REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Intercooler – co to jest? Jaką pełni funkcję?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Intercooler ma za zadanie schłodzić powietrze sprężone wcześniej przez turbosprężarkę.
Intercooler ma za zadanie schłodzić powietrze sprężone wcześniej przez turbosprężarkę.
www. bmw.com

REKLAMA

REKLAMA

Intercooler według technicznej nomenklatury to międzystopniowa chłodnica powietrza. Mało osób zdaje sobie sprawę z jego roli i funkcji. Korzyści z jego posiadania są jednak duże.

Silniki turbodoładowane mają ogromne możliwości. Dzięki sprężaniu powietrza mogą dostarczyć większą jego porcję w danej jednostce czasu do komory spalania, dzięki czemu można uzyskać większą moc silnika. Szybko zauważono jednak, że sprężone przez turbinę powietrze nie jest w pełni wykorzystywane. Dlaczego?

REKLAMA

Zobacz galerię: Najmniej awaryjne 10-letnie auta

Wysoka temperatura powietrza obniża moc silnika

W momencie sprężenia powietrza następuje wyraźny wzrost jego temperatury. Co więcej, jest ono dodatkowo podgrzewane przez samą turbosprężarkę, ze względu na krążące w jej tzw. części gorącej, rozgrzane do kilkuset stopni gazy spalinowe. Wysoka temperatura powietrza sprawia, że jest ono mniej gęste, co w rezultacie psuje efekt pracy sprężarki.

Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Schłodzone powietrze jest gęstsze

Aby uniknąć tego zjawiska, zanim powietrze trafi do kolektora ssącego (dolotowego), a potem do komory spalania, konstruktorzy silników turbodoładowanych stosują intercoolery. Przepływające przez nie sprężone powietrze jest schładzane i kierowane do kolektora dolotowego. Dzięki obniżonej temperaturze powietrze jest gęstsze, co przekłada się na większą energię wytworzoną w danej jednostce czasu przez silnik spalinowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czym różni się kompresor od turbosprężarki?

Umiejscowienie intercoolera

Intercooler najczęściej położony jest tuż obok chłodnicy powietrza (np. w Citroenie Berlingo 1.6 HDi 112 KM), czasem nawet przed nią. W silnikach Diesla z turbodoładowaniem intercooler najczęściej położony jest przed przednim kołem, zaraz za bocznym wlotem powietrza w zderzaku (np. Toyota Corolla 2.0 D-4D 126 KM). Niektórzy producenci aut umieszczają intercooler na silniku, w pozycji poziomej jak np., Subaru w modelu Impreza WRX czy STI. W takim przypadku specjalnie ukształtowany wlot powietrza na masce, kieruje strugę powietrza wprost na międzystopniową chłodnicę powietrza.

Zobacz też: Co oznacza, że mieszanka jest uwarstwiona? Jak ją uzyskać?

Chłodzenie intercoolera

Aby zwiększyć wydajność intercoolera i znacząco obniżyć temperaturę przepływającego przez niego powietrza, producenci często stosują dodatkowe układy chłodzące. Najczęściej jest to natrysk wody na intercooler. Amatorzy wyścigów płaskich stosują także wodne chłodzenie intercoolera (obieg wody z wykorzystaniem osobnej pompy wody). W autach cywilnych najczęściej stosuje się jednak intercoolery chłodzone po prostu powietrzem. Nie zawsze jednak inżynierowie poprzestają na jednej chłodnicy. W silnikach o dwóch głowicach są najczęściej dwa intercoolery, ale sytuacja taka ma miejsce nawet w rzędowych silnikach np. 1.8T 20V Volkswagena.

Silnik 1.8 T 225KM z koncernu VW wyposażono w dwa intercoolery.
audi.com
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA