Jak dbać o hak holowniczy?
REKLAMA
REKLAMA
Mimo to w wielu samochodach jest on pozostawiany swojemu losowi. Skorodowany, z zaśniedziałymi stykami w gnieździe elektrycznym jest przyczyną wielu problemów, gdy zajdzie konieczność holowania przyczepy.
REKLAMA
Najważniejszym elementem haka jest jego kula. Ściślej, jest to kulista kopuła z walcowym trzpieniem, o ściśle określonym kształcie i wymiarach, z których średnica jest najważniejsza. Kula powinna znajdować się w nienagannym stanie.
Zobacz również: Szyberdach, jak sprawdzić jego kondycję?
REKLAMA
Powinna ją chronić specjalna elastyczna osłona, aby jej powierzchnia nie korodowała. W zastępstwie można zastosować częściowo wypełnioną towotem lub innym stałym smarem półkulistą pokrywkę (osłonkę) odpowiedniej średnicy, np. od dezodorantu. Smar powoduje, że przykleja się ona do kuli i nie spadnie.
Jeżeli kula haka jest niezabezpieczona, powinna być pokryta warstewką smaru, aby zapobiec korozji. Warstewka ta szybo pokrywa się kurzem i piaskiem, dlatego przed zapięciem na kuli zaczepu kulowego należy ją dokładnie usunąć i kulę posmarować niewielką ilością czystego smaru. Podobnie należy postąpić z resztkami smaru, które zawsze znajdują się wewnątrz zaczepu kulowego.
Zarówno kula, jak i zaczep kulisty ulegają naturalnemu zużyciu i z czasem powstaje między nimi coraz większy luz, który po osiągnięciu pewnej wartości może spowodować samodzielne odpięcie się przyczepy, co zwykle kończy się poważnymi uszkodzeniami jej i holującego ją samochodu. Luz ten można regulować samodzielnie.
Zobacz również: Manualna skrzynia biegów, jak o nią dbać?
REKLAMA
Nakrętka regulacyjna znajduje się pod spodem zaczepu kulowego (pod sprężyną) i jest zabezpieczona specjalną podkładką. Po odgięciu płaskim mocnym wkrętakiem lub stępionym przecinakiem (zalecana ostrożność!) należy odpowiednim kluczem nasadowym lekko dokręcić nakrętkę i sprawdzić, czy luz został skasowany i zaczep daje się łatwo zapiąć na kuli. Jeżeli nadal występuje luz, należy mocniej dokręcić nakrętkę. Pamiętać przy tym, aby zawsze pozostał minimalny, niemal niewyczuwalny luz pomiędzy zaczepem i kulą. W przeciwnym wypadku zużycie obu tych elementów może być bardzo szybkie.
Po wyregulowaniu luzu należy ponownie zagiąć co najmniej jeden z brzegów podkładki zabezpieczającej i docisnąć do ścianki nakrętki, aby uniemożliwić jej samoistne odkręcanie się.
REKLAMA
REKLAMA