REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile waży dodatkowe wyposażenie samochodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Im bardziej bogate jest wyposażenie pojazdu, tym większa jest masa pojazdu. Przekłada się ona na dynamikę pojazdu oraz jego ekonomiczność.
Im bardziej bogate jest wyposażenie pojazdu, tym większa jest masa pojazdu. Przekłada się ona na dynamikę pojazdu oraz jego ekonomiczność.
BMW
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Lista dodatkowego wyposażenia nowoczesnych aut stale ulega wydłużeniu. Jak duży wpływ na ono masę pojazdu? Czy dodatkowe gadżety mogą pogorszyć osiągi auta?

Znakiem czasu jest to, że nowoczesne auta, będące n-tą generacją swoich poprzedników z przed lat, są znacznie cięższe od swoich protoplastów. Kultowy Golf GTI pierwszej generacji wyposażony w silnik 1.6 110KM jest lżejszy o 518kg od piątej generacji popularnego „hot hatcha”! Dzieli je praktycznie wszystko , poczynając od oferowanego poziomu bezpieczeństwa, poprzez rozwiązania techniczne aż po wyposażenie. Jedno pozostaje zbliżone – osiągi. Choć dzieli je różnica wieku wynosząca prawie 30 lat to sprint 0-100km/h „jedynka” przegrywa tylko o 1,8 sekundy. Jak to możliwe, skoro silnik Golfa V, wyposażony w turbosprężarkę, dysponuje mocą większą o 90KM?

REKLAMA

Masa pojazdu a jego osiągi

REKLAMA

Odpowiedź na to pytanie jest prosta – większa masa zabija osiągi auta. Dobitnie podkreślał to chociażby Colin Chapman, brytyjski inżynier i konstruktor wyścigowy, założyciel firmy Lotus. Jego samochody wyścigowe od samego początku wyróżniały się bardzo niska masą, która zapewniała z jednej strony wysoką dynamikę przy znacznie słabszych jednostkach napędowych, a z drugiej lepsze prowadzenie pojazdu w zakrętach. Po dziś dzień auta Lotusa czerpią garściami z tej filozofii.

Co wpływa na wysoką masę dzisiejszym samochodów osobowych? Jednym z głównych czynników jest ich wyposażenie. Różnice wagowe są zauważalne nawet na przykładzie tego samego modelu auta z danym silnikiem. W zależności od wersji wyposażenia masa auta jest inna. Popularny sedan klasy średniej, Opel Vectra C Caravan z silnikiem 1.8 16V 122KM (Z18XE), jest cięższy w odmianie Sport o 18kg od podstawowej wersji Enyoj. Co więcej doposażenie go w hak holowniczy spowoduje wzrost masy o kolejne 33kg. Okno dachowe to następne 18kg.

Zobacz też: Bluetooth w samochodzie - czy wszystkie potrafią to samo?

Ile waży wyposażenie pojazdu?

REKLAMA

Auto staje się tym cięższe im większy jest jego zakres wyposażenia dodatkowego. Firma BMW, znana z luksusowego charakteru swoich aut, udostępnia szeroki wachlarz gadżetów poprawiających komfort podróży. Ile te dodatki mogą warzyć? Jak się okazuje całkiem sporo. W modelu E46 330i nawet trochę lepsze radio potrafi dociążyć auto o dodatkowe 0,6kg, sam kompresor klimatyzacji to dodatkowe 7kg, każda z bocznych poduszek powietrznych to prawie 1kg. Komplet czterech felg aluminiowych wraz z oponami w rozmiarze 225/45R17 to kolejne  78kg!Rekordowo ciężkie są fotele – masa jednego przekracza 24kg! Ale to i tak niewiele jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że jeden fotel Bentleya Continentala GT waży prawie 70kg! Czy to naprawdę tak dużo? Biorąc pod uwagę, że wzrost masy o 100kg powoduje w średniej klasie samochodzie zwiększenie o 0,5litra zapotrzebowania na paliwo, to straty energii i paliwa w dłuższym okresie czasu są duże. W kontekście globalnym są one wręcz ogromne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprócz wyposażenia auta z zakresu komfortu, istotny wpływ na zwiększenie masy auta ma także zastosowany w nim rodzaj napędu. W Mitsubishi ASX z silnikiem 1.8 DID wybranie wersji 4x4 spowoduje, że będzie ono cięższe o prawie 65kg od modelu z napędem na jedną oś. W jego przypadku oznacza to także pogorszenie przyspieszenia 0-100km/h o 0,3 sekundy.

Czy zatem powszechnie występują tendencja do zwiększana masy samochodów osobowych spowodowana jest tylko i wyłącznie rosnącymi wymaganiami klientów i ma na celu zaspokoić ich coraz to bardziej wybredne gusta? Nie do końca. Pamiętajmy, że producenci sukcesywnie zwiększają poziom bezpieczeństwa swoich aut. Bardziej zaawansowane konstrukcje stref zgniotu, dodatkowe poduszki powietrzne, ich czujniki czy systemy wspomagające kierowcę w trudnych sytuacjach na drodze, to dodatkowe kilogramy istotnie wpływające ma masę całkowitą pojazdu. Aby zachować jednak wysokie osiągi i ekonomiczność, stałemu udoskonaleniu ulegają jednostki napędowe czy aerodynamika pojazdu.

Zobacz też: Skrzypienie deski rozdzielczej? Jak je usunąć?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA