REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak właściwie eksploatować akumulator?

Daniel Kowieski
akumulator samochodowy.
akumulator samochodowy.

REKLAMA

REKLAMA

Dobór akumulatora i jego prawidłowa obsługa to często nie lada wyzwanie dla właściciela auta. Czy uruchamianie samochodu „na kable” albo „na popych” to zawsze wina samego akumulatora a może jego złej eksploatacji?

Akumulator samochodowy został wynaleziony przez francuza Gastona Plante`a w 1859 roku. Od tamtego czasu konstrukcja ani sposób działania raczej się nie zmieniły. Podobnie jest z jego obsługą. Najpopularniejsze, stosowane do tej pory, modele kwasowo – ołowiowe, współpracując z alternatorem zapewniają prawidłowe działanie instalacji elektrycznej w naszym pojeździe. Dlatego zakup odpowiedniej „baterii” i późniejsze dbanie o nią jest tak ważne.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: A Ty kiedy ostatnio sprawdzałeś akumulator?

Częstym błędem kierowców jest chęć „przedobrzenia” i wybieranie akumulatorów o większej niż zalecana  pojemności mierzonej w Ah (amperogodziny). Taki zabieg może skutkować niedoładowaniem akumulatora i w efekcie znacznym zmniejszeniem sprawności
 i żywotności” ”-
mówi Robert Puchała z Grupy Motoricus S.A. Przed zakupem akumulatora trzeba się zastanowić jakie parametry są nam potrzebne. Jeśli nie potrafimy ich określić, najlepiej poprosić o radę sprzedawcy. Właściwie każdy producent ma w swojej ofercie kilka linii produktów. Mogą to być wersje budżetowe, sprzedawane najczęściej w hipermarketach i przeznaczone do samochodów starszych, z mniejszą ilością elektroniki (stosuje się wtedy inne technologie, ew. trochę gorsze materiały powodujące szybsze zużycie baterii) lub produkty premium, dedykowane dla pojazdów najnowszych z dużą ilością elektronicznych gadżetów.

Zobacz też: Jak sprawdzić przewód wysokiego napięcia?

REKLAMA

W trakcie zakupu często nie zwracamy uwagi na rozmiary i konstrukcję akumulatora, co jest podstawowym błędem. Może się zdarzyć, że klemy będą ustawione odwrotnie niż w poprzednim egzemplarzu i kable zwyczajnie nie sięgną. Trzeba też znać wymiary akumulatora, aby później nie było kłopotów z zamontowaniem go w korytku. Błędem jest kupowanie akumulatora o zbyt małej albo za dużej mocy. W pierwszym przypadku duża ilość elektroniki w krótkim czasie go rozładuje i potrzebne będzie częste ładowanie, To z kolei wiąże się ze skróceniem żywotności. W drugim przypadku nie będzie dostatecznie ładowany i efekt może być podobny. Jeśli samochód służy nam do pracy, bądź używamy go w warunkach specjalnych (np. TAXI) powiedzmy o tym sprzedawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak „pożyczać” prąd?

Zima to bardzo ciężki okres dla akumulatora, dlatego pamiętać trzeba, że sposób jego użytkowania powinien być nieco inny niż latem. Gdy po kilku próbach porannego odpalenia naszego pojazdu postanawiamy go zostawić, to miejmy na uwadze, że mocno on na tym ucierpi. W rozładowanym akumulatorze spada gęstość elektrolitu i zamarza woda, co może doprowadzić do jego wybuchu.Trzeba uważać też na jego ładowanie. Robiąc to metodą „na kable” pusta bateria zostaje bardzo obciążona i skróci to jej okres prawidłowego działania. Najlepiej robić to prostownikiem, po wcześniejszym przeniesieniu akumulatora na kilka godzin do ciepłego pomieszczenia.

Zobacz też: Jak sprawdzić czy układ zapłonowy dostarcza odpowiednio wysokie napięcie?

Podczas reklamacji baterii, klienci często stwierdzają nieprawidłowe działanie i żądają wymiany na nowy. Niestety za każdym razem sytuacja może się powtarzać, bo akumulator był źle eksploatowany. Przyczyna może być też o wiele bardziej prozaiczna - kupiliśmy najprostszy, budżetowy model i jego okres działania jest o wiele krótszy niż modeli droższych, które prawdopodobnie właściciel miał wcześniej w pojeździe.

Jeśli zależy nam na długim działaniu i wykorzystaniu jego mocy warto stosować kilka prostych zasad:

- Przy okresowych badaniach technicznych sprawdźmy poziom i gęstość elektrolitu.

- Zadbajmy o prawidłowe i solidne zamocowanie akumulatora.

- Przykręćmy porządnie kable do klem zabezpieczonych bezkwasową wazeliną.

- Nie doprowadzajmy do całkowitego rozładowania akumulatora.

- Nie zostawiajmy włączonych świateł ani radia, gdy silnik jest wyłączony.

- Gdy przez dłuższy czas samochód stoi nieużywany, wyjmijmy akumulator lub co 3 tyg. doładujmy go.

Zobacz też: Jak sprawdzić, czy akumulator jest doładowywany?

Gdy już przyszło nam wymienić akumulator na nowy ,a ciągle posiadamy stary to pamiętajmy, że nie wolno wyrzucać go do zwykłego śmietnika, ani tym bardziej zostawiać gdzieś w lesie. Ołów, rtęć, kadm czy  kwas siarkowy znajdujące się w akumulatorze są składnikami silnie trującymi i nie powinny przedostawać się do środowiska. Zużyty akumulator możemy bezpłatnie zostawić w specjalnych punktach. Również sprzedawca przy kupnie nowego ma obowiązek przyjąć stary.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA