REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje haków holowniczych, który wybrać?

Subskrybuj nas na Youtube
Rodzaje haków holowniczych, który wybrać?
Rodzaje haków holowniczych, który wybrać?
Brink

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku są dostępne różne rodzaje haków holowniczych i montowane z nimi różne wiązki elektryczne. Na jakie rozwiązanie się zdecydować? To zależy w dużej mierze od tego, jakie mamy potrzeby i jakim budżetem dysponujemy.

Decydując się na montaż haka holowniczego powinniśmy odpowiedzieć sobie na kilka pytań – jaki model najlepiej odpowiada moim potrzebom, czyli, co najczęściej będę holować, jaki budżet chcę przeznaczyć na jego zakup i montaż oraz jak technologicznie zaawansowany jest komputer pokładowy w moim pojeździe. Znając odpowiedzi na te pytania łatwiej będzie nam właściwie wybrać hak, a także odpowiednią wiązkę elektryczną, co zapewni nam przede wszystkim bezpieczeństwo w podróży i komfort.

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy zainteresowani doposażeniem pojazdów w hak holowniczy odnajdą na rynku wiele ciekawych rozwiązań. Podstawowe modele zaczepów, przykręcane czy wpinane, dostępne są w ofercie większości polskich oraz zagranicznych producentów. Natomiast haki z bardziej zaawansowanym mechanizmem chowania pod zderzak oferują największe firmy na rynku, m.in. firma Brink. Równie istotne, jak dobranie właściwego zaczepu, jest także wyposażenie go w odpowiednią wiązkę elektryczną dedykowaną konkretnym modelom samochodów.

Zobacz też: Jak dbać o hak holowniczy?

Jaka wiązka - uniwersalna czy dedykowana? 7- czy 13- pinowa?

W ofercie producentów dostępne są wiązki uniwersalne oraz dedykowane, siedmio lub trzynasto biegunowe. Wybór między siedmio a trzynasto biegunową wiązką zależy od tego, do czego zaczep będzie używany. Ze względów prawnych wiązka 7-pinowa będzie jednak coraz rzadziej używana, ponieważ nie umożliwia obsługi światła cofania, które jest wymagane w przyczepach o DMC powyżej 750 kg zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 1 sierpnia 2009 roku . Trzynasto biegunowa wiązka elektryczna niezbędna jest również w przypadku ciągnięcia przyczepy kempingowej oraz pozostałych przyczep posiadających hamulec najazdowy – zapewnia dopływ prądu do wszystkich podstawowych świateł oraz światła cofania, sprzętów elektrycznych oraz umożliwia ładowanie jej akumulatora. Ze względu na możliwość podłączenia światła cofania, wiązka 13 biegunowa jest również wymagana przy połączeniu samochodu z bagażnikiem rowerowym montowanym na hak. W przypadku lekkich przyczep do 750 kg wystarczająca jest już jednak wiązka siedmio biegunowa.

REKLAMA

Zobacz też: Czy można samodzielnie zamontować hak holowniczy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zainwestowanie większych pieniędzy w dedykowaną wiązkę elektryczną może natomiast okazać się dobrym wyborem ze względu na fakt, iż zapewnia ona wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu prowadzenia zespołu pojazdów. Wiązka tego typu powstaje przy współpracy producentów zaczepów holowniczych i samochodów, co zapewnia łatwość montażu i użytkowania.

– Wychodząc naprzeciw potrzebom użytkowników zaczepów holowniczych, oprócz współpracy z producentami samochodów, działamy także z przedsiębiorstwem Jifeline tworzącym oprogramowanie do kodowania w chmurze zestawów elektrycznych – mówi Robert Lichocki, dyrektor sprzedaży Brink Group w Polsce. – Aplikacja tego typu pozwala w szybki i bezproblemowy sposób wczytać wiązkę elektryczną haka holowniczego w układ elektroniczny pojazdu. Jest to ułatwienie zarówno dla niewielkich warsztatów montażowych, jak również dla osób, które zdecydują się na samodzielny montaż zestawu holowniczego – dodaje Lichocki.

Wybór dedykowanej wiązki może okazać się wyborem słusznym właśnie ze względu na coraz nowocześniejsze oprogramowania komputerów pokładowych odpowiedzialnych za prawidłowe działanie dodatkowych funkcji w samochodzie np. czujników cofania czy stabilizacji toru jazdy. System ten wykorzystywany na co dzień w samochodach został także zaadoptowany do przyczep. Odpowiada za wykrywanie niestabilności w torze jazdy. Uruchamiając hamulec najazdowy przyczepy przywraca jej równy tor jazdy i uniemożliwia tzw. wężykowanie, które może doprowadzić do wywrócenia się zarówno przyczepy, jak i ciągnącego ją samochodu

Zobacz też: Czym różnią się bagażniki bazowe?

Kiedy wybrać wiązkę z modułem?

Dodatkową decyzją, przed którą stają osoby zainteresowane montażem zaczepu holowniczego i zestawu elektrycznego w starszych samochodach, jest wybór pomiędzy wiązką z modułem oraz tą bez niego. Ze względu na wyposażenie większości pojazdów wyprodukowanych po 2005 roku w system sterowania CAN Bus, kierowcy nowszych aut powinni decydować się na wiązkę z dodatkowym elementem. System sterowania odpowiedzialny jest m.in. za kontrolę oświetlenia (informuje o przepalonych żarówkach), system stabilizacji toru jazdy czy poprawne funkcjonowanie czujników parkowania. Wpięcie zestawu kabli zaczepu holowniczego bez modułu w przypadku samochodów ze wsparciem CAN Bus może spowodować niepoprawne działanie komputera pokładowego pojazdu.

Zobacz też: Przednia szyba podgrzewana ale bez drucików

Po podłączeniu przyczepy będzie się to objawiać zapaloną kontrolką przepalonej żarówki czy niepoprawnym funkcjonowaniem czujników parkowania przy cofaniu (przyczepa lub bagażnik będą uznawane przez komputer za przeszkodę). Ponadto, moduł odciąża fabrycznie zamontowany układ elektroniczny, co zmniejsza prawdopodobieństwo jego uszkodzenia. Jednym z modeli samochodów, w których producent proponuje montaż haka holowniczego z dodatkowym modułem 12 V jest Ford Ranger. Nie powinno to dziwić mając na uwadze wyposażenie auta w liczne systemy ułatwiające poruszanie się po drogach. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC), system stabilizacji toru jazdy przyczepy (TSA), system kontroli ryzyka wywrócenia pojazdu (ROM), system ułatwiający ruszanie na wzniesieniach (HSA), czy zaawansowany system kontroli trakcji (TCS) to cześć podzespołów wykorzystujących układ elektroniczny auta. Podobnie szeroki asortyment dodatkowych systemów znajdziemy w terenowym modelu szwedzkiego producenta. Volvo XC60 wyposażone jest w system City Safety (reaguje na zbyt mały odstęp od drugiego pojazdu), Lane Departure Warning (reaguje na zbliżanie się do linii wyznaczającej pas ruchu) czy Electronic Stability Control (kontroluje tor jazdy pojazdu). W tych i w wielu innych przykładach zamontowanie wiązki elektrycznej bez dodatkowe modułu mogłoby sprawić wiele problemów.

Decydując się na wyposażenie pojazdu w element zwiększający jego możliwości przewozowe warto zapoznać się z opinią zarówno innych użytkowników, a przede wszystkim ze zdaniem eksperta w branży haków holowniczych. Niezależnie od rodzaju przyczepy poruszając się zespołem pojazdów zwiększa się liczba różnego rodzaju wydarzeń drogowych, które mogą się nam przytrafić. Warto więc odpowiednio dobranym sprzętem zadbać o bezpieczeństwo nasze, ale także innych użytkowników drogi.

Źródło: Materiały Brink Group

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA