REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje haków holowniczych, który wybrać?

Subskrybuj nas na Youtube
Rodzaje haków holowniczych, który wybrać?
Rodzaje haków holowniczych, który wybrać?
Brink

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku są dostępne różne rodzaje haków holowniczych i montowane z nimi różne wiązki elektryczne. Na jakie rozwiązanie się zdecydować? To zależy w dużej mierze od tego, jakie mamy potrzeby i jakim budżetem dysponujemy.

REKLAMA

Decydując się na montaż haka holowniczego powinniśmy odpowiedzieć sobie na kilka pytań – jaki model najlepiej odpowiada moim potrzebom, czyli, co najczęściej będę holować, jaki budżet chcę przeznaczyć na jego zakup i montaż oraz jak technologicznie zaawansowany jest komputer pokładowy w moim pojeździe. Znając odpowiedzi na te pytania łatwiej będzie nam właściwie wybrać hak, a także odpowiednią wiązkę elektryczną, co zapewni nam przede wszystkim bezpieczeństwo w podróży i komfort.

REKLAMA

Kierowcy zainteresowani doposażeniem pojazdów w hak holowniczy odnajdą na rynku wiele ciekawych rozwiązań. Podstawowe modele zaczepów, przykręcane czy wpinane, dostępne są w ofercie większości polskich oraz zagranicznych producentów. Natomiast haki z bardziej zaawansowanym mechanizmem chowania pod zderzak oferują największe firmy na rynku, m.in. firma Brink. Równie istotne, jak dobranie właściwego zaczepu, jest także wyposażenie go w odpowiednią wiązkę elektryczną dedykowaną konkretnym modelom samochodów.

Zobacz też: Jak dbać o hak holowniczy?

Jaka wiązka - uniwersalna czy dedykowana? 7- czy 13- pinowa?

W ofercie producentów dostępne są wiązki uniwersalne oraz dedykowane, siedmio lub trzynasto biegunowe. Wybór między siedmio a trzynasto biegunową wiązką zależy od tego, do czego zaczep będzie używany. Ze względów prawnych wiązka 7-pinowa będzie jednak coraz rzadziej używana, ponieważ nie umożliwia obsługi światła cofania, które jest wymagane w przyczepach o DMC powyżej 750 kg zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 1 sierpnia 2009 roku . Trzynasto biegunowa wiązka elektryczna niezbędna jest również w przypadku ciągnięcia przyczepy kempingowej oraz pozostałych przyczep posiadających hamulec najazdowy – zapewnia dopływ prądu do wszystkich podstawowych świateł oraz światła cofania, sprzętów elektrycznych oraz umożliwia ładowanie jej akumulatora. Ze względu na możliwość podłączenia światła cofania, wiązka 13 biegunowa jest również wymagana przy połączeniu samochodu z bagażnikiem rowerowym montowanym na hak. W przypadku lekkich przyczep do 750 kg wystarczająca jest już jednak wiązka siedmio biegunowa.

Zobacz też: Czy można samodzielnie zamontować hak holowniczy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zainwestowanie większych pieniędzy w dedykowaną wiązkę elektryczną może natomiast okazać się dobrym wyborem ze względu na fakt, iż zapewnia ona wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu prowadzenia zespołu pojazdów. Wiązka tego typu powstaje przy współpracy producentów zaczepów holowniczych i samochodów, co zapewnia łatwość montażu i użytkowania.

– Wychodząc naprzeciw potrzebom użytkowników zaczepów holowniczych, oprócz współpracy z producentami samochodów, działamy także z przedsiębiorstwem Jifeline tworzącym oprogramowanie do kodowania w chmurze zestawów elektrycznych – mówi Robert Lichocki, dyrektor sprzedaży Brink Group w Polsce. – Aplikacja tego typu pozwala w szybki i bezproblemowy sposób wczytać wiązkę elektryczną haka holowniczego w układ elektroniczny pojazdu. Jest to ułatwienie zarówno dla niewielkich warsztatów montażowych, jak również dla osób, które zdecydują się na samodzielny montaż zestawu holowniczego – dodaje Lichocki.

Wybór dedykowanej wiązki może okazać się wyborem słusznym właśnie ze względu na coraz nowocześniejsze oprogramowania komputerów pokładowych odpowiedzialnych za prawidłowe działanie dodatkowych funkcji w samochodzie np. czujników cofania czy stabilizacji toru jazdy. System ten wykorzystywany na co dzień w samochodach został także zaadoptowany do przyczep. Odpowiada za wykrywanie niestabilności w torze jazdy. Uruchamiając hamulec najazdowy przyczepy przywraca jej równy tor jazdy i uniemożliwia tzw. wężykowanie, które może doprowadzić do wywrócenia się zarówno przyczepy, jak i ciągnącego ją samochodu

Zobacz też: Czym różnią się bagażniki bazowe?

Kiedy wybrać wiązkę z modułem?

Dodatkową decyzją, przed którą stają osoby zainteresowane montażem zaczepu holowniczego i zestawu elektrycznego w starszych samochodach, jest wybór pomiędzy wiązką z modułem oraz tą bez niego. Ze względu na wyposażenie większości pojazdów wyprodukowanych po 2005 roku w system sterowania CAN Bus, kierowcy nowszych aut powinni decydować się na wiązkę z dodatkowym elementem. System sterowania odpowiedzialny jest m.in. za kontrolę oświetlenia (informuje o przepalonych żarówkach), system stabilizacji toru jazdy czy poprawne funkcjonowanie czujników parkowania. Wpięcie zestawu kabli zaczepu holowniczego bez modułu w przypadku samochodów ze wsparciem CAN Bus może spowodować niepoprawne działanie komputera pokładowego pojazdu.

Zobacz też: Przednia szyba podgrzewana ale bez drucików

Po podłączeniu przyczepy będzie się to objawiać zapaloną kontrolką przepalonej żarówki czy niepoprawnym funkcjonowaniem czujników parkowania przy cofaniu (przyczepa lub bagażnik będą uznawane przez komputer za przeszkodę). Ponadto, moduł odciąża fabrycznie zamontowany układ elektroniczny, co zmniejsza prawdopodobieństwo jego uszkodzenia. Jednym z modeli samochodów, w których producent proponuje montaż haka holowniczego z dodatkowym modułem 12 V jest Ford Ranger. Nie powinno to dziwić mając na uwadze wyposażenie auta w liczne systemy ułatwiające poruszanie się po drogach. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC), system stabilizacji toru jazdy przyczepy (TSA), system kontroli ryzyka wywrócenia pojazdu (ROM), system ułatwiający ruszanie na wzniesieniach (HSA), czy zaawansowany system kontroli trakcji (TCS) to cześć podzespołów wykorzystujących układ elektroniczny auta. Podobnie szeroki asortyment dodatkowych systemów znajdziemy w terenowym modelu szwedzkiego producenta. Volvo XC60 wyposażone jest w system City Safety (reaguje na zbyt mały odstęp od drugiego pojazdu), Lane Departure Warning (reaguje na zbliżanie się do linii wyznaczającej pas ruchu) czy Electronic Stability Control (kontroluje tor jazdy pojazdu). W tych i w wielu innych przykładach zamontowanie wiązki elektrycznej bez dodatkowe modułu mogłoby sprawić wiele problemów.

Decydując się na wyposażenie pojazdu w element zwiększający jego możliwości przewozowe warto zapoznać się z opinią zarówno innych użytkowników, a przede wszystkim ze zdaniem eksperta w branży haków holowniczych. Niezależnie od rodzaju przyczepy poruszając się zespołem pojazdów zwiększa się liczba różnego rodzaju wydarzeń drogowych, które mogą się nam przytrafić. Warto więc odpowiednio dobranym sprzętem zadbać o bezpieczeństwo nasze, ale także innych użytkowników drogi.

Źródło: Materiały Brink Group

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA