REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przystosowanie samochodu dla potrzeb niepełnosprawnych

Subskrybuj nas na Youtube
Przystosowanie samochodu dla potrzeb niepełnosprawnych. Fot. Fotolia
Przystosowanie samochodu dla potrzeb niepełnosprawnych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Żeby niepełnosprawny kierowca mógł prowadzić pojazd nie zawsze musi wyposażyć auto w kosztowne urządzenia. Czasami wystarczą drobne przeróbki.

Chociaż niektóre schorzenia wykluczają takie osoby z możliwości posiadania prawa jazdy, to jednak w wielu przypadkach takiej bariery nie ma. Często wystarczy odpowiednio dostosować samochód do potrzeb osoby niepełnosprawnej, wyposażając go w specjalnie dobrany system wspomagający czynności takiej osoby, właściwy dla jej schorzenia.

REKLAMA

Zobacz też: Alkomat w telefonie - jak to działa i czy ma to sens?

Systemy wspomagające niepełnosprawnych kierowców:

  • systemy pomagające przy wsiadaniu,
  • mechanizmy sterujące, pozwalające kierowcy w pełni kontrolować samochód niezależnie od jego dysfunkcji. Do najpopularniejszych mechanizmów sterujących należą ręczny gaz i hamulec, często połączone z automatyczną lub manualną bezsprzęgłową skrzynią biegów,
  • systemy do mocowania i przewozu wózków inwalidzkich,
  • pozostałe urządzenia wspomagające, takie jak sterowanie regulacją foteli, klimatyzacji, szyb, lusterek itp. zwiększające ergonomię użytkowania pojazdu przez osobę niepełnosprawną.

Zobacz też: Systemy wspomagające kierowcę od MINI

Na co zwrócić uwagę wybierając pojazd dla kierowcy z pierwszą grupą inwalidzką?

REKLAMA

„Przede wszystkim powinien być to samochód z automatyczną skrzynią biegów. Auto takie najłatwiej przystosować do potrzeb osoby niepełnosprawnej, a jego prowadzenie daje największy komfort kierowcy. Samochód powinien być też maksymalnie zelektryfikowany: elektryczne regulacje szyb, fotela i lusterek bardzo poprawią ergonomię i ułatwią wprowadzanie modyfikacji, takich jak np. przenoszenie przycisków sterowania na kierownicę. Warto zwrócić uwagę na to, aby bagażnik był na tyle pojemny, żeby zmieścić wózek inwalidzki bez konieczności jego składania - często może to bardzo ułatwić przygotowanie do podróży” - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA. 

Samochód niepełnosprawnego kierowcy powinien być również odpowiednio oznaczony. Ułatwi to korzystanie z miejsc parkingowych przeznaczonych dla niepełnosprawnych. Wymagana do tego jest karta parkingowa, którą należy wyrobić w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Karta parkingowa niepełnosprawnego zawiera jego zdjęcie oraz imię i nazwisko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na jej podstawie może on korzystać z miejsc parkingowych przeznaczonych wyłącznie dla osób niepełnosprawnych w Polsce i krajach Unii Europejskiej oraz ma możliwość niestosowania się do niektórych znaków drogowych. Karta ta powinna być umieszczona za przednią szybą samochodu tak, aby było możliwe jej odczytanie.

Zobacz też: Wyświetlacz HUD - koszt wymiany

Szkolenie dla osób niepełnosprawnych posiadających prawo jazdy


Szkoła Auto ŠKODA prowadzi szkolenia dla osób niepełnosprawnych, posiadających prawo jazdy, które pozwalają podnieść umiejętności w zakresie prowadzenia auta.

W ciągu dwóch dni szkolenia uczestnicy nabywają wiedzę z zakresu bezpiecznej i ekologicznej jazdy i zasad udzielania pierwszej pomocy. W projekcie tym mogą wziąć udział niepełnosprawni pracownicy mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, w tym osoby samozatrudnione z województwa wielkopolskiego. Dzięki dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Społecznego szkolenie jest całkowicie bezpłatne.  

Źródło: Szkoła Auto ŠKODA

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA