Komputer pokładowy - typowe problemy i niedoskonałości
REKLAMA
REKLAMA
Komputer pokładowy - funkcje
Prawie wszystkie produkowane obecnie samochody posiadają lub mogą zostać wyposażone w komputer pokładowy. Zakres ich możliwości jest różny. Najprostsze przeliczają teoretyczny zasięg auta możliwy do pokonania na pozostałym w baku paliwie, średnie spalanie i temperaturę powietrza na zewnątrz pojazdu. Bardziej rozbudowane układy przedstawiają chwilowe raporty spalania, sugerują zmianę biegu w celu zredukowania zużycia paliwa, a także prezentują, w formie wykresów, styla naszej jazdy.
REKLAMA
Zobacz też: Systemy rozpoznawania znaków drogowych
Komputer pokładowy - zmiana biegów
REKLAMA
Nasuwa się zatem pytanie, jak bardzo można zawierzyć wskazaniom komputera pokładowego. Warto wiedzieć, że nawet on bywa omylny. Najczęstszy błąd jaki popełniają kierowcy to sugerowanie się jego wskazówkami dotyczącymi zmiany biegów. Bardzo często się zdarza bowiem, że trzymając się jego podpowiedzi auto zużyje więcej paliwa niż zakłada to pokładowa elektronika.
Po drugie komputer nie uwzględnia negatywnych konsekwencji jazdy na zbyt niskich obrotach – a takie zaleca on w celu zredukowania spalania. Do najgroźniejszych skutków zalicza się osadzanie się dużych ilości nagaru w kolektorze dolotowym silnika, na zaworach ssących czy ściankach cylindra. Zmniejsza on przepustowość powietrza (a tym samym moc jednostki napędowej), rysuje gładzie tulei cylindrowych i zapycha katalizator. Przyspiesza też zużycie świec zapłonowych i zwiększa prawdopodobieństwo spalania stukowego.
Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie
Komputer pokładowy - przekłamywanie wyników
Inną wadą wielu komputerów pokładowych jest zaniżanie wyników spalania. Przeciętnie wynik różni się o ok. 5-10%, ale zdarza się, że różnica pomiędzy wskazaniami komputera, a rzeczywistym zużyciem paliwa jest znacznie większe. Oprócz tego warto pamiętać, że teoretyczny zasięg zazwyczaj jest krótszy niż można w rzeczywistości pokonać. Jest to zrobione celowo, aby dać kierowcy dodatkowe szanse na dojechanie do stacji paliwa. Z tego powodu, nawet wtedy, gdy zasięg wynosi "0 km" auto nadal jest w stanie pokonać kilka kilometrów.
Zobacz też: Nagar w silniku- przyczyny powstawania i potencjalne problemy
Posiadacze np. Fordów muszą mieć na także na uwadze, że zatankowanie prawie pustego baku auta małą ilością paliwa nie zostanie odnotowane przez komputer pokładowy. W rezultacie teoretyczny zasięg auta nie zostanie zwiększony. Z tego powodu, należy tankować auto zanim zapali się rezerwa
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.