REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak podjeżdżać pod bardzo strome wzniesienia?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda w górskim terenie stawia przed kierowcą i samochodem ogromne wymagania. Nawet drogi o statusie międzynarodowych nie są łatwe do pokonania.

Czasem trzeba podjechać pod wysokie wzniesienie bardzo stromą drogą, o kącie nachylenia zmuszającym do wykorzystania pełnej mocy silnika na niskim biegu. Taka jazda może mieć ujemne skutki zarówno dla sprzęgła, jak i dla silnika. Łatwo o przegrzanie go.

REKLAMA

REKLAMA

Aby pokonać tak stromy podjazd, należy się odpowiednio do tego przygotować. A więc w zbiorniku paliwa musi być go dostatecznie dużo, by gdy spłynie ono do tyłu, nie odsłoniło smoka i mogło być nadal czerpane przez pompę paliwową. Ponieważ silnik będzie pracował blisko swojej mocy maksymalnej, musi być odpowiednio rozgrzany. Dopiero właściwa temperatura pracy pozwala na jej osiągnięcie. Nie wolno więc wjeżdżać na taką drogę z silnikiem zimnym, dopiero uruchomionym, gdyż w krytycznym momencie może zabraknąć mocy i samochód zatrzyma się lub wręcz zacznie się staczać do tyłu.

Zobacz również: Prawidłowe zachowanie na skrzyżowaniu

Jazda z dużą prędkością obrotową na niskim lub najniższym biegu powoduje, że w silniku wydziela się bardzo dużo ciepła. Musi ono zostać odprowadzone do atmosfery przez chłodnicę. Dlatego do pokonywania długich, stromych podjazdów nie nadaje się samochód z niesprawnym układem chłodzenia, a zwłaszcza z zacinającym się wentylatorem lub z chłodnicą zarośniętą kamieniem kotłowym.

REKLAMA

Należy pamiętać o ciśnieniu oleju. Co prawda pracujący na wysokich obrotach silnik powoduje, że wydajność pompy olejowej jest zbliżona do maksymalnej, ale gorący olej jest bardzo rzadki. Im jego temperatura jest wyższa, tym jego gęstość jest mniejsza. Dlatego tak ważne jest, aby temperatura cieczy chłodzącej nie osiągnęła wartości krytycznej. Pewnym ratunkiem, niestety związanym z dużym dyskomfortem w kabinie pasażerskiej, jest wykorzystanie do schładzania silnika nagrzewnicy i jej dmuchawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciecz chłodząca silnik w takim przypadku oddaje ciepło do atmosfery zarówno przez chłodnicę, jak i przez nagrzewnicę. Należy po prostu uruchomić ogrzewanie i nawiew „na max”. Oczywiście trzeba pamiętać o otwarciu wszystkich okien. Gdyby jednak to nie wystarczyło i temperatura silnika zacznie zbliżać się do wielkości alarmowej lub wskaźnik ciśnienia oleju zacznie pokazywać jego niedostateczną wielkość, trzeba poszukać w miarę płaskiego i bezpiecznego miejsca, zatrzymać się zaciągając ręczny hamulec i, nie wyłączając silnika, jak najszybciej podnieść maskę, aby ułatwić usuwanie gorącego powietrza. Pamiętać o podłożeniu klinów lub dużych kamieni pod tylne koła. Dopiero gdy temperatura silnika spadnie do normalnej, można kontynuować jazdę.

Zobacz również: Jak obliczyć średnie zużycie paliwa na 100 km?

Z uwagi na ogromne obciążenia, jakim podlegają mechanizmy samochodu podczas podjeżdżania pod bardzo strome wzniesienia, należy wybierać takie drogi tylko wtedy, kiedy nie ma możliwości dojechania do celu inną drogą, nawet gdy wiąże się to z przejechaniem dodatkowych kilku czy kilkunastu kilometrów.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA