REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Symbole: źródło cennej wiedzy o samochodzie

Łukasz Szewczyk
Naklejki na karoserii i szybach mogą zdradzić historię pojazdu.
Naklejki na karoserii i szybach mogą zdradzić historię pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Liczba sposobów na weryfikację bezwypadkowej przeszłości pojazdów jest ogromna. Zaskakująco dużo mogą powiedzieć niepozorne naklejki na karoserii oraz symbole na szybach i elementach.

Oczywiście nie mówimy o naklejkach reklamujących konkretnego dealera lub serwis. "Bujną" historię danego pojazdu mogą zdradzić folie pełniące rolę ozdobników, informujące o wyposażeniu, a wreszcie - naklejane logotypy i nazwy danego modelu.

REKLAMA

REKLAMA

Doskonałym przykładem są ozdobne naklejki, które w niektórych modelach umieszczono w okolicach przetłoczeń karoserii. Warto wzmóc czujność, jeżeli naklejki na przednich i tylnych drzwiach są identyczne, natomiast wyraźnie różni się od niej nalepka na błotniku. Zmiana koloru może być efektem niszczącego działania światła oraz pozostałych czynników atmosferycznych, jednak zazwyczaj przyczyna leży gdzie indziej. Na bardzo wnikliwą kontrolę stanu używanego pojazdu trzeba przygotować się w przypadku wykrycia zaburzeń symetrii w rozmieszczeniu oznaczeń lub stwierdzenia brakującej nalepki. Oczywiście mogła samoistnie się odkleić, co z pewnością będzie sugerował sprzedający. Powód zazwyczaj jest jednak zupełnie inny.

Zobacz też: Jak poznać powypadkowy samochód?

Mnogość niepozornych oznaczeń

Jakie naklejki, poza wspomnianymi liniami, powinny wzbudzić nasze zainteresowanie? ABS, 4WD, 4x4, Airbag, Katalysator, wszelkie oznaczenia wersji wyposażeniowych... Lista jest naprawdę długa. W celu zawężenie kręgu poszukiwanych symboli warto zdobyć archiwalne katalogi danego modelu lub poszukać zdjęć w sieci. W przypadku nowoczesnych samochodów liczba tego typu ozdobników jest ograniczona. Nie oznacza to jednak, że można z czystym sumieniem zapomnieć o wadze naklejek w rozpoznawaniu historii pojazdu. Te były, są i na pewno jeszcze długo będą obecne na owiewkach motocykli i skuterów. Mało tego, praktycznie na każdej części znajduje się jakiś symbol - oznaczenie modelu, pojemność silnika, czy wreszcie nazwa lub logotyp producenta. Naklejki niemal zawsze pokrywana warstwa bezbarwnego lakieru, który sprawia, że stają się odporne na działanie czynników atmosferycznych i eksploatacyjnych. W skutek lakierowania naklejane oznaczenia tworzą niemal gładką powierzchnię z resztą elementu. Jeżeli między owiewką i napisem możemy zauważyć lub wyczuć wyraźny próg, który świadczy o nałożeniu naklejki bezpośrednio na lakier, warto z większym dystansem podchodzić do zapewnień o nieskazitelnej historii pojazdu.

REKLAMA

Zobacz też: Jak sprawdzić grubość lakieru w aucie? Ekspert radzi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas przywracania uszkodzonego pojazdu do stanu dawnej świetności naklejki są często pomijane. Nieraz bywają trudno dostępne albo wręcz niemożliwe do zamówienia. Najczęściej do ponownego nałożenia naklejek na lakierowaną karoserię skłaniają ich bardzo wysokie ceny. Dość powiedzieć, że oryginalny koszt kilku motocyklowych oznaczeń idzie w setki złotych. Oczywiście naprawiający może posiłkować się zamiennikami. Mając to na uwadze, warto porównać odcień i kształty naklejek z różnych stron pojazdu. Praktyka pokazuje, że nie zawsze wyglądają identycznie.

Warto zwrócić uwagę również na symbole na szybach. Są na nich grawerowane informacje o producencie oraz daty produkcji. Kropki oznaczają miesiąc, natomiast cyfry - rok. W przypadku szyb wyprodukowanych między styczniem (6 kropek) i czerwcem (1 kropka) kropki znajdują się przed cyfrą, w drugiej połowie roku schemat ulega odwróceniu (lipiec - 6 kropek; grudzień - 1 kropka). Daty produkcji szyb mogą różnić się między sobą. Nie należy się niepokoić, gdy szyby są nieco starsze od pojazdu. W magazynie mogły oczekiwać na zamontowanie do interesującego nas pojazdu.

Istnieją modele, które posiadają szyby pochodzące od różnych poddostawców. Innego producenta należy spodziewać się w przypadku przedniej szyby oraz szyb wypełniających słupki nadwozia. Do myślenia powinny dać natomiast szyby nowsze od samochodu, jak również obecność akcesoryjnych szyb. W obu przypadkach możemy mieć do czynienia z powypadkowym samochodem. Niestety reguła nie zawsze się sprawdza. Przednia szyba mogła zostać wymieniona po uderzeniu kamieniem, natomiast boczne czasami padają ofiarą włamywaczy. Od roku produkcji oraz informacji o wytwórcy nie warto więc uzależniać decyzji o zakupie pojazdu.

Pomocne w weryfikacji deklaracji o bezwypadkowej historii mogą być również plastikowe elementy. Zazwyczaj wytwórcy umieszczają na nich daty produkcji. Czasami są to zwykłe, liczbowe oznaczenia, w innych przypadkach tabele z miesiącami i tygodniami. Zdarzają się także nalepki. Czego szukać i jakich informacji należy się obawiać? Podobnie jak w przypadku szyb, czujność należy wzmóc po stwierdzeniu elementu młodszego niż cały samochód. Starsze części są dopuszczalne. Różnice mogą być znaczne. Pojazdy z konkretnego rocznika modelowego są często produkowane od sierpnia do lipca kolejnego roku. Części musiały trafić do fabryki przed rozpoczęciem składania danego auta. W efekcie pojazd wyprodukowany w czerwcu 2006 roku może posiadać elementy z marca 2005 roku. Warto pamiętać, że dzięki tej wiedzy można także zweryfikować deklaracje o tym, że w aucie nie palono papierosów. Popielniczka nie powinna być nowsza od samochodu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA