REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Silnik: jak go prawidłowo obsługiwać?

Jakubowski Ryszard
Jak wygląda prawidłowa obsługa silnika?
Jak wygląda prawidłowa obsługa silnika?

REKLAMA

REKLAMA

We współczesnych samochodach, ich użytkownicy mogą wykonać tylko niektóre czynności, związane z okresową i codzienną obsługą silników. Pozostałe mogą wykonywać jedynie odpowiednio wyposażone stacje obsługi.

Do typowych czynności obsługowych, wykonywanych sporadycznie, należy sprawdzanie i uzupełnianie płynu w chłodnicy. Dostępne w sprzedaży płyny charakteryzują się bardzo ograniczoną zdolnością do parowania, toteż w praktyce, jeżeli układ chłodzenia nie ma żadnych wycieków, można sprawdzać ich poziom w chłodnicy raz na kilkanaście tysięcy kilometrów.

REKLAMA

REKLAMA

Jednak gdy silnik się przegrzał, np. podczas jazdy w czasie upału z niewielką prędkością pod bardzo duże wzniesienie, część płynu mogła zostać usunięta z układu przez zawór bezpieczeństwa. Jeżeli w układzie nie znajduje się zbiornik nadmiarowy (wyrównawczy), do którego uchodzi nadmiar gorącego płynu i z którego jest on zasysany z powrotem do silnika po jego stygnięciu. Konieczne jest po takim „zagotowaniu silnika” sprawdzenie poziomu płynu chłodzącego i jego uzupełnienie.

Otwierać korek chłodnicy należy bardzo ostrożnie, najlepiej dopiero po ostygnięciu silnika do temperatury dłoni kierowcy. Gorący płyn może w wyniku panującego w układzie chłodzenia nadciśnienia „wykipieć” po otwarciu wlewu i poparzyć nieostrożnego kierowcę.

Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?

REKLAMA

Po przegrzaniu silnika należy jak najszybciej go schłodzić. W tym celu, jeżeli dalsza droga nie prowadzi w dół, zatrzymać się w dogodnym miejscu, podnieść maskę i pozostawić silnik pracujący na wolnych obrotach. Pozwoli to na uniknięcie różnych naprężeń termicznych w stygnącym silniku, gdy proces jego chłodzenia nie jest równomierny. Krążący w układzie płyn powoduje, że ciepło jest rozprowadzane jednakowo po całym bloku silnika, po czym trafia do chłodnicy, gdzie jest oddawane do atmosfery.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od czasu do czasu należy sprawdzać poziom oleju w silniku. Służy do tego specjalny wskaźnik, tzw. bagnet, który jest łatwo dostępny przy jednym z boków silnika. Wyjmując bagnet należy trzymać go mniej więcej pod kątem 45 stopni do poziomu, podtrzymując jego dolny koniec nad szmatką, w którą wsiąknie ściekający z niego olej.

Zobacz również: Co zrobić, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy?

Pomiar poziomu oleju najlepiej przeprowadzić po kilkugodzinnym postoju, najlepiej rano przy całkowicie zimnym silniku. Jeżeli bagnet jest pochlapany olejem na tyle, że nie są widoczne kreski, oznaczające minimum i maksimum, wówczas należy wytrzeć go do czysta niezapiaszczoną szmatką lub jednorazowym ręcznikiem papierowym, następnie włożyć go na miejsce i wcisnąć do oporu. Po chwili wyjąć i wówczas odnalezienie kresek nie powinno stanowić żadnego problemu.

Optymalny poziom oleju w silniku znajduje się w połowie odległości pomiędzy wspomnianymi kreskami na bagnecie. Jeżeli silnik ma tendencję do podwyższonego spalania oleju, należy dla uniknięcia niespodzianek nalewać nieco więcej oleju, tak aby jego poziom był bliski maksimum. Wówczas zaniedbanie kontroli czy spóźnienie się z dolaniem kolejnej porcji nie będzie miało przykrych konsekwencji, jakie mogą stać się wynikiem zbyt niskiego poziomu oleju.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA