REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile waży dodatkowe wyposażenie samochodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Im bardziej bogate jest wyposażenie pojazdu, tym większa jest masa pojazdu. Przekłada się ona na dynamikę pojazdu oraz jego ekonomiczność.
Im bardziej bogate jest wyposażenie pojazdu, tym większa jest masa pojazdu. Przekłada się ona na dynamikę pojazdu oraz jego ekonomiczność.
BMW
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Lista dodatkowego wyposażenia nowoczesnych aut stale ulega wydłużeniu. Jak duży wpływ na ono masę pojazdu? Czy dodatkowe gadżety mogą pogorszyć osiągi auta?

Znakiem czasu jest to, że nowoczesne auta, będące n-tą generacją swoich poprzedników z przed lat, są znacznie cięższe od swoich protoplastów. Kultowy Golf GTI pierwszej generacji wyposażony w silnik 1.6 110KM jest lżejszy o 518kg od piątej generacji popularnego „hot hatcha”! Dzieli je praktycznie wszystko , poczynając od oferowanego poziomu bezpieczeństwa, poprzez rozwiązania techniczne aż po wyposażenie. Jedno pozostaje zbliżone – osiągi. Choć dzieli je różnica wieku wynosząca prawie 30 lat to sprint 0-100km/h „jedynka” przegrywa tylko o 1,8 sekundy. Jak to możliwe, skoro silnik Golfa V, wyposażony w turbosprężarkę, dysponuje mocą większą o 90KM?

REKLAMA

Masa pojazdu a jego osiągi

REKLAMA

Odpowiedź na to pytanie jest prosta – większa masa zabija osiągi auta. Dobitnie podkreślał to chociażby Colin Chapman, brytyjski inżynier i konstruktor wyścigowy, założyciel firmy Lotus. Jego samochody wyścigowe od samego początku wyróżniały się bardzo niska masą, która zapewniała z jednej strony wysoką dynamikę przy znacznie słabszych jednostkach napędowych, a z drugiej lepsze prowadzenie pojazdu w zakrętach. Po dziś dzień auta Lotusa czerpią garściami z tej filozofii.

Co wpływa na wysoką masę dzisiejszym samochodów osobowych? Jednym z głównych czynników jest ich wyposażenie. Różnice wagowe są zauważalne nawet na przykładzie tego samego modelu auta z danym silnikiem. W zależności od wersji wyposażenia masa auta jest inna. Popularny sedan klasy średniej, Opel Vectra C Caravan z silnikiem 1.8 16V 122KM (Z18XE), jest cięższy w odmianie Sport o 18kg od podstawowej wersji Enyoj. Co więcej doposażenie go w hak holowniczy spowoduje wzrost masy o kolejne 33kg. Okno dachowe to następne 18kg.

Zobacz też: Bluetooth w samochodzie - czy wszystkie potrafią to samo?

Ile waży wyposażenie pojazdu?

REKLAMA

Auto staje się tym cięższe im większy jest jego zakres wyposażenia dodatkowego. Firma BMW, znana z luksusowego charakteru swoich aut, udostępnia szeroki wachlarz gadżetów poprawiających komfort podróży. Ile te dodatki mogą warzyć? Jak się okazuje całkiem sporo. W modelu E46 330i nawet trochę lepsze radio potrafi dociążyć auto o dodatkowe 0,6kg, sam kompresor klimatyzacji to dodatkowe 7kg, każda z bocznych poduszek powietrznych to prawie 1kg. Komplet czterech felg aluminiowych wraz z oponami w rozmiarze 225/45R17 to kolejne  78kg!Rekordowo ciężkie są fotele – masa jednego przekracza 24kg! Ale to i tak niewiele jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że jeden fotel Bentleya Continentala GT waży prawie 70kg! Czy to naprawdę tak dużo? Biorąc pod uwagę, że wzrost masy o 100kg powoduje w średniej klasie samochodzie zwiększenie o 0,5litra zapotrzebowania na paliwo, to straty energii i paliwa w dłuższym okresie czasu są duże. W kontekście globalnym są one wręcz ogromne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprócz wyposażenia auta z zakresu komfortu, istotny wpływ na zwiększenie masy auta ma także zastosowany w nim rodzaj napędu. W Mitsubishi ASX z silnikiem 1.8 DID wybranie wersji 4x4 spowoduje, że będzie ono cięższe o prawie 65kg od modelu z napędem na jedną oś. W jego przypadku oznacza to także pogorszenie przyspieszenia 0-100km/h o 0,3 sekundy.

Czy zatem powszechnie występują tendencja do zwiększana masy samochodów osobowych spowodowana jest tylko i wyłącznie rosnącymi wymaganiami klientów i ma na celu zaspokoić ich coraz to bardziej wybredne gusta? Nie do końca. Pamiętajmy, że producenci sukcesywnie zwiększają poziom bezpieczeństwa swoich aut. Bardziej zaawansowane konstrukcje stref zgniotu, dodatkowe poduszki powietrzne, ich czujniki czy systemy wspomagające kierowcę w trudnych sytuacjach na drodze, to dodatkowe kilogramy istotnie wpływające ma masę całkowitą pojazdu. Aby zachować jednak wysokie osiągi i ekonomiczność, stałemu udoskonaleniu ulegają jednostki napędowe czy aerodynamika pojazdu.

Zobacz też: Skrzypienie deski rozdzielczej? Jak je usunąć?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA