REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak powinny wyglądać prawidłowe oględziny samochodu? Część pierwsza

Robert Kuśpiel
Do dokładnych oględzin elementów lakierowanych musimy patrzeć na samochód na otwartej równej powierzchni przy bardzo dobrym oświetleniu; fot. Fotolia
Do dokładnych oględzin elementów lakierowanych musimy patrzeć na samochód na otwartej równej powierzchni przy bardzo dobrym oświetleniu; fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Błyszczący lakier, do tego piękne duże alufelgi, które sprawiają, że mamy ochotę kupić takie auto. Jednak liczą się również inne walory. Poniżej znajduje się zbiór porad, na co zwrócić uwagę przy pierwszych oględzinach auta.

Standardowo rozpoczynamy od sprawdzenia, jak wygląda auto z zewnątrz. Sprawdzamy lakier, blachy, ogumienie, zderzaki, szyby, gumowe uszczelki. Do dokładnych oględzin elementów lakierowanych musimy patrzeć na samochód na otwartej równej powierzchni przy bardzo dobrym oświetleniu. Należy skupić się na różnego rodzaju przebarwieniach oraz odcieniach lakieru. Jak rozpoznać, że część była lakierowana? - jest to widoczne, zazwyczaj różni się kolorem i odcieniem od pozostałych.

REKLAMA

Zobacz też: Czy warto kupować auto sprowadzone z Anglii? Ekspert radzi

Dodatkowo można wykorzystać urządzenie do sprawdzania grubości lakieru, które kupić można w internecie albo w sklepie motoryzacyjnym. Powłoka nakładana przez producenta wynosi przeważnie około 80-150 mikrometrów. Zbyt cienka warstwa oznacza, że auto było często polerowane - nie jest to zła oznaka. Jednak zbyt gruba warstwa, powyżej 300 mikrometrów (a nawet i 1000 mikrometrów) oznacza, że auto było kilkakrotnie malowane albo szpachlowane po stłuczce/wypadku. Trzeba także zwrócić uwagę na strukturę lakieru. Nie powinna być ona ani szorstka, ani zbyt gładka. Równie ważny jest stan blachy. Każda szczelina i łączenie muszą mieć taką samą szerokość. Jeśli jest inaczej, oznacza to, że dany element był wymieniany i na dodatek źle dobrany. Powinna nas interesować także korozja, często zauważamy ją w miejscach takich miejscach: nadkola, podszybia, dolne części drzwi i tylnej klapy, progi. Gdy widzimy pierwsze oznaki rdzy, nie należy definitywnie rezygnować z auta. Z drobnymi wykwitami możemy sobie poradzić.

Zobacz też: Ekspert radzi: jak przerobić auto z kierownicą po prawej stronie?

REKLAMA

Nie zaszkodzi spojrzeć, co znajduje się w bagażniku, na przykład czy podłoga nie była łączona, co oznacza, że auto było spawane z kilku egzemplarzy. Jednym z ostatnich ważnych sprawdzianów jest stan podłogi pod wycieraczkami. Nie może być powyginana. Następnie oceniamy ogumienie. Jeżeli opona jest zużyta nierównomiernie, świadczy to o problemie w zbieżności kół. Natomiast, jeśli zauważamy ząbkowanie oznacza to usterki zawieszenia. Nadszedł czas na zderzaki. Nie mogą być one porysowane, popękane, osmalone lub nierówno osadzone. Świadczy to, że samochód uległ wypadkowi lub jego obecny właściciel nie dba o niego jak należy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oryginalne, niewymieniane szyby to takie, które są wykonane w tym samym roku i pochodzą od tego samego producenta. Ich rok można sprawdzić patrząc na niewielki nadruk zwykle przy górnej krawędzi szyby, dwie cyfry to rok produkcji danej części (np. 02 to 2002). Normalne jest też, że szyba została wyprodukowana rok wcześniej niż auto: po prostu leżała w magazynie zanim nie trafiła na linię montażową. Jeśli szyba jest nowsza lub o wiele starsza niż auto to znaczy, że była wymieniana. Nie zaszkodzi też spojrzeć na uszczelki. Nie powinny być popękane, poszarpane i nosić śladów lakieru, a połączenia z wykorzystaniem ślub nie mogą zawierać śladów odkręcania. Muszą być także równomiernie pokryte lakierem. Oczywiście wszystko da się zamaskować. Auto po dachowaniu mogło mieć wymieniane wszystkie szyby.

Zobacz też: Na co zwrócić uwagę kupując auto pofirmowe? Ekspert radzi

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA