REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CB radio - jaki model wybrać? Czy jego używanie jest legalne?

CB radio to nie tylko urządzenie służące unikaniu mandatów. To także sposób radzenia sobie z
CB radio to nie tylko urządzenie służące unikaniu mandatów. To także sposób radzenia sobie z "zatwardzeniem" czyli zatorem na drodze. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nadmierna rozbudowa sieci fotoradarów oraz floty nieoznakowanych radiowozów w Polsce sprawia, że coraz więcej osób decyduje się na zakup CB radia. Podpowiadamy, które modele tych urządzeń cieszą się największą popularnością oraz czy trzeba mieć na ich użytkowanie specjalne pozwolenie.

Historia

REKLAMA

CB radio jest urządzeniem, które łączy funkcję antyradaru, systemu ostrzegania o korkach i nawigacji. Jego historia rozpoczęła się w latach 40 ubiegłego wieku w USA, gdzie zdefiniowano jako łączność dla potrzeb obywatelskich. Za jego twórcę uważa się Al. Grossa- człowieka, który  w 1943 roku stworzył pierwsze tego typu radio. CB radio początkowo używane było w paśmie 460-470 MHz i 250 MHz, natomiast w chwili obecnej stosowana jest w paśmie 27 MHz.

CB radio w Polsce

W Polsce urządzenie to stało się popularne w latach 90. Początkowo pojawiło się ono w autach ciężarowych i wykorzystywane było w celach informacyjnych, np. informowanie o radarach, ostrzeganie o korkach, wskazywanie trasy czy wzywanie pomocy. Wraz z upływem czasu, CB radio stało się popularne również wśród kierowców aut osobowych. W naszym kraju łączność CB odbywa się na paśmie częstotliwości od 26,960 do 27,400 MHz, które podzielone jest na 40 kanałów.

Zobacz też: Czy za używanie CB-radia można dostać mandat?

W Polsce używa się modulacji amplitudowej (AM). Jej zaletą jest to, że daje większy zasięg, ale niestety jest wrażliwa na zakłócenia. Wiele osób zastanawia się czy , aby móc korzystać z tego urządzenia trzeba posiadać zezwolenie. Otóż od lipca 2004 roku na używanie CB radia niepotrzebne jest pozwolenie, pod warunkiem, że działa ono na częstotliwości podanej powyżej z mocą wyjściową do 4W dla modulacji częstotliwościowej używanej w krajach Europy Zachodniej i modulacji amplitudowej używanej w Polsce. Ponadto każde CB radio musi mieć homologację, czyli spełniać wszystkie normy dotyczące częstotliwości i mocy. Obecnie nie ma obowiązku wożenia certyfikatu ze sobą, jednak podczas wnikliwej kontroli, pomoże on udowodnić funkcjonariuszowi Policji, że urządzenie znajdujące się w naszym pojeździe, może być legalnie używane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nieoznakowane radiowozy ITD - zobacz, które auta zrobią Ci kosztowne zdjęcie!

Popularne modele CB radia dostępne na polskim rynku

Na Polskim rynku dostępnych jest kilka modeli CB radia. Różnią się od siebie ceną i funkcjami. Najtańszy model to obecnie TTI 550,które posiada automatyczną funkcję odszumiania. Jego cena to około 150 zł. Kolejny model to MIDLAND 200, jest droższy o 30 zł od poprzedniego i posiada przełącznik zmiany mocy nadawania. Prostym radiem jest STABO XM 30003 E, które posiada regulację czułości i automatyczną blokadę szumów. Jego cena to 370 zł. Z kolei ALBRECHT AE6890 to jedyne CB radio, które umożliwia sterowanie z zewnętrznego panelu, za tę przyjemność producent liczy sobie 500 zł. Za  urządzenie, w którym będziemy mogli zmieniać kanały przy pomocy mikrofonu trzeba zapłacić 550 zł- PRESIDENT HARRY III. Urządzenie, które posiada większość dostępnych funkcji na rynku jest PRESIDENT WALKER. Producent za tak zaawansowane CB radio liczy sobie ok. 640 zł.

Zobacz też: CB radio w telefonie komórkowym. Czy to działa?

Gdzie i jak przymocować CB radio?

Wielu kierowców umieszcza CB radio koło fotela, jednak w tym miejscu jest ono trudne w obsłudze i łatwo może ulec uszkodzeniu. Najlepszy, rozwiązaniem byłoby przymocowanie urządzenia na stałe. Można je zabudować w kieszeni radiowej, umieścić pod deską rozdzielczą, w zamykanym schowku konsoli, na podsufitce czy przymocować do tunelu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA