Dlaczego rozładowywuje się akumulator?
REKLAMA
REKLAMA
Jeżeli jest to proces bardzo powolny, może być spowodowany tzw. samorozładowaniem, wynikającym zarówno z cech naturalnych tego rodzaju źródeł energii elektrycznej, jak i w wyniku napełnienia go niewłaściwym, niedostatecznie rozcieńczonym elektrolitem.
REKLAMA
Bywa, że akumulator potrafi rozładować się doszczętnie w samochodzie, pozostawionym tylko na jedną noc. Jest wiele różnych przyczyn tego zjawiska. Jedną z bardzo często spotykanych jest niedostateczne ładowanie wskutek usterek prądnicy lub alternatora. Prawie każdy samochód osobowy potrzebuje do normalnej eksploatacji nie mniej, niż 150 watów energii elektrycznej. Składa się na to zarówno energochłonne oświetlenie zewnętrzne, jak i konieczność zasilania ważnych układów wewnątrz pojazdu, takich jak elektryczne dmuchawy i wentylatory, silnik wycieraczek, układ zapłonowy, komputer pokładowy, radio z odtwarzaczem i wiele innych.
Zobacz również: Jak usprawnić standardowy alarm samochodowy?
REKLAMA
Dodatkowym, bardzo istotnym prądożerczym urządzeniem jest klimatyzacja. Typowy samochodowy alternator składa się z trzech sekcji, wytwarzających prąd. Można przyjąć, że dwie z nich pracują wyłącznie na potrzeby bieżące samochodu, trzecia służy do uzupełniania ładunku akumulatora. Gdy tylko jedna z nich ulegnie awarii, prąd wytwarzany przez alternator pokryje bieżące potrzeby urządzeń elektrycznych samochodu, ale nie uzupełni ładunku w akumulatorze, zużytego np. na częste rozruchy silnika lub w wyniku licznych postojów z pracującym na wolnych obrotach silnikiem. Taka awaria nie jest w żaden sposób sygnalizowana, o ile samochód nie jest wyposażony w „Battery state indicator” lub jego pokładowy komputer nie ma tej funkcji.
Częstym powodem rozładowywania się akumulatora jest usterka wyłączników oświetlenia wnętrza pojazdu, bagażnika i komory silnika. Rozładowanie to jest na tyle niewielkie, że nie powinno zaszkodzić połowicznie naładowanemu akumulatorowi nawet przez 10 godzin nieprzerwanej pracy wszystkich trzech odbiorników prądu naraz.
Zdarza się, na szczęście bardzo rzadko, że w wyniku usterki elektromagnesu rozrusznika następuje samoczynne, przypadkowe zwieranie styków, uruchamiających silnik rozrusznika bez zazębienia jego wirnika z pierścieniem zębatym na kole zamachowym silnika przez zębnik (czyli tzw. bedix). Takie samoczynne zadziałanie rozrusznika Mozę być spowodowane wstrząsem karoserii po przejechaniu obok ciężkiego samochodu lub pod wpływem podmuchu wiatru.
Zobacz również: Czy naprawić koło po wjechaniu w dziurę?
REKLAMA
Silnik rozrusznika, jeżeli nie obraca silnikiem pojazdy, pracuje na tyle cicho, że można tego nie usłyszeć w hałasie ulicznym. Może się zdarzyć, że uruchomi się on w nocy, kiedy kierowca jest daleko od swojego pojazdu. Zużycie prądu jest wówczas tak duże, że akumulator nawet w pełni naładowany zostanie rozładowany w ciągu kilkunastu do kilkudziesięciu minut.
Wszelkie usterki rozrusznika należy jak najszybciej usuwać. Jeżeli prowadzą one do samoczynnego uruchamiania się silnika rozrusznika, mogą doprowadzić także do pożaru pojazdu, ponieważ niedostosowany do pracy ciągłej rozrusznik rozgrzewa się bardzo szybko do wysokiej temperatury.
REKLAMA
REKLAMA