REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak właściwie eksploatować akumulator?

Daniel Kowieski
akumulator samochodowy.
akumulator samochodowy.

REKLAMA

REKLAMA

Dobór akumulatora i jego prawidłowa obsługa to często nie lada wyzwanie dla właściciela auta. Czy uruchamianie samochodu „na kable” albo „na popych” to zawsze wina samego akumulatora a może jego złej eksploatacji?

Akumulator samochodowy został wynaleziony przez francuza Gastona Plante`a w 1859 roku. Od tamtego czasu konstrukcja ani sposób działania raczej się nie zmieniły. Podobnie jest z jego obsługą. Najpopularniejsze, stosowane do tej pory, modele kwasowo – ołowiowe, współpracując z alternatorem zapewniają prawidłowe działanie instalacji elektrycznej w naszym pojeździe. Dlatego zakup odpowiedniej „baterii” i późniejsze dbanie o nią jest tak ważne.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: A Ty kiedy ostatnio sprawdzałeś akumulator?

Częstym błędem kierowców jest chęć „przedobrzenia” i wybieranie akumulatorów o większej niż zalecana  pojemności mierzonej w Ah (amperogodziny). Taki zabieg może skutkować niedoładowaniem akumulatora i w efekcie znacznym zmniejszeniem sprawności
 i żywotności” ”-
mówi Robert Puchała z Grupy Motoricus S.A. Przed zakupem akumulatora trzeba się zastanowić jakie parametry są nam potrzebne. Jeśli nie potrafimy ich określić, najlepiej poprosić o radę sprzedawcy. Właściwie każdy producent ma w swojej ofercie kilka linii produktów. Mogą to być wersje budżetowe, sprzedawane najczęściej w hipermarketach i przeznaczone do samochodów starszych, z mniejszą ilością elektroniki (stosuje się wtedy inne technologie, ew. trochę gorsze materiały powodujące szybsze zużycie baterii) lub produkty premium, dedykowane dla pojazdów najnowszych z dużą ilością elektronicznych gadżetów.

Zobacz też: Jak sprawdzić przewód wysokiego napięcia?

REKLAMA

W trakcie zakupu często nie zwracamy uwagi na rozmiary i konstrukcję akumulatora, co jest podstawowym błędem. Może się zdarzyć, że klemy będą ustawione odwrotnie niż w poprzednim egzemplarzu i kable zwyczajnie nie sięgną. Trzeba też znać wymiary akumulatora, aby później nie było kłopotów z zamontowaniem go w korytku. Błędem jest kupowanie akumulatora o zbyt małej albo za dużej mocy. W pierwszym przypadku duża ilość elektroniki w krótkim czasie go rozładuje i potrzebne będzie częste ładowanie, To z kolei wiąże się ze skróceniem żywotności. W drugim przypadku nie będzie dostatecznie ładowany i efekt może być podobny. Jeśli samochód służy nam do pracy, bądź używamy go w warunkach specjalnych (np. TAXI) powiedzmy o tym sprzedawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak „pożyczać” prąd?

Zima to bardzo ciężki okres dla akumulatora, dlatego pamiętać trzeba, że sposób jego użytkowania powinien być nieco inny niż latem. Gdy po kilku próbach porannego odpalenia naszego pojazdu postanawiamy go zostawić, to miejmy na uwadze, że mocno on na tym ucierpi. W rozładowanym akumulatorze spada gęstość elektrolitu i zamarza woda, co może doprowadzić do jego wybuchu.Trzeba uważać też na jego ładowanie. Robiąc to metodą „na kable” pusta bateria zostaje bardzo obciążona i skróci to jej okres prawidłowego działania. Najlepiej robić to prostownikiem, po wcześniejszym przeniesieniu akumulatora na kilka godzin do ciepłego pomieszczenia.

Zobacz też: Jak sprawdzić czy układ zapłonowy dostarcza odpowiednio wysokie napięcie?

Podczas reklamacji baterii, klienci często stwierdzają nieprawidłowe działanie i żądają wymiany na nowy. Niestety za każdym razem sytuacja może się powtarzać, bo akumulator był źle eksploatowany. Przyczyna może być też o wiele bardziej prozaiczna - kupiliśmy najprostszy, budżetowy model i jego okres działania jest o wiele krótszy niż modeli droższych, które prawdopodobnie właściciel miał wcześniej w pojeździe.

Jeśli zależy nam na długim działaniu i wykorzystaniu jego mocy warto stosować kilka prostych zasad:

- Przy okresowych badaniach technicznych sprawdźmy poziom i gęstość elektrolitu.

- Zadbajmy o prawidłowe i solidne zamocowanie akumulatora.

- Przykręćmy porządnie kable do klem zabezpieczonych bezkwasową wazeliną.

- Nie doprowadzajmy do całkowitego rozładowania akumulatora.

- Nie zostawiajmy włączonych świateł ani radia, gdy silnik jest wyłączony.

- Gdy przez dłuższy czas samochód stoi nieużywany, wyjmijmy akumulator lub co 3 tyg. doładujmy go.

Zobacz też: Jak sprawdzić, czy akumulator jest doładowywany?

Gdy już przyszło nam wymienić akumulator na nowy ,a ciągle posiadamy stary to pamiętajmy, że nie wolno wyrzucać go do zwykłego śmietnika, ani tym bardziej zostawiać gdzieś w lesie. Ołów, rtęć, kadm czy  kwas siarkowy znajdujące się w akumulatorze są składnikami silnie trującymi i nie powinny przedostawać się do środowiska. Zużyty akumulator możemy bezpłatnie zostawić w specjalnych punktach. Również sprzedawca przy kupnie nowego ma obowiązek przyjąć stary.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA