REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Serwis poza ASO a gwarancja. Przeglądy tylko w ASO?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Serwis poza ASO a gwarancja. Przeglądy tylko w ASO?
Serwis poza ASO a gwarancja. Przeglądy tylko w ASO?

REKLAMA

REKLAMA

Serwis poza ASO a gwarancja. Czy niekorzystanie z usług autoryzowanych stacji oznacza problem z gwarancją? Już nie. Prezes UOKiK interweniował.
rozwiń >

Serwis poza ASO a gwarancja

Kierowca kupujący fabrycznie nowe auto w Polsce, ale i na terenie Unii Europejskiej, może oczekiwać ochrony gwarancyjnej. Jej termin to 24 miesiące. Czy jednak do jej zachowania producent może wymagać od kierowcy wykonywania przeglądów wyłącznie w autoryzowanych stacjach obsługi? Czy sytuacja, w której kierowca nie jeździ do ASO sprawia, że realna staje się groźba utraty gwarancji? Sprawą zajął się UOKiK.

REKLAMA

Serwis poza ASO nie może odebrać gwarancji

Serwisowanie samochodu poza ASO, a w tym np. wykonanie przeglądu olejowego, nie może być okolicznością, która pozwoli importerowi, salonowi czy dealerowi na odrzucenie roszczenia gwarancyjnego. Takie działanie zdaniem Prezesa UOKiK może być uznane za porozumienie pomiędzy importerami i autoryzowanymi stacjami obsługi ograniczające konkurencję, którego skutki są niekorzystne zarówno dla kupujących samochody, jak i dla niezależnych warsztatów.

Serwis poza ASO a gwarancja. Kontrola UOKiK

UOKiK w celu zbadania sprawy przeprowadził badanie sprawdzające praktyki stosowane wśród polskich importerów samochodów. Sprawdzane były działania w sumie 14 firm importujących auta, a w tym Ford Polska, Stellantis Polska, Nissan Sales Central&Eastern Europe, Mazda Motor Logistics Europe, Opel Poland, Toyota Motor Poland Company Limited, FCA Poland, BMW Vertriebs, MMC Car Poland, Mercedes-Benz Polska, Kia Motors Polska, Renault Polska, Hyundai Motor Poland czy Volkswagen Group Polska. Poza tym zbadano 70 podmiotów pełniących rolę dealerów lub ASO.

UOKiK zauważył złe praktyki. Skorygował je.

Wątpliwości wzbudziły działania importerów pięciu marek: Ford, Nissan, Citroen, DS i Peugeot. Po przeprowadzonej interwencji przedsiębiorcy zmienili swoje praktyki i nie będą ograniczać uprawnień z tytułu gwarancji tylko ze względu na serwisowanie samochodów poza autoryzowanymi stacjami obsługi. To dobra wiadomość tak dla  kierowców, którzy kupili lub planują kupić nowe samochody z salonów, jak i dla niezależnych warsztatów naprawczych – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jakie wątpliwości miał UOKiK? To zależało od konkretnej marki. Poniżej lista firm i zastrzeżeń.

  • Ford – marka musiała zmienić regulamin płatnej usługi polegającej na serwisowaniu pojazdów po upływie podstawowej gwarancji. Do tej pory wymogiem były przeglądy w ASO. Teraz już nie są.
  • Nissan – do utrzymania gwarancji konieczne było wykonywanie przeglądów i kontroli nadwozia w autoryzowanych punktach. Ten punkt też został zmieniony.
  • Citroen, DS i Peugeot – płatna usługa gwarancyjna, w postaci umowy serwisowej zakładającej usunięcie usterek, była realizowana pod warunkiem że kierowca korzystał tylko z usług ASO. Teraz zostały dopuszczone serwisy poza ASO, ale wykonane zgodnie ze standardem marki.

Serwis poza ASO a gwarancja. Co jest zgodne z prawem?

Oczywiście importerzy samochodów czy konkretne serwisy mają możliwość odmówienia realizacji roszczenia gwarancyjnego w przypadku, w którym samochód nie był serwisowany ASO. W zgodzie z literą prawa to dotyczy jednak jednego scenariusza. Utratę uprawnień wynikających z udzielonej gwarancji może powodować tylko wykonanie przeglądu, naprawy czy serwisu niezgodnie ze standardami wyznaczonymi przez producenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA