektryków w Polsce stałby się realny już w roku 2029. Kolejny wariant mówi o stopniowym odchodzeniu od napędów spalinowych do roku 2035. To pozwoliłoby na wygenerowanie miliona rejestracji elektryków w roku 2030.

Milion elektryków w Polsce

Milion elektryków w Polsce? Tak, ale może za 100 lat...

Carsmile

Milion aut elektrycznych w Polsce za 100 lat?

Na koniec jeszcze jedna rzecz. Zignorowanie obecnej sytuacji i pozostawienie rynku naturalnym mechanizmom przyniesie nam katastrofę. Zakładając że obecne zainteresowanie "zielonymi" samochodami utrzyma się, milion elektryków będzie jeździć po Polskich drogach dopiero za... 107 lat. Tylko co przez ten wiek (i od roku 2035) będziemy kupować oraz czym będziemy jeździć. Bo raczej nie 100-letnimi Passatami w TDI...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA