Jak sprawdzić grubość lakieru w aucie? Ekspert radzi
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przede wszystkim na oglądanie samochodu powinniśmy umówić się w dzień, aby auto móc bardzo dokładnie obejrzeć, najlepiej w słońcu. Należy zwrócić uwagę, czy są różnice w odcieniach lakieru między poszczególnymi elementami nadwozia, np. czy odcień drzwi lub maski nie różni się od reszty. Naszą czujność powinny wzbudzić nawet bardzo nieznaczne różnice. Przyjrzeć należy się również wszelkim odpryskom, czy pod nimi nie widać np. dwóch warstw lakieru. Jeśli lakier był ponownie nakładany można zauważyć np. nierówności na rogach elementów.
REKLAMA
Czasem jednak „na oko” trudno jest ocenić czy auto ma na sobie szpachlę i dodatkowy lakier, czy nie. W takiej sytuacji, aby to dokładnie sprawdzić, warto mieć przy sobie miernik grubości lakieru. Dzięki niemu można dokładnie sprawdzić czy w poszczególnych częściach auta nie ma różnic w grubości lakieru. Jeśli samochód jest bezwypadkowy, grubość lakieru na całej powierzchni karoserii powinna być taka sama (fabryczna powłoka to zazwyczaj 100-200 mikrometrów). Oczywiście nie każda różnica oznacza, że auto jest po wypadku, czasem może to być po prostu wynik polakierowania jakiegoś elementu, który został tylko zarysowany.
Zobacz również: Jak ustrzec się przed kupnem kradzionego auta? Ekspert radzi
REKLAMA
Mierniki grubości lakieru mają różne kształty i wielkości. Można kupić je bez problemu np. przez Internet. Na rynku dostępne są mierniki magnetyczne i elektroniczne. Ich ceny wahają się od kilkudziesięciu złotych do nawet kilku tysięcy złotych. Najprostsze mierniki magnetyczne (można kupić je już za ok. 30 zł) są podobne do długopisu. Nie mają elektronicznej skali, która pozwalałaby zmierzyć dokładnie grubość lakieru. Mają natomiast z jednej strony wysuwaną skalę z małym magnesem.
Zasada działania mierników magnetycznych jest taka, że magnes przyciągany jest przez stalową blachę. Jeśli auto nie było szpachlowane ani lakierowane, po przyłożeniu miernika do blachy samochodu i stopniowym jego odciąganiu skala z magnesem wysunie się. Jeśli dany element był lakierowany, a więc warstwa lakieru jest gruba, skala wysunie się mniej, a magnes będzie można szybciej odciągnąć.
Zobacz również: Badanie w ASO przed zakupem – podpowiadamy za co warto dopłacić?
Mierniki elektroniczne są bardziej profesjonalne od magnetycznych, ale i sporo droższe (kosztują od kilkuset do nawet 3000 zł). Dzięki nim można jednak sprawdzić grubość lakieru w mikrometrach. Dokonując pomiaru warto pamiętać, aby sprawdzić jakość lakieru na poszczególnych elementach nie tylko na zewnątrz, ale i wewnątrz, a więc np. w bagażniku od strony lamp, czy pod dywanikami.
REKLAMA
REKLAMA