REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić grubość lakieru w aucie? Ekspert radzi

Piotr Mieszkowski
Radzimy, jak zbadać, czy lakier jest oryginalny, czy samochód nie był bity.
Radzimy, jak zbadać, czy lakier jest oryginalny, czy samochód nie był bity.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy chcemy kupić samochód najbardziej obawiamy się, by nie kupić auta po wypadku. Aby tego uniknąć szczególną uwagę należy zwrócić na lakier. Jak sprawdzić, w jakim stanie się on znajduje? Oto kilka podpowiedzi.

REKLAMA

Przede wszystkim na oglądanie samochodu powinniśmy umówić się w dzień, aby auto móc bardzo dokładnie obejrzeć, najlepiej w słońcu. Należy zwrócić uwagę, czy są różnice w odcieniach lakieru między poszczególnymi elementami nadwozia, np. czy odcień drzwi lub maski nie różni się od reszty. Naszą czujność powinny wzbudzić nawet bardzo nieznaczne różnice. Przyjrzeć należy się również wszelkim odpryskom, czy pod nimi nie widać np. dwóch warstw lakieru. Jeśli lakier był ponownie nakładany można zauważyć np. nierówności na rogach elementów.

REKLAMA

Czasem jednak „na oko” trudno jest ocenić czy auto ma na sobie szpachlę i dodatkowy lakier, czy nie. W takiej sytuacji, aby to dokładnie sprawdzić, warto mieć przy sobie miernik grubości lakieru. Dzięki niemu można dokładnie sprawdzić czy w poszczególnych częściach auta nie ma różnic w grubości lakieru. Jeśli samochód jest bezwypadkowy, grubość lakieru na całej powierzchni karoserii powinna być taka sama (fabryczna powłoka to zazwyczaj 100-200 mikrometrów). Oczywiście nie każda różnica oznacza, że auto jest po wypadku, czasem może to być po prostu wynik polakierowania jakiegoś elementu, który został tylko zarysowany.

Zobacz również: Jak ustrzec się przed kupnem kradzionego auta? Ekspert radzi

REKLAMA

Mierniki grubości lakieru mają różne kształty i wielkości. Można kupić je bez problemu np. przez Internet. Na rynku dostępne są mierniki magnetyczne i elektroniczne. Ich ceny wahają się od kilkudziesięciu złotych do nawet kilku tysięcy złotych. Najprostsze mierniki magnetyczne (można kupić je już za ok. 30 zł) są podobne do długopisu. Nie mają elektronicznej skali, która pozwalałaby zmierzyć dokładnie grubość lakieru. Mają natomiast z jednej strony wysuwaną skalę z małym magnesem.

Zasada działania mierników magnetycznych jest taka, że magnes przyciągany jest przez stalową blachę. Jeśli auto nie było szpachlowane ani lakierowane, po przyłożeniu miernika do blachy samochodu i stopniowym jego odciąganiu skala z magnesem wysunie się. Jeśli dany element był lakierowany, a więc warstwa lakieru jest gruba, skala wysunie się mniej, a magnes będzie można szybciej odciągnąć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Badanie w ASO przed zakupem – podpowiadamy za co warto dopłacić?

Mierniki elektroniczne są bardziej profesjonalne od magnetycznych, ale i sporo droższe (kosztują od kilkuset do nawet 3000 zł). Dzięki nim można jednak sprawdzić grubość lakieru w mikrometrach. Dokonując pomiaru warto pamiętać, aby sprawdzić jakość lakieru na poszczególnych elementach nie tylko na zewnątrz, ale i wewnątrz, a więc np. w bagażniku od strony lamp, czy pod dywanikami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    REKLAMA