REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Milion elektryków w Polsce? Tak, ale może za 100 lat...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Milion elektryków w Polsce? Tak, ale może za 100 lat...
Milion elektryków w Polsce? Tak, ale może za 100 lat...
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Milion elektryków w Polsce? To szumna deklaracja premiera Morawickiego. Nie spełni się ani za 3 lata, ani za półtorej dekady. Nie bez wsparcia rządu.
rozwiń >

Milion elektryków w Polsce? Morawiecki obiecał...

Na przełomie drugiej i trzeciej dekady XXI wieku premier Polski – Mateusz Morawiecki powiedział słowa, które jeszcze długo będą za nim podążać. Obiecał, że w roku 2025 w Polsce będzie jeździł okrągły milion samochodów elektrycznych. Data graniczna ma minąć dokładnie za 3 lata. W zawiązku z tym już dziś możemy powiedzieć, że wizja ta jest całkowicie nierealna. Do wyniku brakuje nam bowiem jakieś 977 tys. pojazdów. Taką ilość trzeba byłoby nadrobić w dokładnie 41 miesięcy.

REKLAMA

W skrócie przez najbliższe trzy i pół roku prawie trzy czwarte wszystkich aut opuszczających polskie salony musiałyby być elektryczna. Mrzonka!

Sprzedaż elektryków w Polsce. Konieczny jest spójny program

REKLAMA

Polscy analitycy są jednak zgodni co do jednego. Realnym golem na ustalenie przebicia ilości na poziomie miliona samochodów elektrycznych w Polsce są lata 2030 – 2032. Tyle że w tym punkcie trzeba postawić gwiazdkę. Gwiazdką tą są różnego rodzaju formy pomocy państwa. I nie chodzi wyłącznie o symboliczną dopłatę w ramach "Mojego elektryka". Konieczny jest program wspierania elektromobilności, który okaże się spójny i konsekwentny. Program, który tak naprawdę już dziś powinien być gotowy, ale nie jest.

Osiągnięcie miliona sprzedanych elektryków pod koniec tej lub na początku kolejnej dekady to zadanie bardzo ambitne, ale z gatunku tych wykonalnych. Konieczne jest jednak spełnienie dwóch warunków: utrzymanie obecnego programu dopłat w kolejnych latach oraz stworzenie dobrego programu budowy infrastruktury – mówi Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

18 miesięcy pozwolenie na stację. 70 proc. budynków niedostosowanych!

Jakie są wyzwania dotyczące budowy stacji ładowania? Tak naprawdę dwa. Po pierwsze na uzyskanie pozwoleń i wreszcie postawienie stacji często potrzeba w Polsce nawet 18 miesięcy. To zdecydowanie zbyt długo. Tak nie da się szybko zbudować infrastruktury ładującej, która wytrzyma milion elektryków na drogach i zapewni im właściwą mobilność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugim z problemów – ale niejako wynikającym z pierwszego – są mało przepustowe przyłącza. Nawet 70 proc. punktów ładowania przy budynkach użyteczności publicznej wymaga zwiększenia istniejącego zapasu mocy. Jeszcze wyższy odsetek może dotyczyć np. bloków i podziemnych garaży... Aby poradzić sobie z obydwoma problemami, konieczne są zmiany legislacyjne. Te mogłyby przyjąć chociażby formę specustawy, która przymuszałaby operatorów systemów dystrybucji energii do szybszego działania.

A zbliża się zakaz sprzedaży aut spalinowych od roku 2035...

REKLAMA

Niestety w Polsce na razie nie mamy ani kompleksowego programu, ani nawet nabierających kształtu propozycji zmian legislacyjnych. Rząd czeka na inicjatywę oddolną, ale tej także nie ma... A to oznacza, że Polska już niedługo stanie przed poważnym problemem. Problemem, którym jest zakaz sprzedaży samochodów spalinowych na terenie Unii Europejskiej, który ma zacząć obowiązywać od roku 2035.

To oznacza że przez najbliższe 13 lat przejdziemy od 2-proc. udziału w sprzedaży elektryków do 100-proc. Tyle że przy okazji z całą pewnością spadnie też ilość sprzedawanych pojazdów. Nie będzie to już ponad 400 tys. sztuk...

Zobacz również: Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku. To już pewne!

Kiedy moglibyśmy mieć milion elektryków w Polsce?

Zakładając, że rząd się obudzi, weźmie do pracy, utrzyma dopłaty do zakupu, a do tego przygotuje konieczne zmiany legislacyjne. Czy milion elektryków w Polsce jest w ogóle realny? Tak, taka ilość mogłaby jeździć po drogach do roku 2032. I aby to udowodnić, specjaliści Carsmile przygotowali cztery symulacje rozwojowe.

  • Powstaje konsekwentna polityka wspierania elektromobilności, a zainteresowanie zakupem rośnie – obecny wzrost zainteresowania e-autami wynosi aż 143 proc. Zakładając że wskaźnik ten będzie malał o 10 proc. rocznie, ale przyrastać będzie ilość elektryków, milion aut zasilanych prądem pojawiłaby się w Polsce w roku 2032.
  • Mało prawdopodobny wariant na Norwegię – w pierwszym kwartale roku 2022 aż 80 proc. nowych aut sprzedanych w Norwegii to były elektryki. Gdyby podobny sukces spotkał e-auta w Polsce, milion samochodów na prąd jeździłoby w naszym kraju już w roku 2022. Warto jednak pamiętać o zachętach w Norwegii – dużo niższych podatkach, które sprawiają, że elektryki są po prostu tańsze od spalinowców.
  • Symulacja przy zachowaniu obecnej dynamiki wzrostu sprzedaży wskazuje, że milion elektryków w Polsce stałby się realny już w roku 2029. Kolejny wariant mówi o stopniowym odchodzeniu od napędów spalinowych do roku 2035. To pozwoliłoby na wygenerowanie miliona rejestracji elektryków w roku 2030.

Milion elektryków w Polsce

Milion elektryków w Polsce? Tak, ale może za 100 lat...

Carsmile

Milion aut elektrycznych w Polsce za 100 lat?

Na koniec jeszcze jedna rzecz. Zignorowanie obecnej sytuacji i pozostawienie rynku naturalnym mechanizmom przyniesie nam katastrofę. Zakładając że obecne zainteresowanie "zielonymi" samochodami utrzyma się, milion elektryków będzie jeździć po Polskich drogach dopiero za... 107 lat. Tylko co przez ten wiek (i od roku 2035) będziemy kupować oraz czym będziemy jeździć. Bo raczej nie 100-letnimi Passatami w TDI...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA