REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia pojazdu w CEPiK. Jak ją sprawdzić i co można się dowiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Historia pojazdu w CEPiK. Jak ją sprawdzić i co można się dowiedzieć?
Historia pojazdu w CEPiK. Jak ją sprawdzić i co można się dowiedzieć?

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze kilka lat temu jedynym źródłem informacji na temat auta używanego był… sprzedający. Dziś kierowcy mają ważne narzędzie, którym jest historia pojazdu w CEPiK.

Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców została utworzona na mocy ustawy Prawo o ruchu drogowym z roku 1997. Niestety przez wiele lat była po pierwsze tworem wyłącznie fikcyjnym, a po drugie bazą zawierającą wiele błędów. Dziś można powiedzieć, że CEPiK jest na dobrej drodze do osiągnięcia pełnej funkcjonalności. A to daje kierowcy dość ważne narzędzie wspierające go podczas zakupu pojazdu używanego. Co to oznacza? Kupujący ma możliwość sprawdzenia historii serwisowej auta, a konkretnie historii rejestracji, badań technicznych oraz może podejrzeć aktualny przebieg.

REKLAMA

Historia pojazdu w CEPiK - zawsze jest… bezpłatna!

REKLAMA

Historia pojazdu w CEPiK jest całkowicie bezpłatna - należy o tym pamiętać! Adresem, pod którym uzyskuje się dostęp do danych jest https://historiapojazdu.gov.pl. Tym samym kierowcy powinni uważać na wszystkie te strony, które przed uzyskaniem informacji o samochodzie proszą o wniesieni opłaty za pomocą sms-a czy przelewu internetowego. To klasyczne oszustwo i podszywanie się pod CEPiK! Poza tym do uzyskania informacji o pojeździe kupujący nie potrzebuje zbyt dużej ilości danych. Wystarczy uzyskanie od sprzedawcy numeru rejestracyjnego, numeru nadwozia VIN oraz daty pierwszej rejestracji.

Raport wygenerowany przez CEPiK zawiera w pierwszej kolejności pakiet najważniejszych danych. Pokazuje informacje o pojeździe, jednostce napędowej czy podstawowe dane techniczne. Poza tym baza wskazuje czy samochód posiada ważne badanie techniczne i polisę ubezpieczenia OC, jaki jest przebieg wykazany podczas ostatniej wizyty w stacji kontroli pojazdów oraz informuje o tym czy auto nie znajduje się w ewidencji jako kradzione. Na pierwszej stronie raportu zawarte są też dane dotyczące daty wydania aktualnego dowodu rejestracyjnego, daty wydania karty pojazdu oraz świadectwa homologacji.

Historia pojazdu w CEPiK - oś czasu to baza informacji!

REKLAMA

Historia pojazdu w CEPiK daje też dostęp do tzw. osi czasu. Na niej zaznaczone są wszystkie informacje zawarte w bazie na temat konkretnego samochodu. Przykład? Oś posiada naniesione dane dotyczące daty produkcji, pierwszej rejestracji, poszczególnych badań technicznych (wraz z przebiegiem i datą ich ważności), ewentualnych zmian właściciela czy wprowadzenia współwłaścicieli oraz np. zgłoszenia kradzieży pojazdu. Warto pamiętać o tym, że informacje dotyczące przebiegu są wprowadzane do systemu CEPiK przez diagnostów dopiero od roku 2014. Wcześniejsze wpisy takich danych nie będą zatem zawierać.

Historia pojazdu w CEPiK może stanowić dla kupującego niezwykle ważną informację. W pierwszej kolejności pozwoli sprawdzić czy sprzedający nie oferuje np. samochodu kradzionego. Wykrycie takiego pojazdu powinno być jednoznaczne ze zgłoszeniem sprawy na policję! Poza tym na podstawie danych wygenerowanych w raporcie kierowca ma szansę ocenić prawdziwość słów sprzedającego. Może sprawdzić czy ten nie kłamał np. podając ilość poprzednich właścicieli oraz czy np. nie „zoptymalizował” przebiegu w pojeździe. W przypadku samochodów posiadający instalację LPG, można też sprawdzić kiedy odbył się montaż układu zasilającego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Historia pojazdu w CEPiK. Jak ją sprawdzić i co można się dowiedzieć?
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA