Intercooler – co to jest? Jaką pełni funkcję?
REKLAMA
REKLAMA
Silniki turbodoładowane mają ogromne możliwości. Dzięki sprężaniu powietrza mogą dostarczyć większą jego porcję w danej jednostce czasu do komory spalania, dzięki czemu można uzyskać większą moc silnika. Szybko zauważono jednak, że sprężone przez turbinę powietrze nie jest w pełni wykorzystywane. Dlaczego?
REKLAMA
Zobacz galerię: Najmniej awaryjne 10-letnie auta
Wysoka temperatura powietrza obniża moc silnika
W momencie sprężenia powietrza następuje wyraźny wzrost jego temperatury. Co więcej, jest ono dodatkowo podgrzewane przez samą turbosprężarkę, ze względu na krążące w jej tzw. części gorącej, rozgrzane do kilkuset stopni gazy spalinowe. Wysoka temperatura powietrza sprawia, że jest ono mniej gęste, co w rezultacie psuje efekt pracy sprężarki.
Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)
Schłodzone powietrze jest gęstsze
Aby uniknąć tego zjawiska, zanim powietrze trafi do kolektora ssącego (dolotowego), a potem do komory spalania, konstruktorzy silników turbodoładowanych stosują intercoolery. Przepływające przez nie sprężone powietrze jest schładzane i kierowane do kolektora dolotowego. Dzięki obniżonej temperaturze powietrze jest gęstsze, co przekłada się na większą energię wytworzoną w danej jednostce czasu przez silnik spalinowy.
Zobacz też: Czym różni się kompresor od turbosprężarki?
Umiejscowienie intercoolera
Intercooler najczęściej położony jest tuż obok chłodnicy powietrza (np. w Citroenie Berlingo 1.6 HDi 112 KM), czasem nawet przed nią. W silnikach Diesla z turbodoładowaniem intercooler najczęściej położony jest przed przednim kołem, zaraz za bocznym wlotem powietrza w zderzaku (np. Toyota Corolla 2.0 D-4D 126 KM). Niektórzy producenci aut umieszczają intercooler na silniku, w pozycji poziomej jak np., Subaru w modelu Impreza WRX czy STI. W takim przypadku specjalnie ukształtowany wlot powietrza na masce, kieruje strugę powietrza wprost na międzystopniową chłodnicę powietrza.
Zobacz też: Co oznacza, że mieszanka jest uwarstwiona? Jak ją uzyskać?
Chłodzenie intercoolera
Aby zwiększyć wydajność intercoolera i znacząco obniżyć temperaturę przepływającego przez niego powietrza, producenci często stosują dodatkowe układy chłodzące. Najczęściej jest to natrysk wody na intercooler. Amatorzy wyścigów płaskich stosują także wodne chłodzenie intercoolera (obieg wody z wykorzystaniem osobnej pompy wody). W autach cywilnych najczęściej stosuje się jednak intercoolery chłodzone po prostu powietrzem. Nie zawsze jednak inżynierowie poprzestają na jednej chłodnicy. W silnikach o dwóch głowicach są najczęściej dwa intercoolery, ale sytuacja taka ma miejsce nawet w rzędowych silnikach np. 1.8T 20V Volkswagena.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.