REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System informujący o kierowcach jadących pod prąd

wypadek, kolizja, zderzenie Fot. newspress
wypadek, kolizja, zderzenie Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Niemiecki koncern Bosch pracuje nad niedrogim rozwiązaniem, mającym ostrzegać kierowców przed pojazdami jadącymi w ich kierunku pod prąd. Wbrew pozorom takie sytuacje mają dość częste miejsce i to nawet za naszą zachodnią granicą.

Automatyczne ostrzeganie o możliwym czołowym zderzeniu

Uwaga, na drodze kierowca jadący pod prąd! Tylko w niemieckich rozgłośniach radiowych wysyła się około 2000 takich komunikatów każdego roku. Zbyt często jazda pod prąd prowadzi do sytuacji krytycznych – w tym poważnych wypadków. Według statystyk, prawie co trzecia taka jazda kończy się po przejechaniu zaledwie 500 metrów – w najgorszym przypadku śmiertelnie. Transmitowanie ostrzeżenia przez radio rozpoczyna się po kilku minutach, a więc za późno. Bosch pracuje nad nowym rozwiązaniem, które ostrzega kierowców o wiele szybciej. „Bosch rozwija anioła stróża w chmurze danych" – mówi dr Dirk Hoheisel, członek zarządu w Robert Bosch GmbH. Ta funkcja ostrzegawcza, przy niedużych kosztach, może być włączana w postaci modułu oprogramowania do istniejących systemów audio lub aplikacji. Bosch planuje rozpoczęcie jej produkcji seryjnej już w 2016 roku.

REKLAMA

Zobacz też: Jak uniknąć zderzenia czołowego?

REKLAMA

W celu wykrycia pojazdu poruszającego się w nieprawidłowym kierunku, bazująca na chmurze funkcja na życzenie kierowcy porównuje rzeczywisty ruch pojazdu z dozwolonymi kierunkami jazdy. Informacje na temat kierunków są przechowywane w bazie danych, na stronie internetowej. W przypadku stwierdzenia

niedopuszczalnych odchyleń kierowca jest powiadamiany o swoim błędzie. W tym samym czasie ostrzegani są także kierowcy pojazdów nadjeżdżających z przeciwka. Funkcja bazuje na regularnym, anonimowym zgłaszaniu pozycji każdego pojazdu do chmury – centrum komputerowego, w którym dane są przechowywane i analizowane przez Internet. Im więcej pojazdów jest podłączonych do sieci, tym gęstsza jest niewidzialna sieć bezpieczeństwa i tym dokładniej mogą być ostrzegani użytkownicy drogi o kierowcy jadącym pod prąd.

Konfiguracja systemu o niskich kosztach

Ta nowa funkcja będzie dostępna jako usługa cloud od 2016 roku. Może być zintegrowana z istniejącymi aplikacjami, takimi jak Bosch myDriveAssist, jak również z rozwiązaniami multimedialnymi producentów aut. W przyszłości przewiduje się także integrację ze standardowymi systemami alarmowymi, jak na przykład eCall. Ostrzeganie o jadącym pod prąd kierowcy wymaga ciągłego dostępu do Internetu. Może być do tego wykorzystywane gotowe wyposażenie pojazdu lub smartfon kierowcy podłączony do pojazdu za pomocą rozwiązań integracyjnych, takich jak Bosch mySPIN. Jedna z tych opcji połączeń jest często już zamontowana fabryczne lub może być łatwo zainstalowana. Nie ma potrzeby montowania jakiegokolwiek dodatkowego sprzętu. To sprawia, że rozwiązanie wykorzystujące chmurę jest zarówno kompletne, jak i korzystne cenowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Zderzenie czołowe - dlaczego jest bezpieczniejsze od bocznego?

Bosch wykorzystuje łączność z Internetem do nowych usług

Za sprawą Boscha samochód staje się aktywną częścią Internetu. Czujniki zbierają wiele danych, zarówno w samochodzie jak i jego otoczeniu. Są one następnie synchronizowane przez Boscha poprzez chmurę. Bazą technologiczną dla zastosowań w Internecie jest koncepcja Bosch IoT-Suite (Internet rzeczy) realizowana przez spółkę córkę Bosch Software Innovations. Zapewnia ona wszystkie funkcje potrzebne do połączenia urządzeń, użytkowników, firm i partnerów na platformie IoT. Ponadto Bosch oferuje coraz więcej usług opartych na tej platformie. Dirk Hoheisel nie ma wątpliwości, że „podłączenie do Internetu czyni jazdę bezpieczniejszą, efektywniejszą i bardziej komfortową". Można tu podać dwa przykłady z branży motoryzacyjnej – za pomocą aplikacji ładowania Charging Apps Boscha kierowca pojazdu elektrycznego lub hybrydowego może swoim smartfonem łatwo znaleźć stację do ładowania i zapłacić za pobraną energię elektryczną – bez względu na to, który z wielu dostawców w Niemczech obsługuje daną stację. Prawie wszystkie publiczne stacje do ładowania w Niemczech są już podłączone do Internetu. Bosch oferuje również Fleet Management (system zarządzania flotą) dla operatorów flot, obejmujący spedytorów i firmy wynajmu samochodów. Za pomocą modułu komunikacyjnego Bosch przesyłane są dane eksploatacyjne pojazdu, takie jak przebieg, położenie i komunikaty o usterkach. Dane te pomagają później zoptymalizować serwisowanie i wykorzystanie pojazdów.

Źródło: materiały prasowe Bosch

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

REKLAMA

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

REKLAMA

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA