REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Auto sprowadzone z USA: na co powinniśmy uważać?

Subskrybuj nas na Youtube
Sprowadzane auta często nie są w dobrym stanie.
Sprowadzane auta często nie są w dobrym stanie.

REKLAMA

REKLAMA

Auta sprowadzane z USA mogą różnić się od swoich europejskich odpowiedników. Sprawa oczywista to oświetlenie. Różnice mogą występować też w przełożeniach skrzyni biegów, układzie chłodzenia i klimatyzacji, często inne są poduszki powietrzne i kolumna kierownicy.

Nadwozie

REKLAMA

REKLAMA

Dwa auta: jedno w wersji europejskiej, drugie z rynku USA - ta sama marka i model. Na pierwszy rzut oka różnice są „kosmetyczne”, ale warto sprawdzić dokładniej, bo przy późniejszych naprawach może nas czekać niemiła niespodzianka.

Sprawa najbardziej oczywista to reflektory i lampy tylne. Amerykańskie maja inaczej ustawiony snop światła – inaczej świecą - w dodatku przednie kierunkowskazy często wbudowane są w reflektor. Tylne czerwone kierunkowskazy też trzeba zmienić, "czerwone" kierunki nie są dopuszczone przez polskie prawo.

Zobacz również: Jak czytać ogłoszenia o sprzedaży aut? Ekspert radzi

REKLAMA

Zdarza się, że lampy europejskie nie mają identycznego kształtu lub wielkości. Najczęściej zachodzą na krańce auta (przez kierunkowskazy), czego w amerykańskich autach nie ma. Inne mogą być również punkty mocowania reflektorów do przedniego pasa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I to rodzi się problem z zamiennością elementów blacharskich. Jeśli lampy nie są identyczne, to czy będą pasowały do błotników, zderzaka? Otóż nie – nie będą pasowały. Jeśli zatem auto zostało zarejestrowane w Polsce z „patentami”, dzięki którym przeszło badanie techniczne, to nawet mała stłuczka może się wiązać z koniecznością wymiany wielu drogich elementów.

Silnik

Pod maską zmiany na ogół są nie wielkie - oczywiście jeśli dany model z identycznym silnikiem sprzedawany był również w Europie. Co się może różnić? Bardzo często jedyna „niezgodność” występuje w układzie chłodzenia. Amerykańskie auta muszą mieć bardziej wydajny układ chłodzenia, co oznacza większą chłodnicę, więcej płynu, większe przekroje węży. Dużo rzadziej natkniemy się na nie występującą w „europejczyku” dodatkową rurkową chłodnicę oleju.

Skrzynia biegów to zupełnie inna kwestia. Nawet ta manualna może mieć inne – dłuższe – przełożenia. Modele automatycznych skrzyń biegów niestety bardzo rzadko pokrywają się z tymi stosowanymi w Europie, więc naprawy mogą być kosztowne. Na pocieszenie warto dodać, że amerykańskie automaty są najczęściej przystosowane do większych przebiegów niż europejskie.

Zawieszenie

Bardziej miękkie zawieszenie amerykańskich modeli to najczęściej złudzenie. Bardzo rzadko kolumny resorujące różnią się w zależności od rynku sprzedaży, jeśli już tak to charakterystyką, a nie budową. Nie ma też problemu z ustawianiem geometrii.

Inna może być natomiast budowa kolumny kierowniczej i samo przełożenie wspomagania kierownicy. W USA już w latach 80-tych auta musiały być wyposażane w tzw. bezpieczną kolumnę kierowniczą (przez brak obowiązku zapinania pasów, w niektórych stanach). Trzeba o tym pamiętać również przy awarii stacyjki – europejska (przystosowana do innej kolumny) może nie pasować.

Zobacz również: Na co zwrócić uwagę kupując auto pofirmowe? Ekspert radzi

Elementy wnętrza

Najwięcej różnic między „Europejczykiem” a „Amerykaninem” zobaczymy we wnętrzu. Inne materiały, kolory, kształty niektórych wskaźników i przełączników. Zdobycie zamiennika może okazać się wręcz niemożliwe. Jest jednak dość tania alternatywa naprawy wnętrza – stopniowa wymiana całych paneli na używane europejskie. Również wystrzelone poduszki powietrzne można zastąpić NOWYMI europejskimi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA