REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Silnik: jak go prawidłowo obsługiwać?

Jakubowski Ryszard
Jak wygląda prawidłowa obsługa silnika?
Jak wygląda prawidłowa obsługa silnika?

REKLAMA

REKLAMA

We współczesnych samochodach, ich użytkownicy mogą wykonać tylko niektóre czynności, związane z okresową i codzienną obsługą silników. Pozostałe mogą wykonywać jedynie odpowiednio wyposażone stacje obsługi.

Do typowych czynności obsługowych, wykonywanych sporadycznie, należy sprawdzanie i uzupełnianie płynu w chłodnicy. Dostępne w sprzedaży płyny charakteryzują się bardzo ograniczoną zdolnością do parowania, toteż w praktyce, jeżeli układ chłodzenia nie ma żadnych wycieków, można sprawdzać ich poziom w chłodnicy raz na kilkanaście tysięcy kilometrów.

REKLAMA

REKLAMA

Jednak gdy silnik się przegrzał, np. podczas jazdy w czasie upału z niewielką prędkością pod bardzo duże wzniesienie, część płynu mogła zostać usunięta z układu przez zawór bezpieczeństwa. Jeżeli w układzie nie znajduje się zbiornik nadmiarowy (wyrównawczy), do którego uchodzi nadmiar gorącego płynu i z którego jest on zasysany z powrotem do silnika po jego stygnięciu. Konieczne jest po takim „zagotowaniu silnika” sprawdzenie poziomu płynu chłodzącego i jego uzupełnienie.

Otwierać korek chłodnicy należy bardzo ostrożnie, najlepiej dopiero po ostygnięciu silnika do temperatury dłoni kierowcy. Gorący płyn może w wyniku panującego w układzie chłodzenia nadciśnienia „wykipieć” po otwarciu wlewu i poparzyć nieostrożnego kierowcę.

Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?

REKLAMA

Po przegrzaniu silnika należy jak najszybciej go schłodzić. W tym celu, jeżeli dalsza droga nie prowadzi w dół, zatrzymać się w dogodnym miejscu, podnieść maskę i pozostawić silnik pracujący na wolnych obrotach. Pozwoli to na uniknięcie różnych naprężeń termicznych w stygnącym silniku, gdy proces jego chłodzenia nie jest równomierny. Krążący w układzie płyn powoduje, że ciepło jest rozprowadzane jednakowo po całym bloku silnika, po czym trafia do chłodnicy, gdzie jest oddawane do atmosfery.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od czasu do czasu należy sprawdzać poziom oleju w silniku. Służy do tego specjalny wskaźnik, tzw. bagnet, który jest łatwo dostępny przy jednym z boków silnika. Wyjmując bagnet należy trzymać go mniej więcej pod kątem 45 stopni do poziomu, podtrzymując jego dolny koniec nad szmatką, w którą wsiąknie ściekający z niego olej.

Zobacz również: Co zrobić, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy?

Pomiar poziomu oleju najlepiej przeprowadzić po kilkugodzinnym postoju, najlepiej rano przy całkowicie zimnym silniku. Jeżeli bagnet jest pochlapany olejem na tyle, że nie są widoczne kreski, oznaczające minimum i maksimum, wówczas należy wytrzeć go do czysta niezapiaszczoną szmatką lub jednorazowym ręcznikiem papierowym, następnie włożyć go na miejsce i wcisnąć do oporu. Po chwili wyjąć i wówczas odnalezienie kresek nie powinno stanowić żadnego problemu.

Optymalny poziom oleju w silniku znajduje się w połowie odległości pomiędzy wspomnianymi kreskami na bagnecie. Jeżeli silnik ma tendencję do podwyższonego spalania oleju, należy dla uniknięcia niespodzianek nalewać nieco więcej oleju, tak aby jego poziom był bliski maksimum. Wówczas zaniedbanie kontroli czy spóźnienie się z dolaniem kolejnej porcji nie będzie miało przykrych konsekwencji, jakie mogą stać się wynikiem zbyt niskiego poziomu oleju.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA