REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Serwis poza ASO a gwarancja. Przeglądy tylko w ASO?

Serwis poza ASO a gwarancja. Przeglądy tylko w ASO?
Serwis poza ASO a gwarancja. Przeglądy tylko w ASO?

REKLAMA

REKLAMA

Serwis poza ASO a gwarancja. Czy niekorzystanie z usług autoryzowanych stacji oznacza problem z gwarancją? Już nie. Prezes UOKiK interweniował.
rozwiń >

Serwis poza ASO a gwarancja

Kierowca kupujący fabrycznie nowe auto w Polsce, ale i na terenie Unii Europejskiej, może oczekiwać ochrony gwarancyjnej. Jej termin to 24 miesiące. Czy jednak do jej zachowania producent może wymagać od kierowcy wykonywania przeglądów wyłącznie w autoryzowanych stacjach obsługi? Czy sytuacja, w której kierowca nie jeździ do ASO sprawia, że realna staje się groźba utraty gwarancji? Sprawą zajął się UOKiK.

REKLAMA

Serwis poza ASO nie może odebrać gwarancji

Serwisowanie samochodu poza ASO, a w tym np. wykonanie przeglądu olejowego, nie może być okolicznością, która pozwoli importerowi, salonowi czy dealerowi na odrzucenie roszczenia gwarancyjnego. Takie działanie zdaniem Prezesa UOKiK może być uznane za porozumienie pomiędzy importerami i autoryzowanymi stacjami obsługi ograniczające konkurencję, którego skutki są niekorzystne zarówno dla kupujących samochody, jak i dla niezależnych warsztatów.

Serwis poza ASO a gwarancja. Kontrola UOKiK

UOKiK w celu zbadania sprawy przeprowadził badanie sprawdzające praktyki stosowane wśród polskich importerów samochodów. Sprawdzane były działania w sumie 14 firm importujących auta, a w tym Ford Polska, Stellantis Polska, Nissan Sales Central&Eastern Europe, Mazda Motor Logistics Europe, Opel Poland, Toyota Motor Poland Company Limited, FCA Poland, BMW Vertriebs, MMC Car Poland, Mercedes-Benz Polska, Kia Motors Polska, Renault Polska, Hyundai Motor Poland czy Volkswagen Group Polska. Poza tym zbadano 70 podmiotów pełniących rolę dealerów lub ASO.

UOKiK zauważył złe praktyki. Skorygował je.

Wątpliwości wzbudziły działania importerów pięciu marek: Ford, Nissan, Citroen, DS i Peugeot. Po przeprowadzonej interwencji przedsiębiorcy zmienili swoje praktyki i nie będą ograniczać uprawnień z tytułu gwarancji tylko ze względu na serwisowanie samochodów poza autoryzowanymi stacjami obsługi. To dobra wiadomość tak dla  kierowców, którzy kupili lub planują kupić nowe samochody z salonów, jak i dla niezależnych warsztatów naprawczych – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jakie wątpliwości miał UOKiK? To zależało od konkretnej marki. Poniżej lista firm i zastrzeżeń.

  • Ford – marka musiała zmienić regulamin płatnej usługi polegającej na serwisowaniu pojazdów po upływie podstawowej gwarancji. Do tej pory wymogiem były przeglądy w ASO. Teraz już nie są.
  • Nissan – do utrzymania gwarancji konieczne było wykonywanie przeglądów i kontroli nadwozia w autoryzowanych punktach. Ten punkt też został zmieniony.
  • Citroen, DS i Peugeot – płatna usługa gwarancyjna, w postaci umowy serwisowej zakładającej usunięcie usterek, była realizowana pod warunkiem że kierowca korzystał tylko z usług ASO. Teraz zostały dopuszczone serwisy poza ASO, ale wykonane zgodnie ze standardem marki.

Serwis poza ASO a gwarancja. Co jest zgodne z prawem?

Oczywiście importerzy samochodów czy konkretne serwisy mają możliwość odmówienia realizacji roszczenia gwarancyjnego w przypadku, w którym samochód nie był serwisowany ASO. W zgodzie z literą prawa to dotyczy jednak jednego scenariusza. Utratę uprawnień wynikających z udzielonej gwarancji może powodować tylko wykonanie przeglądu, naprawy czy serwisu niezgodnie ze standardami wyznaczonymi przez producenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA