REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Silnik: jak go prawidłowo obsługiwać?

Jakubowski Ryszard
Jak wygląda prawidłowa obsługa silnika?
Jak wygląda prawidłowa obsługa silnika?

REKLAMA

REKLAMA

We współczesnych samochodach, ich użytkownicy mogą wykonać tylko niektóre czynności, związane z okresową i codzienną obsługą silników. Pozostałe mogą wykonywać jedynie odpowiednio wyposażone stacje obsługi.

Do typowych czynności obsługowych, wykonywanych sporadycznie, należy sprawdzanie i uzupełnianie płynu w chłodnicy. Dostępne w sprzedaży płyny charakteryzują się bardzo ograniczoną zdolnością do parowania, toteż w praktyce, jeżeli układ chłodzenia nie ma żadnych wycieków, można sprawdzać ich poziom w chłodnicy raz na kilkanaście tysięcy kilometrów.

REKLAMA

REKLAMA

Jednak gdy silnik się przegrzał, np. podczas jazdy w czasie upału z niewielką prędkością pod bardzo duże wzniesienie, część płynu mogła zostać usunięta z układu przez zawór bezpieczeństwa. Jeżeli w układzie nie znajduje się zbiornik nadmiarowy (wyrównawczy), do którego uchodzi nadmiar gorącego płynu i z którego jest on zasysany z powrotem do silnika po jego stygnięciu. Konieczne jest po takim „zagotowaniu silnika” sprawdzenie poziomu płynu chłodzącego i jego uzupełnienie.

Otwierać korek chłodnicy należy bardzo ostrożnie, najlepiej dopiero po ostygnięciu silnika do temperatury dłoni kierowcy. Gorący płyn może w wyniku panującego w układzie chłodzenia nadciśnienia „wykipieć” po otwarciu wlewu i poparzyć nieostrożnego kierowcę.

Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?

Po przegrzaniu silnika należy jak najszybciej go schłodzić. W tym celu, jeżeli dalsza droga nie prowadzi w dół, zatrzymać się w dogodnym miejscu, podnieść maskę i pozostawić silnik pracujący na wolnych obrotach. Pozwoli to na uniknięcie różnych naprężeń termicznych w stygnącym silniku, gdy proces jego chłodzenia nie jest równomierny. Krążący w układzie płyn powoduje, że ciepło jest rozprowadzane jednakowo po całym bloku silnika, po czym trafia do chłodnicy, gdzie jest oddawane do atmosfery.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od czasu do czasu należy sprawdzać poziom oleju w silniku. Służy do tego specjalny wskaźnik, tzw. bagnet, który jest łatwo dostępny przy jednym z boków silnika. Wyjmując bagnet należy trzymać go mniej więcej pod kątem 45 stopni do poziomu, podtrzymując jego dolny koniec nad szmatką, w którą wsiąknie ściekający z niego olej.

Zobacz również: Co zrobić, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy?

REKLAMA

Pomiar poziomu oleju najlepiej przeprowadzić po kilkugodzinnym postoju, najlepiej rano przy całkowicie zimnym silniku. Jeżeli bagnet jest pochlapany olejem na tyle, że nie są widoczne kreski, oznaczające minimum i maksimum, wówczas należy wytrzeć go do czysta niezapiaszczoną szmatką lub jednorazowym ręcznikiem papierowym, następnie włożyć go na miejsce i wcisnąć do oporu. Po chwili wyjąć i wówczas odnalezienie kresek nie powinno stanowić żadnego problemu.

Optymalny poziom oleju w silniku znajduje się w połowie odległości pomiędzy wspomnianymi kreskami na bagnecie. Jeżeli silnik ma tendencję do podwyższonego spalania oleju, należy dla uniknięcia niespodzianek nalewać nieco więcej oleju, tak aby jego poziom był bliski maksimum. Wówczas zaniedbanie kontroli czy spóźnienie się z dolaniem kolejnej porcji nie będzie miało przykrych konsekwencji, jakie mogą stać się wynikiem zbyt niskiego poziomu oleju.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    REKLAMA

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA