REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Symbole: źródło cennej wiedzy o samochodzie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Szewczyk
Naklejki na karoserii i szybach mogą zdradzić historię pojazdu.
Naklejki na karoserii i szybach mogą zdradzić historię pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Liczba sposobów na weryfikację bezwypadkowej przeszłości pojazdów jest ogromna. Zaskakująco dużo mogą powiedzieć niepozorne naklejki na karoserii oraz symbole na szybach i elementach.

REKLAMA

Oczywiście nie mówimy o naklejkach reklamujących konkretnego dealera lub serwis. "Bujną" historię danego pojazdu mogą zdradzić folie pełniące rolę ozdobników, informujące o wyposażeniu, a wreszcie - naklejane logotypy i nazwy danego modelu.

REKLAMA

Doskonałym przykładem są ozdobne naklejki, które w niektórych modelach umieszczono w okolicach przetłoczeń karoserii. Warto wzmóc czujność, jeżeli naklejki na przednich i tylnych drzwiach są identyczne, natomiast wyraźnie różni się od niej nalepka na błotniku. Zmiana koloru może być efektem niszczącego działania światła oraz pozostałych czynników atmosferycznych, jednak zazwyczaj przyczyna leży gdzie indziej. Na bardzo wnikliwą kontrolę stanu używanego pojazdu trzeba przygotować się w przypadku wykrycia zaburzeń symetrii w rozmieszczeniu oznaczeń lub stwierdzenia brakującej nalepki. Oczywiście mogła samoistnie się odkleić, co z pewnością będzie sugerował sprzedający. Powód zazwyczaj jest jednak zupełnie inny.

Zobacz też: Jak poznać powypadkowy samochód?

Mnogość niepozornych oznaczeń

Jakie naklejki, poza wspomnianymi liniami, powinny wzbudzić nasze zainteresowanie? ABS, 4WD, 4x4, Airbag, Katalysator, wszelkie oznaczenia wersji wyposażeniowych... Lista jest naprawdę długa. W celu zawężenie kręgu poszukiwanych symboli warto zdobyć archiwalne katalogi danego modelu lub poszukać zdjęć w sieci. W przypadku nowoczesnych samochodów liczba tego typu ozdobników jest ograniczona. Nie oznacza to jednak, że można z czystym sumieniem zapomnieć o wadze naklejek w rozpoznawaniu historii pojazdu. Te były, są i na pewno jeszcze długo będą obecne na owiewkach motocykli i skuterów. Mało tego, praktycznie na każdej części znajduje się jakiś symbol - oznaczenie modelu, pojemność silnika, czy wreszcie nazwa lub logotyp producenta. Naklejki niemal zawsze pokrywana warstwa bezbarwnego lakieru, który sprawia, że stają się odporne na działanie czynników atmosferycznych i eksploatacyjnych. W skutek lakierowania naklejane oznaczenia tworzą niemal gładką powierzchnię z resztą elementu. Jeżeli między owiewką i napisem możemy zauważyć lub wyczuć wyraźny próg, który świadczy o nałożeniu naklejki bezpośrednio na lakier, warto z większym dystansem podchodzić do zapewnień o nieskazitelnej historii pojazdu.

Zobacz też: Jak sprawdzić grubość lakieru w aucie? Ekspert radzi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podczas przywracania uszkodzonego pojazdu do stanu dawnej świetności naklejki są często pomijane. Nieraz bywają trudno dostępne albo wręcz niemożliwe do zamówienia. Najczęściej do ponownego nałożenia naklejek na lakierowaną karoserię skłaniają ich bardzo wysokie ceny. Dość powiedzieć, że oryginalny koszt kilku motocyklowych oznaczeń idzie w setki złotych. Oczywiście naprawiający może posiłkować się zamiennikami. Mając to na uwadze, warto porównać odcień i kształty naklejek z różnych stron pojazdu. Praktyka pokazuje, że nie zawsze wyglądają identycznie.

Warto zwrócić uwagę również na symbole na szybach. Są na nich grawerowane informacje o producencie oraz daty produkcji. Kropki oznaczają miesiąc, natomiast cyfry - rok. W przypadku szyb wyprodukowanych między styczniem (6 kropek) i czerwcem (1 kropka) kropki znajdują się przed cyfrą, w drugiej połowie roku schemat ulega odwróceniu (lipiec - 6 kropek; grudzień - 1 kropka). Daty produkcji szyb mogą różnić się między sobą. Nie należy się niepokoić, gdy szyby są nieco starsze od pojazdu. W magazynie mogły oczekiwać na zamontowanie do interesującego nas pojazdu.

Istnieją modele, które posiadają szyby pochodzące od różnych poddostawców. Innego producenta należy spodziewać się w przypadku przedniej szyby oraz szyb wypełniających słupki nadwozia. Do myślenia powinny dać natomiast szyby nowsze od samochodu, jak również obecność akcesoryjnych szyb. W obu przypadkach możemy mieć do czynienia z powypadkowym samochodem. Niestety reguła nie zawsze się sprawdza. Przednia szyba mogła zostać wymieniona po uderzeniu kamieniem, natomiast boczne czasami padają ofiarą włamywaczy. Od roku produkcji oraz informacji o wytwórcy nie warto więc uzależniać decyzji o zakupie pojazdu.

Pomocne w weryfikacji deklaracji o bezwypadkowej historii mogą być również plastikowe elementy. Zazwyczaj wytwórcy umieszczają na nich daty produkcji. Czasami są to zwykłe, liczbowe oznaczenia, w innych przypadkach tabele z miesiącami i tygodniami. Zdarzają się także nalepki. Czego szukać i jakich informacji należy się obawiać? Podobnie jak w przypadku szyb, czujność należy wzmóc po stwierdzeniu elementu młodszego niż cały samochód. Starsze części są dopuszczalne. Różnice mogą być znaczne. Pojazdy z konkretnego rocznika modelowego są często produkowane od sierpnia do lipca kolejnego roku. Części musiały trafić do fabryki przed rozpoczęciem składania danego auta. W efekcie pojazd wyprodukowany w czerwcu 2006 roku może posiadać elementy z marca 2005 roku. Warto pamiętać, że dzięki tej wiedzy można także zweryfikować deklaracje o tym, że w aucie nie palono papierosów. Popielniczka nie powinna być nowsza od samochodu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

REKLAMA

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA