REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co to jest numer VIN i gdzie go szukać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
VIN Fiat Bravo
VIN Fiat Bravo
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Każdy samochód opuszczający fabrykę po 1981 roku musi otrzymać standaryzowany numer VIN. Dana kombinacja cyfr i liter jest przypisana tylko do jednego pojazdu. A to pozwala m.in. na precyzyjną identyfikację. Jak jednak zdekodować numer VIN?

Czym jest numer VIN? To coś na kształt numeru PESEL przyznanego pojazdowi. Na jego podstawie istnieje możliwość identyfikacji konkretnego egzemplarza, co jest konieczne np. podczas odsprzedaży, sprawdzania czy pojazd nie jest kradziony lub nawet okresowego przeglądu w stacji kontroli pojazdów. Numer VIN składa się w sumie z 17 znaków - liczb i liter. System ten został usystematyzowany w roku 1981 przez normę ISO 3779. Znaki stanowią unikalną kombinację, która jest w stanie przekazać kierowcy szereg informacji. W numerze VIN zakodowane są dane dotyczące specyfikacji czy miejsca produkcji pojazdu. Poza tym na jego podstawie w ASO da się sprawdzić np. historię serwisową.

REKLAMA

Numer VIN - 17 znaków to kluczowa informacja!

REKLAMA

Jak zatem rozszyfrować numer VIN? Każdy z 17 znaków przekazuje informację kierowcy. Pierwsze trzy to VMI, czyli identyfikator producenta. Pierwszy znak lub pierwsze dwa znaki mówią o kraju produkcji, kolejne dwa lub jeden dotyczą marki motoryzacyjnej. Przykład? Samochód wyprodukowany w USA będzie miał VIN zaczynający się od cyfry 1, podczas gdy w Europie pojawia się zakres literowy od S do Z. Kolejne sześć znaków to tzw. VDS, czyli kod opisujący sam pojazd. Pięć znaków opisuje egzemplarz, a w tym jego wyposażenie standardowe i ogólną specyfikację. Szósty znak to znak kontrolny - pozwala sprawdzić czy numer VIN nie jest błędny. Poza tym nie przekazuje w zasadzie żadnej innej informacji.

Ostatnie osiem znaków oznaczają kod VIS, czyli numer identyfikacyjny tego konkretnego egzemplarza. Pierwszy znak - umieszczony na pozycji 10. - dotyczy daty produkcji, kolejny oznacza kod fabryki, podczas gdy sześć ostatnich odnosi się do numeru seryjnego auta. Ilość kombinacji numeru VIN jest potężna. Nie ma zatem sensu, aby na potrzeby tego materiału przytaczać chociażby możliwe kombinacji kodów VMI czy daty produkcji - tych są dziesiątki. Lepiej jest zawrzeć informację mówiącą o tym, że w sieci dostępne są tzw. dekodery. Do nich wprowadza się numer nadwozia np. pojazdu używanego, a system odczytuje zapisane w nim informacje dotyczące miejsca produkcji, daty produkcji czy wyposażenia oraz wskazuje czy numer kontrolny ma prawidłową wartość.

Przykładowy VIN: WVW ZZZ1JZ XW199856

  • W - kraj produkcji: Niemcy
  • VW - marka: Volkswagen
  • ZZZ1J - opis auta wraz z wyposażeniem, w tym przypadku model Golf Basic
  • Z - znak kontrolny
  • X - rok modelowy: 1999 (produkcja rok 1998)
  • W - kod fabryki: Wolfsburg
  • 199856 - numer seryjny pojazdu

Gdzie szukać numeru VIN?

REKLAMA

Gdzie szukać numeru VIN w pojeździe? Firmy motoryzacyjne stosują szereg typowych punktów montażowych. Samo miejsce z punktu widzenia obowiązujących przepisów tak właściwie nie ma znaczenia. Dużo ważniejsze jest to, aby numer został naniesiony w sposób trwały na elemencie konstrukcyjnym samochodu. Najczęściej VIN pojawia się zatem na przegrodzie czołowej od strony silnika, karoserii przy jednym z tylnych błotników, na progach drzwiowych lub podłodze pod nogami pasażera. Typowym punktem jest też kielich przedniego zawieszenia - np. górne mocowanie kolumny McPhersona znajdujące się w komorze silnika.

Producenci bardzo często umieszczają numer VIN w więcej niż jednym miejscu. Po co? W ten sposób łatwiej jest znaleźć oznaczenie pojazdu (szczególnie że nie ma jednego standardu), łatwiej stwierdzić czy numer zgadza się z tym wpisanym np. do dowodu rejestracyjnego oraz istnieje możliwość weryfikacji w sytuacji, w której jedna z tabliczek znamionowych ulegnie zniszczeniu (np. podczas wypadku czy w wyniku korozji). Gdzie lokalizuje się dodatkowe oznaczenia? Można spotkać numery VIN na nalepkach w bagażniku czy słupkach drzwiowych lub na tabliczkach przynitowanych np. w okienkach szyby przedniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA