REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Im bardziej bogate jest wyposażenie pojazdu, tym większa jest masa pojazdu. Przekłada się ona na dynamikę pojazdu oraz jego ekonomiczność.
Im bardziej bogate jest wyposażenie pojazdu, tym większa jest masa pojazdu. Przekłada się ona na dynamikę pojazdu oraz jego ekonomiczność.
BMW
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Lista dodatkowego wyposażenia nowoczesnych aut stale ulega wydłużeniu. Jak duży wpływ na ono masę pojazdu? Czy dodatkowe gadżety mogą pogorszyć osiągi auta?

Znakiem czasu jest to, że nowoczesne auta, będące n-tą generacją swoich poprzedników z przed lat, są znacznie cięższe od swoich protoplastów. Kultowy Golf GTI pierwszej generacji wyposażony w silnik 1.6 110KM jest lżejszy o 518kg od piątej generacji popularnego „hot hatcha”! Dzieli je praktycznie wszystko , poczynając od oferowanego poziomu bezpieczeństwa, poprzez rozwiązania techniczne aż po wyposażenie. Jedno pozostaje zbliżone – osiągi. Choć dzieli je różnica wieku wynosząca prawie 30 lat to sprint 0-100km/h „jedynka” przegrywa tylko o 1,8 sekundy. Jak to możliwe, skoro silnik Golfa V, wyposażony w turbosprężarkę, dysponuje mocą większą o 90KM?

REKLAMA

REKLAMA

Masa pojazdu a jego osiągi

Odpowiedź na to pytanie jest prosta – większa masa zabija osiągi auta. Dobitnie podkreślał to chociażby Colin Chapman, brytyjski inżynier i konstruktor wyścigowy, założyciel firmy Lotus. Jego samochody wyścigowe od samego początku wyróżniały się bardzo niska masą, która zapewniała z jednej strony wysoką dynamikę przy znacznie słabszych jednostkach napędowych, a z drugiej lepsze prowadzenie pojazdu w zakrętach. Po dziś dzień auta Lotusa czerpią garściami z tej filozofii.

Co wpływa na wysoką masę dzisiejszym samochodów osobowych? Jednym z głównych czynników jest ich wyposażenie. Różnice wagowe są zauważalne nawet na przykładzie tego samego modelu auta z danym silnikiem. W zależności od wersji wyposażenia masa auta jest inna. Popularny sedan klasy średniej, Opel Vectra C Caravan z silnikiem 1.8 16V 122KM (Z18XE), jest cięższy w odmianie Sport o 18kg od podstawowej wersji Enyoj. Co więcej doposażenie go w hak holowniczy spowoduje wzrost masy o kolejne 33kg. Okno dachowe to następne 18kg.

Zobacz też: Bluetooth w samochodzie - czy wszystkie potrafią to samo?

REKLAMA

Ile waży wyposażenie pojazdu?

Auto staje się tym cięższe im większy jest jego zakres wyposażenia dodatkowego. Firma BMW, znana z luksusowego charakteru swoich aut, udostępnia szeroki wachlarz gadżetów poprawiających komfort podróży. Ile te dodatki mogą warzyć? Jak się okazuje całkiem sporo. W modelu E46 330i nawet trochę lepsze radio potrafi dociążyć auto o dodatkowe 0,6kg, sam kompresor klimatyzacji to dodatkowe 7kg, każda z bocznych poduszek powietrznych to prawie 1kg. Komplet czterech felg aluminiowych wraz z oponami w rozmiarze 225/45R17 to kolejne  78kg!Rekordowo ciężkie są fotele – masa jednego przekracza 24kg! Ale to i tak niewiele jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że jeden fotel Bentleya Continentala GT waży prawie 70kg! Czy to naprawdę tak dużo? Biorąc pod uwagę, że wzrost masy o 100kg powoduje w średniej klasie samochodzie zwiększenie o 0,5litra zapotrzebowania na paliwo, to straty energii i paliwa w dłuższym okresie czasu są duże. W kontekście globalnym są one wręcz ogromne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprócz wyposażenia auta z zakresu komfortu, istotny wpływ na zwiększenie masy auta ma także zastosowany w nim rodzaj napędu. W Mitsubishi ASX z silnikiem 1.8 DID wybranie wersji 4x4 spowoduje, że będzie ono cięższe o prawie 65kg od modelu z napędem na jedną oś. W jego przypadku oznacza to także pogorszenie przyspieszenia 0-100km/h o 0,3 sekundy.

Czy zatem powszechnie występują tendencja do zwiększana masy samochodów osobowych spowodowana jest tylko i wyłącznie rosnącymi wymaganiami klientów i ma na celu zaspokoić ich coraz to bardziej wybredne gusta? Nie do końca. Pamiętajmy, że producenci sukcesywnie zwiększają poziom bezpieczeństwa swoich aut. Bardziej zaawansowane konstrukcje stref zgniotu, dodatkowe poduszki powietrzne, ich czujniki czy systemy wspomagające kierowcę w trudnych sytuacjach na drodze, to dodatkowe kilogramy istotnie wpływające ma masę całkowitą pojazdu. Aby zachować jednak wysokie osiągi i ekonomiczność, stałemu udoskonaleniu ulegają jednostki napędowe czy aerodynamika pojazdu.

Zobacz też: Skrzypienie deski rozdzielczej? Jak je usunąć?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA