REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Serwis poza ASO a gwarancja. Przeglądy tylko w ASO?

Serwis poza ASO a gwarancja. Przeglądy tylko w ASO?
Serwis poza ASO a gwarancja. Przeglądy tylko w ASO?

REKLAMA

REKLAMA

Serwis poza ASO a gwarancja. Czy niekorzystanie z usług autoryzowanych stacji oznacza problem z gwarancją? Już nie. Prezes UOKiK interweniował.
rozwiń >

Serwis poza ASO a gwarancja

Kierowca kupujący fabrycznie nowe auto w Polsce, ale i na terenie Unii Europejskiej, może oczekiwać ochrony gwarancyjnej. Jej termin to 24 miesiące. Czy jednak do jej zachowania producent może wymagać od kierowcy wykonywania przeglądów wyłącznie w autoryzowanych stacjach obsługi? Czy sytuacja, w której kierowca nie jeździ do ASO sprawia, że realna staje się groźba utraty gwarancji? Sprawą zajął się UOKiK.

REKLAMA

Serwis poza ASO nie może odebrać gwarancji

Serwisowanie samochodu poza ASO, a w tym np. wykonanie przeglądu olejowego, nie może być okolicznością, która pozwoli importerowi, salonowi czy dealerowi na odrzucenie roszczenia gwarancyjnego. Takie działanie zdaniem Prezesa UOKiK może być uznane za porozumienie pomiędzy importerami i autoryzowanymi stacjami obsługi ograniczające konkurencję, którego skutki są niekorzystne zarówno dla kupujących samochody, jak i dla niezależnych warsztatów.

Serwis poza ASO a gwarancja. Kontrola UOKiK

UOKiK w celu zbadania sprawy przeprowadził badanie sprawdzające praktyki stosowane wśród polskich importerów samochodów. Sprawdzane były działania w sumie 14 firm importujących auta, a w tym Ford Polska, Stellantis Polska, Nissan Sales Central&Eastern Europe, Mazda Motor Logistics Europe, Opel Poland, Toyota Motor Poland Company Limited, FCA Poland, BMW Vertriebs, MMC Car Poland, Mercedes-Benz Polska, Kia Motors Polska, Renault Polska, Hyundai Motor Poland czy Volkswagen Group Polska. Poza tym zbadano 70 podmiotów pełniących rolę dealerów lub ASO.

UOKiK zauważył złe praktyki. Skorygował je.

Wątpliwości wzbudziły działania importerów pięciu marek: Ford, Nissan, Citroen, DS i Peugeot. Po przeprowadzonej interwencji przedsiębiorcy zmienili swoje praktyki i nie będą ograniczać uprawnień z tytułu gwarancji tylko ze względu na serwisowanie samochodów poza autoryzowanymi stacjami obsługi. To dobra wiadomość tak dla  kierowców, którzy kupili lub planują kupić nowe samochody z salonów, jak i dla niezależnych warsztatów naprawczych – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jakie wątpliwości miał UOKiK? To zależało od konkretnej marki. Poniżej lista firm i zastrzeżeń.

  • Ford – marka musiała zmienić regulamin płatnej usługi polegającej na serwisowaniu pojazdów po upływie podstawowej gwarancji. Do tej pory wymogiem były przeglądy w ASO. Teraz już nie są.
  • Nissan – do utrzymania gwarancji konieczne było wykonywanie przeglądów i kontroli nadwozia w autoryzowanych punktach. Ten punkt też został zmieniony.
  • Citroen, DS i Peugeot – płatna usługa gwarancyjna, w postaci umowy serwisowej zakładającej usunięcie usterek, była realizowana pod warunkiem że kierowca korzystał tylko z usług ASO. Teraz zostały dopuszczone serwisy poza ASO, ale wykonane zgodnie ze standardem marki.

Serwis poza ASO a gwarancja. Co jest zgodne z prawem?

Oczywiście importerzy samochodów czy konkretne serwisy mają możliwość odmówienia realizacji roszczenia gwarancyjnego w przypadku, w którym samochód nie był serwisowany ASO. W zgodzie z literą prawa to dotyczy jednak jednego scenariusza. Utratę uprawnień wynikających z udzielonej gwarancji może powodować tylko wykonanie przeglądu, naprawy czy serwisu niezgodnie ze standardami wyznaczonymi przez producenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA