REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile waży dodatkowe wyposażenie samochodu?

Im bardziej bogate jest wyposażenie pojazdu, tym większa jest masa pojazdu. Przekłada się ona na dynamikę pojazdu oraz jego ekonomiczność.
Im bardziej bogate jest wyposażenie pojazdu, tym większa jest masa pojazdu. Przekłada się ona na dynamikę pojazdu oraz jego ekonomiczność.
BMW
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Lista dodatkowego wyposażenia nowoczesnych aut stale ulega wydłużeniu. Jak duży wpływ na ono masę pojazdu? Czy dodatkowe gadżety mogą pogorszyć osiągi auta?

Znakiem czasu jest to, że nowoczesne auta, będące n-tą generacją swoich poprzedników z przed lat, są znacznie cięższe od swoich protoplastów. Kultowy Golf GTI pierwszej generacji wyposażony w silnik 1.6 110KM jest lżejszy o 518kg od piątej generacji popularnego „hot hatcha”! Dzieli je praktycznie wszystko , poczynając od oferowanego poziomu bezpieczeństwa, poprzez rozwiązania techniczne aż po wyposażenie. Jedno pozostaje zbliżone – osiągi. Choć dzieli je różnica wieku wynosząca prawie 30 lat to sprint 0-100km/h „jedynka” przegrywa tylko o 1,8 sekundy. Jak to możliwe, skoro silnik Golfa V, wyposażony w turbosprężarkę, dysponuje mocą większą o 90KM?

REKLAMA

Masa pojazdu a jego osiągi

REKLAMA

Odpowiedź na to pytanie jest prosta – większa masa zabija osiągi auta. Dobitnie podkreślał to chociażby Colin Chapman, brytyjski inżynier i konstruktor wyścigowy, założyciel firmy Lotus. Jego samochody wyścigowe od samego początku wyróżniały się bardzo niska masą, która zapewniała z jednej strony wysoką dynamikę przy znacznie słabszych jednostkach napędowych, a z drugiej lepsze prowadzenie pojazdu w zakrętach. Po dziś dzień auta Lotusa czerpią garściami z tej filozofii.

Co wpływa na wysoką masę dzisiejszym samochodów osobowych? Jednym z głównych czynników jest ich wyposażenie. Różnice wagowe są zauważalne nawet na przykładzie tego samego modelu auta z danym silnikiem. W zależności od wersji wyposażenia masa auta jest inna. Popularny sedan klasy średniej, Opel Vectra C Caravan z silnikiem 1.8 16V 122KM (Z18XE), jest cięższy w odmianie Sport o 18kg od podstawowej wersji Enyoj. Co więcej doposażenie go w hak holowniczy spowoduje wzrost masy o kolejne 33kg. Okno dachowe to następne 18kg.

Zobacz też: Bluetooth w samochodzie - czy wszystkie potrafią to samo?

Ile waży wyposażenie pojazdu?

REKLAMA

Auto staje się tym cięższe im większy jest jego zakres wyposażenia dodatkowego. Firma BMW, znana z luksusowego charakteru swoich aut, udostępnia szeroki wachlarz gadżetów poprawiających komfort podróży. Ile te dodatki mogą warzyć? Jak się okazuje całkiem sporo. W modelu E46 330i nawet trochę lepsze radio potrafi dociążyć auto o dodatkowe 0,6kg, sam kompresor klimatyzacji to dodatkowe 7kg, każda z bocznych poduszek powietrznych to prawie 1kg. Komplet czterech felg aluminiowych wraz z oponami w rozmiarze 225/45R17 to kolejne  78kg!Rekordowo ciężkie są fotele – masa jednego przekracza 24kg! Ale to i tak niewiele jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że jeden fotel Bentleya Continentala GT waży prawie 70kg! Czy to naprawdę tak dużo? Biorąc pod uwagę, że wzrost masy o 100kg powoduje w średniej klasie samochodzie zwiększenie o 0,5litra zapotrzebowania na paliwo, to straty energii i paliwa w dłuższym okresie czasu są duże. W kontekście globalnym są one wręcz ogromne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprócz wyposażenia auta z zakresu komfortu, istotny wpływ na zwiększenie masy auta ma także zastosowany w nim rodzaj napędu. W Mitsubishi ASX z silnikiem 1.8 DID wybranie wersji 4x4 spowoduje, że będzie ono cięższe o prawie 65kg od modelu z napędem na jedną oś. W jego przypadku oznacza to także pogorszenie przyspieszenia 0-100km/h o 0,3 sekundy.

Czy zatem powszechnie występują tendencja do zwiększana masy samochodów osobowych spowodowana jest tylko i wyłącznie rosnącymi wymaganiami klientów i ma na celu zaspokoić ich coraz to bardziej wybredne gusta? Nie do końca. Pamiętajmy, że producenci sukcesywnie zwiększają poziom bezpieczeństwa swoich aut. Bardziej zaawansowane konstrukcje stref zgniotu, dodatkowe poduszki powietrzne, ich czujniki czy systemy wspomagające kierowcę w trudnych sytuacjach na drodze, to dodatkowe kilogramy istotnie wpływające ma masę całkowitą pojazdu. Aby zachować jednak wysokie osiągi i ekonomiczność, stałemu udoskonaleniu ulegają jednostki napędowe czy aerodynamika pojazdu.

Zobacz też: Skrzypienie deski rozdzielczej? Jak je usunąć?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    REKLAMA