REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
VIN Fiat Bravo
VIN Fiat Bravo
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Każdy samochód opuszczający fabrykę po 1981 roku musi otrzymać standaryzowany numer VIN. Dana kombinacja cyfr i liter jest przypisana tylko do jednego pojazdu. A to pozwala m.in. na precyzyjną identyfikację. Jak jednak zdekodować numer VIN?

Czym jest numer VIN? To coś na kształt numeru PESEL przyznanego pojazdowi. Na jego podstawie istnieje możliwość identyfikacji konkretnego egzemplarza, co jest konieczne np. podczas odsprzedaży, sprawdzania czy pojazd nie jest kradziony lub nawet okresowego przeglądu w stacji kontroli pojazdów. Numer VIN składa się w sumie z 17 znaków - liczb i liter. System ten został usystematyzowany w roku 1981 przez normę ISO 3779. Znaki stanowią unikalną kombinację, która jest w stanie przekazać kierowcy szereg informacji. W numerze VIN zakodowane są dane dotyczące specyfikacji czy miejsca produkcji pojazdu. Poza tym na jego podstawie w ASO da się sprawdzić np. historię serwisową.

REKLAMA

Numer VIN - 17 znaków to kluczowa informacja!

REKLAMA

Jak zatem rozszyfrować numer VIN? Każdy z 17 znaków przekazuje informację kierowcy. Pierwsze trzy to VMI, czyli identyfikator producenta. Pierwszy znak lub pierwsze dwa znaki mówią o kraju produkcji, kolejne dwa lub jeden dotyczą marki motoryzacyjnej. Przykład? Samochód wyprodukowany w USA będzie miał VIN zaczynający się od cyfry 1, podczas gdy w Europie pojawia się zakres literowy od S do Z. Kolejne sześć znaków to tzw. VDS, czyli kod opisujący sam pojazd. Pięć znaków opisuje egzemplarz, a w tym jego wyposażenie standardowe i ogólną specyfikację. Szósty znak to znak kontrolny - pozwala sprawdzić czy numer VIN nie jest błędny. Poza tym nie przekazuje w zasadzie żadnej innej informacji.

Ostatnie osiem znaków oznaczają kod VIS, czyli numer identyfikacyjny tego konkretnego egzemplarza. Pierwszy znak - umieszczony na pozycji 10. - dotyczy daty produkcji, kolejny oznacza kod fabryki, podczas gdy sześć ostatnich odnosi się do numeru seryjnego auta. Ilość kombinacji numeru VIN jest potężna. Nie ma zatem sensu, aby na potrzeby tego materiału przytaczać chociażby możliwe kombinacji kodów VMI czy daty produkcji - tych są dziesiątki. Lepiej jest zawrzeć informację mówiącą o tym, że w sieci dostępne są tzw. dekodery. Do nich wprowadza się numer nadwozia np. pojazdu używanego, a system odczytuje zapisane w nim informacje dotyczące miejsca produkcji, daty produkcji czy wyposażenia oraz wskazuje czy numer kontrolny ma prawidłową wartość.

Przykładowy VIN: WVW ZZZ1JZ XW199856

  • W - kraj produkcji: Niemcy
  • VW - marka: Volkswagen
  • ZZZ1J - opis auta wraz z wyposażeniem, w tym przypadku model Golf Basic
  • Z - znak kontrolny
  • X - rok modelowy: 1999 (produkcja rok 1998)
  • W - kod fabryki: Wolfsburg
  • 199856 - numer seryjny pojazdu

Gdzie szukać numeru VIN?

REKLAMA

Gdzie szukać numeru VIN w pojeździe? Firmy motoryzacyjne stosują szereg typowych punktów montażowych. Samo miejsce z punktu widzenia obowiązujących przepisów tak właściwie nie ma znaczenia. Dużo ważniejsze jest to, aby numer został naniesiony w sposób trwały na elemencie konstrukcyjnym samochodu. Najczęściej VIN pojawia się zatem na przegrodzie czołowej od strony silnika, karoserii przy jednym z tylnych błotników, na progach drzwiowych lub podłodze pod nogami pasażera. Typowym punktem jest też kielich przedniego zawieszenia - np. górne mocowanie kolumny McPhersona znajdujące się w komorze silnika.

Producenci bardzo często umieszczają numer VIN w więcej niż jednym miejscu. Po co? W ten sposób łatwiej jest znaleźć oznaczenie pojazdu (szczególnie że nie ma jednego standardu), łatwiej stwierdzić czy numer zgadza się z tym wpisanym np. do dowodu rejestracyjnego oraz istnieje możliwość weryfikacji w sytuacji, w której jedna z tabliczek znamionowych ulegnie zniszczeniu (np. podczas wypadku czy w wyniku korozji). Gdzie lokalizuje się dodatkowe oznaczenia? Można spotkać numery VIN na nalepkach w bagażniku czy słupkach drzwiowych lub na tabliczkach przynitowanych np. w okienkach szyby przedniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA