REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komputer pokładowy - typowe problemy i niedoskonałości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wskazania komputera pokładowego nie powinny być traktowane jako nieomylne. Stanowić mogą one jedynie dodatkową pomoc dla kierowcy.
Wskazania komputera pokładowego nie powinny być traktowane jako nieomylne. Stanowić mogą one jedynie dodatkową pomoc dla kierowcy.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Komputer pokładowy nie jest urządzeniem nieomylnym. Największe zastrzeżenia dotyczą jego niskiej precyzji obliczeń. Zobacz co powinieneś wiedzieć o nim.

Komputer pokładowy - funkcje

Prawie wszystkie produkowane obecnie samochody posiadają lub mogą zostać wyposażone w komputer pokładowy. Zakres ich możliwości jest różny. Najprostsze przeliczają teoretyczny zasięg auta możliwy do pokonania na pozostałym w baku paliwie, średnie spalanie i temperaturę powietrza na zewnątrz pojazdu. Bardziej rozbudowane układy przedstawiają chwilowe raporty spalania, sugerują zmianę biegu w celu zredukowania zużycia paliwa, a także prezentują, w formie wykresów, styla naszej jazdy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Systemy rozpoznawania znaków drogowych

Komputer pokładowy - zmiana biegów

Nasuwa się zatem pytanie, jak bardzo można zawierzyć wskazaniom komputera pokładowego. Warto wiedzieć, że nawet on bywa omylny. Najczęstszy błąd jaki popełniają kierowcy to sugerowanie się jego wskazówkami dotyczącymi zmiany biegów. Bardzo często się zdarza bowiem, że trzymając się jego podpowiedzi auto zużyje więcej paliwa niż zakłada to pokładowa elektronika.

Po drugie komputer nie uwzględnia negatywnych konsekwencji jazdy na zbyt niskich obrotach – a takie zaleca on w celu zredukowania spalania. Do najgroźniejszych skutków zalicza się osadzanie się dużych ilości nagaru w kolektorze dolotowym silnika, na zaworach ssących czy ściankach cylindra. Zmniejsza on przepustowość powietrza (a tym samym moc jednostki napędowej), rysuje gładzie tulei cylindrowych i zapycha katalizator. Przyspiesza też zużycie świec zapłonowych i zwiększa prawdopodobieństwo spalania stukowego.

REKLAMA

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komputer pokładowy - przekłamywanie wyników

Inną wadą wielu komputerów pokładowych jest zaniżanie wyników spalania. Przeciętnie wynik różni się o ok. 5-10%, ale zdarza się, że różnica pomiędzy wskazaniami komputera, a rzeczywistym zużyciem paliwa jest znacznie większe. Oprócz tego warto pamiętać, że teoretyczny zasięg zazwyczaj jest krótszy niż można w rzeczywistości pokonać. Jest to zrobione celowo, aby dać kierowcy dodatkowe szanse na dojechanie do stacji paliwa. Z tego powodu, nawet  wtedy, gdy zasięg wynosi "0 km" auto nadal jest w stanie pokonać kilka kilometrów.

Zobacz też: Nagar w silniku- przyczyny powstawania i potencjalne problemy

Posiadacze np. Fordów muszą mieć na także na uwadze, że zatankowanie prawie pustego baku auta małą ilością paliwa nie zostanie odnotowane przez komputer pokładowy. W rezultacie teoretyczny zasięg auta nie zostanie zwiększony. Z tego powodu, należy tankować auto zanim zapali się rezerwa

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA