REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System informujący o kierowcach jadących pod prąd

wypadek, kolizja, zderzenie Fot. newspress
wypadek, kolizja, zderzenie Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Niemiecki koncern Bosch pracuje nad niedrogim rozwiązaniem, mającym ostrzegać kierowców przed pojazdami jadącymi w ich kierunku pod prąd. Wbrew pozorom takie sytuacje mają dość częste miejsce i to nawet za naszą zachodnią granicą.

Automatyczne ostrzeganie o możliwym czołowym zderzeniu

Uwaga, na drodze kierowca jadący pod prąd! Tylko w niemieckich rozgłośniach radiowych wysyła się około 2000 takich komunikatów każdego roku. Zbyt często jazda pod prąd prowadzi do sytuacji krytycznych – w tym poważnych wypadków. Według statystyk, prawie co trzecia taka jazda kończy się po przejechaniu zaledwie 500 metrów – w najgorszym przypadku śmiertelnie. Transmitowanie ostrzeżenia przez radio rozpoczyna się po kilku minutach, a więc za późno. Bosch pracuje nad nowym rozwiązaniem, które ostrzega kierowców o wiele szybciej. „Bosch rozwija anioła stróża w chmurze danych" – mówi dr Dirk Hoheisel, członek zarządu w Robert Bosch GmbH. Ta funkcja ostrzegawcza, przy niedużych kosztach, może być włączana w postaci modułu oprogramowania do istniejących systemów audio lub aplikacji. Bosch planuje rozpoczęcie jej produkcji seryjnej już w 2016 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak uniknąć zderzenia czołowego?

W celu wykrycia pojazdu poruszającego się w nieprawidłowym kierunku, bazująca na chmurze funkcja na życzenie kierowcy porównuje rzeczywisty ruch pojazdu z dozwolonymi kierunkami jazdy. Informacje na temat kierunków są przechowywane w bazie danych, na stronie internetowej. W przypadku stwierdzenia

niedopuszczalnych odchyleń kierowca jest powiadamiany o swoim błędzie. W tym samym czasie ostrzegani są także kierowcy pojazdów nadjeżdżających z przeciwka. Funkcja bazuje na regularnym, anonimowym zgłaszaniu pozycji każdego pojazdu do chmury – centrum komputerowego, w którym dane są przechowywane i analizowane przez Internet. Im więcej pojazdów jest podłączonych do sieci, tym gęstsza jest niewidzialna sieć bezpieczeństwa i tym dokładniej mogą być ostrzegani użytkownicy drogi o kierowcy jadącym pod prąd.

REKLAMA

Konfiguracja systemu o niskich kosztach

Ta nowa funkcja będzie dostępna jako usługa cloud od 2016 roku. Może być zintegrowana z istniejącymi aplikacjami, takimi jak Bosch myDriveAssist, jak również z rozwiązaniami multimedialnymi producentów aut. W przyszłości przewiduje się także integrację ze standardowymi systemami alarmowymi, jak na przykład eCall. Ostrzeganie o jadącym pod prąd kierowcy wymaga ciągłego dostępu do Internetu. Może być do tego wykorzystywane gotowe wyposażenie pojazdu lub smartfon kierowcy podłączony do pojazdu za pomocą rozwiązań integracyjnych, takich jak Bosch mySPIN. Jedna z tych opcji połączeń jest często już zamontowana fabryczne lub może być łatwo zainstalowana. Nie ma potrzeby montowania jakiegokolwiek dodatkowego sprzętu. To sprawia, że rozwiązanie wykorzystujące chmurę jest zarówno kompletne, jak i korzystne cenowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Zderzenie czołowe - dlaczego jest bezpieczniejsze od bocznego?

Bosch wykorzystuje łączność z Internetem do nowych usług

Za sprawą Boscha samochód staje się aktywną częścią Internetu. Czujniki zbierają wiele danych, zarówno w samochodzie jak i jego otoczeniu. Są one następnie synchronizowane przez Boscha poprzez chmurę. Bazą technologiczną dla zastosowań w Internecie jest koncepcja Bosch IoT-Suite (Internet rzeczy) realizowana przez spółkę córkę Bosch Software Innovations. Zapewnia ona wszystkie funkcje potrzebne do połączenia urządzeń, użytkowników, firm i partnerów na platformie IoT. Ponadto Bosch oferuje coraz więcej usług opartych na tej platformie. Dirk Hoheisel nie ma wątpliwości, że „podłączenie do Internetu czyni jazdę bezpieczniejszą, efektywniejszą i bardziej komfortową". Można tu podać dwa przykłady z branży motoryzacyjnej – za pomocą aplikacji ładowania Charging Apps Boscha kierowca pojazdu elektrycznego lub hybrydowego może swoim smartfonem łatwo znaleźć stację do ładowania i zapłacić za pobraną energię elektryczną – bez względu na to, który z wielu dostawców w Niemczech obsługuje daną stację. Prawie wszystkie publiczne stacje do ładowania w Niemczech są już podłączone do Internetu. Bosch oferuje również Fleet Management (system zarządzania flotą) dla operatorów flot, obejmujący spedytorów i firmy wynajmu samochodów. Za pomocą modułu komunikacyjnego Bosch przesyłane są dane eksploatacyjne pojazdu, takie jak przebieg, położenie i komunikaty o usterkach. Dane te pomagają później zoptymalizować serwisowanie i wykorzystanie pojazdów.

Źródło: materiały prasowe Bosch

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA