REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CB radio - poznaj żargon kierowców!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Znajomość żargonu używanego przez kierowców używających CB radio może okazać się bardzo pomocna w trasie.
Znajomość żargonu używanego przez kierowców używających CB radio może okazać się bardzo pomocna w trasie.

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowa obsługa CB radia wymaga znajomości specjalnego słownictwa, które ułatwia i przyspiesza komunikację z innymi jego użytkownikami. Warto też wiedzieć, o czym i na których kanałach możemy porozmawiać.

PODSTAWOWE REGUŁY KORZYSTANIA Z CB RADIA

REKLAMA

Każdy kierowca korzystający z CB radia powinien wiedzieć, że rozmowy nie są sformalizowane i mają raczej charakter zwyczajowy. Pozwoliło to bowiem na powstanie subkultury, która posługuje się specyficznym językiem. Oto kilka wyrazów i zwrotów ze słownika CB radiowca:

  • BAT –antena do CB radia
  • BAJO – cześć, do zobaczenia
  • DYSKOTEKA – pojazd uprzywilejowany jadący na sygnale
  • DZWON – kolizja dwóch pojazdów
  • FOTOGRAF – nieoznakowany patrol z rejestratorem
  • GRUSZKA – mikrofon do CB radia
  • HULAJNOGA- patrol na motocyklu
  • KARAKAN – samochód osobowy
  • KINO OBJAZDOWE – radiowóz z kamerą
  • KOŃ – ciągnik siodłowy
  • MOBILKI- użytkownicy CB
  • OGON – naczepa
  • PRZYCZEPNOŚCI- życzę dobrej suchej drogi
  • SZEROKOŚCI – życzę szerokiej drogi
  • ZATWARDZENIE- korek na drodze

Warto także wiedzieć, że naszą rozmowę słyszą wszyscy użytkownicy odbierający dany kanał, a więc o prywatności nie ma mowy. Od rozmówców wymagana jest też kultura wypowiedzi, z którą obecnie jest duży problem. Na kanałach nie wolno nadawać reklam i muzyki. Trzeba pamiętać o przeznaczeniu tego urządzenia i wykorzystywać je do odpowiednich celów, z czym także jest problem. Kolejną, bardzo ważna zasadą jest  to, że na danym kanale mówi tylko jedna osoby. Odbywa się to na zasadzie „naciśnij i mów”. Jeżeli chcemy nadać wiadomość przyciskamy guzik na mikrofonie, natomiast gdy chcemy usłyszeć odpowiedź należy go puścić. Trzeba pamiętać, aby prawidłowo odłożyć mikrofon, gdyż jego nieprawidłowe odłożenie blokuje kanał i nie pozwala korzystać z niego innym użytkownikom.

Zobacz też: CB radio - podstawy obsługi

Należy wspomnieć o tym, że wśród 40 kanałów, nie wszystkie służą do zwyczajnych rozmów. Mamy bowiem kanały specjalne, zarezerwowane do konkretnych celów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

KANAŁ 9: RATUNKOWY

Wykorzystywany jest jak sama nazwa mówi do prowadzenia akcji ratunkowych. Na tym kanale zabronione są jakiekolwiek inne prywatne rozmowy. Nasłuch tego kanału prowadzony jest przez służby ratunkowe, czasami zdarza się tak, że wołanie o pomoc nie zostanie odebrane  wówczas należy skorzystać z kanału 19.

KANAŁ 19: DROGOWY

Jest podstawowym kanałem wykorzystywanym przez kierowców podczas podróży. To właśnie na tym kanale można dowiedzieć się o kontroli radarowej czy korkach. Rozmowy na tym kanale są krótkie i odbywają się na zasadzie „pytanie i odpowiedź”

Zobacz też: CB radio - jaki model wybrać? Czy jego używanie jest legalne?

KANAŁ 28: WYWOŁAWCZY

Obecnie używany jest głównie do rozmów między Polakami będącymi w podróży za granicą.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA