REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komputer pokładowy - typowe problemy i niedoskonałości

Wskazania komputera pokładowego nie powinny być traktowane jako nieomylne. Stanowić mogą one jedynie dodatkową pomoc dla kierowcy.
Wskazania komputera pokładowego nie powinny być traktowane jako nieomylne. Stanowić mogą one jedynie dodatkową pomoc dla kierowcy.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Komputer pokładowy nie jest urządzeniem nieomylnym. Największe zastrzeżenia dotyczą jego niskiej precyzji obliczeń. Zobacz co powinieneś wiedzieć o nim.

Komputer pokładowy - funkcje

Prawie wszystkie produkowane obecnie samochody posiadają lub mogą zostać wyposażone w komputer pokładowy. Zakres ich możliwości jest różny. Najprostsze przeliczają teoretyczny zasięg auta możliwy do pokonania na pozostałym w baku paliwie, średnie spalanie i temperaturę powietrza na zewnątrz pojazdu. Bardziej rozbudowane układy przedstawiają chwilowe raporty spalania, sugerują zmianę biegu w celu zredukowania zużycia paliwa, a także prezentują, w formie wykresów, styla naszej jazdy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Systemy rozpoznawania znaków drogowych

Komputer pokładowy - zmiana biegów

Nasuwa się zatem pytanie, jak bardzo można zawierzyć wskazaniom komputera pokładowego. Warto wiedzieć, że nawet on bywa omylny. Najczęstszy błąd jaki popełniają kierowcy to sugerowanie się jego wskazówkami dotyczącymi zmiany biegów. Bardzo często się zdarza bowiem, że trzymając się jego podpowiedzi auto zużyje więcej paliwa niż zakłada to pokładowa elektronika.

Po drugie komputer nie uwzględnia negatywnych konsekwencji jazdy na zbyt niskich obrotach – a takie zaleca on w celu zredukowania spalania. Do najgroźniejszych skutków zalicza się osadzanie się dużych ilości nagaru w kolektorze dolotowym silnika, na zaworach ssących czy ściankach cylindra. Zmniejsza on przepustowość powietrza (a tym samym moc jednostki napędowej), rysuje gładzie tulei cylindrowych i zapycha katalizator. Przyspiesza też zużycie świec zapłonowych i zwiększa prawdopodobieństwo spalania stukowego.

REKLAMA

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komputer pokładowy - przekłamywanie wyników

Inną wadą wielu komputerów pokładowych jest zaniżanie wyników spalania. Przeciętnie wynik różni się o ok. 5-10%, ale zdarza się, że różnica pomiędzy wskazaniami komputera, a rzeczywistym zużyciem paliwa jest znacznie większe. Oprócz tego warto pamiętać, że teoretyczny zasięg zazwyczaj jest krótszy niż można w rzeczywistości pokonać. Jest to zrobione celowo, aby dać kierowcy dodatkowe szanse na dojechanie do stacji paliwa. Z tego powodu, nawet  wtedy, gdy zasięg wynosi "0 km" auto nadal jest w stanie pokonać kilka kilometrów.

Zobacz też: Nagar w silniku- przyczyny powstawania i potencjalne problemy

Posiadacze np. Fordów muszą mieć na także na uwadze, że zatankowanie prawie pustego baku auta małą ilością paliwa nie zostanie odnotowane przez komputer pokładowy. W rezultacie teoretyczny zasięg auta nie zostanie zwiększony. Z tego powodu, należy tankować auto zanim zapali się rezerwa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA