REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić grubość lakieru w aucie? Ekspert radzi

Piotr Mieszkowski
Radzimy, jak zbadać, czy lakier jest oryginalny, czy samochód nie był bity.
Radzimy, jak zbadać, czy lakier jest oryginalny, czy samochód nie był bity.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy chcemy kupić samochód najbardziej obawiamy się, by nie kupić auta po wypadku. Aby tego uniknąć szczególną uwagę należy zwrócić na lakier. Jak sprawdzić, w jakim stanie się on znajduje? Oto kilka podpowiedzi.

REKLAMA

Przede wszystkim na oglądanie samochodu powinniśmy umówić się w dzień, aby auto móc bardzo dokładnie obejrzeć, najlepiej w słońcu. Należy zwrócić uwagę, czy są różnice w odcieniach lakieru między poszczególnymi elementami nadwozia, np. czy odcień drzwi lub maski nie różni się od reszty. Naszą czujność powinny wzbudzić nawet bardzo nieznaczne różnice. Przyjrzeć należy się również wszelkim odpryskom, czy pod nimi nie widać np. dwóch warstw lakieru. Jeśli lakier był ponownie nakładany można zauważyć np. nierówności na rogach elementów.

REKLAMA

Czasem jednak „na oko” trudno jest ocenić czy auto ma na sobie szpachlę i dodatkowy lakier, czy nie. W takiej sytuacji, aby to dokładnie sprawdzić, warto mieć przy sobie miernik grubości lakieru. Dzięki niemu można dokładnie sprawdzić czy w poszczególnych częściach auta nie ma różnic w grubości lakieru. Jeśli samochód jest bezwypadkowy, grubość lakieru na całej powierzchni karoserii powinna być taka sama (fabryczna powłoka to zazwyczaj 100-200 mikrometrów). Oczywiście nie każda różnica oznacza, że auto jest po wypadku, czasem może to być po prostu wynik polakierowania jakiegoś elementu, który został tylko zarysowany.

Zobacz również: Jak ustrzec się przed kupnem kradzionego auta? Ekspert radzi

REKLAMA

Mierniki grubości lakieru mają różne kształty i wielkości. Można kupić je bez problemu np. przez Internet. Na rynku dostępne są mierniki magnetyczne i elektroniczne. Ich ceny wahają się od kilkudziesięciu złotych do nawet kilku tysięcy złotych. Najprostsze mierniki magnetyczne (można kupić je już za ok. 30 zł) są podobne do długopisu. Nie mają elektronicznej skali, która pozwalałaby zmierzyć dokładnie grubość lakieru. Mają natomiast z jednej strony wysuwaną skalę z małym magnesem.

Zasada działania mierników magnetycznych jest taka, że magnes przyciągany jest przez stalową blachę. Jeśli auto nie było szpachlowane ani lakierowane, po przyłożeniu miernika do blachy samochodu i stopniowym jego odciąganiu skala z magnesem wysunie się. Jeśli dany element był lakierowany, a więc warstwa lakieru jest gruba, skala wysunie się mniej, a magnes będzie można szybciej odciągnąć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Badanie w ASO przed zakupem – podpowiadamy za co warto dopłacić?

Mierniki elektroniczne są bardziej profesjonalne od magnetycznych, ale i sporo droższe (kosztują od kilkuset do nawet 3000 zł). Dzięki nim można jednak sprawdzić grubość lakieru w mikrometrach. Dokonując pomiaru warto pamiętać, aby sprawdzić jakość lakieru na poszczególnych elementach nie tylko na zewnątrz, ale i wewnątrz, a więc np. w bagażniku od strony lamp, czy pod dywanikami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA