REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
VIN Fiat Bravo
VIN Fiat Bravo
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Każdy samochód opuszczający fabrykę po 1981 roku musi otrzymać standaryzowany numer VIN. Dana kombinacja cyfr i liter jest przypisana tylko do jednego pojazdu. A to pozwala m.in. na precyzyjną identyfikację. Jak jednak zdekodować numer VIN?

Czym jest numer VIN? To coś na kształt numeru PESEL przyznanego pojazdowi. Na jego podstawie istnieje możliwość identyfikacji konkretnego egzemplarza, co jest konieczne np. podczas odsprzedaży, sprawdzania czy pojazd nie jest kradziony lub nawet okresowego przeglądu w stacji kontroli pojazdów. Numer VIN składa się w sumie z 17 znaków - liczb i liter. System ten został usystematyzowany w roku 1981 przez normę ISO 3779. Znaki stanowią unikalną kombinację, która jest w stanie przekazać kierowcy szereg informacji. W numerze VIN zakodowane są dane dotyczące specyfikacji czy miejsca produkcji pojazdu. Poza tym na jego podstawie w ASO da się sprawdzić np. historię serwisową.

REKLAMA

Numer VIN - 17 znaków to kluczowa informacja!

REKLAMA

Jak zatem rozszyfrować numer VIN? Każdy z 17 znaków przekazuje informację kierowcy. Pierwsze trzy to VMI, czyli identyfikator producenta. Pierwszy znak lub pierwsze dwa znaki mówią o kraju produkcji, kolejne dwa lub jeden dotyczą marki motoryzacyjnej. Przykład? Samochód wyprodukowany w USA będzie miał VIN zaczynający się od cyfry 1, podczas gdy w Europie pojawia się zakres literowy od S do Z. Kolejne sześć znaków to tzw. VDS, czyli kod opisujący sam pojazd. Pięć znaków opisuje egzemplarz, a w tym jego wyposażenie standardowe i ogólną specyfikację. Szósty znak to znak kontrolny - pozwala sprawdzić czy numer VIN nie jest błędny. Poza tym nie przekazuje w zasadzie żadnej innej informacji.

Ostatnie osiem znaków oznaczają kod VIS, czyli numer identyfikacyjny tego konkretnego egzemplarza. Pierwszy znak - umieszczony na pozycji 10. - dotyczy daty produkcji, kolejny oznacza kod fabryki, podczas gdy sześć ostatnich odnosi się do numeru seryjnego auta. Ilość kombinacji numeru VIN jest potężna. Nie ma zatem sensu, aby na potrzeby tego materiału przytaczać chociażby możliwe kombinacji kodów VMI czy daty produkcji - tych są dziesiątki. Lepiej jest zawrzeć informację mówiącą o tym, że w sieci dostępne są tzw. dekodery. Do nich wprowadza się numer nadwozia np. pojazdu używanego, a system odczytuje zapisane w nim informacje dotyczące miejsca produkcji, daty produkcji czy wyposażenia oraz wskazuje czy numer kontrolny ma prawidłową wartość.

Przykładowy VIN: WVW ZZZ1JZ XW199856

  • W - kraj produkcji: Niemcy
  • VW - marka: Volkswagen
  • ZZZ1J - opis auta wraz z wyposażeniem, w tym przypadku model Golf Basic
  • Z - znak kontrolny
  • X - rok modelowy: 1999 (produkcja rok 1998)
  • W - kod fabryki: Wolfsburg
  • 199856 - numer seryjny pojazdu

Gdzie szukać numeru VIN?

REKLAMA

Gdzie szukać numeru VIN w pojeździe? Firmy motoryzacyjne stosują szereg typowych punktów montażowych. Samo miejsce z punktu widzenia obowiązujących przepisów tak właściwie nie ma znaczenia. Dużo ważniejsze jest to, aby numer został naniesiony w sposób trwały na elemencie konstrukcyjnym samochodu. Najczęściej VIN pojawia się zatem na przegrodzie czołowej od strony silnika, karoserii przy jednym z tylnych błotników, na progach drzwiowych lub podłodze pod nogami pasażera. Typowym punktem jest też kielich przedniego zawieszenia - np. górne mocowanie kolumny McPhersona znajdujące się w komorze silnika.

Producenci bardzo często umieszczają numer VIN w więcej niż jednym miejscu. Po co? W ten sposób łatwiej jest znaleźć oznaczenie pojazdu (szczególnie że nie ma jednego standardu), łatwiej stwierdzić czy numer zgadza się z tym wpisanym np. do dowodu rejestracyjnego oraz istnieje możliwość weryfikacji w sytuacji, w której jedna z tabliczek znamionowych ulegnie zniszczeniu (np. podczas wypadku czy w wyniku korozji). Gdzie lokalizuje się dodatkowe oznaczenia? Można spotkać numery VIN na nalepkach w bagażniku czy słupkach drzwiowych lub na tabliczkach przynitowanych np. w okienkach szyby przedniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA