REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak podjeżdżać pod bardzo strome wzniesienia?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda w górskim terenie stawia przed kierowcą i samochodem ogromne wymagania. Nawet drogi o statusie międzynarodowych nie są łatwe do pokonania.

Czasem trzeba podjechać pod wysokie wzniesienie bardzo stromą drogą, o kącie nachylenia zmuszającym do wykorzystania pełnej mocy silnika na niskim biegu. Taka jazda może mieć ujemne skutki zarówno dla sprzęgła, jak i dla silnika. Łatwo o przegrzanie go.

REKLAMA

Aby pokonać tak stromy podjazd, należy się odpowiednio do tego przygotować. A więc w zbiorniku paliwa musi być go dostatecznie dużo, by gdy spłynie ono do tyłu, nie odsłoniło smoka i mogło być nadal czerpane przez pompę paliwową. Ponieważ silnik będzie pracował blisko swojej mocy maksymalnej, musi być odpowiednio rozgrzany. Dopiero właściwa temperatura pracy pozwala na jej osiągnięcie. Nie wolno więc wjeżdżać na taką drogę z silnikiem zimnym, dopiero uruchomionym, gdyż w krytycznym momencie może zabraknąć mocy i samochód zatrzyma się lub wręcz zacznie się staczać do tyłu.

Zobacz również: Prawidłowe zachowanie na skrzyżowaniu

REKLAMA

Jazda z dużą prędkością obrotową na niskim lub najniższym biegu powoduje, że w silniku wydziela się bardzo dużo ciepła. Musi ono zostać odprowadzone do atmosfery przez chłodnicę. Dlatego do pokonywania długich, stromych podjazdów nie nadaje się samochód z niesprawnym układem chłodzenia, a zwłaszcza z zacinającym się wentylatorem lub z chłodnicą zarośniętą kamieniem kotłowym.

Należy pamiętać o ciśnieniu oleju. Co prawda pracujący na wysokich obrotach silnik powoduje, że wydajność pompy olejowej jest zbliżona do maksymalnej, ale gorący olej jest bardzo rzadki. Im jego temperatura jest wyższa, tym jego gęstość jest mniejsza. Dlatego tak ważne jest, aby temperatura cieczy chłodzącej nie osiągnęła wartości krytycznej. Pewnym ratunkiem, niestety związanym z dużym dyskomfortem w kabinie pasażerskiej, jest wykorzystanie do schładzania silnika nagrzewnicy i jej dmuchawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciecz chłodząca silnik w takim przypadku oddaje ciepło do atmosfery zarówno przez chłodnicę, jak i przez nagrzewnicę. Należy po prostu uruchomić ogrzewanie i nawiew „na max”. Oczywiście trzeba pamiętać o otwarciu wszystkich okien. Gdyby jednak to nie wystarczyło i temperatura silnika zacznie zbliżać się do wielkości alarmowej lub wskaźnik ciśnienia oleju zacznie pokazywać jego niedostateczną wielkość, trzeba poszukać w miarę płaskiego i bezpiecznego miejsca, zatrzymać się zaciągając ręczny hamulec i, nie wyłączając silnika, jak najszybciej podnieść maskę, aby ułatwić usuwanie gorącego powietrza. Pamiętać o podłożeniu klinów lub dużych kamieni pod tylne koła. Dopiero gdy temperatura silnika spadnie do normalnej, można kontynuować jazdę.

Zobacz również: Jak obliczyć średnie zużycie paliwa na 100 km?

Z uwagi na ogromne obciążenia, jakim podlegają mechanizmy samochodu podczas podjeżdżania pod bardzo strome wzniesienia, należy wybierać takie drogi tylko wtedy, kiedy nie ma możliwości dojechania do celu inną drogą, nawet gdy wiąże się to z przejechaniem dodatkowych kilku czy kilkunastu kilometrów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA