REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Auto sprowadzone z USA: na co powinniśmy uważać?

Subskrybuj nas na Youtube
Sprowadzane auta często nie są w dobrym stanie.
Sprowadzane auta często nie są w dobrym stanie.

REKLAMA

REKLAMA

Auta sprowadzane z USA mogą różnić się od swoich europejskich odpowiedników. Sprawa oczywista to oświetlenie. Różnice mogą występować też w przełożeniach skrzyni biegów, układzie chłodzenia i klimatyzacji, często inne są poduszki powietrzne i kolumna kierownicy.

Nadwozie

REKLAMA

REKLAMA

Dwa auta: jedno w wersji europejskiej, drugie z rynku USA - ta sama marka i model. Na pierwszy rzut oka różnice są „kosmetyczne”, ale warto sprawdzić dokładniej, bo przy późniejszych naprawach może nas czekać niemiła niespodzianka.

Sprawa najbardziej oczywista to reflektory i lampy tylne. Amerykańskie maja inaczej ustawiony snop światła – inaczej świecą - w dodatku przednie kierunkowskazy często wbudowane są w reflektor. Tylne czerwone kierunkowskazy też trzeba zmienić, "czerwone" kierunki nie są dopuszczone przez polskie prawo.

Zobacz również: Jak czytać ogłoszenia o sprzedaży aut? Ekspert radzi

REKLAMA

Zdarza się, że lampy europejskie nie mają identycznego kształtu lub wielkości. Najczęściej zachodzą na krańce auta (przez kierunkowskazy), czego w amerykańskich autach nie ma. Inne mogą być również punkty mocowania reflektorów do przedniego pasa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I to rodzi się problem z zamiennością elementów blacharskich. Jeśli lampy nie są identyczne, to czy będą pasowały do błotników, zderzaka? Otóż nie – nie będą pasowały. Jeśli zatem auto zostało zarejestrowane w Polsce z „patentami”, dzięki którym przeszło badanie techniczne, to nawet mała stłuczka może się wiązać z koniecznością wymiany wielu drogich elementów.

Silnik

Pod maską zmiany na ogół są nie wielkie - oczywiście jeśli dany model z identycznym silnikiem sprzedawany był również w Europie. Co się może różnić? Bardzo często jedyna „niezgodność” występuje w układzie chłodzenia. Amerykańskie auta muszą mieć bardziej wydajny układ chłodzenia, co oznacza większą chłodnicę, więcej płynu, większe przekroje węży. Dużo rzadziej natkniemy się na nie występującą w „europejczyku” dodatkową rurkową chłodnicę oleju.

Skrzynia biegów to zupełnie inna kwestia. Nawet ta manualna może mieć inne – dłuższe – przełożenia. Modele automatycznych skrzyń biegów niestety bardzo rzadko pokrywają się z tymi stosowanymi w Europie, więc naprawy mogą być kosztowne. Na pocieszenie warto dodać, że amerykańskie automaty są najczęściej przystosowane do większych przebiegów niż europejskie.

Zawieszenie

Bardziej miękkie zawieszenie amerykańskich modeli to najczęściej złudzenie. Bardzo rzadko kolumny resorujące różnią się w zależności od rynku sprzedaży, jeśli już tak to charakterystyką, a nie budową. Nie ma też problemu z ustawianiem geometrii.

Inna może być natomiast budowa kolumny kierowniczej i samo przełożenie wspomagania kierownicy. W USA już w latach 80-tych auta musiały być wyposażane w tzw. bezpieczną kolumnę kierowniczą (przez brak obowiązku zapinania pasów, w niektórych stanach). Trzeba o tym pamiętać również przy awarii stacyjki – europejska (przystosowana do innej kolumny) może nie pasować.

Zobacz również: Na co zwrócić uwagę kupując auto pofirmowe? Ekspert radzi

Elementy wnętrza

Najwięcej różnic między „Europejczykiem” a „Amerykaninem” zobaczymy we wnętrzu. Inne materiały, kolory, kształty niektórych wskaźników i przełączników. Zdobycie zamiennika może okazać się wręcz niemożliwe. Jest jednak dość tania alternatywa naprawy wnętrza – stopniowa wymiana całych paneli na używane europejskie. Również wystrzelone poduszki powietrzne można zastąpić NOWYMI europejskimi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA