REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje haków holowniczych, który wybrać?

Subskrybuj nas na Youtube
Rodzaje haków holowniczych, który wybrać?
Rodzaje haków holowniczych, który wybrać?
Brink

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku są dostępne różne rodzaje haków holowniczych i montowane z nimi różne wiązki elektryczne. Na jakie rozwiązanie się zdecydować? To zależy w dużej mierze od tego, jakie mamy potrzeby i jakim budżetem dysponujemy.

REKLAMA

Decydując się na montaż haka holowniczego powinniśmy odpowiedzieć sobie na kilka pytań – jaki model najlepiej odpowiada moim potrzebom, czyli, co najczęściej będę holować, jaki budżet chcę przeznaczyć na jego zakup i montaż oraz jak technologicznie zaawansowany jest komputer pokładowy w moim pojeździe. Znając odpowiedzi na te pytania łatwiej będzie nam właściwie wybrać hak, a także odpowiednią wiązkę elektryczną, co zapewni nam przede wszystkim bezpieczeństwo w podróży i komfort.

REKLAMA

Kierowcy zainteresowani doposażeniem pojazdów w hak holowniczy odnajdą na rynku wiele ciekawych rozwiązań. Podstawowe modele zaczepów, przykręcane czy wpinane, dostępne są w ofercie większości polskich oraz zagranicznych producentów. Natomiast haki z bardziej zaawansowanym mechanizmem chowania pod zderzak oferują największe firmy na rynku, m.in. firma Brink. Równie istotne, jak dobranie właściwego zaczepu, jest także wyposażenie go w odpowiednią wiązkę elektryczną dedykowaną konkretnym modelom samochodów.

Zobacz też: Jak dbać o hak holowniczy?

Jaka wiązka - uniwersalna czy dedykowana? 7- czy 13- pinowa?

W ofercie producentów dostępne są wiązki uniwersalne oraz dedykowane, siedmio lub trzynasto biegunowe. Wybór między siedmio a trzynasto biegunową wiązką zależy od tego, do czego zaczep będzie używany. Ze względów prawnych wiązka 7-pinowa będzie jednak coraz rzadziej używana, ponieważ nie umożliwia obsługi światła cofania, które jest wymagane w przyczepach o DMC powyżej 750 kg zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 1 sierpnia 2009 roku . Trzynasto biegunowa wiązka elektryczna niezbędna jest również w przypadku ciągnięcia przyczepy kempingowej oraz pozostałych przyczep posiadających hamulec najazdowy – zapewnia dopływ prądu do wszystkich podstawowych świateł oraz światła cofania, sprzętów elektrycznych oraz umożliwia ładowanie jej akumulatora. Ze względu na możliwość podłączenia światła cofania, wiązka 13 biegunowa jest również wymagana przy połączeniu samochodu z bagażnikiem rowerowym montowanym na hak. W przypadku lekkich przyczep do 750 kg wystarczająca jest już jednak wiązka siedmio biegunowa.

Zobacz też: Czy można samodzielnie zamontować hak holowniczy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zainwestowanie większych pieniędzy w dedykowaną wiązkę elektryczną może natomiast okazać się dobrym wyborem ze względu na fakt, iż zapewnia ona wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu prowadzenia zespołu pojazdów. Wiązka tego typu powstaje przy współpracy producentów zaczepów holowniczych i samochodów, co zapewnia łatwość montażu i użytkowania.

– Wychodząc naprzeciw potrzebom użytkowników zaczepów holowniczych, oprócz współpracy z producentami samochodów, działamy także z przedsiębiorstwem Jifeline tworzącym oprogramowanie do kodowania w chmurze zestawów elektrycznych – mówi Robert Lichocki, dyrektor sprzedaży Brink Group w Polsce. – Aplikacja tego typu pozwala w szybki i bezproblemowy sposób wczytać wiązkę elektryczną haka holowniczego w układ elektroniczny pojazdu. Jest to ułatwienie zarówno dla niewielkich warsztatów montażowych, jak również dla osób, które zdecydują się na samodzielny montaż zestawu holowniczego – dodaje Lichocki.

Wybór dedykowanej wiązki może okazać się wyborem słusznym właśnie ze względu na coraz nowocześniejsze oprogramowania komputerów pokładowych odpowiedzialnych za prawidłowe działanie dodatkowych funkcji w samochodzie np. czujników cofania czy stabilizacji toru jazdy. System ten wykorzystywany na co dzień w samochodach został także zaadoptowany do przyczep. Odpowiada za wykrywanie niestabilności w torze jazdy. Uruchamiając hamulec najazdowy przyczepy przywraca jej równy tor jazdy i uniemożliwia tzw. wężykowanie, które może doprowadzić do wywrócenia się zarówno przyczepy, jak i ciągnącego ją samochodu

Zobacz też: Czym różnią się bagażniki bazowe?

Kiedy wybrać wiązkę z modułem?

Dodatkową decyzją, przed którą stają osoby zainteresowane montażem zaczepu holowniczego i zestawu elektrycznego w starszych samochodach, jest wybór pomiędzy wiązką z modułem oraz tą bez niego. Ze względu na wyposażenie większości pojazdów wyprodukowanych po 2005 roku w system sterowania CAN Bus, kierowcy nowszych aut powinni decydować się na wiązkę z dodatkowym elementem. System sterowania odpowiedzialny jest m.in. za kontrolę oświetlenia (informuje o przepalonych żarówkach), system stabilizacji toru jazdy czy poprawne funkcjonowanie czujników parkowania. Wpięcie zestawu kabli zaczepu holowniczego bez modułu w przypadku samochodów ze wsparciem CAN Bus może spowodować niepoprawne działanie komputera pokładowego pojazdu.

Zobacz też: Przednia szyba podgrzewana ale bez drucików

Po podłączeniu przyczepy będzie się to objawiać zapaloną kontrolką przepalonej żarówki czy niepoprawnym funkcjonowaniem czujników parkowania przy cofaniu (przyczepa lub bagażnik będą uznawane przez komputer za przeszkodę). Ponadto, moduł odciąża fabrycznie zamontowany układ elektroniczny, co zmniejsza prawdopodobieństwo jego uszkodzenia. Jednym z modeli samochodów, w których producent proponuje montaż haka holowniczego z dodatkowym modułem 12 V jest Ford Ranger. Nie powinno to dziwić mając na uwadze wyposażenie auta w liczne systemy ułatwiające poruszanie się po drogach. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC), system stabilizacji toru jazdy przyczepy (TSA), system kontroli ryzyka wywrócenia pojazdu (ROM), system ułatwiający ruszanie na wzniesieniach (HSA), czy zaawansowany system kontroli trakcji (TCS) to cześć podzespołów wykorzystujących układ elektroniczny auta. Podobnie szeroki asortyment dodatkowych systemów znajdziemy w terenowym modelu szwedzkiego producenta. Volvo XC60 wyposażone jest w system City Safety (reaguje na zbyt mały odstęp od drugiego pojazdu), Lane Departure Warning (reaguje na zbliżanie się do linii wyznaczającej pas ruchu) czy Electronic Stability Control (kontroluje tor jazdy pojazdu). W tych i w wielu innych przykładach zamontowanie wiązki elektrycznej bez dodatkowe modułu mogłoby sprawić wiele problemów.

Decydując się na wyposażenie pojazdu w element zwiększający jego możliwości przewozowe warto zapoznać się z opinią zarówno innych użytkowników, a przede wszystkim ze zdaniem eksperta w branży haków holowniczych. Niezależnie od rodzaju przyczepy poruszając się zespołem pojazdów zwiększa się liczba różnego rodzaju wydarzeń drogowych, które mogą się nam przytrafić. Warto więc odpowiednio dobranym sprzętem zadbać o bezpieczeństwo nasze, ale także innych użytkowników drogi.

Źródło: Materiały Brink Group

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA