REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komputer pokładowy - typowe problemy i niedoskonałości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wskazania komputera pokładowego nie powinny być traktowane jako nieomylne. Stanowić mogą one jedynie dodatkową pomoc dla kierowcy.
Wskazania komputera pokładowego nie powinny być traktowane jako nieomylne. Stanowić mogą one jedynie dodatkową pomoc dla kierowcy.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Komputer pokładowy nie jest urządzeniem nieomylnym. Największe zastrzeżenia dotyczą jego niskiej precyzji obliczeń. Zobacz co powinieneś wiedzieć o nim.

Komputer pokładowy - funkcje

Prawie wszystkie produkowane obecnie samochody posiadają lub mogą zostać wyposażone w komputer pokładowy. Zakres ich możliwości jest różny. Najprostsze przeliczają teoretyczny zasięg auta możliwy do pokonania na pozostałym w baku paliwie, średnie spalanie i temperaturę powietrza na zewnątrz pojazdu. Bardziej rozbudowane układy przedstawiają chwilowe raporty spalania, sugerują zmianę biegu w celu zredukowania zużycia paliwa, a także prezentują, w formie wykresów, styla naszej jazdy.

REKLAMA

Zobacz też: Systemy rozpoznawania znaków drogowych

Komputer pokładowy - zmiana biegów

REKLAMA

Nasuwa się zatem pytanie, jak bardzo można zawierzyć wskazaniom komputera pokładowego. Warto wiedzieć, że nawet on bywa omylny. Najczęstszy błąd jaki popełniają kierowcy to sugerowanie się jego wskazówkami dotyczącymi zmiany biegów. Bardzo często się zdarza bowiem, że trzymając się jego podpowiedzi auto zużyje więcej paliwa niż zakłada to pokładowa elektronika.

Po drugie komputer nie uwzględnia negatywnych konsekwencji jazdy na zbyt niskich obrotach – a takie zaleca on w celu zredukowania spalania. Do najgroźniejszych skutków zalicza się osadzanie się dużych ilości nagaru w kolektorze dolotowym silnika, na zaworach ssących czy ściankach cylindra. Zmniejsza on przepustowość powietrza (a tym samym moc jednostki napędowej), rysuje gładzie tulei cylindrowych i zapycha katalizator. Przyspiesza też zużycie świec zapłonowych i zwiększa prawdopodobieństwo spalania stukowego.

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komputer pokładowy - przekłamywanie wyników

Inną wadą wielu komputerów pokładowych jest zaniżanie wyników spalania. Przeciętnie wynik różni się o ok. 5-10%, ale zdarza się, że różnica pomiędzy wskazaniami komputera, a rzeczywistym zużyciem paliwa jest znacznie większe. Oprócz tego warto pamiętać, że teoretyczny zasięg zazwyczaj jest krótszy niż można w rzeczywistości pokonać. Jest to zrobione celowo, aby dać kierowcy dodatkowe szanse na dojechanie do stacji paliwa. Z tego powodu, nawet  wtedy, gdy zasięg wynosi "0 km" auto nadal jest w stanie pokonać kilka kilometrów.

Zobacz też: Nagar w silniku- przyczyny powstawania i potencjalne problemy

Posiadacze np. Fordów muszą mieć na także na uwadze, że zatankowanie prawie pustego baku auta małą ilością paliwa nie zostanie odnotowane przez komputer pokładowy. W rezultacie teoretyczny zasięg auta nie zostanie zwiększony. Z tego powodu, należy tankować auto zanim zapali się rezerwa

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA